Dit is 15 jaar Marketingfacts: het overzicht der overzichten

Dit is 15 jaar Marketingfacts: het overzicht der overzichten

15 jaar is een eeuwigheid online. Dus het feit dat wij als Marketingfacts vandaag 15 jaar bestaan, betekent eigenlijk dat we al 135 zijn in internetjaren. 15 jaar en een heleboel blogposts en comments verder, is het de hoogste tijd voor een overzicht. En wat voor een. Want wat is eigenlijk de meest gelezen blogpost op Marketingfacts? En wie schreef er het meest? En welke onderwerpen waren populair? Je leest het in dit overzicht der overzichten.

Speciale kudo's voor onze tabellenqueen Sanne Roeling die alle overzichten in dit verhaal heeft gemaakt. 

Als redactie doen we geen uitspraken over de beste blogposts. Dat is immers te afhankelijk van de context van de lezer. Daarom kijken we naar de data. Datagedreven, je kent het wel. En hoe begin je dan? Door te kijken naar wat de meest gelezen blogposts zijn van de afgelopen 15 jaar. En daarmee wordt gelijk duidelijk hoe tijdsgebonden sommige onderwerpen zijn. 

De meest gelezen blogpost gaat namelijk over guerrillamarketing, een term die we toch niet zo heel vaak meer tegenkomen. Daarom een speciale shoutout naar Erik van Roekel, trouwe blogger van Marketingfacts met in totaal 842 (!!) blogposts. Het is een mooi verhaal om nog eens terug te lezen, want wat was 'foamvertising' ook alweer? 

Wat opvallend is, is dat het vaak niet eens over marketing ging. Verboden plekken, apps voor kinderen en mediaboxen hebben de tand des tijds goed doorstaan en prijken, zo veel jaren na publicatie, nog altijd in deze prestigeuze lijst. 

De meest gelezen blogposts van de afgelopen 15 jaar

Titel Auteur Views
Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot... Erik van Roekel  350.525
Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen? Marco Derksen 341.693
Social Media Monitoring & Marketing Tools Erik van Roekel  339.887
Verboden plekken in Nederland Paul van Veenendaal  326.070
25 tips voor een perfecte online enquête Robert-Jan van Diepen  311.278
Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM Danny Oosterveer  309.361
Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter Danny Oosterveer  307.815
Eerste ervaringen met de UPC Mediabox Erik van Roekel  304.173
Alex Osterwalder: Wat is een business model? Bram Fasseur  302.022
Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 1 - 5 Mischa Coster 287.095

Voor het overzicht hebben we ook gekeken naar de 15 jaar als we die ophakken in perioden van 5 jaar. Uit onderstaande lijst blijkt dat twee van de meest gelezen posts uit de eerste 5 jaar van ons bestaan komen. Het wordt ook duidelijk dat Marketingfacts toen ook al niet altijd om marketing of facts ging: de 10 meest gelezen posts uit onze eerste vijf jaar bestaan uit rants, meningen en allesbehalve marketing. Het was een gekke tijd, zullen we maar zeggen. 

De meest gelezen blogposts 17 nov. 2002 - 16 nov. 2007

Titel Auteur Views
Verboden plekken in Nederland Paul van Veenendaal 326.266
Eerste ervaringen met de UPC Mediabox Erik van Roekel 304.191
Wie zijn de internetmiljonairs onder 41 jaar? Marco Derksen 283.587
Atletes uit de kleren voor trainingskamp Marco Derksen 220.394
Vliegverkeer Live op Google Earth Erwin van Lun 171.686
Vodafone HSDPA: niet doen! Carl Mangold 149.629
Top-10 meest bezochte websites van Nederland Marco Derksen 145.425
Generatie Einstein: slim, sterk en sociaal Marco Derksen 144.881
Prostitutieforum Hookers.nl 5 jaar Marco Derksen 130.013
Dell sucks? Marco Derksen 116.511

Vanaf 2007 duikt de term social media op. Twitter was net nieuw en Facebook kroop uit z'n schulp. "Fuck, we moeten wat met social", klonk het op menig marketingafdeling, kunnen wij ons zo voorstellen. Gelukkig konden onze lezers al snel bij ons terecht voor praktische verhalen en tips over die verdraaide sociale media. Met weemoed denk ik nog wel eens terug aan "Twitter is over capacity" en de bijbehorende Fail Whale.

De meest gelezen blogposts 17 nov. 2007 - 16 nov. 2012

Titel Auteur Views
Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot... Erik van Roekel 350.629
Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen? Marco Derksen 341.697
Social Media Monitoring & Marketing Tools Erik van Roekel 340.049
25 tips voor een perfecte online enquête Robert-Jan van Diepen 312.422
Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM Danny Oosterveer  309.373
Alex Osterwalder: Wat is een business model? Bram Fasseur 302.218
Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 1 - 5 Mischa Coster 287.185
Tips om een goede bedrijfs- of productnaam te bedenken en vast te leggen Mischa Coster 266.168
Facebook in Nederland: Een analyse Peter Minkjan 245.570
Yuri van Geest: Nederlandse ambassadeur Singularity University Laurens Boex 240.161

Social media kwamen, zagen en overwonnen. Zeker als het gaat om de meest gelezen blogposts op Marketingfacts. De top-10 van de afgelopen 5 jaar bestaat, op twee artikelen na, uit artikelen over social media, met een monopoliepositie van oud-Marketingfacts-collega Danny Oosterveer. Zijn jaarlijkse overzicht van gebruikers op social is standaard de best gelezen blogpost van de dag, de week, de maand en het jaar. 

De meest gelezen blogposts 17 nov. 2012 - 16 nov. 2017

Titel Auteur Views
Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter Danny Oosterveer  308.083
De 9 beste enquêtevragen voor de meest waardevolle inzichten Daan Walraven 282.206
Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook Danny Oosterveer  258.632
Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer Danny Oosterveer  240.133
Het mobiel gebruik in Nederland: de cijfers Danny Oosterveer  216.559
Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013 Danny Oosterveer  204.645
De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland Danny Oosterveer 189.260
Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw Danny Oosterveer 174.054
5 social media-trends 2013 met TrendStrateeg @LiekeLamb Mark de Bruin 158.079
11 innovatieve Facebook-campagnes om je te inspireren Peter Minkjan 153.836

Auteurs

Lurkerscontributors en creators, zo is de bekende verdeling. Vandaag 15 jaar geleden publiceerde Marco Derksen, de oprichter van Marketingfacts, zijn eerste blogpost. Er zouden er nog 8.201 volgen. And counting! Dus als er iemand in dit verhaal een speciale S/O verdient, is het Marco Derksen. En vertel hem dat ook even op Twitter, thanks!

In de lijst van auteurs met de meeste blogposts staan vier mensen die bij Marketingfacts op de payroll staan of hebben gestaan: Marco natuurlijk, maar ook Matthijs van de Broek, Danny Oosterveer en Bram Koster. Voor hen kon bloggen dus gewoon in de baas z'n tijd. David Brinks kennen jullie natuurlijk van de wekelijkse ReclameReview - dat dit jaar zijn 10de verjaardag vierde - en Ronnie Overgoor is van onze vaste video-interviewrubriek 7 Ditches. 

Eervolle vermeldingen zijn er voor Paul van Veenendaal, die in 2013 voor het laatst schreef voor Marketingfacts; Carl Mangold, die dit jaar voor het eerst sinds 7 jaar weer een blogpost voor ons schreef; de eerder genoemde en terecht bejubelde Erik van Roekel en Bas van de Haterd, die tot vorig jaar nog regelmatig te vinden was hier op Marketingfacts. 

En wat is nou het verschil tussen de bloggers van nu en die van toen? Productie! De oude garde klom vaker in het toetsenbord dan de bloggers van nu. Een ander verschil: blogposts waren vroeger veel korter, veel meer nieuwsgedreven en waren soms rants, die nu verpakt worden in een serie tweets, gericht aan een nietsvermoedende webcaremedewerker. Bloggen is veranderd en Marketingfacts verandert mee. 

Auteurs met de meeste blogposts

Auteur Aantal blogposts
Marco Derksen 8.202
Matthijs van den Broek  1.708
Erik van Roekel 842
Danny Oosterveer  777
Carl Mangold 589
David Brinks  506
Paul van Veenendaal 364
Bram Koster  359
Bas van de Haterd  344
Ronnie Overgoor 281

Views

Het mag geen verrassing zijn dat de auteurs met de meeste blogposts ook de meeste views hebben. Klassementsbestormers als Mark de Bruin, Jan-Willem Alphenaar en J-P De Clerck verdienen daarom extra lof: met minder artikelen toch hoog scoren in onderstaande lijst is een knappe prestatie. 

Auteurs met de meeste views

Auteur Totaalaantal views op alle blogposts
Marco Derksen 58.694.795
Matthijs van den Broek  21.032.278
Danny Oosterveer 19.677.016
Erik van Roekel  10.040.204
David Brinks  6.616.060
Bas van de Haterd  4.915.448
Bram Koster 4.604.241
Mark de Bruin  4.153.968
Jan Willem Alphenaar  3.900.210
J-P De Clerck 3.873.852

Comments. Je weet wel, dat was de vorm van interactie voordat we elkaar met @'s en DM's gingen bestoken. Het record staat op 172 comments op een enkel artikel. Anno nu krijgen we er 172 in anderhalve maand. En dat is wellicht een van de grootste verschillen tussen het Marketingfacts van toen en nu: het is braver. Geen felle meningen, geen verhitte discussies in de comments. Zowel qua artikelen als qua reacties is het wat voorzichter geworden. 

Dat is misschien onze eigen schuld. We schrijven onderaan elk artikel:

Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. 

In de comments kom je ook vaak een lekker stukje Zeitgeist tegen. Zoals deze onder het artikel over UPC:

@*&(!@& Ik heb net de TMF Jaarmix via het digitale kanaal opgenomen

TMF! Weet je nog, nog, nog. Of deze: 

@Albert: whatever. . . beeldschermconsumptie of zoiets. ik hoorde vorige week dat een mediabureau al werkt met screenplanners (tv, internet, mobile). we gaan richting ip-media. daar horen straks ook online dagbladen en radio bij. prachtig, wat een tijdperk!!

Nog eentje dan:

Welke URL mag ik noteren in mijn Google reader?

Sowieso is de strategie voor veel comments anno 2017 om gewoon ergens een taalfout te laten staan. Dan komen de comments vanzelf. 

Blogposts met de meeste comments

Titel Auteur Comments
Eerste ervaringen met de UPC Mediabox Erik van Roekel  172
Joost toegankelijk voor iedereen Gijsbregt Brouwer  172
Nederlandse Weblogger 'beboet' Petra de Boevere  152
Joost: TV-revolutie in de dop Gijsbregt Brouwer  151
Zo maak je campagne op Hyves! Erik van Roekel  147
Vodafone HSDPA: niet doen! Carl Mangold  146
Wat moet ik in godsnaam met 'Podcasting'? Anders Floor  145
Buma/Stemra stuurt deze week de eerste 500 facturen naar websites voor muziek gebruik Vincent Everts  141
Online op weg naar het Witte Huis (5) Obama wint met 68%! Geef jouw peiling en win! Karlijn van den Berg  136
Overzicht Corporate Blogs in Nederland Ben-Anne Wieringa  134

15 jaar en door

Dan rest mij op deze plek nog een laatste boodschap. 

Alle why's en purposes op een stokje: we zijn er trots op dat we na 15 jaar nog steeds de grootste marketingcommunity van Nederland zijn. En dat kan niet zonder alle onderdelen van die community. Dus dank aan alle (oud)collega's van Marketingfacts, dank aan alle bloggers van de afgelopen 15 jaar en dank aan alle lezers die kritisch en/of enthousiast meedenken en -lezen. Hopelijk blijven jullie dat ook de komende 15 jaar doen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Proficiat Marketingfacts!

    Jullie mogen trots zijn op die 15 jaar aan waardevolle blogs en leerzame artikelen.
    Al vanaf het begin van mn 'social media carrière' staat Marketingfacts standaard ingesteld in mn Chrome browser.
    Elke keer nog trots als mijn artikel wordt gepubliceerd op jullie mooie platform. :)

    Ga vooral zo door en op de volgende 15 succesvolle jaren, proost!

    geplaatst op
  • Leuke cijfers! Heb ook eindelijk weer eens blog tot het eind doorgelezen ;-) Gefeliciteerd met het jubileum en nog vele jaren erbij!

    geplaatst op
  • Proficiat allemaal!

    geplaatst op
  • Seau, 15 jaar alweer? Gefeliciteerd heur!

    geplaatst op
  • Hi, van harte! Was zelf al kort na de start op MF actief. Altijd met veel plezier. Echt leuke dingen samen gepost en bediscussieerd. Lol. Kan me de vijfjarige birthday nog herinneren ;). Op naar de volgende 15 jaar. Proost!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.