Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

Marketingstrategie heeft dringend een strategie nodig

Dit is niet echt iets om aan de grote klok te willen hangen. Maar marketingstrategie heeft vaak een probleem.

Is marketing nu ook al politiek? (deel 1): niet de mening, maar waarden erachter

“Alles is politiek,” hoor je steeds vaker. Niet omdat dat zo’n nieuw idee is. Nee, omdat we vaker verrast zijn door de impact van dat inzicht, zeker op plaatsen waar we er niet aan gewend zijn. Ook marketing moet eraan geloven: marketeers zullen eraan moeten wennen dat álles politiek is. Met als voorbeeld de Tesla-case (volgt in deel 2).

De ecologische handafdruk: preach what you practice

Veel mensen doen duurzaam, maar praten er niet over – deze ‘selfsilencing’ remt verandering. Voor communicatieprofessionals liggen er kansen om die ‘disconnect’ te verkleinen en klimaatgesprekken laagdrempelig te maken.

“Verbeter de wereld, begin bij jezelf!”

Wie nu nog een duurzaam nieuw product introduceert en ‘vergeet’ de verpakking 100% duurzaam te maken, is echt af! We verloochenen de duurzame ambities van onze bedrijven, en waarschijnlijk ook onszelf, ten faveure van ÉÉN cent meer winst.

Hoe behoud je consumentenvertrouwen bij een rebranding?

Rebranding kan een krachtig middel zijn om een merk fris en relevant te houden. Maar het kan ook averechts werken als consumenten zich niet in de verandering herkennen. Een slecht uitgevoerde rebranding kan leiden tot verwarring, scepticisme en zelfs het verlies van loyale klanten. Hoe zorg je ervoor dat stakeholders je merk blijven vertrouwen tijdens een rebranding?

Branding for Business

Branding heeft als primair doel om waarde te creëren. Waarde voor de eigenaar van het merk, voor de gebruiker van het merk, voor de mensen die voor het merk werkzaam zijn, voor de investeerders in het merk en voor de omgeving van het merk. Daarom gebruik ik - als Brand & Business Consultant - graag de term ‘Branding for Business’.

Waarom Branding 13.0 ‘Verbinden op Waarden’ wordt (deel 2)

In deel 1 van deze tweeluik, een korte terugblik op de evolutie van branding: Waar staan we nu op het gebied van branding en zijn we hier gekomen. Nu in deel 2: Onze verwachting voor wat gaat komen volgens de actuele trend- en tijdsgeestanalyses: Wat volgt nu? Wat wordt de volgende stap en kansen voor branding? Oftewel, Wat wordt branding 13.0? 

Moeten we in 2025 na gaan denken over een comment-verbod?

In nieuwsmedia wordt nog dagelijks gerefereerd aan reacties op sociale media. De vraag is: wie hecht er anno 2025 nog waarde aan ongefilterde en polariserende comments, juist als waardevolle context in de vorm van feiten essentieel is? De overschaduwende vraag luidt: welk nut heeft commentaar van ongeverifieerde personen en welke schade hebben berichten van bots op hoe mensen de waarheid percipiëren? Scherper nog: moeten we niet af van het commentaar van Jan en alleman op sociale media?

Waarom brandsafety van een platform cruciaal is bij adverteren met video

Brandsafety is een belangrijk begrip binnen de advertentiemarkt, en dat is niet zonder reden. De plek waar jouw merk zichtbaar is, heeft namelijk invloed op de perceptie van jouw merk.

Het belang van het voorspellen van het kantelpunt:  Waarom alcoholvrije en alcoholarme dranken nu opeens booming zijn

Alcoholvrije en alcoholarme dranken bestaan al decennia, maar waarom zien we ze ineens overal? Van trendy alcoholarme bieren tot verfijnde mocktails, de vraag naar alcoholvrije opties neemt snel toe. Deze verschuiving gebeurde niet van de ene op de andere dag—maar is het resultaat van verschillende factoren die samenkomen om een cultureel kantelpunt te creëren. Wat kunnen we hier van leren? 

Geen cheerleaders voor echte leiders?

Waarom worden bedrijven en mensen die verbetering nastreven zo hard aangepakt? Waarom lijken we eerder kritisch op wie iets probeert te doen dan op wie niets doet?

Maak je merk met menselijke drijfveren

Een merk manifesteert zich als een onderbuikgevoel - niet alleen voor de makers, maar zeker voor degenen die het ervaren en ‘consumeren’ (ook intern).