Marketing is iets anders dan communicatie en een marketingafdeling is niet hetzelfde als een creatief clubje waar je een euro ingooit en dat dan tien ideeën eruit spuugt. Marketing is een vak.
Een merk opbouwen op YouTube is niet gemakkelijk. Dagelijks worden er zo’n 300.000 nieuwe video’s op het platform gepubliceerd. Toch slagen sommige zogenoemde YouTubers erin om door te breken en grote successen te behalen.
Als kennispartner van DDMA wil TikTok een actieve rol spelen in het professionaliseren van de sector en bijdragen aan een sterkere marketingindustrie.
Anti-marketing zelf is ook een vorm van marketing. Een merk dat duidelijk communiceert dat het geen conventionele marketing gebruikt, verspreidt nog steeds een boodschap - misschien zelfs een nog krachtigere.
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Weet daarom hoe de hazen lopen. Wie hebben er formeel iets te zeggen over het merk en wie oefenen informeel invloed uit?
Met een beetje geluk onthoudt je doelgroep drie of vier merkassociaties en die associaties proberen te overleven naast alle andere merken en informatie. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat die paar hersencellen maximaal benut worden.
Hoe TikTok écht effectief in te zetten? Want zeg nou zelf: veel marketeers zijn nog steeds behoorlijk zoekende op dit platform.
Goed leiderschap betekent dat de organisatie regelmatig de eerder gekozen strategie herijkt op de actuele marktomstandigheden, concurrentie en resultaten. Pas dan kan een organisatie succesvol blijven.
'Bij sierteelt hebben we te maken met een natuurproduct. Daarnaast hebben we te maken met het meest sierlijke product dat er in marketing bestaat. Wat is er mooier dan bloemen en planten?'
Marketeers liggen nu zelf ook op het strand, beklimmen een berg, lopen een trail in de Rocky Mountains of fietsen de Mont Ventoux op. Een mooi moment voor reflectie, hoe voorkomen we dat landen en steden nog meer gaan zuchten onder het juk van wereldwijd toerisme?
Het communiceren van duurzaamheid is tegenwoordig niet zonder uitdagingen. Marketingteams worden geconfronteerd met de noodzaak om geloofwaardig en authentiek te zijn, terwijl interne bedrijfsdoelen vaak conflicteren met duurzaamheidsinitiatieven. Hoe overbrug je de kloof tussen de groeiende vraag naar duurzaamheid en de realiteit binnen organisaties?
Het gevaar is dat veel journeys en daarmee klantbelevingsconcepten sterk op elkaar zijn gaan lijken, omdat veel inzichten die daaronder liggen vergelijkbaar en op dezelfde onderzoeken zijn gebaseerd.