Hoewel het als een ideale oplossing klinkt, roept Hybrid AI ook vragen op over de praktische toepasbaarheid ervan in de marketingwereld. Het belooft namelijk veel, maar de implementatie ervan in specifieke marketingtoepassingen is niet zonder uitdagingen.
We lopen in het vak allemaal te klagen dat de marketing van marketing kapot is. Marketing bungelt steevast onderaan het lijstje minst betrouwbare beroepen en marketeers geven zelf ook geregeld aan een bullshitbaan te hebben.
De afgelopen jaren voegde de NS steeds meer functies toe aan zijn treinplanner. Inmiddels is de app uitgegroeid tot een reisplanner waarmee je ook bus, tram en deelscooters kunt plannen. Handig maar ook ingewikkelder. Is de NS de weg kwijt? Een analyse van de typische dilemma’s van een innovatiestrategie.
Marketeers moeten de ambassadeurs van creativiteit zijn binnen de organisatie. Zeker in een tijd waarin AI steeds belangrijker wordt en steeds meer organisaties AI inzetten als creatief hulpmiddel.
Ongeveer drie kwart van de marketeers maakt al gebruik van GenAI in hun dagelijkse werkzaamheden, maar de technologie wordt vaak ingezet voor eenvoudige taken zoals het schrijven en bewerken van content. Het volledige potentieel van GenAI blijft daardoor onbenut.
In een ware veldslag van soms tegengestelde belangen en hoog oplopende maatschappelijke discussie is het bijzonder als producten en merken langzaam een vaste positie veroveren in de mainstream van ons boodschappenmandje.
Bij de klantcontactsector, organisaties en klantcontactmedewerkers, maar ook bij de overheid liggen de komende jaren verantwoordelijkheden om AI op verantwoorde wijze te gebruiken om er optimaal van te kunnen profiteren.
E-commerce 3.0 en hyper-personalisatie zijn krachtige tools die de toekomst van retail kunnen vormgeven. Maar, zoals bij alle ‘nieuwe dingen in het leven’, is het belangrijk om niet blind te zijn voor de potentiële risico's en ethische dilemma's die dit met zich meebrengt.
Zou bij elk verhaal dat stoelt op door AI gegenereerde output de oorspronkelijke prompt ook moeten worden gepubliceerd? Blindelings vertrouwen op AI output is immers een valkuil waar je zeker rekening mee moet houden.
Recent onderzoek laat zien dat hoewel meer dan de helft van de consumenten zich meer betrokken voelt bij AI-gegenereerde content, ze deze ook duidelijk weten te onderscheiden van ‘echte content’. De betrokkenheid bij niet-AI gegenereerde teksten is nog steeds een stuk groter.
Het is niet langer voldoende om enkel een fysieke of een online ervaring aan te bieden. Dit vereist niet alleen technische knowhow, maar ook een diepgaand begrip van de klantreis.
Wat deze nieuwe functie onderscheidt van vergelijkbare technologieën, zoals de recent gelanceerde Search GPT van OpenAI, is de mogelijkheid om de zoekopdrachten te beperken tot specifieke websites.