Peter Minkjan
Social Video Strateeg 5PM

Peter Minkjan is mede-oprichter van 5PM. Zij helpen uitgevers en merken aan meer succes op YouTube en zorgen samen met de klant voor meer views, kijktijd, advertentieomzet en meer leads en conversies. Dit doet het bureau door (brand)publishers te helpen met hun content-, distributie- en conversiestrategie, de bestaande content te optimaliseren en slim te distribueren, en op basis van data-gedreven-inzichten content te ontwikkelen.
-
Vijf zeer effectieve en betaalbare social-videotools die je nog niet kent
Tools, ik ben er gek op. Als je ze slim inzet, kunnen ze je heel wat werk besparen en betere inzichten geven waardoor je snel meer resultaat behaalt. De markt met social-media- en videotools is de laatste jaren enorm gegroeid, het aanbod is gigantisch. Om je op weg te helpen: hier vijf persoonlijk favoriete tools die zeer effectief, betaalbaar (of zelfs gratis zijn) en nog niet bekend bij het grote publiek. Doe er je voordeel mee.
-
Marketeer, wees ook eens saai
Een oproep aan marketeers: richt je minder op hypes en begin eens met helpen.
-
Zeven voorbeelden van een extreem succesvol YouTube-format: de transformatie
Op zoek naar inspiratie voor jouw volgende YouTube-video, maar geen hoog productiebudget tot beschikking? Een goed verhaal scoort! Maar welke verhalen kan je vertellen als merk op YouTube? Haal inspiratie uit de volgende zeven voorbeelden van een ontzettend succesvol format: de transformatie. Dit wordt door merken nog maar verrassend weinig ingezet op YouTube, maar als je het goed doet kan het extreem veel views opleveren.
-
Kindercontent, langere video’s, omzet (en meer YouTube-nieuws)
YouTube is veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. Ontwikkelingen op dit platform volgen elkaar razendsnel op. Dit maakt het moeilijk overzicht te bewaren. Daarom brengen we op Marketingfacts een maandelijks overzicht met vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features of inspirerende verhalen voor marketing- en communicatieprofessionals. Deze keer – in verband met een korte zomerstop – het belangrijkste nieuws van de afgelopen twee maanden.
-
Waarom video’s viraal gaan (en meer YouTube-nieuws)
YouTube is veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. Ontwikkelingen op dit platform volgen elkaar razendsnel op. Dit maakt het moeilijk overzicht te houden. Daarom brengen we op Marketingfacts een maandelijks overzicht van vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features of inspirerende verhalen. Deze keer: waarom video’s viraal gaan, Augmented Reality, notificaties en YouTube op tv.
-
De belangrijkste YouTube-insights van mei op een rij
YouTube is veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. Ontwikkelingen op dit platform volgen elkaar razendsnel op. Dit maakt het moeilijk overzicht te houden. Daarom brengen we op Marketingfacts een maandelijks overzicht met vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features, praktische tips of inspirerende verhalen voor marketing- en communicatieprofessionals. Deze keer gaat het onder andere over YouTube-marketing voor beginners, de ontwikkeling van het algoritme en tips om meer views te krijgen.
-
De belangrijkste YouTube-insights van april op een rij
YouTube, opgericht in 2005, overgenomen door Google in 2006, en dertien jaar later veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. YouTube is een platform waarop de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, wat het moeilijk maakt om overzicht te houden. Daarom brengen we vanaf nu een maandelijks overzicht met vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features of inspirerende verhalen voor marketing- en communicatieprofessionals. Deze eerste keer gaat het onder andere over Stories op YouTube, de evolutie van YouTube en de kans die behulpzame content biedt.
-
Deze 25 Nederlandse Facebookpagina’s hebben de meeste interactie
Interactie genereren op Facebook in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden merken die zakelijk actief zijn op het platform. Maar welke merken weten de consument nu echt in het hart te raken en gaan ‘viraal’ in Nederland? Hieronder volgt een overzicht van de 25 meest interactieve Nederlandse Facebookpagina’s. Zij scoren massaal likes en shares met hun content.
-
Meer resultaat uit je advertenties op Facebook? Deze 5 gratis Facebooktools helpen je
Als je adverteert op Facebook en Instagram wil je uiteraard zoveel mogelijk resultaat boeken. Om dat te bereiken kan je de hulp van experts inschakelen of zelf aan de slag gaan met behulp van handige tools. Er zijn tientallen – zo niet honderden – tools op de markt. Maar wat veel adverteerders niet weten is dat Facebook ook zelf een aantal bekende en minder bekende tools aanbiedt. In dit artikel een overzicht van 5 handige en gratis Facebook-tools.
-
Ik adverteer nu 7 jaar op Facebook: dit zijn de tips waar je echt wat aan hebt
In de zomer van 2010 zette ik mijn eerste advertentiecampagnes via Facebook op. In vergelijking met vandaag de dag waren de opties toen heel beperkt. In de loop der jaren werden deze steeds uitgebreider. Al die jaren adverteerde ik vrij intensief op Facebook. En de laatste tijd analyseer ik ook vaak advertentieaccounts van andere bedrijven, wat ook weer zorgt voor nieuwe kennis en inzichten. Mijn ervaringen deel ik in dit artikel. Tips die je helpen om gelijk meer resultaat uit jouw campagnes te halen.
-
Let op: de Facebook Like Box verdwijnt
Vorige week hield Facebook haar jaarlijkse Developers Conference F8 waar ze traditiegetrouw veel nieuwe ontwikkelingen aankondigden (zie dit artikel voor een goed overzicht). Een zaak die ze ook gaan aanpassen maar wat vrijwel nog geen aandacht heeft gekregen, is het verdwijnen van de Facebook Like Box per 23 juni 2015. Deze wordt vervangen door een nieuwe plugin: de Facebook Page Plugin. Tijd voor actie dus als je op jouw site de oude Like Box hebt staan.
-
Wat ging viraal in Nederland in 2014? Dit overzicht laat het zien
Iedere blogger, journalist en nieuwssite wil dat zijn content massaal gedeeld wordt op sociale media en ‘viraal’ gaat. Maar welke content en mediatitels weten de consument nu echt in het hart te raken en gaat viraal in Nederland? Upcoming, de buzzsite van TMG, heeft viraal gaan als verdienmodel en kan als geen ander antwoord geven op deze vraag. Zij analyseren realtime welke artikelen door miljoenen Nederlanders gedeeld worden op Facebook en Twitter en spelen daar razendsnel op in met hun content. Een even simpele als uiterst effectieve redactieformule: 2 jaar na oprichting bereiken ze 3 miljoen unieke bezoekers per maand (lees hier meer over Upcoming en haar achtergrond). Marketingfacts kreeg exclusief toegang tot hun data over 2014. De Upcoming-database bevat in totaal 2.079.570 Nederlandse artikelen die in 2014 gepubliceerd werden. Deze artikelen werden samen 150.359.974 keer gedeeld en geliked. Een analyse van de data levert unieke inzichten op van een medialandschap waarin nieuwkomers en gevestigde merken strijden om de likes, comments, tweets en shares van de Nederlander.
-
Wat genereert interactie op Facebook in Nederland? Dit overzicht laat het zien
Interactie genereren in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden merken op Facebook. Maar wat en wie genereren nou de meeste interactie van alle Nederlandse pagina’s? Internetbureau Burst, één van de weinige partijen in Nederland die zich Facebook preferred marketing developer mag noemen, analyseert vrijwel alle Nederlandse Facebook-pagina’s en kan daardoor als geen ander antwoord geven op deze vraag. Hieronder volgt een overzicht en (korte) analyse van de 100 Facebook-updates die in het afgelopen jaar de meeste interactie genereerden.
-
Deze 5 tools maken je leven als contentmarketeer een stuk effectiever
Als moderne contentmarketeer heb je het druk. Je bent verantwoordelijk voor het beheren van verschillende socialmediakanalen, het creëren en delen van de relevante content, het schrijven van blogartikelen met pakkende titels en je wilt ook nog op de hoogte blijven van het laatste nieuws op jouw vakgebied. Deze vijf tools helpen je om dit alles een stuk effectiever te doen.
-
3 manieren waarop online het TV-kijken verrijkt
Vorige week dinsdag stond de 46e editie van Online Tuesday in het teken van online & TV. Eén van de drie sprekers was Jelmer Wind: binnen RTL Nederland is hij als development manager verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de digitale extensies van de programma’s van RTL 5, 7 & 8 zoals Voetbal International, Holland’s Next Top Model, Koning Voetbal & Expeditie Robinson. Tijdens zijn presentatie ging hij in op de rol van online, social en mobile voor de TV-programma’s van RTL. In dit artikel worden verschillende onderdelen en besproken cases uit de presentatie van Jelmer verder toegelicht met cijfers, voorbeelden en uitleg en drie verschillende manieren besproken hoe online het TV-kijken verrijkt.