Waar we vorig jaar van Brazilian marketing naar Demure fall gingen, met een vleugje Brat summer en een pistache-hype tussendoor, zullen er in 2025 wéér nieuwe trends en culture-momenten ontstaan waar marketeers mee aan de haal moeten gaan.
Content is het leukste – om te maken én consumeren – als je ongebruikelijke keuzes durft te maken. Dat was altijd zo. In een tijdperk van dertien-in-een-dozijn AI is creatief kiezen zo mogelijk nog belangrijker. Bij het Genootschap van Contentstrategen schuiven deze maand twee content marketeers aan die het net even anders durfden te doen en daarmee een Grand Prix Content Marketing in de wacht sleepten.
TikTok is het kloppend hart van een hele generatie contentmakers. Dansjes, storytelling, memes en minidocumentaires—de app is voor velen dé springplank naar een digitale carrière. Maar er hangt al een tijd een donkere wolk boven het platform. Dreigende bans, politieke druk en veiligheidszorgen maken de toekomst van TikTok onzeker. Wat betekent dit voor de Nederlandse TikTok-creators? Voelen zij de dreiging? En hoe bereiden zij zich voor op een mogelijke exit?
Als geboren en getogen Bredanaar leef ik voor deze dagen. Carnaval zit in mijn bloed, met de paplepel ingegoten. Niet iedereen in Nederland viert het, maar ik ben mijn ouders dankbaar dat mijn wieg in Kielegat stond.
TikTok is allang geen experimenteel advertentiekanaal meer. Met meer dan een miljard actieve gebruikers en een snel groeiend aandeel in de advertentiebudgetten van merken, is het platform een volwaardige speler geworden. Maar de manier waarop bedrijven op TikTok adverteren, staat op het punt drastisch te veranderen.
Natuurlijk is en blijft AI dé trend in content marketing in 2025. Hoe blijf je opvallen tussen de lading AI-content die er onvermijdelijk aan zit te komen?
Investeren in eigen kanalen en consistent verhalen vertellen, creëert niet alleen meer impact maar bouwt ook aan een loyaal publiek. Dit publiek is de basis voor langetermijnsucces, zo bepleit Marvin Jacobs van Airborne.
Waar ooit flashy campagnes en harde verkoop de norm waren, draait het in 2025 nog meer om verbinding, authenticiteit en – ja echt – gewoon aardig zijn. Marketing is geen one-night stand na een uit de hand gelopen feestje; het is een langdurige relatie.
De marketingindustrie is dynamisch, steeds in beweging en gedreven door creativiteit, innovatie en strategisch inzicht. Vrouwen spelen hierin een cruciale rol, maar worden vaak geconfronteerd met obstakels die hun groei belemmeren.
Contentmarketing kan overweldigend voelen. Hoe zorg je voor een constante stroom aan relevante en waardevolle posts zonder je te verliezen in tijdrovende processen? Het antwoord ligt in slim hergebruik.
Jongerentaal kan zeker humoristisch werken; de vraag is vooral of dat effect bewust of onbewust is ingezet. En durf je het risico aan dat de doelgroep het niet grappig vindt?
Het is elk jaar weer een daverend feestje, ter ere van een mooi vakgebied: de Grand Prix Content Marketing. Ook dit jaar werden er 35 awards en bekroningen uitgereikt. Maar hoe win je een award in de categorie B2C of campagne, een bekroning op het gebied van social media of inzet PR?