Marco Derksen
Partner Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!
Zie voor details: Upstream.nl
-
Zomerrokjes en spijkerbroeken: op stage bij Bol.com
Marketingfacts-oprichter Marco Derksen liep afgelopen jaar regelmatig een dagje stage bij organisaties en deelde zijn ervaringen via sociale media. Toen Stephan Fellinger hier enthousiast op reageerde, besloten ze het idee samen verder op te pakken. Dit resulteerde in het platform Dagstage.nl. Uiteraard blijven ze zelf ook stage lopen. Laatst was Derksen op stage bij Bol.com.
-
De reparatie van het internet
Sinds dit voorjaar onderzoekt een coalitie van organisaties (van Wikimedia Netherlands tot VPRO en de Dutch Design Week) de mogelijkheden om het publieke domein in de online omgeving te versterken. Dit is nodig omdat de samenleving te afhankelijk is van commerciële sociale platforms als Facebook, Apple, Microsoft, Google en Amazon (FAMGA). De hiervoor opgerichte stichting PublicSpaces presenteerde maandag de stand van zaken van dit initiatief.
-
Heeft KPN digitale transformatie niet begrepen?
Twee weken geleden publiceerde het FD de Transformers 200, een onderzoek naar de stand van zaken digitale transformatie onder de grootste Nederlandse bedrijven. Even los van de kanttekeningen die zijn te plaatsen bij de opzet van het onderzoek, viel met name de berichtenstroom vanuit KPN op.
-
Digitale transformatie in marketing: 4 verhalen #NIMAMD
Afgelopen dinsdag was ik op uitnodiging van NIMA aanwezig op de eerste editie van de NIMA Marketing Day in DeFabrique in Utrecht, een nieuw event dat dankzij de toplocatie, goede sprekers en goede vibe naar meer smaakt. Ik koos ervoor mij te richten op sessies over een of meerdere aspecten van (digitale) transformatie. En goede keuze, zo bleek.
-
Uitgelezen - Suits & Hoodies: het geheim van de succesvolle start-up
In 1993 begon hij, fris geschoren en strak in het pak, zijn carrière als intercedent bij Randstad Uitzendbureau. Via TMG, VNU Media en Layar is hij nu ruim twintig jaar later, vaak gekleed in jeans en hoodie, ervaringsdeskundige op het gebied van digitale transformaties. Ik heb het over Quintin Schevernels die recentelijk zijn ervaringen met zowel corporates als startups heeft vastgelegd in het boek Suits & Hoodies. Een boek waarin hij ingaat op de vraag wat succesvolle corporates en geslaagde start-ups gemeen hebben.
-
Zijn jongeren echt verslaafd aan sociale media?
Vorige week publiceerde het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) de paper Jongeren over sociale media (pdf). Het persbericht, en dan vooral de titel van het persbericht, is massaal opgepakt door met name de traditionele media.
-
Is de toekomst van online advertising volledig geautomatiseerd?
Van 2007 tot en met 2011 was ik voorzitter van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digital advertising en de interactieve-marketingindustrie. Eerlijk gezegd heb ik me daar altijd een beetje vreemde eend in de bijt gevoeld. Wie mij vanaf 2002 heeft gevolgd via Marketingfacts weet dat ik geen voorstander ben van traditioneel adverteren, waaronder ik ook online display advertising reken. Reden dat ik destijds toch die functie heb aanvaard, is dat ook search, affiliate en het toen nog nauwelijks bestaande socialmedia-advertising aandacht verdienden binnen het IAB.
We zijn inmiddels vier jaar verder. Waar staan we nu voor wat betreft online advertising? Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen? Ter voorbereiding op een aantal presentaties die ik de komende maanden zal geven, volgt hieronder een korte samenvatting van waar we staan en een persoonlijke visie op de toekomst van online advertising.
-
Exponential Organizations: waarom nieuwe organisaties 10 keer beter, sneller en goedkoper zijn
Eind vorige maand was Yuri van Geest de eerste spreker bij Media Villa Arnhem. Zijn boodschap was duidelijk: organisaties moeten zich anders organiseren in deze snel veranderende tijd. Doen ze dat niet, dan zullen ze niet overleven. Samen met Salim Ismail en Mike Malone bestudeerde Van Geest ruim 100 startups en interviewde hij tientallen CEO’s van de snelstgroeiende organisaties, waarbij ze tot een overzicht van kwamen organisaties die opmerkelijk goed presteren. Wat zijn de kenmerken van deze organisaties en wat kunnen andere organisaties daarvan leren?
-
Welke boeken neem jij mee op vakantie?
Binnenkort begint voor een deel van Nederland alweer de zomervakantie. Voor mij altijd een moment om in een paar weken tijd weer eens helemaal bij te lezen. Net als in 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012
en 2013heb ik ook dit jaar weer een lijstje met boeken die ik de komende maanden wil gaan lezen of al heb gelezen en iedereen kan aanraden. Je ziet aan de lijst dat mijn persoonlijke belangstelling de laatste jaren is verschoven van digitale marketing naar de bredere impact van digitaal op de samenleving. En net als in de andere jaren hoor ik graag wat jíj leest deze zomer! -
Hoeveel is Twitter eigenlijk waard?
Drie weken na de aankondiging heeft Twitter deze week een publiek verzoek tot een beursgang (pdf) ingediend. Voor het eerst sinds de oprichting in maart 2006 hebben we daarmee inzicht in de gebruik- en omzetcijfers van één van de meest populaire sociale media diensten van dit moment. Voor de liefhebber een samenvatting van de relevante feiten en cijfers.
-
De online branding van lokale vershandelaar Willem&Drees
Willem&Drees is het bedrijf van Willem Treep en Drees Peter van den Bosch. Ze werkten beiden bij grote organisaties als Heineken en Unilever, maar besloten enkele jaren geleden om samen een bedrijf op te zetten dat probeert verse producten als aardappels, groenten en fruit van boeren uit de buurt verkrijgbaar te maken in winkels in de buurt. Doel daarbij is dat de producten zo min mogelijk kilometers afleggen van land tot schap (duurzaamheid) en waarbij een 10-tal credo’s worden gehanteerd. Willem & Drees startten in juni 2009 met een aantal leveranciers en winkels in de regio Amersfoort en na een geslaagde test rollen ze het concept nu uit over de rest van Nederland.
-
Slechts 1 van de 25 grootste Nederlandse websites voldoet aan cookiewetgeving
De nieuwe privacywetgeving die 5 juni jl. van start ging, heeft voor veel ophef gezorgd, maar nog niet voor veel actie. Veel website-eigenaren hebben moeite om te bepalen welke maatregelen zij moeten doorvoeren om te voldoen aan de wetgeving. En niet alleen de eigenaren van kleine websites, want van de 25 grootste websites van Nederland voldoet volgens OPTA slecht één aan de nieuwe regels.
-
Microsoft stopt met Hotmail en gaat verder met Outlook.com
Microsoft stopt volgend jaar met de online e-maildienst Windows Live Hotmail, beter bekend onder de (oude) naam Hotmail. In plaats daarvan komt het bedrijf met een vernieuwde Twitter- en Facebook-vriendelijke versie van zijn Outlook-mailprogramma. Dat maakte Microsoft vanavond bekend via een persbericht getiteld Say Hello to Outlook.com, New Modern Email from Microsoft.
-
Welke boeken neem jij mee op vakantie?
Over een paar dagen begint voor een deel van Nederland al weer de zomervakantie. Voor mij altijd een moment om in een paar weken tijd weer eens helemaal bij te lezen. Net als in 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 en 2011 heb ik ook dit jaar weer een lijstje met boeken klaarliggen die ik de komende maanden wil gaan lezen of al heb gelezen en iedereen kan aanraden. Het zal duidelijk zijn dat mijn focus op dit moment vooral ligt op social business:
-
Wat is de ROI van sociale media?
Wat is de return on investment (ROI) van sociale media? Waarschijnlijk één van de meest gestelde vragen van de afgelopen jaren waarin het zakelijk gebruik van sociale media is geëxplodeerd. En alhoewel goeroes als Gary Vaynerchuk en David Meerman Scott het maar onzin vinden om deze vraag te stellen, is het niet geheel onterecht dat organisaties zich afvragen wat sociale media nu concreet opleveren. Zeker als we ons realiseren dat marketeers de komende jaren tot 20 procent van het budget besteden aan sociale media. Het is dan ook goed dat onderzoekbureaus als Altimeter werken aan een raamwerk voor social analytics om te komen tot concrete doelstellingen en kritische succesfactoren voor sociale media. Zonder doel leiden sociale media immers tot niets!