Facebook in Nederland: Een analyse

Facebook in Nederland: Een analyse

Facebook is al enkele jaren het grootste sociale netwerk ter wereld en binnenkort verwacht men de 600 miljoenste gebruiker. Ook in Nederland maakt Facebook een sterke opkomst en heeft het nu bijna 3,5 miljoen gebruikers. Het is dan ook niet vreemd dat er veel over Facebook geschreven wordt (ook hier op M!). Maar er wordt in die artikelen weinig aandacht besteed aan de leden: zijn het voornamelijk mannen of vrouwen, hoe oud zijn ze, waar wonen ze en waar zijn ze fan van? Om antwoord te geven op enkele van deze vragen ben ik de cijfers ingedoken en heb ik een analyse gemaakt van de Nederlandse Facebook gebruikers.

Facebook wereldwijd


Het idee voor deze analyse ontstond door onderstaande presentatie van Amover. Zij hebben een demografische analyse gemaakt van alle Facebook gebruikers wereldwijd.

Deze presentatie visualiseert op fraaie wijze het gebruik van Facebook wereldwijd en dat levert soms nieuwe inzichten op. Dat de Verenigde Staten het best vertegenwoordigd is was bij mij bekend, maar dat in Zuid Azië en West Afrika voornamelijk mannen gebruik maken van de site niet. Uit de analyse blijkt ook dat de gemiddelde leeftijd van gebruikers wereldwijd 28,2 jaar is.

Facebook in Nederland

Anders dan van de wereldwijde gebruikers is er van de Nederlandse gebruikers maar weinig bekend. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan en heb ik o.a. onderzocht waar ze wonen, hoe oud ze zijn en waar ze fan van zijn. Nederland staat met bijna 3,5 miljoen gebruikers wereldwijd op plaats 31, achter kleinere landen zoals Hong Kong en België. Dit is te verklaren door de dominante positie van Hyves, één van de weinige sociale netwerken wereldwijd die op nationaal niveau anno 2011 marktleider is. Facebook heeft in Nederland 26% penetratie van de online populatie en staat in de top 10 van meeste bezochte websites van ons land (waar Hyves stabiel op plek 3 staat). 

Facebook penetratie per Nederlandse stad


Om te kijken waar de Nederlandse Facebook gebruikers wonen heb ik alle steden in Nederland met meer dan 100.000 inwoners geanalyseerd. Amsterdam is zonder twijfel Facebook hoofdstad van Nederland, met zelfs meer Facebook gebruikers dan inwoners. Dit komt waarschijnlijk doordat de targetingtool van Facebook de plaats Amsterdam ruimer opvat dan de gemeente Amsterdam. Het kan ook zijn dat mensen uit omringende plaatsen voor het gemak aangeven dat ze in Amsterdam wonen, omdat hun buitenlandse vrienden nog nooit van Diemen of Amstelveen hebben gehoord. Of dit ook het geval is in bijvoorbeeld Amersfoort betwijfel ik ten sterkste, daar schiet de precisie van de tool waarschijnlijk tekort. Tevens valt het relatief lage aantal gebruikers in Den Haag op. Nog geen 30.000 gebruikers geeft aan dat ze in Den Haag wonen.

Leeftijdsopbouw en geslacht

Als we kijken naar de leeftijdsopbouw van alle Facebook gebruikers is de grootste groep die van 25 t/m 34 jaar gevolgd door 18-24 jaar. Relatief weinig tieners maken gebruik van Facebook. Slechts 9% van de gebruikers is tussen de 13 en 18 jaar.  De ratio mannen/vrouwen is volledig gelijk; beiden vertegenwoordigen 50% van het gebruikersaantal.

De meest populaire Nederlandse fanpagina’s


Omdat er geen duidelijk overzicht bestaat van de grootste Nederlands fanpagina’s (die van Socialbakers is incompleet en in sommige gevallen incorrect) ben ik zelf op onderzoek uitgegaan om dit te achterhalen. Uit mijn onderzoek blijkt dat ‘’New Kids”  het populairst is met ruim 131.000 fans gevolgd door de pagina van “Oh Oh Cherso” met 70.000 fans. Het eerste bedrijf dat we tegenkomen is Pathé Bioscopen op plek 7 met ruim 33.000 fans. Ook de voetbalclubs Ajax, FC Twente & Feyenoord hebben veel fans op Facebook (deze pagina’s zijn trouwens geen officiele clubpagina’s). Hieronder de 25 grootste Nederlandse Facebook fanpagina’s.

Voor deze vergelijking heb ik alleen fanpagina’s vergeleken en geen groepen, interesse pagina’s of applicaties.Tevens heb ik alleen pagina’s die als voertaal Nederlands hebben meegenomen. Hierdoor tref je hier KLM (76.000 fans) en Heineken (930.000 fans) niet aan in deze lijst.

Gebruikersgegevens


Naast de demografische gegevens is het interessant om te zien hoe Facebook gebruikt wordt. Enkele cijfers op een rij:

  • De gemiddelde tijd op de site per gebruiker bedraagt 54,3 minuten per maand
  • De Nederlandse gebruiker logt gemiddeld 27 keer per maand in waarvan 53,3% van de gebruikers dat dagelijks doet. 77% van de gebruikers keert wekelijks terug.
  • Gemiddeld heeft een NL Facebook gebruiker 93 vrienden
  • Meer dan 1,3 miljoen mensen maken per maand gebruik van de mobiele versie van Facebook.

Hieruit blijkt wel dat de gebruikers zeer loyaal zijn aan de site. Veel gebruikers kunnen worden getypeerd als heavy users die dagelijks inloggen en veel tijd doorbrengen op het netwerk.

Waar komen deze data vandaan?

Bovenstaande gebruikersaantallen zijn gebaseerd op de interne Facebook advertentie targeting tool, waar ook Socialbakers gebruik van maakt. Deze data lopen enkele weken achter, dus waarschijnlijk is Facebook de 600 miljoen al gepasseerd en heeft het in Nederland al meer dan 3,5 miljoen gebruikers wanneer dit artikel online verschijnt. De tool baseert de cijfers op basis van de door gebruikers opgegeven profieldata. Daardoor is er van een klein deel van de profielen bijvoorbeeld geen geslacht bekend. Het onderzoek naar de meest populaire pagina’s heb ik zelf uitgevoerd, waardoor het kan voorkomen dat ik een pagina over het hoofd heb gezien. Geef het dan s.v.p. aan in de comments.  Een deel van bovenstaande resultaten heb ik al eerder gepubliceerd op mijn eigen blog over Facebook marketing. De gebruikersgegevens komen van interne Facebook data en zijn al enkele maanden oud.

De toekomst van Facebook in Nederland?


Mijn verwachting is dat Facebook dit jaar sterk door zal groeien in Nederland en aan het eind van het jaar ruim boven de 4 miljoen gebruikers zal uitkomen. Daarmee is het nog steeds nummer 2 achter Hyves in Nederland, die op dit moment ruim 9 miljoen profielen heeft. Met deze groei wordt Facebook voor bedrijven steeds interessanter om met hun doelgroep te communiceren en dat is ook terug te zien in de sterk stijgende advertentie inkomsten van Facebook. Hoe denken jullie dat Facebook zich in 2011 in Nederland zal ontwikkelen? Ik hoor het graag.


Delen

0
0


Er zijn 40 reacties op dit artikel

  • Boeiend! Zelf ben ik vooral benieuwd naar het opleidingsniveau van Facebook gebruikers. Gezien hoeveel studenten op Facebook zitten (bijna iedereen als ik er in de collegezaal naar vraag) vermoed ik dat de groei van Facebook vooral onder hoogopgeleiden heeft plaatsgevonden. Misschien heeft iemand daar cijfers over?

    geplaatst op
  • Interessant overzicht, maar waar haal je die specifiek Nederlandse gebruikersgegevens (gemiddelde tijd, aantal inlogs, etc?) vandaan?

    geplaatst op
  • mm, ik mis hier toch wel de Facebookpagina van GroenLinks. Die heeft op dit moment 12.604 fans en zou in dit lijstje moeten staan. Dat betekent dus dat er ook nog andere pagina's vergeten kunnen zijn

    geplaatst op
  • @ Peter Kerkhof: het klopt (waarschijnliijk) dat op Facebook in NL een relatief hoog opgeleid publiek zit vandaar dat studentensteden zoals Groningen en Utrecht ook hoog scoren. Met harde cijfers kan ik dat niet staven want de targeting tool is onvolledig op dit vlak omdat lang niet iedereen aangeeft wat zijn opleidingsniveau is.

    @Yme: "De gebruikersgegevens komen van interne Facebook data en zijn al enkele maanden oud." het gaat hier om september 2010.

    @ Huub: Bedankt, Groenlinks hoort inderdaad in het rijtje. Zoals gezegd heb ik onderzoek zelf uitgevoerd door langs alle grote merken te gaan en populaire hyves in Facebook te onderzoeken. Hierbij was ik de politieke partijen vergeten en wellicht nog wel meer branches/pagina's. Geef het svp aan en we kunnen dan binnenkort met een betere lijst komen.

    geplaatst op
  • Maar zijn die cijfers specifiek voor Nederland, of gebruik je gewoon de gemiddelden van heel Facebook? Heb je een bron/link naar die Nederlandse cijfers?

    geplaatst op
  • Peter, leuke data.

    geplaatst op
  • FB wordt belangrijker, voor zowel gebruiker als bedrijf. De mate van interactie en referentie naar FB gaat groeien. Dat is een belangrijker gegeven dan per se een kwantitatieve groei.
    FB is het startpunt voor menigeen digitale identiteit, dat gecombineerd met een vergaande interoperability, maakt 2011 een interessant jaar voor verdere vermenging in het Web.

    geplaatst op
  • @peterminkjan
    Leuk hoe je dat omschrijft in je reactie: '.....populaire hyves in Facebook te onderzoeken.'
    :)

    geplaatst op
  • Nog 113k fans om New Kids te verslaan, gaat wel wat maandjes kosten! =)

    Leuk lijstje! Door geplaatst op onze website: 8ste plaats voor Actiecode.nl

    geplaatst op
  • *103K

    geplaatst op
  • Als je de juiste gegevens voor Den Haag wil, dan zul je het even samen moeten voegen met 's-Gravenhage, The Hague en alle andere variaties. Da's het verschil tussen Den Haag en die andere steden ;-)

    geplaatst op
  • Interessante onderzoek, maar hoeveel accounts zijn er fake? Hoeveel mensen hebben meerdere accounts met commerciele doeleinden? En zoals gebruikers voor mij zeggen, hoe oud zijn de mensen (gemiddeld) die zo'n account hebben en hun opleidingsniveau etc.?

    Facebook heeft wel enorm veel kansen omdat zij over heel veel e-mailadressen, telefoonnummers beschikken wat heel goed hergebruikt kan worden voor reclame.

    geplaatst op
  • Interessant artikel Peter! Mijn inziens duikt Hyves dit jaar onder de 8 miljoen en groeit Facebook in NL naar 5 miljoen...Het glas is bij mij altijd half vol :-)

    geplaatst op
  • Update: Ik heb een fout gemaakt bij de berekening van Den Haag. Het blijkt dat veel mensen The Hague hebben ingevuld bij de woonplaats ipv Den Haag. In totaal hebben 255.540 mensen Den Haag, 's-Gravenhage of The Hague ingevuld en hiermee komt de Facebook penetratie in de Hofstad uit op 53%

    Daarnaast heb ik ook het aantal fans van KLM verkeerd vernoemd. Ze hebben er bijna 100.000 en hebben daar zelfs een leuke actie voor bedacht om deze mijlpaal te vieren op facebook.com/klm.

    Inzage in hoeveel accounts fake zijn heb ik geen inzage (wie wel?). Wel is het zo dat veel bedrijven een persoonlijk profiel gebruiken voor zakelijke doeleinden wat ik zelf een van de meest gemaakte fouten met Facebook Marketing vind.

    Tevens ben ik naast Groenlinks ook de 'Fan van Koffie' fanpage met ruim 15k fans en de 'Kan deze uil meer fans krijgen dan Geert Wilders?' met 41k fans vergeten op te nemen in de lijst met grootste fanpages. Hiermee heeft deze uil trouwens meer fans dan Geert Wilders. Of die ook betere politieke opvattingen heeft laat ik een ieder zelf over maar ik ben geneigd om ja te zeggen. Mocht ik nog meer pagina's vergeten zijn, geef het aan in de comments of laat het me weten via Twitter.

    geplaatst op
  • Als iemand vergelijkbare cijfers heeft voor België, laat dan maar komen !

    geplaatst op
  • Interessante data.

    Waar ik ook benieuwd naar ben is welke applicaties er in NL met name worden gebruikt door bedrijven om de interactie aan te gaan met mensen. Heeft iemand hier cijfers van?

    Verder denk ik dat Facebook zowel kwantitatief als kwalitatief zal groeien. Hyves zal zijn marktpositie nog wel behouden denk ik, maar het is een kwestie van tijd denk ik. Wel is Hyves een aantal sterke (media-)partnerships aangegaan waardoor hun positie is versterkt.

    Facebook leent zich beter voor de zakelijke-privé-gebruikers, koppelingen met Linkedin, YouTube en Twitter komen bij Facebook beter uit de verf dan bij Hyves.

    Groet,
    Alex

    geplaatst op
  • @PeterMinkjan ben net als Yme benieuwd waar je de cijfers over gemiddeld aantal vrienden en inlog frequentie van de NL Facebook gebruiker vandaan hebt. Zou je een link kunnen plaatsen naar je bron?

    geplaatst op
  • Facebook Marketing is - naast Mobile Marketing – de core business van Buongiorno Digital en na het lezen van jouw onderzoek realiseer ik me dat wij over enorm veel relevante informatie beschikken. Voor ons niet vervelend natuurlijk, maar ik denk wel dat we een morele verplichting hebben om bepaalde informatie te delen.  Zeker als het gaat om bezoekersaantallen, demografische gegevens, interessegebieden  en advertentietarieven.

    Ons ad management systeem is aangesloten op de Ads API van Facebook. Hierdoor hebben wij toegang tot additionele data, die we weer gebruiken om campagnes te optimaliseren. In Q4 2010 heeft ons systeem 739.951.807 ad views geserveerd.

    Hierbij nog een toevoeging op jouw interessante analyse:

    De definitie van een actieve gebruiker: ingelogd in de laatste 30 dagen.

     Neem het van me aan: Medio november 2010 had Facebook ruim 4,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland. Maandelijks komen er ongeveer 250.000 nieuwe leden bij, waardoor we in Nederland de magische grens van 5 miljoen actieve gebruikers ondertussen wel zijn gepasseerd. Hyves heeft rond de 5 miljoen actieve gebruikers. Althans, dat heb ik begrepen. Mijn gevoel zegt dat het er minder zijn. In mijn beleving is Facebook groter dan Hyves.

    Socialbakers is een uitstekende site. Veel nuttige informatie. Helaas vaak wel verouderd en ongenuanceerd. Voor zover ik weet, heeft Socialbakers (CandyTech) geen Ads API connectie. Ik heb Facebook verzocht om mij schriftelijk te informeren over de samenwerking met Socialbakers. Helaas wilde ze alleen mondeling reageren. De cijfers op Socialbakers zijn onvolledig en worden niet door Facebook onderschreven. 

    In september 2010 communiceerde VINEX bijna 12 miljoen internetgebruikers (13+) in Nederland. Ruim 40% is in nu actief op Facebook. Onder de 18 is minder vertegenwoordigd. Vooral de groep 55+ groeit hard.

    Facebook draait niet om het individu, maar om de groep mensen waartoe het individu behoort. Wat liken de personen binnen een groep en welke Ads klikken ze weg. Wat houdt hen bezig en wat niet. Etc. Etc. Dit soort zaken worden gebruikt voor targeting.

    En zo kan ik nog wel een paar pagina's vullen, maar die worden bewaard voor een ander moment. :-)

    geplaatst op
  • Met een Facebook Grader van 99,9% en enkele pages met meer dan 30.000 fans geloof ik niet langer in Facebook!
    Te veel grote fouten! FOUTE fouten zoals het openbaar maken van alle telefoonnummers en adressen voor applicaties! Ik zie hoe de statistieken zich ontwikkelen...en hoe steeds meer mensen steeds MINDER tijd op Facebook besteden..... Nu de advertenties ook belangrijker zijn de de profielen van de leden en er 1,5 Miljard binnen is gehaald zal de Facebook Focus nog meer komen te liggen op GELD verdienen..met Reclame is de ROI nooit te halen dus moet de informatie van de leden verkocht worden.....daar zullen heel veel leden van afknappen....zodra ze zien dat hun INFORMATIE de WINST van Facebook is niet via RECLAME nee direct! Jammer want Facebook was goed bezig...heel goed bezig! Facebook is de volgende BUBBLE een Bubble die groot is HEEL groot en heel veel mensen veel GELD gaat kosten! Wie is er bereid voor Facebook RECLAME te betalen?
    Reclame die niemand wil zien... Reclame in Social Media? Think again!

    geplaatst op
  • @PeterMinkjan: misschien moet je hetzelfde even doen met Den Bosch/ 's-Hertogenbosch....

    geplaatst op
  • @ Niels; die gegevens zijn interne data van Facebook die ik vorig jaar heb ontvangen. Daarom kan ik je geen link naar een bron geven. Maar aan de reactie van Taaf von brucken fock te lezen kun je beter bij hem zijn voor de meest recente data.

    @ Taaf von brucken fock; interessante cijfers. Ik neem aan dat we binnenkort een blog van jouw kant kunnen verwachten hier op Marketingfacts. Uiteraard vanwege de morele verplichting die je hebt:)

    @ Hans Lak; Jammer dat je zo teleurgesteld bent maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat adverteren in Facebook bijzonder effectief kan zijn. Dit zullen vast meer bedrijven hebben aangezien de bestedingen nog steeds stijgen.

    @ Rinus; heb ik gedaan. De fout bij Den Haag zat dat veel mensen The Hague hebben aangegeven als woonplaats. Zover ik weet heeft Den Bosch geen Engelse naam die afwijkt van de Nederlandse dus de cijfers van Den Bosch zijn niet lager dan gedacht.

    geplaatst op
  • :) laten we anders even contact hebben. Wellicht kunnen we samen iets doen. .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

    geplaatst op
  • De gemiddelde bezoekduur was volgens TNS Nipo gemiddeld 15 keer 0:19:37 in de maand November. Dit klopt niet helemaal met de 54 minuten uit dit stuk. Is het echte aantal onbekend, of kan ik dat nog ergens opvragen/bekijken?

    http://www.slideshare.net/MarcelMaassen/tns-nipo-onderoeksrapport-hyves-versus-facebook?from=ss_embed

    geplaatst op
  • Is het niet zo met Den Haag dat je de mensen die The Hague hebben niet hebt meegeteld? verklaring voor het lage aantal..

    geplaatst op
  • pardon, kon de eerdere reacties niet openen. er was al op gereageerd

    geplaatst op
  • Allereerst mijn complimenten voor je blog. Mooi stuk!

    Ikzelf ben van mening dat Facebook binnen nu en 2 jaar groter is dan Hyves. En dan bedoel ik als we kijken naar activiteiten per dag en actieve profielen. Hyves heeft dan misschien 9 miljoen profielen, maar ik werkelijkheid zijn dat er minder.

    Daarbij verwacht ik zelfs dat FB groter en machtiger gaat worden dan Google. Dat vind ik omdat Google heel veel informatie van ons 'pikt' Wat heel handig is in de retargeting en hun zoekmachine verfijnen. Maar het mooie van FB is dat iedereen het vrijwillig upload. Tot de laatste details. Die informatie is straks goud waard. Let wel, als zij groter worden dan Google dan is dat ook voor korte duur. De reden hieronder.

    De grootste uitdaging van FB is denk ik, het innoveren. Hoe hou je 600 miljoen mensen geïnteresseerd?? Dat is een hele karwei. Hyves heeft ons geleerd hoe moeilijk het is. Google heeft veel activiteiten en zal om die reden niet meer verdwijnen of kleiner worden.

    ikzelf begin langzaam afscheid te nemen van FB. Het leuke is er alweer vanaf voor mij. Iemand een nieuwe bezigheidje voor me?

    geplaatst op
  • Hi, dank voor het artikel, interressant (ook al zijn de cijfers alweer oud op dit moment;-) , maar zie het artikel nu pas na een Google zoek actie. Ik ben op zoek naar gegevens over de hoeveelheid vrienden in het buitenland de Nederlander gemiddeld op Facebook heeft. Dit kun je in de advertentie tool niet targeten maar wellicht heeft iemand een tip voor mij hoe ik dit kan achterhalen? Ik ben vooral benieuwd naar de segmentatie hierbinnen, hebben de meesten bijv. maar 0 vrienden in het buitenland, of bijna iedereen wel 1, 2 of 3? Benieuwd of iemand hier info over heeft..

    geplaatst op
  • Hi Peter, super dat je deze info met ons deelt! :) Zou je het gemiddelde aantal facebook vrienden ook kunnen specificeren op de variabelen leeftijd 18-25 & woonplaats Amsterdam? Would be a great help! Mvg, Jennifer

    geplaatst op
  • @ Jennifer, de gegevens zijn afkomstig uit de advertentie targeting tool van Facebook. Hier kun je bekijken hoeveel gebruikers voldoen aan de door jou gestelde variabelen. Inzage in het aantal Facebook vrienden geeft deze tool je echter niet en kan ik dus ook niet achterhalen.

    geplaatst op
  • Scary shit, Facebook!

    geplaatst op
  • Whaha, kom op nou. Dit klopt voor geen meter en dat weet iedereen. FB zelf heeft al aangegeven dat het geen werkelijke cijfers zijn. Je hoeft hier helemaal geen onderzoek naar te doen, want er bestaan niet veel, maar heel veel fakeprofielen. Sommigen hebben wel 10 fakeprofielen. Dat was ook zo op Hyves en wat je zelf al zegt dat mensen die b.v. in Diemen wonen Amsterdam opgeven als woonplaats. Hier hoef je geen onderzoek naar te doen, want dan zal je dat op IP-adres moeten doen en daar zal je leven te kort voor zijn. Nou succes, ik hoop dat je je met iets nuttigers gaat bezighouden.

    En laat ik je iets zeggen. Iedereen zit op dit soort sites zijn prietpraat te bezigen. Ik ben van mening, daar veel mensen elkaar niet vertrouwen, dat Facebook helemaal uit de gratie raakt. En niet alleen Facebook. Ik denk dat mensen in de toekomst vertrouwelijker met hun leven zullen omgaan. Facebook is een schapengedrag. Ik wil niet dat iemand aan de andere kant van de wereld al helemaal weet als ik een paar weken vakantie boek, dat zij mijn hele leven al kennen. Ach, ik weet het dat zij mij geheimzinnig vinden, maar wie gaat er nu met zijn beste vrienden tikken op FB? Oh en natuurlijk hoe meer vrienden des te populairder, whaha. Come on. Kijk, ik hoef geen mannelijke h**r die voor FB leeft. Lijkt mij erg duidelijk. Ik heb het maar weer even gezegd.

    geplaatst op
  • Ik heb even gedoucht. Maar moet dit representatief zijn? Jij kan niet aan die cijfers komen en FB zelf ook niet of ze moeten elk profiel onder de loep leggen. Ik stond bij hen te boek als fakeprofiel, terwijl ik zo echt ben als het maar kan zijn. Foto's, school- c.q. universitaire opleiding, maar ik bleek niet echt. Waarom? Dat weet ik wel, omdat ik kontakt maakte met mensen uit Verwegistan die ik nog nooit heb gezien. Wat ik al zei, FB is er niet voor mijn echte vrienden. Die bel ik wel, zie ik, dus daar spreek ik mee af. FB is nog even een trend en na verloop van tijd gaat ieder zijn ding doen. Het is een soort populariteitskwis met mensen die je ooit 2 minuten hebt gezien en dat zijn dan je vrienden, haha. Dacht het toch niet.

    geplaatst op
  • @Catharina

    Ben met je eens dat niet precies is te achterhalen hoeveel gebruikers er actief zijn op Facebook ivm fakeprofielen. Toch zijn dit de meest nauwkeurige cijfers. Jij kan er misschien niets mee, maar adverteerders teren op deze info, dus dit is zeker.

    En ik schrok erg van deze opmerking: "Ach, ik weet het dat zij mij geheimzinnig vinden, maar wie gaat er nu met zijn beste vrienden tikken op FB?" Ik dacht dat dit inmiddels al wel duidelijk is... meer dan 700 miljoen mensen!

    Inmiddels zijn deze gegevens weer verouderd. Voor de meest recente kan men terecht op socialbakers.com waar per land het aantal gebruikers, leeftijdscategorien en leeftijdsontwikkelingen te vinden zijn.

    geplaatst op
  • Het klopt voor geen meter! Amersfoort heeft 146000 a 148000 inwoners! Rotterdam en Utrecht hebben ook veel meer inwoners!

    geplaatst op
  • Wat mij eigenlijk verbaast in deze hele discussie is dat FB eigenlijk een monopoly krijgt of wordt omdat je eigenlijk maar op een sociaal netwerk wil zitten. Hyves loopt leeg omdat we niet met onze buitenlandse vrienden en familie konden connecten. MIsschien moet er in de toekomst een soort uitwisseling mogelijk zijn tussen de sociale netwerken, zodat locale netwerken ook een kans maken?

    geplaatst op
  • Vergelijkbare cijfers voor België zouden interessant zijn. Iemand trouwens enig idee wat op dit moment de grootste Nederlandse Facebook pagina is?

    geplaatst op
  • Op basis van aantal fans bedoel je Chantal? Dat is de pagina van AFC Ajax (zie de engagement rank

    geplaatst op
  • Beste Peter,

    Mooi werk, zeer nuttige informatie. Ik vroeg me af of je van dit geheel een update heeft.
    Ik ben vooral geinteresseerd naar het aantal fb gebruikers per stad en de penetratie percentage. Heb je daar enige gegeven van die meer up to date zijn. Ik hoor het graag. Alvast bedankt,

    Gr,

    Ali

    geplaatst op
  • Hoi Ali, dank je wel. Dat kan je redelijk eenvoudig zelf achterhalen in de advertentie interface van Facebook op https://www.facebook.com/ads/create/ en bij de targeting de stad naar keuze in te vullen. Facebook geeft dan inzage in de omvang van je doelgroep.

    geplaatst op
  • Ik zou graag willen WAAR facebook in Nederland gevestigd is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.