Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter

Instagram en Pinterest winnen terrein, het gebruik van Twitter maakt een duikvlucht

Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter

Nederlanders zijn het afgelopen jaar meer gebruik gaan maken van Facebook, maar tegelijkertijd vertrekken er jongeren van het Amerikaanse sociale netwerk. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het gebruik van Instagram en SnapChat is juist erg hoog onder jongeren, zo gebruikt de helft van de Nederlandse jongeren Instagram. Het onderzoek toont ook aan dat twitteren flink in populariteit is gedaald. Het aantal actieve twitteraars nam met 0,7 miljoen af tot 2,8 miljoen Nederlanders.

Flink minder Nederlanders gebruiken Twitter

Er zijn 2,8 miljoen Nederlanders die gebruik maken van Twitter, waarvan 1 miljoen dagelijks. Dat is flink minder dan vorig jaar. Toen maakten nog 3,3 miljoen mensen gebruik van Twitter. Ook het dagelijks gebruik is flink afgenomen. Vorig jaar maakten 1,5 miljoen mensen dagelijks gebruik van Twitter, daarvan is dus eenderde afgehaakt. 

Splitsen we het gebruik van Twitter op naar leeftijdscategorieën, dan zien we dat jongeren relatief het meest zijn afgehaakt. Vorig jaar daalde het gebruik van jongeren al met 4 procent, dit jaar liep dat op tot een daling van 26 procent. Ook onder 20-39-jarigen daalde het gebruik flink (-23 procent). 11 procent van de Nederlanders zegt te zijn afgehaakt van Twitter. De belangrijkste redenen om te stoppen met het gebruik van Twitter is dat het de gebruiker te weinig oplevert (36 procent). Ook 'het kost me te veel tijd' (32 procent) en 'ik voel me er niet meer thuis' (27 procent) worden ook vaak genoemd.

Er zijn dus flink minder mensen die zeggen Twitter (dagelijks) te gebruiken. Cijfers van comScore over het bezoek aan de website van Twitter laten eveneens een sterke daling zien. Waar in oktober 2013 nog 3,8 miljoen Nederlanders twitter.com bezochten, waren dat er een jaar later nog maar 2,6 miljoen. In de bezoekcijfers van Marketingfacts zien we eveneens dat het aandeel van Twitter is afgenomen. In 2014 daalde het aandeel van Twitter in het totale bezoek tot onder de 10 procent. Daarmee zorgde Facebook voor meer inkomend verkeer. 

Ik heb de cijfers aan Twitter Nederland voorgelegd. Marloes van der Laan, communications manager Benelux bij Twitter, laat het volgende weten: "Wij herkennen ons hier niet in, we nemen zelf een andere trend waar". Aantallen gebruikers in Nederland mogen ze helaas niet prijsgeven.

Ik heb ook nog naar social shares gekeken van de artikelen van de grootste onlinemarketingplatforms (Marketingfacts, Frankwatching, Emerce, Marketingtribune en Adformatie) vanaf 2010. Gebaseerd op ruim 52.000 artikelen kunnen we zien dat het aantal tweets met links naar artikelen de afgelopen 2 jaar is afgenomen. Het aantal likes, reacties en shares op Facebook is diezelfde periode wel toegenomen. 

Gemiddeld aantal shares per artikel
Jaar Twitter Facebook LinkedIn
2010 9 1 1
2011 42 4 16
2012 58 6 14
2013 37 9 13
2014 22 13 24

Bron: blogosphere.co

Gebruik Facebook groeit nog altijd, maar jongeren haken af

Het gebruik van Facebook in Nederland groeit nog altijd door. Er maken 9,4 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook. Dat is 5 procent meer dan vorig jaar. Ook wordt er intensiever gebruik gemaakt van Facebook: het dagelijks gebruik is met 9 procent toegenomen tot 6,6 miljoen gebruikers. 

Dat is op zich allemaal goed nieuws voor het Amerikaanse sociale netwerk. Er zijn echter wel degelijk reden voor zorgen: het aantal jongeren dat Facebook gebruikt, is met 12 procent afgenomen.  

Dagelijks gebruik LinkedIn en YouTube neemt licht toe

In navolging van Twitter is ook het gebruik van LinkedIn afgenomen, zij het licht. Er zijn 3,8 miljoen Nederlanders die gebruik maken van LinkedIn, vorig jaar waren dat er nog 4,1 miljoen. Ter referentie: er zijn ruim 5 miljoen geregistreerde Nederlandse LinkedIn-accounts. Het aantal dagelijkse gebruikers is daarentegen toegenomen, van 0,3 miljoen naar 0,4 miljoen dit jaar (+5 procent). 

Ook het gebruik van YouTube neemt licht af, er maken 6,8 miljoen Nederlanders gebruik van de videosite van Google. Wel is het YouTube gelukt de Nederlander vaker video's te laten kijken. Het dagelijks gebruik van YouTube is met 11 procent gegroeid naar 1,2 miljoen dagelijkse gebruikers. 

Instagram verovert snel terrein

De populariteit van social media met fotocontent blijft sterk groeien. Het aantal Instagramgebruikers groeide met maarliefst 29 procent naar 1,8 miljoen. Daarvan maken 722.000 Nederlanders dagelijks gebruik van Instagram (dat is 40 procent van alle Instagramgebruikers). 

Instagram is erg populair en groeiend onder jongeren tot 20 jaar. De helft van de jongeren maakt gebruikt van de foto-app. 47 procent van alle Nederlandse studenten en scholieren maakt gebruik van Instagram. Onder Nederlanders van 20 t/m 39 jaar staat het gebruik op 24 procent, in de oudere leeftijdsklassen zakt dit aandeel snel in. 

Vrouwen maken de dienst uit op Pinterest

Ook Pinterst heeft flink aan populariteit gewonnen. 1,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Pinterest, waarvan 261.000 dagelijks. Vorig jaren maakten 1,1 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest, waarvan 131.000 dagelijks. Pinterest is voornamelijk populair onder 20-40 jarigen (22 procent), maar ook jongeren (17 procent) weten de sociale fotosite steeds beter te vinden. Het digitale prikbord ziet in alle leeftijdscategorieën het gebruik toenemen. 

Pinterest blijkt ook in Nederland een waar vrouwennest. Slechts 16 procent van de Nederlandse gebruikers van Pinterst is man, de vrouwelijke populatie maakt dus maarliefst 84 procent uit van de Pinterestgebruikers. Dit komt overeen met internationale cijfers van RJMetrics die spreken over een 80/20 verhouding. 

SnapChat-gebruik nauwelijks gegroeid

Ik vind het opvallend dat het gebruik van SnapChat nauwelijks is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Uit het onderzoek blijkt dat 0,8 miljoen Nederlanders SnapChat gebruiken, vorig jaar waren dat er 0,7 miljoen. 320.000 Nederlanders maken dagelijks gebruik van SnapChat. 

Het gebruik van Foursquare is flink afgenomen, van 0,3 miljoen gebruikers naar 0,1 miljoen gebruikers. Nieuw in het onderzoek is Tumblr. 300.000 Nederlanders maken gebruik van Tumblr, waarvan eenderde (125.000) dagelijks. Dat is flink minder dan het bezoek aan de website van Tumblr, die werd afgelopen jaar maandelijks gemiddeld tussen 800.000 en 1 miljoen Nederlanders bezocht.

Het nut van social media weegt zwaarder dan de zorgen

Na jaren van groei is het afgelopen jaar het vertrouwen in social media licht gedaald. 13 procent heeft (zeer) veel vertrouwen in social media. Het vertrouwen is het grootst onder jongeren (27 procent). Nederlanders van 20 tot en met 39 jaar verloren het afgelopen jaar sterk het vertrouwen in social media: van 29 procent vorig jaar daalde het aandeel van (zeer) veel vertrouwen naar 17 procent. Onder 65-plussers nam het vertrouwen juist toe. 

Kijken we specifiek naar de zorgen om privacy, dan zien we eenzelfde patroon. 65-plussers maken zich minder dan vorig jaar zorgen om hun privacy, terwijl de privacyzorgen onder 15-39 jarigen toenemen. 

Over het onderzoek

In 2010 is Newcom gestart met een grootschalige studie naar social media. Dit grootschalig landelijk onderzoek is dit jaar voor het vijfde jaar op rij gehouden, met opnieuw een indrukwekkende respons (n=10.395). In januari 2015 heeft Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uitgenodigd om deel te nemen aan het Nationale Social Media Onderzoek. Via een online vragenlijst kon men deelnemen aan het onderzoek. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Je kunt het rapport hier downloaden:

Download het rapport.

Credits afbeelding: Patrik Nygren, licentie: CC BY-ND (Commercieel hergebruik)

Geplaatst in

Delen

0
75


Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Dank Danny en Newcom voor het weer delen van dit onderzoek. Leuk weetje: op dit moment is jullie stuk 106x getweet, 59x LinkedIn, 27x op FB, 8x Google+ en 4x per e-mail gedeeld. Vast niet representatief, maar het geeft wel kleur. Interessanter vind ik de duiding hiervan. Waarom zien we wat we zien in de data? Of waar is de engagement het grootst en het effect maximaal? Wat heeft het meeste effect op conversie en hoe ziet dit eruit in de customer journey? Mijn vermoeden is dat marketing steeds meer 1:1 zal gaan worden en dat sociale media daarin nog zoeken naar een effectieve rol. Dat zou voor een volgend onderzoek mooi zijn om te achterhalen. Zou overigens mooi zijn als https://twitter.com/marloes balans zou kunnen aanbrengen in de data en haar reactie namens Twitter. Ik zal dit artikel zo gaan delen via LinkedIn en Twitter tegelijk. Benieuwd hoe dat meetelt in de data :)

    geplaatst op
  • Hi Erik,

    Dankje voor je reactie. Je hebt gelijk dat data altijd 1 kant van het verhaal vertelt. Dat is inherent aan het soort cijfers. Daarom heb ik ook geprobeerd om een vergelijking te maken door ook naar social shares te kijken, de bezoekcijfers van Marketingfacts en navraag gedaan bij Twitter Nederland. De vragen in je reactie zijn allemaal belangrijke vragen, en zullen sterk verschillen afhankelijk vanuit welke hoek/bedrijf/branche je ernaar kijkt. Belangrijkste is volgens mij dat je altijd vanuit dat perspectief er naar kijkt. Niet teveel focussen op 1 platform, maar vanuit een social media strategie.

    geplaatst op
  • Hi Danny,

    Ik heb moeite met de cijfers van LinkedIn. Wat is de definitie van gebruiker t.o.v. geregistreerde? 3,8 miljoen gebruikers t.o.v. 5,1 miljoen geregistreerden? Wat doen die andere 1,3 miljoen dan? Vorige maand waren er 'slechts' 90.000 dubbele accounts, dus daar kan het niet aan liggen. Benieuwd!

    geplaatst op
  • De kop is ietwat overdreven. Alleen de groep 15-19-jarigen is kleiner geworden op FB. Dat zijn tieners. Denk dat we vooral willen roepen dat FB afbrokkelt, maar het is gewoon (nog) niet het geval.

    geplaatst op
  • Dat is tijd gekomen voor een nieuw sociaal netwerk.

    geplaatst op
  • Hi Richard,

    De cijfers zijn antwoorden van respondenten op een enquete waarin hen gevraagd wordt welke sociale media zij gebruiken.

    Het kan dus zo zijn dat iemand wel geregistreerd is maar zich geen actieve gebruiker meer voelt.

    Het maakt het moeilijk vergelijken met de cijfers van LinkedIn omdat geregistreerde leden - dat wat LinkedIn communiceert - niks zegt over het gebruik. Het loopt altijd op. Waardevoller is het om actieve leden te communiceren - zoals Facebook en Twitter doen.

    LinkedIn is al een behoorlijke tijd actief, ik kan me zodoende goed voorstellen dat er een aardige groep inactieve is opgebouwd.

    geplaatst op
  • Waar komen de 1,3 miljoen dagelijkse Google+ gebruikers vandaan? Ik kan mij niet voorstellen dat Google+, het sociale netwerk, meer actieve gebruikers heeft dan Twitter.

    geplaatst op
  • @Dave,

    Onlangs dat Newcom er in het onderzoek duidelijk bij vermeldt dat het niet gaat om de zoekmachine Google maar om het sociale netwerk Google+, denk ik dat alsnog veel mensen het hebben ingevuld met de zoekmachine in het achterhoofd.

    geplaatst op
  • ALs je de Comscore cijfers bekijkt van desktop in Nederland dan is Google+ de vierde van Nederland. Hier volgens Newcom zelfs tweede als we Youtube niet meetellen, wat ik toch niet echt als een sociaal netwerk beschouw. Als je het Comscore panel over de VS bekijkt over mobiel en desktop bereik bij elkaar dan is Google+ nummer 2. Op grote afstand van facebook nog altijd. Maar groter dan twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest.

    G+ wordt op Android standaard meegelverd. Miljoenen smartphones zijn er in de tussentijd mee uitgerust dus
    dat bereik hoeft helemaal niet zo raar te zijn.
    Zouden respondenten echt niet het verschil weten tussen het sociale netwerk Google+ en de zoekmachine Google?

    Iedere dag heb ik interactie en ik zie er ook steeds meer mensen bij komen. Kom toch (weer) eens kijken. Die miljoenen komen echt niet uit de lucht vallen.

    geplaatst op
  • Interessant artikel! Toch een vraag: je vertelt dat het gebruik van de groep 65-79 jarigen op Twitter en Facebook is toegenomen, met resp 29 en 23 procent. Ik ben nieuwsgierig naar de cijfers, die zijn er vast ook, maar waar? Ter verduidelijking: een toename van 29% bij van 200 accounts is niet zoveel, maar bij 20.000 dus wel :-)

    geplaatst op
  • Hi Annet,

    Daarvoor moet ik even navraag doen, het antwoord hou je dus nog even tegoed.

    geplaatst op
  • Dit artikel is genoemd in de Kabel van Social Embassy: http://www.socialembassy.nl/kabel-89-tinder-plus-nutella-en-super-bowl.

    geplaatst op
  • Instagram: meer beeld minder inhoud. Zien en gezien worden.

    geplaatst op
  • Dank voor deze cijfers. Ben wel benieuwd naar verschillende doelgroepen per platvorm. Heb toch het idee dat Twitter voor BtoB het meest interessant is. Beslissers zitten vaak op Twitter, er is geen gemeenteraadslid of journalist te vinden die niet op Twitter zit. Facebook lijkt mij beter voor BtoC marketing voor 35 plussers, terwijl Instagram beter lijkt voor BtoC onder de 35 jaar. Maar dit zegt mijn gevoel en ervaring mij...Hebben jullie daar ook onderzoeken van?

    geplaatst op
  • Niet heel veel Eef. Er is het 'Business Buyer Insights 2013'-onderzoek: http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-slimme-b2b-marketeer-investeert-mondjesmaat-in-social-media-blogs-en-onl en de 'Social media monitor' van SocialEmbassy: http://www.marketingfacts.nl/berichten/ing-wint-social-media-monitor-7-smm7. Maar denk niet dat je daarmee een sluitend antwoord hebt op je vraag.

    geplaatst op
  • bedankt voor het delen van de uitkomsten uit dit interessante onderzoek. Ik vroeg me wel af waarom Whatsapp niet is meegenomen?

    geplaatst op
  • @Jochem, private messaging wordt doorgaans niet als 'social media' gezien, o.a. vanwege z'n privé-karakter.

    geplaatst op
  • @ Danny, dat begrijp ik. Maar berichten zoals deze http://www.marketingfacts.nl/berichten/whatsapp-is-de-nieuwe-sociale-media kunnen uitleggen waarom vooral jongeren minder op sociale media doen; zeker ook omdat Whatsapp door het gebruik van groepen de mogelijkheid biedt om 'sociaal' te communiceren met grotere privacy. En dat lijkt mij toch relevant voor toekomstig social media onderzoek

    geplaatst op
  • @Jochem, wat dat betreft is het zeker interessant om de twee te kunnen vergelijken ja! Ik ga het in ieder geval aan ze doorgeven, dank!

    geplaatst op
  • @aga

    Je heb erom gevraagd, een kleine selectie van recentere sociale netwerken:

    Twii.me - Ello.co - Tsu.co - hiFella.com
    Let.com - Poolwo.com - Wizu.fr
    This.cm - TheDropon.com
    Keek.com

    Groetjes
    @jansegers

    geplaatst op
  • Hallo Danny,

    Er staat een spelfout in de kop over Instagram. Er staat instragram in plaats van instagram.

    Groetjes,
    Silta

    geplaatst op
  • Hoi Silta,

    Dankjewel voor het doorgeven, ik heb het aangepast!

    geplaatst op
  • Ook staat er SnapChat, wat natuurlijk Snapchat moet zijn.

    geplaatst op
  • Ik ben student aan het nhl voor de studie "commerciele economie". Het onderzoek wat ik net las over "social media in nederland 2015" was zeer informatief en zou ik bij deze graag aanvragen zodat ik het onderzoek kan analyseren naar de verschillende methodes etc.

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Christiaan Visser

    geplaatst op
  • @Christiaan: de downloadlink voor het rapport staat onderaan het artikel!

    geplaatst op
  • Hi,

    Ik werk fulltime in de sales/IT en in de avonduren studeer ik Psychology. Ik ga mijn afstudeer project over sociale media doen in 2016.

    Hebben jullie een idee, tip of voorstel. Laat het mij weten. Het moet wel te maken hebben met psychology maar we hebben een hele boel mogelijkheden.

    Ik woon in Ierland dus het moet mogelijk zijn om het vanuit Dublin te doen.

    Email mij via: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) of neem contact op via Linkedin: https://ie.linkedin.com/in/welgraaf

    geplaatst op
  • Ik schrik hiervan

    geplaatst op
  • Wordt het niet tijd dat de term Sociale Media wordt vervangen.
    Ik las op teletekst: "Jaarlijks worden 400.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder online (lees via sociale media) gepest".
    Geregeld met als resultaat zelfdoding.
    En dat noemen we sociale media.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.