11 innovatieve Facebook-campagnes om je te inspireren

Leer van deze creatieve toppers

11 innovatieve Facebook-campagnes om je te inspireren

Als je als marketeer een campagne op Facebook wilt voeren, ben je niet de enige. Veel merken zijn op deze manier bezig. Een klein beetje inspiratie om op te vallen tussen al die concurrenten kan daarom geen kwaad. Hierbij een overzicht van elf nationale en internationale voorbeelden van innovatieve Facebook-campagnes die verder gaan dan de ‘platte’ like, share & winacties die je (helaas) vrijwel dagelijks in je timeline voorbij ziet komen.

Een lijst met bekende en minder bekende voorbeelden

Hieronder tref je een overzicht van elf bekende en minder bekende Facebook-campagnes die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen. Om een goed beeld van de campagnes te geven heb ik ervoor gekozen om in deze lijst alleen campagnes op te nemen gepresenteerd als video. Hierdoor tref je vooral merken aan met relatief grote budgetten. De campagnes zijn in alfabetische volgorde gerangschikt. 

Anthon Berg

Anthon Berg, een van de oudste Deenste chocolafabrikanten, opende voor één dag een chocoladewinkel waar je alleen kon betalen met een goede daad: de Generous Store. Jouw beloofde goede daad werd meteen in de winkel naar je Facebook-vriend of vriendin gestuurd, waardoor de druk om deze uit te voeren hoog lag.

Diesel FacePark

Diesel riep haar fans op hun leven niet achter een beeldscherm te verdoen, maar sociaal actief te zijn in de buitenwereld. Daarvoor richtten ze voor één dag FacePark op, een park waar er voor digitale producten geen plek was, maar bekende Facebook-functionaliteiten offline tot leven kwamen. Volgens eigen zeggen: a stupid idea that might change the world. But probably won’t. Stupid of niet, creatief is het wel.

Heineken Social Christmas Tree

Heineken Singapore heeft voor de kerst van 2011 een 11 meter hoge digitale sociale Kerstboom ontworpen die vol was gehangen met 48 LCD schermen. Op deze schermen werden de kerstgroeten en foto’s uitgezonden van Facebook-fans. Deze konden ze uploaden via een speciale Facebook app. Als ik in Singapore woonde, dan had ik zeker mijn kerstgroeten geüpload en was ik langs gegaan om dit in levende lijve te aanschouwen. Iets wat vele duizenden fans hebben gedaan.

KLM Tile and Inspire

In 2011 konden Facebook-fans van KLM een eigen Delfts blauw tegeltje ontwerpen, voorzien van profielfoto en inspirerende tekst. De tegeltjes van de winnaars van deze actie werden op een KLM Boeing 777 geplaatst en deze vliegt nu hoog in de lucht, beplakt met duizenden blauwe fantegeltjes. Hoe gaaf is het als je kan zeggen dat jij op een Boeing staat afgebeeld?

Maes Bier

Het Belgische biermerk Maes is het op één na grootste biermerk in België, de marktleider (AB Inbev) verkoopt 4 keer zoveel bier. Daar wilde Maes verandering in brengen. Behalve een populair biermerk is Maes ook één van de meest populaire achternamen van het land (enkel Janssens en Peeters zijn populairder). Dat gegeven gebruikten ze om hun actie vorm te geven. Iedere Belg met Maes als achternaam kreeg een gratis vat bier cadeau. Dit vat kon worden geclaimd via de Facebook-pagina van Maes. De gelukkigen mochten 20 vrienden uitnodigen om het vat samen te nuttigen. 7 duizend Belgen veranderden zelfs hun achternaam op Facebook, om een gratis vat te bemachtigen. Hierdoor is het nu de populairste Belgische achternaam (op Facebook). Ze zijn nog steeds het tweede biermerk in België, maar de campagne leverde wel enorm veel aandacht en goodwill op.

Obermutten

Het kleine Zwiterse bergdorpje Obermutten heeft slechts 78 inwoners, maar besloot om hun Facebook-fans een fysieke plaats in het dorp te geven. Alle profielfoto’s van de fans werden uitgeprint en kregen een plek op een houten aanplakbord. Het resultaat: de campagne ging viraal en het dorpje heeft nu duizenden fans. De campagne kreeg ongekend veel media-aandacht en honderden fans van over de hele wereld besloten het dorpje daadwerkelijk te bezoeken. Door het overweldigende succes van de vriendschapsband met al hun fans besloten ze een jaar later een vervolg aan de campagne te geven door het oprichten van een International Museum of Friendship.

Olla Condoms

In deze campagne liet de Braziliaanse condoomfabrikant Olla hun doelgroep flink schrikken.  Ze stuurden een vriendschapsverzoek van hun ongeboren zoon. Met daarbij de achterliggende boodschap: ‘Gebruik een condoom’. Simpel idee, maar effectief om de boodschap te verspreiden.

OZU University

De nieuwe Turkse universiteit OZU zette Facebook succesvol in om studenten te werven voor de opleiding. Zij lieten een Facebook-app ontwikkelen, ‘The Game of Your Life’, waarmee studenten hun toekomst konden visualiseren tot vijf jaar na afstuderen. De campagne was zeer succesvol: meer dan 250.000 bezoekers en 2 miljoen dollar aan gerealiseerde mediawaarde. Maar het belangrijkste: vele nieuwe inschrijvingen van studenten die OZU University wellicht nooit zouden overwegen als ze niet hadden meegedaan aan de Facebook-campagne. Eerder deze week gaf ik deze campagne ook als voorbeeld van een succesvolle case van Facebook ROI.

Ultimat Vodka: Social Life Audit

Deze app van Ulitmat Vodka is naar eigen zeggen de eerste online applicatie die je offline sociale leven analyseert. Als je deze app toestemming geeft, analyseert het je Facebook-profiel en scoort het hoe goed jouw offline sociale leven. Dit aan de hand van of je lacht op foto’s, of je incheckt op trendy plaatsen, of je ook omgaat met leden van het andere geslacht etc. Deze persoonlijke score presenteren ze door middel van een infographic, die je uiteraard kunt delen met je vrienden. De app is inmiddels offline, maar volgens de uitslag had ik een zeer geslaagd offline leven, het is maar dat u het weet:)

Volkswagen fanwagen

Volkswagen Nederland organiseerde enkele jaren geleden een zeer mooie Facebook-actie, waarbij fans konden kiezen tussen de Kever en de klassieke Transporter 1 bus. De auto die als eerste 20.000 stemmen kreeg, werd eenmalig geproduceerd als Volkswagen ‘Fanwagen’ met een aantal opvallende Facebook features. De T1 kwam als winnaar uit de strijd en 1 fan was de gelukkige en won deze unieke bolide. 

Volkswagen Flipbook

De terreinwagen Volkswagen Amarok is geschikt voor alle typen ondergrond. Om dat te tonen bedacht Volkswagen Flipbook. Geen dure of ingewikkelde app, maar niets anders dan een fotoalbum op Facebook waarin je al scrollend de auto op verschillende ondergronden ziet. Mooi in al zijn eenvoud.

3 tips als je zelf aan de slag wilt met Facebook-campagnes

Door de gekozen vorm van dit artikel (alleen campagnes waarvan een video beschikbaar is) tref je in deze lijst vooral grotere merken met dito budget. Maar wat kan je doen als je zelf aan de slag wilt met Facebook-campagnes en wellicht minder te besteden hebt? 3 tips: 

  1. Zet de fan centraal en wees aardig. Bedenk hoe jij iets voor je fans kunt betekenen, i.p.v. andersom. Wellicht een open deur maar hier gaat het vaak al mis.
  2. Bekijk of je offline en online kunt combineren. Veel genoemde voorbeelden hebben een offline component wat het verrassend en aansprekend maakt.
  3. Bezoek het Congres Facebook Marketing op dinsdag 11  juni in de Jaarbeurs Utrecht. In één van de sessies presenteren Pieter Voogt en Jos van Essen wat er komt kijken bij effectieve Facebook-campagnes. Als je zakelijk gezien serieus werk wilt maken van Facebook, dan is dit congres een absolute must. En om tip 1 (aardig zijn) gelijk toe te passen bieden we jou als Marketingfacts-lezer 15% korting aan op het congres als je je nu aanmeldt met de kortingscode mfacts15. Gelijk aanmelden kan hier.

Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden van mooie Facebook-campagnes.Zo vind je hier, hier en hier nog veel meer mooie voorbeelden. Mag er één absoluut niet ontbreken? Laat het weten in de reacties.


Delen

0
1


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Erg mooie voorbeelden. Zijn er ook al zulke voorbeelden van b2b campagnes op Facebook dat jullie weten? Daar gebeurt natuurlijk nu nog beduidend minder in?

    geplaatst op
  • M.i. zijn en blijven er weinig b2b campagnes op facebook gezien facebook toch meer als prive platform wordt gebruikt. Nu LinkedIn steeds meer naar de content kant ontwikkeld, zal het me niet verbazen om daar de eerste toonaangevende social media campagnes op b2b te zien.

    geplaatst op
  • Zeker inspirerend! Een inspiratielijst met succesvolle Facebook campagnes met 'kleine' budgetten, mag ook wel een keer opgesteld worden. Want vaak is dat de reden dat bedrijven blijven hangen in de 'Like, share & win' campagnes (nou ja groot woord misschien. Meer berichten...).

    geplaatst op
  • Mooie voorbeelden!

    @Denise en De Koning;
    FB leent zich misschien minder om de duizenden (en miljoenen) fans aan je te binden in een zakelijke omgeving. Maar er zijn toch wel wat succes verhalen.

    Even wat collega-blogs:
    5 NL voorbeelden van B2B Facebook. (http://www.veldmerk.nl/2013/03/04/nederlandse-voorbeelden-van-b2b-op-facebook/)
    3 internationale voorbeelden
    (http://www.socialmediaexaminer.com/b2b-marketers-successfully-using-facebook/)

    Zo zijn er nog wel meer. Als je maar weet wie je doelgroep is en wat deze doelgroep van je verwacht. De drie tips van Peter lijken me een goed startpunt:)

    geplaatst op
  • Mooie verzameling voorbeelden! Ook ik ben benieuwd naar een budget-variant van deze lijst.

    De drie tips vormen zeker een goed vertrekpunt.

    geplaatst op
  • Leuke marketing tips. Moeten we bij Finzap.nl ook eens doen. :)

    geplaatst op
  • Klinkt allemaal leuk maar voor ondernemers met een klein budget is het moeilijk zoniet onmogelijk om zoiets voor elkaar te krijgen! misschien kunnen jullie mij helpen aan wat likes

    https://www.facebook.com/playbricks1

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.