• Mobile
    wordt gesponsord door

Vliegverkeer Live op Google Earth

Vliegverkeer Live op Google Earth

Via Google Earth is nu het vliegverkeer rond Schiphol live te volgen. Het Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) en Geluidsnet hebben daartoe gezamenlijk een systeem ontwikkeld waarmee vliegtuigbewegingen worden geregistreerd en op Internet gevolgd kunnen worden. Uniek hierbij is dat het vliegverkeer real-time getoond wordt, waarbij ook te zien is hoeveel geluid de vliegtuigen op dat moment werkelijk op de grond veroorzaken. Dit geluid wordt gemeten door het geluidsmeetpuntennetwerk van Geluidsnet. De bewegingen kunnen zowel direct via Google Earth (link werkt direct) als via het web worden bekenen.

Geluidsnet en het Platform Vlieghinder willen met dit initiatief een nieuwe impuls geven aan de transparantie op luchtvaartgebied, met als uiteindelijk doel om zo de hinder door vliegtuiggeluid te verminderen. “Het melden van hinder vindt sinds langere tijd in de beslotenheid van het klachtenbureau plaats. Door in het openbaar te tonen wat er werkelijk aan de hand is, hopen we het grote publiek duidelijk te kunnen maken dat er echt iets moet verbeteren”, stelt Erwin von der Meer, voorzitter van PVRC. “Door vliegbewegingen zelf vast te leggen, kunnen we nu beter vaststellen wat er boven ons hoofd gebeurt en voorstellen voor verbeteringen ook beter beoordelen”.

“Burgers en (lokale) overheden hebben een enorme kennis- en informatieachterstand ten opzichte van de luchtvaartsector. Met het transparant beschikbaar maken van dit soort onafhankelijke gegevens ontstaat er een meer gelijkwaardige situatie. Wij denken dat burgers en lokale overheden hierdoor meer greep kunnen krijgen op het luchtvaartdebat en daarmee op het verminderen van geluidshinder door vliegtuigen. Ook de luchtvaartsector heeft er baat bij om breed maatschappelijk geaccepteerd te worden.

Het vliegtuigvolgsysteem is in het voorjaar van 2006 ontwikkeld en is daarna uitgebreid getest. In de afgelopen maanden zijn er verspreid over Nederland zes ontvangststations opgesteld om zo een compleet beeld te krijgen van alle vliegtuigbewegingen. Om ook startende en landende vliegtuigen in het noorden en oosten vast te leggen, worden ook daar nog ontvangers bijgeplaatst. Het Castricumse ontvangststation werd door de gemeente Castricum gesubsidieerd.

Het ontvangststation ontvangt de bakensignalen die veel vliegtuigen uitzenden en verstuurt de posities van deze vliegtuigen via het internet naar een centrale database. Per dag worden er ruim 8 miljoen vliegtuigposities vastgelegd. Vanuit deze database worden de webapplicaties gevoed met de actuele vliegtuigposities en het bijbehorende gemeten geluid. Deze structuur is ook geschikt om in te zoeken en samenvattingen te maken van alle vluchten. “We overwegen om dit soort zoekfuncties ook via het internet toegankelijk te maken”, vertelt Erwin von der Meer. “Zodat je kunt opzoeken hoe het vliegtuig waar je gisteren in zat, precies vloog en hoeveel geluid dit produceerde. Een beter milieu begint tenslotte ook bij jezelf.”

Wat doet dit op MarketingFacts? Het laat zien dat de fysieke wereld steeds beter in de virtuele wereld wordt gerepresenteerd. Elk onderdeel van de natuur, elk mens en elke artefact krijgt een eigen plaatje. We volgen al treinen, vrachtauto’s, straks ook bussen en nu dus ook vliegtuigen. We kunnen precies zien in welke vliegtuig onze vrienden, familie of collega’s zitten (mits zij deze informatie met je delen). Straks kunnen we inzoomen op een vliegtuig, we zien welk type het is, hoeveel stoelen er staan en waar onze vrienden zitten. We kunnen direct met ze in dialoog en wij zien ze rondlopen. Echt, of geanimeerd. En op elk moment kan deze wereld worden omgezet in een game. Ineens wordt dan het vliegtuig gekaapt. Of je bent zelf de kaper. Je krijgt een missie. Andere mensen nemen ineens een bepaalde rol. De vliegtuigen zijn nog altijd te volgen, maar zijn nu grotendeels een afspiegeling van de virtuele wereld. Wij zullen steeds minder goed weten wat echt is en wat niet. Maar spannend wordt t wel :-). O ja, en onze merken zijn natuurlijk ook gewoon in deze wereld aanwezig. Als symbolische wereld in een lounge op een (virtuele luchthaven). Maar misschien ook functioneler als koffer in het virtuele laadruim. Het wordt steeds gekker. Maar eerst maar eens deze stap nemen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Onderstaande quote zal waarschijnlijk aanslaan bij bepaalde groepen in onze samenleving:-)

    "Ineens wordt dan het vliegtuig gekaapt. Of je bent zelf de kaper. Je krijgt een missie. Andere mensen nemen ineens een bepaalde rol."

    geplaatst op
  • @Robert-Jan: Niet voor niets zo geformuleerd. Als er films van zijn, komen er ook games van (als die er al niet zijn)..

    geplaatst op
  • Top. Hier worden wij belastingbetalers weer uiterst gelukkig van. Want wat blijkt? Er was al lang een webbased applicatie waar dit soort data werd getoond (namenlijk NOMOS: http://194.229.29.150/nomos/main.mxml). En och hij is dan wel niet zoo 2007 met Google Earth plugin. Maar was het nu echt noodzakelijk hier een compleet nieuwe tool voor te ontwikkelen? Kortom ook in 2007 blijven we rustig langs elkaar heen werken... Proost!

    geplaatst op
  • @Gilles: mooi zeg! Het grote verschil is natuurlijk wel dat we nu een gemeenschappelijk open platform hebben waarop we alles aan elkaar kunnen koppelen. Het legt een basis voor verder ontwikkelingen. Nomos, hoe mooi dan ook, kan niet verder integreren met bronnen van derden (is ook niet hun core business).

    geplaatst op
  • @Erwin: Een gemeenschappelijk open platform? Wat heb ik daar als consument aan? Kan ik zo'n dB-meter ergens van het dak plukken om vervolgens in de lokale kroeg te meten of mijn oren niet naar de klote gaan? Welke verdere ontwikkelingen bedoel je dan? Onzin. Ik, als consument, heb hier niets aan. Geluidsoverlast van Schiphol is en blijft een zorg van Schiphol. Ook zij zullen dus moeten voorzien in het terugdringen hiervan. Vandaar NOMOS. Gooi er een onafhankelijk instituut tegenaan (bijv. Platform Vlieghinder?) en laat hen dit monitoren. Men had gewoon de handen ineen kunnen slaan.

    geplaatst op
  • @Gilles. Ik ben het met je eens dat consument nu niet massaal deze functie gaan gebruiken. Dat is ook niet wat ik hier poneer. Wat ik echter wel zeg is dat dit open platform heel veel mogelijkheden biedt voor toekomstige ontwikkelingen. Veel meer dan het nomos voorbeeld.

    Je vraagt verder naar voorbeelden voor (mogelijke) ontwikkelingen. Een aantal noem ik daarvan in (het laatste deel) van de posting. Maar je zou het ook heel praktisch kunnen houden. Bijvoorbeeld iemand die een huis wil kopen, ziet direct bij elk huis een 'geluidsindicator'. Op basis van verkeer, op basis van bevolkingsdichtheid én op basis van vliegverkeer. Als je in een geluidsarme buurt wilt wonen, is dit de juiste manier van selectie. En als je er meer over wilt weten, kan je op deze wijze inzoomen. Dat is een voorbeeld.

    Geluidsoverlast is alleen een zorg van Schiphol omdat dit een beperking is van de groei. Vanuit de business van Schiphol is geluidsoverlast natuurlijk volstrekt onbelangrijk. Hooguit als er daardoor minder reizigers zouden komen (want daar verdienen ze immers aan). De zorg is dus een dissatisfier voor de organisatie; het moet gewoon geregeld zijn.

    geplaatst op
  • Ik spreek wellicht voor eigen parochie omdat de interface en de koppeling met het noise monitoring system rond de Schiphol banen door ons is gerealiseerd.

    Ik weet in elk geval dat Schiphol juist Nomos in het leven heeft geroepen om transparantie te bieden inzake geluidsoverlast rondom Schiphol, met name voor de betrokkenen in de omgeving. Door nieuwe proefmetingen met vaak nieuwe meetposten, er zijn meer dan 20 meetposten, wordt in samenspraak met de omgeving in langdurige trajecten getracht de geluids- en grondproblematiek op te pakken.

    Ik kan me voorstellen dat andere gemeenten die verder bij Schiphol vandaan liggen ook interesse hebben in het meten van geluidsoverlast. Sluit me derhalve aan bij @Gilles. En @Erwin, waar haal je de stelling vandaan dat Nomos niet kan integrereren met andere bronnen?

    geplaatst op
  • @Edwin. Goede vraag, is wel een aanname van me. Hoe meer mensen de integratie met Google Earth snappen, hoe meer mensen dat gewoon doen. Het is gewoon een laag en dat heeft weinig met Google van doen. Bij Nomos verwacht ik dat mensen toch contact moeten opnemen om e.e.a. te realiseren. Of is er een open interface???

    geplaatst op
  • @Edwin: De applicatie zelf is goed. Persoonlijk vind ik de vormgeving te wensen over laten (dit komt naar mijn idee de gebruikersvriendelijkheid niet ten goede) en dat is toch opmerkelijk als je een dergelijke website voor "het gewone publiek" of "de buurtbewoner" opent. Maar hier waren jullie, voor zover ik uit jouw woorden begrijp, niet bij betrokken. Het meest opvallend van dit alles vind ik toch wel hoe de pers dit soort persberichten oppakt. Kennenlijk lopen er heel wat tech-journalisten en trendwatchers rond die bij elk persbericht waar het merk "Google" in voorbij komt direct over gaan tot het plaatsen van een artikel. Ik heb het persbericht werkelijk overal voorbij zien komen. Goede publiciteit! Dit was je met het bouwen van een eigen geografische applicatie niet gelukt. Proficiat!

    geplaatst op
  • @Edwin: Jammer dat er niet wat meer gegevens van de vlucht (van/naar) beschikbaar is, toch leuk om te weten waar dat vliegtuig boven Almere dan wel heen gaat ;-) Fboweb heeft bij voorbeeld dit ook geintegreerd in Google Earth. Next release?

    geplaatst op
  • Voor de goede orde; er was eerst Geluidsnet (2004), daarna pas Nomos (2005) met real-time vliegtuig metingen op een kaartje op Internet.

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvullingen.

    De essentie van de ontwikkeling die ik met deze posting wilde aangegeven gaat echter niet over dat we nu in staat zijn bewegende vliegtuigen realtime op een kaart te zetten en te ontsluiten. Het gaat erom dat er een platform ontstaat waarin alles aan elkaar wordt gekoppeld. Dus luchthavens, vluchten, vliegtuigtypes, passagiers, namen, treinen, taxi's, hotels, vergaderzalen, afspraken enz. En dat is straks allemaal in een 3D omgeving te bekijken en te beleven. Het kapersidee bijvoorbeeld. Maar voor het zelfde geld zien we dat het om een Boing 747 gaat, kunnen we inzoomen. Het vliegtuig in 3D bekijken. De cockpit instappen en een soort Flight Simulator starten. Alles loopt straks in elkaar door en dat kan alleen met flexibele koppeling. Google Earth (en overigens ook Microsofts Virtual Earth en zelfs Second Life) is daar mogelijk het platform voor.

    geplaatst op
  • @Erik. Kijk eens op http://www.flightstats.com daar kun je dat vliegtuig weer volgen over de rest van de wereld...

    geplaatst op
  • Wordt het voor terroristen nu ook niet een beetje te gemakkelijk gemaakt?

    geplaatst op
  • @Vincent: zo gaat het, hier moeten we mee leren omgaan. Als we 12 jaar jaar geleden hadden gevraagd: 'we zijn iets aan het ontwikkelen dat alle mensen in de wereld verbindt en waarmee terroristen wereldwijd recepten voor bommen kunnen uitwisselen, dan had het Internet er nooit gekomen'. De wereld verandert, dat willen we met z'n allen. En elke veranderingen heeft ook weer nieuwe narigheid tot gevolg waarmee we moeten leren omgaan.

    geplaatst op
  • @Erik, Gilles, Erwin
    We hebben het hier over Nomos Online, inderdaad was dit later in de lucht (2005). De basis vormt Nomos, een geluidsmeetsysteem van Lochard dat op veel luchthavens wordt gebruikt.

    Het volgen van vliegverkeerbewegingen valt onder eindverantwoordelijk van de Luchtverkeerleiding Nederland. Het zou mooi zijn als de LVNL en Schiphol hier elkaar samen in weten te vinden. Dus wie weet ;-)

    geplaatst op
  • Weet niet of het door dit bericht kwam, maar er was zojuist een bericht op RTLZ over het volgen van vliegtuigen. Volgens mij lieten ze Nomos zien (in een flits, zo gaat dat op tv)

    geplaatst op
  • Nog een mooi voorbeeld van eigen bodem. Op de website van Schiphol-aankomst.nl kan je de actuele aankomst en vertrektijden zien en volgen via Google Earth. Echt super om te zien. Ook erg handig is de gratis email service als je een vlucht wilt volgen als je iemand op moet halen. Zie www.schiphol-aankomst.nl

    geplaatst op
  • Zelf heb ik goede ervaringen met Schiphol aankomsttijden, erg fijne site en met goede actuele informatie. Ook is er veel te vinden over parkeren, winkelen, inchecken, etc. Mis alleen de integratie van Google earth nog.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.