Een nieuw Stanford-onderzoek laat iets ongemakkelijks zien. Als je AI optimaliseert om te winnen, liegen LLM's vaker. Kleine stijgingen in resultaat leveren significant meer misleiding op. Zelfs met de expliciete instructies om de waarheid te spreken.
Wat betekenen algoritmes, GEO (Generative Engine Optimization), hyperpersonalisatie, continu aanpassingen en het aan elkaar knopen van agents voor je merkstrategie?
Donderdag 4 september kwamen we met de Nima Community Regio West samen bij Salesforce voor een inspirerende NIMA-sessie over hoe AI tooling ons werk kan veranderen.
"Intelligence-first denken betekent niet dat machines het overnemen, het betekent dat mensen slimmer gaan werken."
Terwijl sommigen denken dat AI het werk van strategen en creatieven overneemt, laat dit artikel zien waarom vakmanschap, menselijk inzicht en het opleiden van jong talent belangrijker worden dan ooit. Zoals in de Formule 1 bepaalt niet de auto, maar de coureur het verschil en in marketing is dat precies zo met AI.
We zijn dol op gelijk krijgen. En dat is precies waarom ChatGPT zo populair is. Niet omdat het altijd gelijk heeft, maar omdat het ons gelijk geeft. Maar onder die vloeiende zinnen schuilt een psychologisch risico dat elke marketeer, strateeg en AI-gebruiker zou moeten kennen: confirmation bias.
Eindelijk echte aandacht van merken voor hun klanten. Zou je denken. Maar ondanks investeringen in marketingtechnologie voelt customer experience toch vaak als sales in vermomming. Wees slim en gebruik martech om je empatisch vermogen te vergroten. Want relaties bestaan bij de gratie van wederkerigheid.
Artificial intelligence ‘makes the clock tick’ in 2025. We ervaren een AI-wedloop, ‘AI herschrijft regels en rollen in marketing’ wordt gezegd. Intussen dwarrelt het stof al wat neer en kan worden vastgesteld wat je er intussen echt aan hebt en wat niet, waar deze ontwikkeling toe leidt en welke hiaten je zelf kan invullen. ‘AI verandert het vak, maar niet onze kern’
In de digitale marketingwereld is het wegnemen van frictie cruciaal voor het succes van een merk. Betaalprocessen vormen vaak een struikelblok voor klanten: te ingewikkeld of omslachtig zorgt voor afhakers.
Toen ik mezelf voor het eerst als digitale avatar terugzag, moest ik even slikken. Daar was ik dan, of eigenlijk: een versie van mij. Levensecht, maar volledig virtueel. Mijn stem, mijn gezicht, mijn manier van praten. Allemaal gedigitaliseerd door het team van Hibou. Samen met hen zijn we bij BBP Media, de uitgever van onder meer Marketingfacts en MarketingTribune, een bijzonder traject gestart: het verkennen van de mogelijkheden van ‘digital humans’ binnen marketing en media.
Digitale transformatie is vaak een 'uphill battle' door toedoen van een sterk IT-gerichte aanpak.
AI wordt vaak neergezet als killer van creativiteit. Daardoor gaan merken nog meer op elkaar lijken. Maar er is een andere kant. AI kan jouw merk net zo goed redden. Bijvoorbeeld door gaten in je vergiet te dichten.