Dertig bezichtigingen, boven de vraagprijs, binnen een week van de markt. Het klinkt als succes. Makelaars zetten het trots op Funda, LinkedIn en in folders. Maar wat betekent het eigenlijk? Voor de koper? Voor de waarde? Voor het vertrouwen? En belangrijker wat kunnen wij als marketeers hiervan leren?
Een ATL-campagne opzetten is spannend, je doet het immers om op te kunnen vallen en je wilt dat dit zeker slaagt. Als marketeer weet je hoe waardevol het kan zijn voor je merkbereik, maar je kan er zoveel kanten mee op. Kies je voor impact of voor bereik? Ga je voor video, print of buitenreclame of alles tegelijk? En als je die strategie dan eindelijk scherp hebt, hoe krijg je dan iedereen intern mee in je verhaal?
Als marketeers blijven we maar rennen. Van funnel naar flywheel. Van MQL naar SQL. Nieuwe woorden, zelfde hamsterwiel. We roepen dat we klantgericht zijn, maar we zijn vooral bezig met het vullen van de spreadsheet.
Mobile en AI. Het klinkt als een droomcombinatie. En dat is het ook, als je het goed aanpakt. Het inzetten van de combinatie van de meest veelbelovende technologie van de afgelopen decennia en het device dat de meeste mensen niet kunnen loslaten, zou boven aan de wishlist van elke marketeer moeten staan.
Het bleef meer dan zeventig jaar 'most secret', maar achter het enorme en complexe offensief van D-Day lag een verbluffend eenvoudig plan: een handgeschreven A4 van generaal Montgomery.
Gelezen in de Telegraaf? ”Jaarlijks gaan er miljoenen belasting-euro’s naar campagnes die de burger iets willen ‘leren’, ‘bewust maken’ of ‘laten veranderen’, maar op de keper beschouwd is het effect ervan beperkt, zo meldt de Telegraaf op de voorpagina afgelopen vrijdag.
“Alles is politiek,” hoor je steeds vaker. Ook marketing moet eraan geloven: marketeers zullen eraan moeten wennen dat álles politiek is. In deel 1 zagen we dat het niet draait om de mening van mensen, maar om de waarden erachter. In deel 2 bespreken we de Tesla-case: hoe maatschappelijke drijfveren de praktijk sturen.
Wat mensen willen (intentie) en wat ze doen (gedrag), blijft ook voor AI lastig te voorspellen. Het is daarom extra belangrijk om zowel intentie als gedrag te meten en te begrijpen.
Brand purpose was jarenlang één van de lievelingsthema's van marketeers. Maar steeds meer marketeers vragen zich af of purpose daadwerkelijk doet wat het belooft – of dat het vooral een feelgood-label is dat je over je marketing strategie plakt.
Tijdens de zonovergoten editie van NIMA Marketing Day 2025, gehouden in de industriële setting van DeFabrique in Utrecht, zijn gisteren de NIMA Marketing Company of the Year Awards uitgereikt. Basic-Fit, de Consumentenbond en Jean Bâton zijn gekroond tot de beste marketingbedrijven van Nederland. Niet omdat ze een opvallende campagne lanceerden, maar omdat ze marketing fundamenteel inzetten als motor van hun hele organisatie.
Dit is niet echt iets om aan de grote klok te willen hangen. Maar marketingstrategie heeft vaak een probleem.
Wat krijg je als je meer dan 70 bevlogen sprekers, 10 bomvolle zalen en honderden nieuwsgierige marketeers samenbrengt in een oude fabriekshal in Utrecht? Juist. De negende editie van Nima Marketing Day: een feest van ideeën, inzichten en inspiratie, zonder franje. Hier geen verkooppraatjes of voorspelbare keynotes, maar eerlijke verhalen over falen, groeien en alles daartussenin.