Stel je eens voor, je start vol energie als Manager Marketing en Communicatie bij een bedrijf. Je hebt ideeën, je wilt impact maken en de strategische richting helpen bepalen. Maar al snel merk je dat collega’s je verbaasd aankijken. Je naam zegt hen weinig, ze weten niet waarom je er bent en wat je rol is. Je staat met je rug tegen de muur, en het lijkt alsof je vanaf nul moet beginnen met je eigen introductie. Dit is het directe gevolg van slechte interne communicatie en een onderschatting van de rol van marketing en communicatie binnen een organisatie.
Het gebruik van voice interfaces als alternatief voor tekst interfaces is populair onder marketeers. Onder hen heerst het idee dat voice interfaces digitale communicatie menselijker maken en dat de persuasieve boodschappen die via zo’n voice interace worden gecommuniceerd overtuigender zijn. Maar is dat wel zo?
Als geboren en getogen Bredanaar leef ik voor deze dagen. Carnaval zit in mijn bloed, met de paplepel ingegoten. Niet iedereen in Nederland viert het, maar ik ben mijn ouders dankbaar dat mijn wieg in Kielegat stond.
Met alle veranderingen en ontwikkelingen heeft iedereen wel een steentje in zijn/haar schoen. Laten zitten? Dan loop je je voeten stuk. Je moet er dus iets mee. Daar helpt dit boek bij.
Personal branding is voor veel ondernemers, marketeers en directieleden nog een abstract concept, laat staan dat het wordt gezien als marketingtool. Toch groeit het snel uit tot een fundamenteel middel waarmee ondernemers hun bedrijf kunnen laten groeien door zichzelf als autoriteit en gezicht van hun bedrijf te positioneren. Maar wat levert het écht op? Welke meetbare voordelen brengt een krachtig persoonlijk merk met zich mee?
Hoe de democratisering van kunstmatige intelligentie de bedrijfswereld zal transformeren. ~ AI, met name generative AI, is in rap tempo een commodity aan het worden. Dit zal de bedrijfswereld transformeren en biedt tegelijkertijd nieuwe kansen voor Europa. Succesvolle organisaties zijn diegene die in staat zijn de nieuwe mogelijkheden ten volste te benutten in het innoveren van hun producten en het creëren van toegevoegde waarde voor en met hun klanten. Bedrijven moeten hun medewerkers daarom flink laten experimenteren met AI.
De arbeidsmarkt is krap. Bedrijven vechten om talent en zetten grootschalige wervingscampagnes op, bieden omscholingstrajecten aan en trekken alles uit de kast om nieuwe medewerkers te vinden. Maar wat als je eindelijk die felbegeerde vacature hebt vervuld, en je nieuwe werknemer binnen no time teleurgesteld vertrekt? Dan ben je simpelweg aan het dweilen met de kraan open.
Stel je voor: je zit met je marketingteam aan tafel en bespreekt de nieuwe merkstrategie. Iedereen is het erover eens dat duurzaamheid belangrijk is. Sterker nog, ook jullie onderzoek laat zien dat klanten er steeds meer om vragen. Maar dan komt de grote vraag: gaan wij als eerste in de markt écht grote stappen zetten?
Ondanks de enorme mogelijkheden van social media, zien we ook (steeds) vaker de schaduwzijden: polarisatie, misinformatie en een algoritme dat engagement boven kwaliteit plaatst. Toen ik een artikel las over het concept van Prosocial Media zag ik gelijk een haakje binnen ons vakgebied. Een discussie die marketeers niet kunnen negeren.
De uitdaging voor moderne marketeers is het vinden van deze balans. Wanneer zet je AI in voor automatisering? Wanneer gebruik je het als tool om menselijke creativiteit te versterken? En vooral: hoe zorg je dat het eindresultaat authentiek en effectief is?
Op Valentijnsdag, een dag waarop we liefde vieren in al haar vormen, denk ik na over een andere, vaak over het hoofd geziene, maar cruciale vorm van liefde in ons vakgebied: de liefde voor echtheid in marketing. Wat maakt een merk echt? Hoe straal je als marketeer oprechtheid uit, niet alleen in je campagnes, maar ook in de relaties die je aangaat met je klanten, je team en jezelf?
Netflix gaat advertenties toevoegen. In ruil voor een goedkoper abonnement. Voor de bingewatchers onder ons is dit misschien even slikken, maar voor alle mensen in de marketingwereld een hele mooie kans! Alle ins- en outs op een rij.