Maar doen marketeers er verstandig aan om 'die verantwoordelijkheid' mee te nemen naar kantoor? Ja. Ze moeten wel.
Guy van Liemt: 'Marketing is in essentie een filosofisch vak: je verdiepen in andere mensen. Om dat goed te kunnen, heb je ruimte bij jezelf nodig.'
De ultieme toegevoegde waarde is niet ongrijpbaar en heeft wel degelijk economische waarde. En ook beschaamd vertrouwen kan snel terugkeren.
'Strategie toepassen is ook het met elkaar verbinden van de cultuur en de mensen. En ervoor zorgen dat iedereen aangesloten blijft.'
Inmiddels moge het duidelijk zijn: Artificial Intelligence (AI) is géén hype.
Maar het is wél te doen, mits je dat heel graag wil. Verse diplomahouder Jolanda Grootscholte: ‘Het is een transformatie die je ondergaat gedurende de opleiding. Op zowel persoonlijk als inhoudelijk niveau.’
‘Marketeers moeten de kloof dichten tussen intentie en actie op het gebied van duurzaamheid’.
Als je nu het reclameblok bekijkt, zie je veel meer mensen van kleur dan pakweg 3 jaar geleden. Harstikke mooi, maar waarom voelt het af en toe dan zo gemaakt?
'Het gaat niet zozeer om het plan maar om het startpunt: zie je je collega als digitaal billboard of als "thought leader" met een visie?
De elf bouwblokken waaruit het huis van marketing is samengesteld, wisselen af met duurzaamheid, diversiteit, waarde, purpose, employee branding, true pricing, marketing-ethiek, AI, contentmarketing; het zit er allemaal in.
Hoe je inzichtelijk maakt wat product of dienst wáárd is, in plaats van kóst. 'Klantwaarde zichtbaar maken klinkt als common sense, maar is nog zeker geen common practice.'
We streven naar een leven lang ontwikkelen, maar hoe?