Levensmiddelenfabrikanten proberen uit alle macht mee te liften op het grote succes van de Omzempic-hype met eigen afslankmiddeltjes. Intussen moeten ze ook hun ‘gewone’, vaak dik makende producten blijven verkopen. Is dat een slimme marketingstrategie?
TikTok is allang geen experimenteel advertentiekanaal meer. Met meer dan een miljard actieve gebruikers en een snel groeiend aandeel in de advertentiebudgetten van merken, is het platform een volwaardige speler geworden. Maar de manier waarop bedrijven op TikTok adverteren, staat op het punt drastisch te veranderen.
De grootste rendementen worden behaald wanneer marketeers brand equity zien als een versneller van commerciële prestaties.
Als marketeer en merkbouwer weten we het allemaal: in de huidige markt kom je er niet meer met alleen een pakkende slogan of een mooi logo. Consumenten zoeken authenticiteit en oprechte verbinding. Maar daarvoor moet een merk verder gaan dan oppervlakkige marketing—het moet zijn boodschap van binnenuit leven.
In de Verenigde Arabische Emiraten en Brazilië is het aantal podcastluisteraars groter dan radioluisteraars.
De uitdaging voor moderne marketeers is het vinden van deze balans. Wanneer zet je AI in voor automatisering? Wanneer gebruik je het als tool om menselijke creativiteit te versterken? En vooral: hoe zorg je dat het eindresultaat authentiek en effectief is?
Een mascotte is een flexibele en krachtige manier om je merk te versterken. De op één na meest effectieve manier, want een herkenbaar merkgeluid doet het nóg beter.
Sinds online gokken op 1 oktober 2021 voor Nederlandse consumenten legaal werd, is er veel te doen rondom de Nederlandse legale online casino’s. Eerst ging het voornamelijk over de vele gokreclames. De laatste tijd gaat het over de zorgplicht die casino’s hebben voor hun spelers. Is alle kritiek op de aanbieders van online gokken terecht?
Awin en Commission Junction hebben hun zorgen geuit over tracking problematiek op het Affiliate Summit in Las Vegas. Volgens een test van Awin wordt 10% tot wel 50% van alle affiliate transacties momenteel niet correct gemeten. Hierdoor worden publishers niet volledig uitbetaald voor hun prestaties en lopen netwerken inkomsten mis.
Veel data die CMO's inkopen is onzin. Bijvoorbeeld als het om precisietargetting gaat. Dat is 'spray and pray', stelt een Australische professor na onderzoek.
In de laatste maand van 2024 las ik in het NRC over de teloorgang van het merk Nike. Natuurlijk had ik al eerder gelezen dat Nike niet zo succesvol was met de laatste modellen schoenen, maar dat het zo slecht ging met Nike wist ik niet.
Unilevers recente beslissing om haar duurzaamheidsbeloften terug te schroeven, betekent een radicale verschuiving ten opzichte van de ambitieuze duurzaamheidsagenda van voormalig CEO Paul Polman.