Brand purpose was jarenlang één van de lievelingsthema's van marketeers. Maar steeds meer marketeers vragen zich af of purpose daadwerkelijk doet wat het belooft – of dat het vooral een feelgood-label is dat je over je marketing strategie plakt.
De aandacht van consumenten is schaarser dan ooit. Toch draaien campagnes nog altijd op clicks en views; betaalde data die pas beschikbaar zijn ná publicatie. Geen wonder dat er zoveel ad waste is. Een deel van campagnebudgetten verdampt omdat ads niet gezien werden of de boodschap niet goed overkwam. Predictive analytics, en in het bijzonder predictive eye-tracking, kan hier voorspellende data geven, data die structureel wordt overgeslagen door de huidige platforms.
Tijdens de zonovergoten editie van NIMA Marketing Day 2025, gehouden in de industriële setting van DeFabrique in Utrecht, zijn gisteren de NIMA Marketing Company of the Year Awards uitgereikt. Basic-Fit, de Consumentenbond en Jean Bâton zijn gekroond tot de beste marketingbedrijven van Nederland. Niet omdat ze een opvallende campagne lanceerden, maar omdat ze marketing fundamenteel inzetten als motor van hun hele organisatie.
Dit is niet echt iets om aan de grote klok te willen hangen. Maar marketingstrategie heeft vaak een probleem.
“Alles is politiek,” hoor je steeds vaker. Niet omdat dat zo’n nieuw idee is. Nee, omdat we vaker verrast zijn door de impact van dat inzicht, zeker op plaatsen waar we er niet aan gewend zijn. Ook marketing moet eraan geloven: marketeers zullen eraan moeten wennen dat álles politiek is. Met als voorbeeld de Tesla-case (volgt in deel 2).
Wat krijg je als je meer dan 70 bevlogen sprekers, 10 bomvolle zalen en honderden nieuwsgierige marketeers samenbrengt in een oude fabriekshal in Utrecht? Juist. De negende editie van Nima Marketing Day: een feest van ideeën, inzichten en inspiratie, zonder franje. Hier geen verkooppraatjes of voorspelbare keynotes, maar eerlijke verhalen over falen, groeien en alles daartussenin.
Met de 500+ miljoen Instagram posts met #food of #recipe en het steeds groeiend aantal food influencers is voeding niet meer weg te denken uit ons dagelijks mediagebruik. Vooral jongvolwassenen tussen 18-25 worden overspoeld met impactvolle mediaberichten over voeding. Maar hoe navigeren zij deze stortvloed aan berichten: waar zijn ze naar op zoek en komen hun verwachtingen wel overeen met wat er op hun scherm verschijnt?
Een eerste werkdag. Een eerste presentatie. Of zelfs een eerste bezoek aan een onbekend theater. Elke 'eerste keer' kan spanning en onzekerheid oproepen. Hoe zorg je ervoor dat mensen zich ook bij zo’n spannende ervaring gezien, gerustgesteld en welkom voelen? Aan de hand van Disney’s inspirerende aanpak bij de 'Relaxed Performance' van Frozen, laten we zien hoe organisaties met relatief eenvoudige middelen een wereld van verschil kunnen maken – niet alleen voor prikkelgevoelige mensen, maar voor iedereen die iets nieuws begint. Ontdek hoe je als organisatie structureel kunt inspelen op eerste-keerervaringen en zo vertrouwen, betrokkenheid en succes bevordert vanaf het allereerste moment.
Terwijl quantumtechnologie (QT) nog volop in ontwikkeling is, denken bedrijven en overheden na over de mogelijkheden ervan. Drie concrete, maatschappelijk relevante toepassingen van QT die uit een recente toekomstverkenning naar voren kwamen. Hoe hierop tijdig in te spelen met kennisontwikkeling, experimenten, investeringen, samenwerkingsverbanden en regelgeving?
Je leerde het waarschijnlijk al op de middelbare school: een nieuwe klant binnenhalen is een stuk duurder dan een bestaande klant behouden. Loyaliteit is dus geen nice-to-have, maar vrijwel altijd pure noodzaak. In 2025 draait loyalty niet meer om stempelkaarten of kortingsbonnen. Het gaat om waardevolle, persoonlijke momenten die klanten echt raken en die ze terugbrengen.
De samenwerking tussen Volvo, Het Perfecte Plaatje, ITV Studios Netherlands en Ad Alliance laat zien dat de impact branded content nog veel verder reikt dan zichtbaarheid en het vergroten van merkbekendheid.
Als marketing- en communicatieprofessional ben je vaak dienstverlenend aan de organisatie. Maar wat als de lijntjes ineens heel stil blijven zodra de vraag is gesteld? Stel je voor: je ontvangt een verzoek om ‘even’ een campagne op te zetten, ‘iets’ te posten op social media of ‘snel’ een brochure te maken. Je hebt nog geen briefing gezien, geen input ontvangen en de persoon met het idee is sinds het versturen van de initiële e-mail volledig van de radar verdwenen. Geen bereik via Teams, mail, telefoon of rooksignalen. En toch blijft de verwachting overeind: marketing regelt het wel.