Missie & Visie - Marketingfacts

Missie

Even voorstellen: Wat is Marketingfacts?

Marketingfacts is het Nederlandse kennisplatform en vakblog over innovatie in marketing. Het is de community over marketing, door marketeers, voor marketingprofessionals. Voor Marketingfacts schrijven op jaarlijkse basis ongeveer 300 bloggers. Dit zijn stuk voor stuk experts op hun vakgebied. Hiermee bestrijken wij het brede spectrum van marketing. Sinds 2018 is het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) aangesloten als aandeelhouder, de andere aandeelhouder van Marketingfacts BV is BBP Media (50/50)

Voor wie is Marketingfacts?

Marketingfacts richt zich tot professionals die werkzaam zijn in marketing, communicatie en/of sales. De zes belangrijkste lezersgroepen zijn professionals in bedrijven (marketingorganisaties), zelfstandige professionals bij bureaus en bedrijven, marketingdienstverleners als bureaus en brancheorganisaties, studenten, docenten en onderzoekers. Primair richt het platform zich tot de marketingorganisatie: managers en directeuren die functioneel verantwoordelijk zijn voor het marketingbeleid, de marketingstrategie en de marketingexecutie. Het spreekt daarmee voor zich dat Marketingfacts ook een rijke bron van kennis is – en wil zijn – voor ondernemers.

Hoe ‘werkt’ Marketingfacts

De focus ligt volledig op het delen van kennis, ervaring, cases, opinie en onderzoek gericht op de ontwikkeling van de marketingprofessional. Kwaliteit en kennisdeling staan voorop: we gaan niet voor “nieuws” maar voor langere achtergrondverhalen met context/argumentatie. De vraag die iedere blogger zich stelt is of de content relevant is voor de marketeer, de CMO of de head of marketing, werkzaam in het bedrijfsleven.

Wat is marketing eigenlijk?

Er zijn er veel, maar wij gebruiken de definitie van de American Marketing Association (2017), waarin de uitwisseling van waarde centraal staat:

“Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large.”

Wat verstaan we onder innovatie in marketing?

Marketing is een snel veranderend vakgebied, waarbinnen de basisprincipes over een langere periode juist goeddeels onveranderd blijven. Het ‘onveranderende’ deel van het vak wordt afgedekt in het NIMA Marketingfacts Jaarboek, dat we zelf onbescheiden als een bijbel voor het marketingvak bestempelen. De hoofdstukken in dat Jaarboek worden per editie gereviseerd door de auteurs.

Vernieuwing in de vorm van kennis, inzichten, ervaring, opinie, methoden en technieken is de grote aanjager achter de content op de site. Door kennis te nemen van relevante innovatie bouwt een marketeer letterlijk een competitief voordeel op. Voor zijn of haar  werkgever en voor zichzelf.

Hoe wordt Marketingfacts gefinancierd?

Marketingfacts heeft inkomsten uit advertenties, advertorials en sponsored artikelen (partnercontent), die als zodanig herkenbaar zijn. De hoofdredactie bestaat uit twee betaalde FTE’s. Zij worden betaald door de eigenaren van Marketingfacts.

Wat is de missie van Marketingfacts?

“Marketingfacts helpt marketingprofessionals”

Visie Marketingfacts

Marketingfacts gelooft dat marketingprofessionals een cruciale functie vervullen bij het behalen van duurzaam commercieel succes. Door hun unieke functie in organisaties werken marketingprofessionals aan het behalen van zowel persoonlijke als zakelijke ambities.

Dus: Wat geloven wij?

Marketing is een complexe en in sommige gevallen slecht begrepen functie. Marketingfacts beschouwt marketing als een wetenschappelijk vakgebied dat op zijn beurt gebruik maakt van wiskunde, economie, econometrie, psychologie, sociologie en communicatiewetenschap. Veel marketeers zijn om die reden zowel alfa áls beta, creatief én exact, denkers én doeners.

De unieke positie die geschoolde marketingprofessionals innemen binnen hun organisatie, maakt het voor hen mogelijk om een substantiële bijdrage te leveren aan ambitieuze doelstellingen op het terrein van diversiteit, duurzaamheid, innovatie, rechtvaardigheid, welzijn en welvaart.

Anderzijds brengt gedegen kennis van marketingprincipes ook een verantwoordelijkheid met zich mee om ethisch en integer te handelen. De redactie wil actief bijdragen aan de brede vakdiscussie rond deze beide invalshoeken: bouwen aan een betere wereld (inclusief en duurzaam) en integriteit.

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!