-
Emerce verdubbelt abonnementsprijs - verstandig?
Ik krijg zojuist een mailtje binnen over een nieuw evenement van Emerce. De laatste paragraaf viel mij het meest op:
Emerce-leden hebben gratis entree. Niet-leden betalen € 100,- maar zij ontvangen een jaar lang gratis Emerce (t.w.v. € 100).
100 euro? Emerce was toch altijd 55 euro? Dat blijkt dus niet meer het geval: vanaf dit jaar kost een abonnement inderdaad 100 euro. Een opvallende stap in een tijd waarin almaar meer vakinformatie beschikbaar komt via print, websites, weblogs en dergelijke, en in een tijd waarin de informatie langs steeds meer wegen ontsloten wordt: denk bijvoorbeeld aan content aggregators als Nu.Z en Google News.
Aangezien de website en het blad zelf niet grondig lijken te veranderen, neem ik aan dat Emerce in 2007 actiever in gaat zetten op evenementen. In vergelijking met sommige seminarss en congressen waar deelname in de honderden euro’s loopt is 100 euro voor een heel jaar natuurlijk niet al te hoog, maar aan de andere kant is het wel een forse stijging ten opzichte van afgelopen jaar. Is dat nog verstandig in deze tijd?
-
Adwords is voor iedere ondernemer berijkbaar
Iedereen maakt wel eens spel- en tikfouten. Maar als je advertenties plaatst, mag je toch wel iets meer zorgvuldigheid verwachten dan wat ik net tegenkom:
Misschien ben ik een uitzonderlijke pietlut, maar bij mij zijn zulke fouten killing. Het moet gek lopen wil ik een dienst afnemen bij een bedrijf (in dit geval dit bedrijf) dat zulke spel/tikfouten maakt. Ben ik daar nou de enige in?
-
Bedrijf kwaad op weblogger wegens te goed vindbare website
Een even amusante als bizarre soap ontvouwt zich op DeanHunt.com, het vrij jonge weblog van iemand die op zich niet zo gek veel te melden heeft over affiliate marketing.
Dean Hunt kreeg 9 december een e-mail van een bedrijf met de volgende tekst:
Hello Dean
Mijn naam is [verwijderd] en ik beheer [verwijderd].com
Ik run de website nu twee jaar en we eindigden in zoekmachines altijd erg hoog op de zoekterm [verwijderd].
Donderdag controleerde ik onze zoekmachineposities en jouw site eindigt nu boven die van ons op deze zoekterm. Ik heb je weblog bekeken en deze heeft niks van doen met [verwijderd], dus ik denk dat het het verstandigste is wanneer je jouw weblog uit Google verwijdert waar het deze zoekterm betreft.
Ik vraag je begrip te hebben voor het feit dat wij hiervan moeten leven, terwijl jij slechts een weblog schrijft dat niks te maken heeft met [verwijderd].
Wanneer je jezelf niet uit Google verwijdert met betrekking tot deze zoekterm, zal ik persoonlijk contact met ze opnemen en jou laten verwijderen.
Ik verwacht spoedig een reactie.
-
10 Minute Mail: geen gezeik in je mailbox
Webtweepuntnullende internetters buitelen over elkaar heen om het te prijzen en ik moet zeggen: ik vind het een slim bedacht: 10 Minute Mail.
Iedereen kent het wel: websites waarvoor je moet registreren of je e-mailadres achter moet laten terwijl je alleen maar dat ene spelletje wil spelen, dat ene stukje content wil zien of dat ene rapportje wil laten toesturen. Je registreert je met tegenzin en je weet dat je zojuist weer op een mailinglist terecht bent gekomen. Een noodzakelijk kwaad.
Maar er is nu iets nieuws! Iets ongelooflijks! Amazing Mike, vertel!
-
De 10 meest mislukte internetovernames
Op SeekingAlpha heeft James Nicholson een lijst gemaakt met de 10 grootste miskopen op internetgebied.
10. Hotmail (Microsoft, 1998, $400 miljoen)
9. Skype (eBay, 2005, $2,6 miljard)
8. MySimon - winkelvergelijker (CNET, 1999, $700 miljoen)
7. BlueMountain.com - greeting card site (Excite@Home, 1999, $780 miljoen)
6. Lycos (Terra Networks, 2000, $4,6 miljard)
5. Netscape (AOL, 1998, $4,2 miljard)
4. GeoCities (Yahoo!, 1999, $3,56 miljard) -
Offline thuiswinkelen weldra geschiedenis
Thuiswinkel.org publiceerde gisteren cijfers over de groei van de thuiswinkelmarkt:
De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2006 doorgegroeid naar
€ 1,79 miljard. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005 is dat een toename van 11,4% Deze stijging is toe te schrijven aan de stijging van online consumentenbestedingen die met 24,8% naar ruim € 1,33 miljard groeide.Hosanna, lijkt op het eerste gezicht. Maar wie dit doorrekent komt tot de conclusie dat de offline thuiswinkelbranche in een jaar tijd een kleine 20% heeft ingeleverd.
-
Stemmachtigingen verkocht op Marktplaats.nl
Op de veilingsite Marktplaats.nl verkopen particulieren volmachten voor de Tweede Kamerverkiezingen. Zo konden mensen de stem kopen van een inwoner van Den Bosch. “De volmacht is voor de hoogste bieder met een minimumbod van 50 euro”, schreef de aanbieder in zijn advertentie.
De advertentie stond ruim een week online op de veilingsite voordat het enkele momenten geleden werd verwijderd.
-
Online onderzoeken - overdaad schaadt?
Ik weet niet of iedereen het ervaart, maar ik kan de afgelopen week geen website openen of ik krijg *BAM* een bericht in mijn gezicht of ik wil deelnemen aan een onderzoek. Het is alsof er opeens een ware plaag van die dingen op internet heerst. Ik begin me steeds meer te ergeren aan die dingen en klik ze tegenwoordig zonder op of om te kijken meteen weg.
Ik vermoed dat met name de mensen die wat meer op internet surfen, die dingen ook standaard negeren en wegklikken. Hoe representatief zou een onderzoek nog zijn als je afhankelijk bent van bezoekers die nog wel de puf kunnen opbrengen om zo’n vragenlijst te beantwoorden? Of zit ik nou te zeuren en ben ik de enige die die enquêtes om de haverklap tegenkomt?
-
Emerce experimenteert met social network-toepassing
Ik zie het net voor het eerst, een social network-toepassing op Emerce. Bij artikelen op de site, bijvoorbeeld Videotalent vindt weg naar TV-scherm, verschijnen opties om het betreffende artikel te bookmarken, een cijfer te geven en om er tags (trefwoorden) aan toe te geven. Via een grafisch overzicht naast het artikel zie je dan onder meer welke gebruikers het artikel ook interessant vinden.
Het doel van dit systeem, zo valt te lezen op Emercenetwork.nl, is dat mensen contacten kunnen leggen op basis van content. Via het systeem kun je zien wie nog meer is geïnteresseerd in de zaken waar jij ook in bent geïnteresseerd zodat je samen eens een beschuitje zou kunnen eten.
-
Otto.nl blijft blunderen
Prutsers zijn het. Noobs. Amateurs. Nog geen week na alle heisa over de manier waarop Otto.nl heeft lopen rotzooien met te goedkope TV’s op zijn website, staat er nu een kostenloze hogedrukreiniger te koop. Of, eh, te afhaal. Of hoe je het wilt noemen. Ik mag hopen dat de postorderaar orde op zaken weet te stellen voordat de kerstperiode aanbreekt. (via Nu.nl)
Update 20:38
Ik denk dat er een paar ontslagen gaan vallen.
Ketting: kosteloos
Glassteen-ketting: kosteloos
Ketting: kosteloos
Kogelketting: kosteloos
T-shirt Tom Tailor: kosteloos
Stretchbroek BERTO LUCCI: kosteloos
Pullover, ARIZONA: kosteloos
Knuffelzachte ligmat: kosteloos
3 paar damesanklets, Adidas: kostenloos
five-pocketsjeans, TOGETHER: kosteloos -
Welke kleine Nederlandse dotcoms gaan het maken?
De bubble groeit en bloeit als nooit tevoren. In Silicon Valley en omgeving gaan sites als MySpace en YouTube voor onnoemelijk grote bedragen over de toonbank maar ook in Nederland rinkelt de dotcomkassa als vanouds. Uitgevers en investeerders participeren in weblogs en datingsites, banken nemen huizensites over, Amerikanen kopen Nederlandse sites als world66.com.
Ik wil het nu even tot de wat kleinere, Nederlandse markt beperken. Stel, je had een kwart miljoen op de plank liggen om te investeren in een Nederlandse dotcom. Even zonder rekening te houden met de vraag of de eigenaars of initiatiefnemers erop zouden wachten, waar zou je het geld in durven steken? Welk klein Nederlands initiatief wordt de next big thing?
(PS. Hou het leuk en gebruik deze discussie niet om je eigen ding te pluggen)
-
Mag een fabrikant een goede beoordeling eisen?
Je kunt op internet je kont niet keren of je stuit op de zoveelste site die computers, monitors en andere hardware beoordeelt. Veel van die sites genieten een mateloze populariteit en hun beoordelingen kunnen een grote invloed hebben op het succes van een product. Veel fabrikanten spelen daar op in door hun producten gratis ter beschikking te stellen aan dergelijke websites.
Dat werkt natuurlijk prima zolang er positief over geschreven wordt. Maar wat als een reviewer minder enthousiast is? De Britse tech-site HEXUS ondervond het van de week. De bekende leverancier van futuristische PC’s, Alienware, liet weten geen hardware meer ter beschikking te willen stellen naar aanleiding van een eerdere review die niet enthousiast genoeg was. Marketing manager Mat Bettison van Alienware liet in een e-mailwisseling weten dat zijn bedrijf alleen hardware ter beschikking wil stellen aan publicaties die er aardige dingen over schrijven.
-
BBC kan cashen met advertenties
Terwijl in Nederland de discussie oplaait over de vraag of de Publieke Omroep reclamevrij moet worden, kijkt de BBC de andere kant op. De omroep is nadrukkelijk aan het kijken wat het invoeren van reclame zou kunnen betekenen voor de positie en mogelijkheden van de zender. Een nieuwe studie heeft aangetoond dat de BBC maar liefst 150 miljoen euro per jaar zou kunnen verdienen wanneer het advertenties zou plaatsen op zijn website.
Consultancy-bedrijf Accenture onderzocht verschillende scenario’s, waarbij de het genoemde bedrag gerealiseerd zou kunnen worden bij een vrij opdringerige vorm van adverteren. Voor twee minder opdringerige vormen kwamen de onderzoekers tot bedragen van 95 en 71 miljoen euro per jaar. Er zijn signalen dat de BBC voor de lichtste vorm zou willen kiezen.
-
Waar blijft het kastje tegen TV-ergernissen?
Het is een probleem bij mij, ik weet het. Ik heb af en toe van die momenten dat kleine, latente ergernissen uitgroeien tot frustraties van vooroorlogse proporties. Zo wordt ik op dit moment weer eens woest over de ranzigheid die de televisie in Nederland over je uitstort. Ik heb het over belspelletjes. Ik heb het over 0906-hoeren waarmee je om de oren wordt geslagen. Ik heb het over reclames van MediaMarkt, Scheringa en UPC die de kijker aanspreken alsof deze een vol-sla-gen debiel is.
Dames en heren TV-makers:
Het is míjn tv.
Het is míjn woonkamer.
Het is míjn huis.Ik! wil! die! pulp! niet! zien! op! mijn! TV!
-
ABN AMRO maakt uitglijder in Chicago
Het leven van een marketeer bij ABN AMRO gaat niet altijd over rozen. La Salle, een retail-bank van ABN AMRO die in de VS actief is, verbindt sinds 1994 zijn naam aan de marathon van Chicago. De 21e editie werd afgelopen zondag gehouden en kende met de Keniaan Robert Cheruiyot een glorieuze winnaar.
Of, nou ja, glorieus. De winnaar kwam weliswaar over de finish maar haalde halsbrekende toeren uit om de “La Salle ABN AMRO”-banner te ontwijken:
Cheruiyot maakt het overigens goed.