Karlijn van den Berg
Strateeg MUSE Amsterdam

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.
-
Foursquare guerrilla voor freelance werk
Nu steeds meer bureaus Foursquare aan het ontdekken zijn (zeker nu er wereldwijd 10 checkins per seconde zijn) bedacht freelancer Pascal Boogaert een slimme guerrilla actie op dit platform. Bij vijftig grote bureaus in Nederland maakte hij een speciale venue aan met de tekst ‘Need freelance copy at [bureaunaam]?’. Elke keer als iemand bij zijn eigen bureau incheckt, komt de venue van Pascal omhoog, omdat deze immers op die locatie is aangemaakt. Het is niet de eerste keer dat Boogaert iets doet om op te vallen bij bureaus. Zijn wildplakacties op reclameborden, maar ook op de sites van bureaus, werden eerder genomineerd voor reclameprijzen.
-
Samsung geeft Beurs van Berlage een nieuwe dimensie met 3D-projectie
Sinds gisteravond komt Samsung als eerste met de grootste commerciële 3D-outdoorprojectie in Nederland, bij de Beurs van Berlage in Amsterdam. Vanavond en zaterdag kun je tussen 22:00 en 0:30 zien hoe er een nieuwe dimensie aan het historische pand wordt toegevoegd. Kom je langs, vergeet je dan niet in te checken bij Foursquare en laat in je shout weten wat de kleur van de kat in de projectie is. Je kunt dan kans maken op een 3D LED TV. Zit je niet op Foursquare, dan kun je ook winnen door te tellen hoeveel vlinders er in de projectie zitten. Zorg dan dat je een flyer haalt bij één van de promotiedames.
-
SpinAwards iPhone app: Bekijk wie er vanavond wint
Vorig jaar lanceerde SpinAwards al een iPhone app met alle genomineerden en al het ingezonden werk. Voor de SpinAwards van 2009, die vanavond worden uitgereikt, is nu een update gemaakt. Je kunt van de ingezonden cases - en natuurlijk de nominaties - alle credits, casebeschrijvingen en creatief werk bekijken. Zit je op wifi, dan kun je ook de videocases bekijken. Onder het tabje ’ winnaars’ is nu nog niets te zien, maar daar komt na vanavond natuurlijk een rijtje met winnaars te staan.
-
Met social media in één dag zoveel mogelijk oude mobieltjes voor stichting Duchenne
Vandaag maakt mijn bureau (Lowe/Draftfcb) zich sterk voor stichting Duchenne, die zich inzet voor kinderen met de erfelijke en uiteindelijke fatale spierziekte. Er is een interne strijd om zoveel mogelijk oude (kapotte) mobieltjes in te zamelen. De twee teams mogen alles doen om zoveel mogelijk in te zamelen en gebruiken met name de kracht van sociale media om in één dag zoveel mogelijk voor Duchenne te bereiken. Via de site wordt bijgehouden welk team het meeste heeft ingezameld. Er wordt druk getwitterd, gehyved en geyoutubed om iedereen mee te laten doen.
-
PICNIC09: Jessica Greenwood van Contagious
Jessica Greenwood is deputy editor bij Contagious (die naast elk kwartaal een prijzig document uitbrengen, ook een hele leuke gratis nieuwsbrief hebben) en gaf een overview van een aantal van de projecten die haar zijn opgevallen. De lijn in het verhaal? Mensen hebben geen advertising nodig, maar dingen die functioneel, relevant of entertaining zijn. Als je dingen geeft waar mensen tijd aan willen besteden, dan hoef je geen geld meer aan media uit te geven.
-
Elke dag een shirt, en dat al meer dan 100 dagen
T-shirts sites zijn er volop (zie hier bijvoorbeeld 23 leuke links die Sanne Walvisch heeft verzameld). Je zou denken dat je daar als shirtontwerper moeilijk tussen komt. Er bleek echter nog een klein gaatje in deze markt, geïnspireerd op sites als iBood en OneDayFly: Shirt van de Dag, opgezet door Mark Vertegaal. Mark maakt elke dag een nieuw ontwerp, meestal gebaseerd op actueel nieuws. Hij is inmiddels de 100 shirts gepasseerd (de 103e is vandaag online). Een interview met Mark wat hem bezielt om elke dag een shirt te ontwerpen.
-
Google Streetview onbewust voor guerrilla ingezet
Als bureaudirecteur ga je, bij het nieuws dat Google Streetview nu ook Nederland in beeld heeft gebracht (zie bericht van Bram Fasseur), natuurlijk meteen kijken hoe je eigen bureau erbij staat. Een prachtig pand van boven gezien in Google Maps, maar ook wel aardig om te zien hoe Google het van opzij in beeld heeft gebracht. En nu blijkt het bureau (ja, mijn eigen) onbewust een Guerrilla actie op Google Streetview te hebben!
-
Upload Cinema #6: Engineering the body
De eerste van de maand was er weer Upload Cinema in filmtheater De Uitkijk. Er waren dit keer 134 inzendingen, ingestuurd door de fanatieke leden van Upload Cinema of door mensen die door in te zenden lid wilden worden van Upload Cinema. Het leverde een avondvullend programma op met 35 filmpjes, door de redactie en door gastcurator Martin C. De Waal geselecteerd.
Het thema beloofde veel bloed en nepborsten: ‘Engineering the body’. Terwijl we naar de lente beginnen te verlangen, klaar om onze winterjassen af te werpen, realiseren we ons (zoals ieder jaar) dat we ons lijf weer eens moeten aanpakken. ‘Engineering the body’ gaat over natuur versus cultuur. Vlees versus staal. Software versus hardware. Kortom: over het gebruik van technologie om onszelf te perfectioneren. En bloed en nepborsten kregen we! Founder van Upload Cinema Dagan Cohen kocht voor de gelegenheid een nepbeen in Berlijn, ook ideaal als handtas.
-
Q-go geeft inzicht in diepe krochten van de ziel
KLM heeft in samenwerking met Q-go (pdf) op haar homepage een zoekfunctie ingebouwd waar bezoekers in eigen woorden en hele zinnen een vraag kunnen stellen. Een soort hele slimme FAQ dus, die met name bij veel banken in Nederland ingezet wordt. De meeste bezoekers van de KLM site zullen dat gebruiken voor vragen die KLM kan voorspellen, maar naast veel serieuze vragen, laten bezoekers soms ook wel eens een hele andere kant van zichzelf zien…
Q-go analyseert de vragen die binnenkomen intensief, om daarmee extra vragen toe te voegen. Bovendien kan KLM door analyse van de gebruikte zoektermen haar websiteteksten en -structuur aanpassen aan de zoekstijl en informatiebehoeften van haar bezoekers; het overbruggen van de zogenaamde ‘content gap’. Dit verbetert de gebruikerservaring van klanten en zij zullen minder vaak de hulp nodig hebben van de servicedesk van KLM.
-
Girl Geek Dinner #4: Begin het jaar lekker geeky!
Naast al het nieuwjaarsgeborrel kun je het jaar natuurlijk ook heel goed beginnen met iets inhoudelijks. De congressen moeten nog even op gang komen (of wellicht mag je die door kostenbesparing niet eens bezoeken van je baas), dus een perfect en leuk alternatief is de Girl Geek Dinner. Eten moet je toch, dus die kosten zijn te verwaarlozen. Dit keer is Frances Brazier de gastspreker. Brazier is professor van Computer Science bij de VU en onder andere gespecialiseerd in Artificial Intelligence.
-
Online op weg naar het Witte Huis (7): De winnaar is bekend!
Vorige week hebben we op Marketingfacts onze eigen peiling opgezet voor de Amerikaanse verkiezingen, inclusief een sociale mediapeiling die uitkwam op 68% voor Obama. Inmiddels is de definitieve uitslag bekend bij Amerika Kiest (die laatste 1% van de stemmen komen maar niet door, en we willen nu echt de prijs weggeven). Op basis van het aantal Kiesmannen ligt de verhouding op 69,2% tegen 30,8%. Op basis van het aantal stemmen is het 52,6% tegen 46,1%. Degene die de Meisjesdoos met Wereldwijnen gewonnen heeft, is degene die met zijn voorspelling het dichtstbij de verhouding kiesmannen zat. Dat is Ronald van den Hoff die voorspelde dat Obama met 68,5% won. De troostprijs, een Marketingfacts Jaarboek (ook niet mis natuurlijk!) gaat naar Bas Muller die exact de 52,6% inschatte! Gefeliciteerd Ronald & Bas, we nemen contact met jullie op!
-
Upload Cinema: de toekomst van cinema?
Afgelopen maandag 3 november was de tweede editie van Upload Cinema. Upload Cinema brengt de beste web films naar het grote doek. Elke eerste maandag van de maand (de dag dat de sirene gaat!) komt een groep samen in bioscoop De Uitkijk in Amsterdam, met elke keer een ander thema. Dit keer was het thema ‘The Perfect Speech’. Een superleuke ervaring om webfilms die je al langere tijd kent - een hysterische Steve Ballmer, Obama, I have a dream of Miss South Carolina - nu een keer op groot scherm te zien. Waar je normaal gesproken zacht gniffelt achter je computerscherm werd er nu hardop gelachen, geklapt en daarna veel nagepraat.
-
Online op weg naar het Witte Huis (6): The Day After!
Het is bekend! En dat hebben een hoop websites in geuren en kleuren laten weten. In dit bericht een overzicht van de plekken waar de overwinning op diverse manieren wordt gevierd, in video en foto. De echte uitslag is op dit moment nog niet bekend, dus de Meisjesdoos is nog niet te vergeven. Gebaseerd op het aantal kiesmannen lijkt echter mijn eerdere sociale media peiling nog zo gek nog niet geweest :) Laat in de reacties weten hoe jullie de nacht (of deze morgen) hebben doorgebracht. Wat vonden jullie de beste bronnen om het nieuws bij te houden? Hebben jullie bijvoorbeeld naar de Ustream gekeken of misschien gewoon lekker voor de buis?
-
Online op weg naar het Witte Huis (5) Obama wint met 68%! Geef jouw peiling en win!
68% tegen 32%, dat is de stand morgenochtend van de Amerikaanse verkiezingen. Nou ja, volgens een eigen gemaakte peiling dan, gemaakt op basis van allerlei resultaten binnen sociale netwerken, buzz en het aantal views van video’s in YouTube. Vanaf vanavond 12 uur is bij onder andere Amerika Kiest te volgen wie de volgende Amerikaanse president wordt. Wat denk jij dat de uitslag wordt? Geef jouw peiling en win een Meisjesdoos van het Meisje van de Slijterij vol met wereldwijnen. Insturen kan tot 0.00 vanavond, daarna kun je helaas niet meer meedoen met de actie.
-
Online op weg naar het Witte Huis (4) Het gaat verder dan je denkt!
De inzet van online video (artikel 1) het gebruik van sociale netwerken (artikel 2) of alle virals die er rond gaan (artikel 3): de Amerikaanse verkiezingen spelen zich in grote mate online af. Maar de inzet van deze middelen zijn misschien nog niet eens zo nieuwswaardig; een aantal dingen zagen we vier jaar geleden ook al langskomen (maar dan in minder grote aantallen). Het gaat deze verkiezingen veel verder: iPhone apps, een Obama Mii, ingame advertising. Geen middel wordt geschroomd om de kiezer te bereiken. Een overzicht van een aantal opvallende middelen van beide kandidaten en onafhankelijke partijen.