In zijn speech op 3 oktober bij het Festival of Marketing speelt marketinggoeroe Mark Ritson de rol van God en benoemt tien geboden, specifiek voor marketeers, ten behoeve van reclame-effectiviteit.
En daar is weer een knuppel in een hoenderhoek: universitair hoofddocent Felipe Thomaz van de Saïd Business School van de Universiteit van Oxford stelt al een tijdje dat de uitgangspunten van "How Brands Grow" van Byron Sharp niet kloppen. Dit is een overzicht van zijn betoog.
Vrijheid is een van de meest diepgewortelde wensen die we als mensen koesteren. Geen wonder dat we steeds meer marketingcampagnes zien die ons een leven zonder beperkingen beloven. Maar er zit hier iets fascinerends in: de paradox dat de vrijheid die ons beloofd wordt, ons tegelijkertijd nog meer verbindt aan bedrijven, systemen en technologieën.
De updates betekenen voor marketeers waarschijnlijk dat YouTube Shorts een nog belangrijker platform wordt voor contentdistributie en merkopbouw. Doel? Flexibiliteit in contentcreatie zonder dat het de kern van korte, pakkende video's verliest.
De laatste jaren lijkt het alsof marketeers zich vastbijten in één enkel doel: leadgeneratie. Het draait om kleine conversiepercentages opschroeven en leads binnenhalen tegen de laagst mogelijke kostprijs. We worden verblind door sales op de korte termijn, maar verliezen de essentie van marketing uit het oog: het bouwen van een sterk merk.
Mixed Media Modelling (MMM) bestaat al een tijd. Maar de effectmeting is de laatste jaren in opkomst. Digitaal is er meer data om analyses mee te maken en AI is steeds beter in staat om complexe datasets te combineren. Maar hoe goed werkt Mixed Media Modelling?
Door je aan de richtlijnen van Google te houden en technieken zoals keyword stuffing, blackhat SEO en onnatuurlijke linkbuilding te vermijden, kun je problemen voorkomen.
Anti-marketing zelf is ook een vorm van marketing. Een merk dat duidelijk communiceert dat het geen conventionele marketing gebruikt, verspreidt nog steeds een boodschap - misschien zelfs een nog krachtigere.
De wereld was te klein. Holland Casino "dreigde" met agressieve reclames als de kansspelbelasting omhoog zou gaan, en de uitgelokte reacties volgden. Mirjam Bikker van de ChristenUnie voerde uiteraard aan, met hooivork voorop in de mars tegen gokreclames! Maar zo vreemd was het nou ook weer niet wat Holland Casino zei, aldus Frank Op de Woerd.
De wereld van relatiegeschenken is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd, gedreven door veranderende consumentenvoorkeuren, technologische innovaties en een groeiend bewustzijn van duurzaamheid.
‘We gaan de afdeling Control niet uitleggen hoe zij hun functie moeten uitvoeren. Vaak zien we dat bij Marketing wel. Het is natuurlijk ook het mooiste vak in de wereld.’
Paul Stringer, Managing Editor Research and Insights bij Warc, waarschuwt adverteerders op hun hoede te blijven, want onder meer merkveiligheid, advertentiefraude en privacy-issues blijven zorgen baren.