• Mobile
    wordt gesponsord door

Joost: TV-revolutie in de dop

Joost: TV-revolutie in de dop

Joost: TV-revolutie in de dop

Joost is de nieuwe internetrevolutie van de makers van Skype en Kazaa. Het is videokijken via het web, door middel van peer to peer technologie. Zelf noemen ze het TV, anywhere, anytime. Om niet in de discussie over wat TV is verzeild te raken, spreek ik liever van online video. Joost loopt nog in Beta en ik heb het de afgelopen dagen geprobeerd op mijn nieuwe laptop. Online video diensten (al dan niet op p2p-basis) zijn de grootste concurrent van de huidige TV, veel meer nog dan de gesloten netwerken van de telecomproviders. Als we de niet onbelangerijke discussie over de bandbreedte terzijde laten, dan kunnen we de dienst op zijn merites beoordelen. Moeten de kabelaars, telco’s en huidige TV-exploitanten bang worden?

Joost in de praktijk
Joost werkt. Dat is het eerste wat we vast kunnen stellen. Je hele scherm van je laptop verandert in een “beeldbuis”. Door met je muis over het scherm te gaan komen verschillende functies naar voren: instant messaging, chatten, zoeken, je eigen kanaal maken, ratings geven en taggen. Eigenlijk alles wat web 2.0 leuk maakt, kan Joost ook, terwijl je aan het kijken bent. De beeldkwaliteit is goed, zeker in vergelijking met andere streaming video diensten. Mijn complete scherm is gevuld en als je er niet met je neus bovenop zit, dan ervaar je het als gewone TV kwaliteit (nee, zeker geen HDTV). Het wisselen van de programma’s en kanalen gaat snel. De extra diensten zijn nog wat saai, omdat ik nog weinig kennissen heb binnen de beta-omgeving van Joost.

De belangrijkste tegenvaller van Joost op dit moment is de karige hoeveelheid content. Er is veel content over auto’s, wat muziek en veel van national geographic (king of the wild, etc.). De recente deal met Viacom, waar bijna de complete Joost-top vandaan komt, moet daarin stevige verandering gaan brengen. Hopelijk volgen er snel meer deals. Na het harde technische werk, zeggen ze zich nu vooral op de content te richten.

Joost in de toekomst
Voorlopig is Joost nog in Beta en er zijn al wat andere vergelijkbare initiatieven. Als de p2p-technologie voldoende is om de horde van de bandbreedte te overkomen, dan wordt het interessant om te zien of dit type van bewegende beelden consumeren is wat de consument in de toekomst wil.
Het eerste is dat de dienst niet alleen op de pc (of mac) moet werken, maar ook op het scherm in de huiskamer dat we nu TV noemen. Er is dus een hardwareoplossing nodig om deze koppeling te maken. Noem het een settopbox of een PC-zapper of gewoon een kabel. De toekomst voorziet in een centrale computer met koppelingen naar alle beeldschermen in het huis. Maar dit is de toekomst nog niet en Joost is er nu al.

Het tweede is of firstmover zijn ook betekent dat je een aanzienlijk deel van de markt kan verwerven. Muziek koop je nu via iTunes of download via Limewire of BitTorrent, niet via Kazaa. Bellen doen sommigen nog met Skype, maar de meeste via internetplusbellen of MSN. Dus wie gaat er met de online video markt vandoor? Content is hierin cruciaal, user friendliness en branding zijn belangrijk.

Het derde is of de advertising ook de slag naar advertising 2.0 maakt. Ofwel, getargette, relevante boodschappen op een manier en moment dat de consument dat graag wil. Bouwen aan de likeability via branded channels of content, samen met de consument. Joost doet hier nog niet zoveel mee. Er zijn gewoon “programma onderbrekende” commercials. Erg 20e eeuws. Maar het is mogelijk en vast ook de bedoeling om de slag naar advertising 2.0 te maken.

Daarnaast is de vraag of de toekomst van TV niet gewoon TV is. Veel van de huidige expoitanten doen dit je graag geloven. Ik niet. Video on demand, live tv kunnen pauzeren, social video en gefragmenteerde consumptie hebben de toekomst. Dit is deels mijn visie en deels gebaseerd interpretatie van verschillende onderzoeken.

Joost is yours
Joost werkt hard om zowel de consument als de producent van content te behagen. Ze willen niet ondergaan aan napsterachtige problemen, daarom is het uploaden van videocontent niet mogelijk. Aan de andere kant gaat net als bij Skype the middle man er tussen uit, als Joost een succes wordt. In dit geval is dat de contentaggregator zonder eigen contentfabriek, in normaal Nederlands: de TV-exploitant.

Omdat Joost via internet komt, staat er geen hek om de content, zoals bij de dedicated IPTV-kanalen van de telecomproviders. Ook heeft het internet het voordeel dat de standaard (IP) geaccepteerd is en daardoor kan er specifieke hardware gemaakt worden. Denk aan schermen die de connectie met internet even makkelijk maken als de connectie met de “gewone” kabel.

Zo lang Joost nog op de laptop blijft, is het een nichespeler, zodra de sprong naar de huiskamer wordt gemaakt, is de TV-revolutie daar.


Delen

0
0


Er zijn 151 reacties op dit artikel

  • @Gijsbrecht: je opmaak plaagt de lay-out een beetje. Zet je tekst even los van je image!

    geplaatst op
  • Je mag mij wel een invite mailen. Bedankt!

    geplaatst op
  • ziet er interessant uit, zie ook http://www.slideshare.net/gregverdino/sneak-peek-at-the-venice-project

    geplaatst op
  • Strak stukje weer Gijsbregt. Compli! Wat ik ook erg goed vind is dat je sommige disccussies even parkeert (bvb 'de niet onbelangrijke discussie over bandbreedte'). Dat houdt het lekker zuiver.

    Inhoudelijk zie ik in Joost een personal media brand ontstaan dat ik zelf eerder heb beschreven. Met enorme mogelijkheden van dien. En waarbij de slag naar advertising 2.0 (in zoverre je dan nog kan spreken van advertising) zeker nog gemaakt moet worden. Maar het gaat allemaal stapje voor stapje en Joost zet echt weer een stap in die richting. Leuk!

    geplaatst op
  • Goed artikel! Interessante ontwikkeling! Dit heeft toekomst in tegenstelling tot de afgeschermde initiatieven van kabelaars en telco's. Want wat is inderdaad de essentie van TV, van broadcasting en van bereik? En ja, INVITE ZOU GEWELDIG ZIJN!!!

    geplaatst op
  • @Gijsbert: prima analyse van de mogelijke consequenties die deze nieuwe peer-to-peer-revolutie te weeg kan brengen. Jouw conclusie op basis van verschillende onderzoeken is volgens mij volledig correct. Ik als "TV"-kijker (als het dan nog zo heet) heb het heft volledig in eigen hand.

    @Erwin: wanneer de verschillende functies die Joost belooft zijn uitgekristalliseerd, dan is er inderdaad sprake van een Personal Media Brand, zoals je dat in Mensmerk hebt omschreven.

    Never a dull moment these days.

    geplaatst op
  • @Gijsbrecht: Zie mijn gemailde screenshot (MSIE 7). Er staat nog een smal kolommetje tekst langs je plaatje. Waarschijnlijk geen linebreak (br) tussen je image en de 1e alinea (of geen css in je image). Kijk eens in de brocode bij goede postings met ook zo'n groot image en je ziet wat er anders is. Op kantoor zag het er in MSIE 6.0 nog erger uit, daar duwt jouw tekst de sidebar (rechterkolom) geheel naar onder alle postings. Firefox (2) geeft overigens geen foute layout.

    geplaatst op
  • @ Ton,
    Ik heb FF 2. Vandaar.
    Ik pas het aan.

    geplaatst op
  • Interessant is niet goed genoeg in een markt waar de knikkers voornamelijk in de huiskamer worden uitgedeeld. Bovendien, time to market Joost. Techniek gedreven ontwikkelingen leggen het af tegen actuele proposities die televisie kijkmotieven centraal stellen in hun ontwikkelingen. Dus in de huiskamer op de normale televisiemonitor in de juiste kwaliteit, bij voorkeur operator onafhankelijk en over elke beschikbare infrastructuur. Joost mag het normaal gesproken weten, in dit geval is Joost een aardige niche ontwikkeling...

    geplaatst op
  • @Albert,
    Joost is er nu, Joost is over bestaande infrastructuur, de kwaliteit is OK en het is operatoronafhankelijk (want via internet). De user friendliness is iets waar heel wat settopboxen nog wat van kunnen leren.
    In een markt waarin naast traditionele lineaire TV nog geen grote spelers zijn, kan elke niche uitgroeien tot de standaard. De kaarten liggen goed bij Joost, maar je ziet mijn 3 "maars".

    geplaatst op
  • Gijsbregt de essentie...zolang deze dienst de huiskamer niet bereikt blijft het wat het is. Leuk. Er zijn zeker drie actuele varianten op dit thema die operator onafhankelijk (iptv) de huiskamer zullen bereiken. Nog dit jaar.

    Verder ook wel aardig, Venturo augustus 2005:

    "De BBC beproeft een digitale videorecorder die alle programma`s van 20 zenders op zeven achtereenvolge,nde dagen opneemt via een internetaansluiting.

    De onderzoeksafdeling van de BBC werkt daartoe samen met het bedrijf Promise.tv. Ze werken aan een digitale videorecorder met een harde schijf van 3,2 terabyte. Dat is 3.200 gigabyte, aanzienlijk meer dan de omvang van de gemiddelde harde schijf. De codenaam voor het project is Pandora. Hoeveel BBC investeert in het downloadkastje is niet bekend.

    Pandora downloadt alle televisieprogramma`s die via BBC`s digitale kanaal Freeview worden uitgezonden, 35 zenders. De televisiebeelden blijven 7 dagen beschikbaar op het downloadkastje in de huiskamer. Daarna worden ze vervangen door de meest recente afleveringen van die week.

    De Engelse omroep onderzoekt hoe consumenten door televisie-archieven `surfen` als ze honderden, zo niet duizenden, uren aan recente televisiebeelden direct beschikbaar hebben op hun televisie.

    Het experiment is een variant op het bieden van toegang tot de streamingarchieven van een omroep. Bij streamingbeelden blijven de televisiesignalen op de server van de omroep staan, ze worden alleen via internet naar de tv getransporteerd als de gebruiker daar om vraagt. Op deze manier werkt bijvoorbeeld ook Uitzendinggemist.nl in Nederland.

    De proeven werden vooralsnog alleen gehouden in de laboratoria van de BBC. Er zijn inmiddels ook publieke testen met consumenten gaande. BBC noemt dit experiment waarbij ze via peer-to-peer-technologie televisiebeelden vanuit haar eigen mediaservers naar geselecteerde groepen huishoudens verspreidt kansvol.

    De 5.000 proefkonijnen gaan vervolgens gecontroleerd op Kazaa-achtige wijze televisiebeelden met elkaar uitwisselen. Ze ontlasten dan de servers van de BBC omdat niet iedereen daar de beelden komt halen, zo hoopt de publieke omroep.Bovenstaande techniek staat nog in de kinderschoenen, maar dat de harde schijf het kijkgedrag dramatisch gaat beínvloeden staat wel vast. Kijkcijfers kunnen pas na langere tijd bekend worden: als een programma niet live, maar pas na een paar dagen wordt bekeken
    . Bingo!

    geplaatst op
  • trouwens maak dat plaatje wat kleiner. vervormt de weergave en dient niet echt een doel lijkt mij...

    geplaatst op
  • Goed stuk Gijsbregt. 'k Was destijds ook 'invited' voor een 'experience', maar zoals zovaak was de 'server down' ten tijde van mijn 'log-in' ;-) Toen maar laten zitten. Ten onrechte zie ik nu. Joost gaat TV-minuten kosten. Kan niet anders. Maar ja, wat zijn TV-minuten?

    geplaatst op
  • Peter, gebruikersminuten op een lap- of desktop...

    geplaatst op
  • Klinkt allemaal leuk, maar je kunt er niet zomaar je eigen kanaal op starten!!! En er mankeert technisch ook veel aan. Met een paar honderd testers is het signaal nog wel goed, maar als er straks duizenden kijkers zijn is er grote kans op instorten van het hele Joost systeem. Dat komt omdat Joost's distributie (P2P) techniek veel meer capaciteit vergt dan nodig is met normale internet tv signalen, de zogeheten unicasts. En als dat al niet het probleem is, dan zijn het wel de internet providers die P2P verkeer afknijpen, en daarmee ook (on?)bewust Joost. Kijk maar hoe gebrekkig Skype de laatste maanden werkt...

    geplaatst op
  • @Albert: whatever. . . beeldschermconsumptie of zoiets. ik hoorde vorige week dat een mediabureau al werkt met screenplanners (tv, internet, mobile). we gaan richting ip-media. daar horen straks ook online dagbladen en radio bij. prachtig, wat een tijdperk!!

    geplaatst op
  • Ook ik had me aangemeld als betatester, maar helaas... Nog niets van Joost vernomen. Een invite zou dan ook geweldig zijn. Ik ben zeer benieuwd.

    geplaatst op
  • Ok Peter, een beetje evolutie wellicht maar een revolutie no way..

    geplaatst op
  • Leuk regeltje in het privacy statement:
    Viewing History: We collect information on what you have viewed, including both web pages and videos.

    Oke.. een beetje huiverig wel, maar hieruit maak ik op dat er ook een browser onderdeel uitmaakt van Joost? Ze hebben het toch niet over websites die je buiten de applicatie bezoekt?

    geplaatst op
  • Dank voor de review Gijsbregt, top!

    geplaatst op
  • Beste Gijsbrecht
    Leuk artikel maar heb je nog een invite over ik zou daar happy mee zijn
    Vr.gr. Tom

    geplaatst op
  • @Vincent Leenders "Ik als "TV"-kijker (als het dan nog zo heet) heb het heft volledig in eigen hand."

    Dat zou pas zo zijn als het content-aanbod compleet is.

    geplaatst op
  • Vincent Evers ziet grote mogelijkheden in zijn column op BNR radio vandaag.

    geplaatst op
  • @KJ: uiteraard, maar dat lijkt me voor Joost de volgende stap, waarmee men bezig is of niet? Ik vraag mij bovendien af of de contentowners hun content niet ook via peer-to-peer beschikbaar (willen) gaan stellen.

    geplaatst op
  • Gisteren ook een interview met de oprichters in The New York Times.

    geplaatst op
  • Prima initiatief.. en even terzijde.. bij mij staat er in de huiskamer naast de plasma een flinke tft.. nu al kijken we regelmatig via bv. uitzending gemist, full-screen, naar tv-programma's.. afgelopen weekend nog "lama gezocht".. de kwaliteit is overigens prima.. zelfs mijn dochtertje van 3 weet prima zelf haar bobo of dora-filmpjes te vinden... ik denk dat het een denkfout is om de TV als centraal middelpunt te blijven zien.. mijn kinderen kennen die beperking in ieder geval niet...

    geplaatst op
  • @Diederick niet de tv als centraal punt maar de huiskamer...

    geplaatst op
  • Misschien nog een invite over??

    Alvast bedankt!

    geplaatst op
  • @Karel,
    Helaas ik ben al door mijn invites heen. Twee uitnodigingen per account is wel erg weing.

    geplaatst op
  • @Albert

    Met "sprong naar de huiskamer" bedoelt men toch de TV? Ik geef jusit aan dat ik het opmerkelijk vindt dat mijn kinderen het onderscheid al niet meer kennen. Ze kijken net zo makkelijk monitor als tv...

    geplaatst op
  • Volgens NMA heeft Joost de volgende content deal binnen. In dit geval met I-concerts dat (verrassend genoeg) concerten aanbiedt via internet.

    geplaatst op
  • Ik ben Joost ook aan het beta testen en over het algemeen kan ik zegen: JA Leuk! Mijn aantekeningen zover:

    De helaas schijnbaar noodzakelijke commercials komen soms op wel heel vervelende momenten tijdens de langere programma's. Bijvoorbeeld midden in een spannende scene of net op het moment dat Greenday midden in een live concert zit. Misschien zouden gebruikers hier een actieve rol in kunnen spelen, want duidelijk is dat de menselijke logica ontbreekt bij deze interrupties. De commercials zijn wel lekker kort en voorkomen daarmee dat.je het ook maar in je hoofd krijgt om snel even iets anders te gaan doen. Waarom zou je ook? Je kan het prgramma pauzeren wanneer je wil.

    Ik ben totaal geen TV Junkie maar wel een P2P Junkie (lees voetbal).En de kwaliteit was vergeleken bij de andere P2P programma's stukken beter. Het zappen gaat nog steeds niet zo snel als het zappen met een TV maar komt wel in de buurt van hetgeen ik gewend ben met Digitenne. Ook de beeldkwaliteit is over het algemeen beter. Wellicht geen HDTV maar dat hoeft van mij ook echt niet, zolang ik het balletje maar in het (juiste) goal zie gaan ben ik al tevreden.

    Een ander positief punt is de mogelijkheid van een ongelimiteerd aantal kanalen zodat er ook plaats is voor een Greenday, Red Hot Chilli Peppers en Diddy kanaal. Ieder merk, product of artiest zou zo zijn eigen kanaal kunnen beginnen. Daarmee wordt de vraag of Joost een concurrent voor YouTube kan zijn ook beandwoord. JA, YouTube heeft twee grote publiekstrekkers: enerzijds de van de TV geplukte programma's, anderzijds de succesvolle video's gemaakt door gebruikers. Viacom heeft al en een contract getekend met Joost en video's laten verwijderen van YouTube. Het zal mij niet verbazen als anderen Viacom's voorbeeld zullen volgen. Ook voor de overige succesvolle YouTubers zal er plaats zijn op Joost, denk bijvoorbeeld aan een Esmee Denters kanaal. Wat overblijft is een long tail van minder succesvolle gebruikersvideo's en video's die succesvol zijn vanwege hun viraliteit. Ik denk niet dat Google daar 16.5 miljard Dollar voor heeft betaald.

    Ten slotte als persoonlijke noot maak ik de aantekening dat het hoog tijd wordt voor een betere internetaansluiting. Want een verbinding die om de haverklap uitvalt doet mij pijnljk herinneren dat ik via internet kijk en niet via kabel TV. Een ander puntje heeft volgens mij meer te maken met mijn hardware, ook al voldoet deze aan de minimum voorwaarden; Tijdens het opstarten van een andere applicatie begint Joost te haperen alsof er een kras op de plaat zit. Bovendien starten de andere programma's maar moeizaam op. Misschien kan ik hier ook wel wat aan doen maar ik zou niet weten wat. Iemand een idee?

    geplaatst op
  • @Bas: "schijnbaar noodzakelijke commercials": linksom of rechtsom zullen we er niet aan ontkomen: wij gaan betalen voor content. En dat vinden wij ongekend fijn. Het is een onderdeel van de economische evolutie. We betalen voor de dingen die we willen; net als andere producten. Die content wordt daarbij daardoor ongekend veel beter.

    Nieuwe business modellen zullen daarbij ontstaan voor bedrijven die personal media brands in de dop zoals Joost zullen faciliteren. Zoals een streaming payment provider. Volgens mij is dit een gat in de markt. Ik heb dit concept uitgebreid uitwerkt. Wie gaat dit gat invullen? Hopelijk een Nederlands iniatiatief.

    geplaatst op
  • Joost is een interessante ontwikkeling. In een tijd dat High definition TV op plasma of LCD schermen in de huiskamer verschijnt, komt aan de andere kant de "low" definitie interactivteit de kamer binnen. De vraag is hoe zal dit uitpakken. Joost werkt staat er in het verhaal. Ja, op een PC. De PC is het interactive (personal) apparaat met goede user input via muis en keyboard. TV is tradioneel passief, bedienbaar met enkel een remote control. Kan Joost zijn interactieve karakter waarmaken in een TV omgeving. TV kijken is vaak een groeps (gezins) bezigheid. Hoe past interactiviteit hierin?
    Het netwerk of dat nu Internet, P2P, kabel of door de lucht is, is voor de consument niet echt interessant. Internet heeft een voordeel bij interactiviteit maar een (bandbreedte nadeel bij video streaming)
    Tripple Play aanbieders hebben denk ik een sterke troef in handen als ze ook echt Tripple Play gaan. Daarmee bedoel ik Video streamen via hun kabelnetwerk (daar is bandbreedte genoeg en kan in goede kwaliteit worden aangeboden. En interactiviteit via hun Internet pijp.
    Dat interactiviteit de toekomst is, dat geloof ik heiliig maar of dat via Tv of PC gaat gebeuren en welk netwerk hiervoor het meest geschikt is, is mij nog een vraag

    geplaatst op
  • @Aad: TV wordt steeds minder een groeps(gezins)gebeuren. Vroeger keken gezinnen gezamelijk TV. Tegenwoordig hebben de kinderen zelf een TV of een eigen computer. Van samen TV kijken is steeds minder sprake. Daarnaast kan je afvragen of de TV reageert op de mensen of de mensen op de TV. In het eerste geval is de TV (de content) dus bewust van de aanwezigheid van meerdere mensen. Wellicht gaan zij wel interactief via de mobiele telefoon (via bluetooth bvb).

    geplaatst op
  • Erwin ik waardeer je zeer maar je moet geen lulkoek verkopen. :) Van Spot onderzoek: "Samen televisie kijken is een van de belangrijkste bronnen voor kijkplezier: het maakt het kijken leuker, gezelliger en je kunt samen lol hebben. Samenkijken wordt vaak van tevoren gepland, televisiekijken wordt dan als een-avondje-uit ervaren. Het samen televisie kijken de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Tweederde van het kijken in de avonduren vindt plaats met meerdere personen tegelijkertijd. Verreweg het grootste deel van het kijken (meer dan 90% van de kijktijd vindt plaats bij het hoofdtoestel in de woonkamer. Het sociale karakter van het kijken onderscheidt televisie van andere media als internet, dagbladen en tijdschriften".

    geplaatst op
  • Die Joost bouwt hier al een aardig publiek op ;-)

    geplaatst op
  • @Karel: Ik kreeg vandaag weer twee invite-mogelijkheden aangeboden. Eén is naar jou onderweg.

    Iemand anders nog belangstelling voor een invite? Ik heb er nog één.

    geplaatst op
  • @erik: ik wil graag gebruik maken van de invite, als je die nog over hebt. ;-)

    geplaatst op
  • Ik heb ook weer 2 nieuwe invites ;-) Iemand belangstelling?

    geplaatst op
  • @Albert nav je opmerking over het Spot onderzoek: Het Spot beweert ook dat er steeds méér televisie wordt gekeken. Dat geloof je zeker ook? Dat maakt ze voor mij zeer ongeloofwaardig. Ik heb nog geen grafiek gezien van een onafhankelijke instelling die jouw bewering aantoont, en dat graag sinds 1972. Er is maar één duidelijke trend: de consument laat z'n avond steeds minder programmeren door derde partijen. Zij neemt steeds vaker de 'programmering' van mediaconsumptie in de hand. Nu vaak achter de computer en steeds vaker vanaf de bank op het grote scherm in de huiskamer. Het gaat stap voor stap maar er is maar één trend. En steeds vaker samen televisiekijken kan misschien een jaartje een opleving hebben, maar hoort zeker niet bij deze trend.

    geplaatst op
  • Ja Paul. De mijne is al zo oud. Die doet het niet meer.

    geplaatst op
  • @Peter W.
    Helaas ik ben alweer door mijn invitations heen ;-( Collega's zijn ook nieuwsgierig geworden. De invitations zijn nog niet zó populair dat ze op eBay worden aangeboden, zoals bij Gmail en de Google Analytics beta invites een tijdje geleden.

    geplaatst op
  • @Ronald: Invite is naar je onderweg.

    @Peter W.: Helaas ben ik er nu ook weer door heen. Te zot voor woorden. 2 invites beschikbaar stellen aan bloggers :-(

    geplaatst op
  • Peter, hij is naar je toe...

    geplaatst op
  • Goed nieuws ik heb wéér 2 nieuwe tokens ontvangen! Wie heeft belangstelling? Misschien moet ik er maar eentje op eBay zetten en een artikel schrijven "Eerste Joost invites gesignaleerd op eBay" ;-) hehe

    geplaatst op
  • Volgens mij moeten jullie inderdaad een handeltje in Joost-tokens beginnen op Marktplaats ;-)

    geplaatst op
  • @Paul: Ik dus ook 1,5 minuut geleden.

    @Peter: Je hebt er ook één van mij ontvangen. Damn.. weer een invite voor niets weg, terwijl ze zo schaar zijn ;-)

    geplaatst op
  • Klopt, ik heb er nu twee. Dank heren. Kan ik Joosten;-). Inmiddels geïnstalleerd en ben nu al onder de indruk!!

    geplaatst op
  • Ik zal zo ook eens kijken
    tot nu toe geen enkele invite binnen gekregen

    geplaatst op
  • @erik: dank ;-) Als ex-Tv maker een mooie tool om komend weekdn eens onder handen te nemen! Firts impression, is good.

    geplaatst op
  • Mocht iemand nog een invite "over" hebben dan houd ik me van harte aanbevolen.
    ludo.raedts @ gmail.com

    Ik merk dat ik sinds ik een tv heb waar ik mijn laptop makkelijk op aan kan sluiten ik steeds vaker via mijn pc tv kijk. Ben benieuwd in hoeverre Joost dan kan versnellen!

    geplaatst op
  • @ludo: ik heb je er zojuist 1tje gestuurd ;-)

    geplaatst op
  • Zijn er nog invites? Ik hou me aanbevolen.
    Ik heb naar Tribler gekeken van TU Delft waar social networking een belangrijk onderdeel is. Ik begrijp dat social networks (buddies) ook bij Joost aanwezig zijn
    vgerwen AT yahoo dot com

    geplaatst op
  • @Aad: Invite verzonden.

    geplaatst op
  • Op eBay worden inmiddels ook invites aangeboden. Het hoogste bod op dit moment is 15 Dollar. Misschien moeten we een ad plaatsen dat ze gratis op Marketingfacts.nl worden weggegeven? Levert kwalitatief publiek op lijkt me. Ik heb er net twee (gratis) weggegeven maar als ik er nog meer krijg geef ik die hier op Marketingfacts weg!

    geplaatst op
  • Als er nog invites over zijn, dan ben ik wel kandidaat...

    geplaatst op
  • Ik heb zojuist twee nieuwe invites van Joost ontvangen. Ze zijn in de comments aan te vragen via:
    http://www.vickup.nl/weblog/13/01/2007/beta-test-review-the-venice-project/. Laat daar je mailadres achter en de eerste twee reacties krijgen een invite...

    geplaatst op
  • @Frederik: Invite zit in je mailbox.

    geplaatst op
  • Krijg net ook een mailtje dat ik mag beta testen! Heb alleen geen invites zie ik. Ben benieuwd!

    geplaatst op
  • Babelgum, vergelijkbaar met Joost, is inmiddels ook in beta gegaan. Bron: e-consultancy.com

    geplaatst op
  • 2 invites voor Joost ter beschikking. Laat maar horen als iemand belanstelling heeft..

    geplaatst op
  • @Raimo, ik heb belangstelling

    geplaatst op
  • Vincent, wat is je emailadres?

    geplaatst op
  • @raimo. Ik zit al maanden te wachten op de invite via Joost zelf. Maar als je nog een invite over hebt heel graag!

    geplaatst op
  • email nog even:

    hinderink @ gmail.com

    geplaatst op
  • Is verzonden naar je...

    geplaatst op
  • Super....bedankt. Ik heb hem binnen. Nou ga maar eens kijken

    geplaatst op
  • @Raimo: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) en alvast dank!

    geplaatst op
  • Vince wellicht slim om d evolgende keer naam(AT)aanbieder.nl of een variant ervan te gebruiken. Er zijn nogal wat bots heel blij met deze spam gevoelige info. En dan toch ook benieuwd waarom ik nog geen invites heb en ik hier regelmatig mensen voorbij zie komen die dat wel ontvangen. Hebben jullie veel kijkminuten?

    geplaatst op
  • @Vincent

    verstuurd!!...

    geplaatst op
  • @Raimo: de invite is niet aangekomen

    geplaatst op
  • WOM in de praktijk! Knap van Joost, en dat voor een drie-in-een-dozijn dienstje. Ik zou de informatie over de komende CeBIT volgen.

    geplaatst op
  • PaidContent weet te melden dat er weer een (kleine) contentdeal is met Jump TV.

    geplaatst op
  • Geld is wel het minste probleem voor Joost Gijsbregt.

    geplaatst op
  • Leuke link hierboven, bedoeld was: Jump TV.

    geplaatst op
  • @ Albert,
    Met de miljarden van Skype en de honderd miljoenen van Kazaa is geld zeker geen probleem voor de heren Friis en Zennstrom.
    Maar ze nemen WOM als eerste horde erg makkelijk. Ook traditionele media staan in de rij om mee te doen. Time bijvoorbeeld. Concurrentie is er ook voldoende, uit België zelfs en deels uit Nederland. Maar het draait in deze tijd vooral om branding and usability. Daar scoort Joost super op.
    Wat gaat de Cebit voor leuks brengen?

    geplaatst op
  • Kom er snel op terug....branding and usability. Tsja. ehhh gebruikersmotief?

    geplaatst op
  • Lees het Time artikel maar. Motief is kijken wat jij wilt, maar dan zonder het moeras aan YouTube-achtige "keuze". Dan is er nog het aspect "gratis".

    geplaatst op
  • Gijsbregt, Kijkersmotief, op het juiste moment en vooral op de juiste plaats....gratis is niet noodzakelijkerwijs een voordeel als het om premium content gaat.

    geplaatst op
  • Albert,
    Over plaats: zie mijn afsluitende opmerking in de posting. En men is bereid om te betalen, maar gratis helpt echt een hoop. Zeker in de strijd tegen illegale kopieën, die namelijk ook gratis zijn. Dit zou namelijk wel eens het model kunnen zijn, waardoor de studio's wel hun content aan internet willen toevertrouwen. Zoals Viacom: eerst YouTube leeg en dan Joost vol. Zo krijg je tenminste (premium) content.

    geplaatst op
  • Gijsbregt, premium content kan niet gratis.....alle andere content is niet relevant in de huiskamer, misschien wel op een pc.

    geplaatst op
  • Het is ook niet gratis: je betaalt aan je kabelaar, je betaalt voor je beeldscherm en voor de connectie naar je huiskamer en bovenal, je consumeert advertenties. Maar de air van gratis hangt eraan. En dat is een belangrijk motief.
    Dat premium content per definitie betaald is, begrijp ik wel. Alleen is er via deze route een mogelijkheid om goede content, legaal, in je huis te krijgen. Zonder dure abonnementen of ingewikkelde pay-per-view constructies. Het is gewoon ouderwetse TV, gecombineerd met internet. Nu nog op internet maar er komen vast meer en betere oplossingen om de sprong naar de huiskamer te maken.

    geplaatst op
  • Gijsbregt, nog een keer, televisie kijk je op de monitor in de huiskamer. Sorry deze onbegrijpelijke polonaise gaat aan mij voorbij. Ik kijk liever nog even naar partijen die de toegang tot die huiskamer al hebben en vooral na welke deze zullen vasthouden. Er komt een shake out onder zenders en broadcasters dat zal maar dat geld niet het belangrijkste is bewijst Talpa met tien dagelijks.

    geplaatst op
  • Albert,
    Ben het niet oneens met je. Alleen denk ik dat het monopolie op de huiskamer van 1 functie op 1 kabel voorbij is. De functionaliteiten van internet met de locatie en kwaliteit van TV, dat heeft de toekomst. Dat komt via een kabel of misschien wel via de lucht (als dat niet te veel straling oplevert). Partijen die vooruit kijken naar dit samengaan of dit zelfs mogelijk maken hebben mijn aandacht.

    Daarnaast gaat de hele keten klappen krijgen. Dat ben ik met je eens, zie ook mijn posting. De contentmakers krijgen problemen door de user generated content, de packagers door video on demand en de kabelaars en telco's vooral door online distributie.

    geplaatst op
  • Met dank aan Molblog voor de opmerkzaamheid voor dit artikel in de Guardian. Aardig is dat De Wahl (CEO) zegt dat de gebruikers worden uitgenodigd om zelf te gaan sleutelen aan Joost. Nieuwe widgets of bestaande widgets aanpassen, alles moet mogelijk worden.

    geplaatst op
  • Heeft er iemand nog een invite over? Ik sta al van 30/1 op de waiting list voor de beta. :-(

    geplaatst op
  • Kan iemand mij een uitnodiging sturen om Joost te testen. Ik sta ervoor te springen van ongeduld!

    geplaatst op
  • Iedereen die bang is om niet aan bod te komen in Joost, weest niet gevreesd, er komt een nieuw systeem van invites aan, zo meldt een e-mail van het Joost-team:
    "We're about to introduce a new system that will make it easier for everyone to invite their friends."

    geplaatst op
  • Gijsbregt als geld een maatstaf is voor succes en potentieeel doet dit ook opgeld voor Joost maar onderscheidend is het met verwijzing naar eerdere reacties allerminst. Ik ben absoluut niet onder de indruk. Op dat geld na dan :)

    geplaatst op
  • Albert,
    Hangt ook sterk van je referentie af. Ik ben geen gewone "TV-consument" maar jij al helemaal niet. En zowel het geld als de daaraan gekoppelde marketing/exposure zijn inderdaad fantastisch. Daarnaast is de interface mooi en biedt de techniek veel kansen voor distributie en bewust voor content owners. Benieuwd of dat voldoende is om het kunstje weer te flikken.

    geplaatst op
  • Ik heb nog twee invites over. Liefhebbers?

    geplaatst op
  • Als het kan graag een invite

    Alvast bedankt.

    Groet Sander

    geplaatst op
  • Zelfde voor mij: heel graag!

    Hugo Louter (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken))

    geplaatst op
  • @Sander, @Hugo: de invites zijn verzonden

    geplaatst op
  • En de nieuwe site is live ... http://www.joost.com

    geplaatst op
  • Ondertussen is de AppleTV ook gekraakt zodat hij Joost kan afspelen, zo meldt Ars Technica. Daarmee kunnen de diehard Apple fans het gesloten iTunes platform aanvullen met het gesloten Joost platform. Lijkt mij vooral winst voor Joost.

    geplaatst op
  • Ben al een tijdje op zoek naar zo'n invite. Iemand nog één over?

    lookingsidewards AT gmail DOT com

    alvast bedankt!

    geplaatst op
  • Joost adverteert.Wat vinden jullie ervan? thnks Paul!
    Verhaaltje techcrunch en commercial staan
    hier.

    geplaatst op
  • Hier dus. Te laat voor een goede link van onze Amerikaanse broeders!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.