Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

Waarom focus in je TV-commercial echt werkt

Wil je dat jouw commercial verschil maakt? Richt je op één duidelijke boodschap. Uit onze analyse van bijna 100 TV-commercials blijkt dat commercials met één centrale boodschap het duidelijkst zijn voor de kijker. Zodra je meerdere boodschappen probeert over te brengen, gaat het effect snel achteruit. Uit onze benchmarks blijkt het volgende:

Jochanan Bax over de val en wederopstanding van Bax Music: “Ik ben hard, maar geen tiran”

Na maanden van stilte vertelt ondernemer Jochanan Bax, oprichter van Bax Music, voor het eerst zijn volledige kant van het verhaal. Tot ieders verbazing wist Bax het bedrijf niet alleen terug te kopen, maar ook nieuw leven in te blazen.

De marketingmachine achter Vandaag Inside

Op 16 oktober 2025 won Vandaag Inside opnieuw de Gouden Televizier-Ring. Deze overwinning bevestigt de kracht van merkloyaliteit en merkwaarde. Het programma sleepte de prijs binnen met maar liefst 74 procent van de stemmen. Dat resultaat toont hoe televisie vandaag niet alleen draait om inhoud, maar om een geïntegreerde marketingmachine.

Van boodschap naar impact, de marketingstrategie achter “nee betekent nee”

Grensoverschrijdend gedrag is een onderwerp dat helaas telkens opnieuw actueel blijkt. Om verandering teweeg te brengen, is niet alleen bewustwording nodig, maar ook concrete gedragsverandering bij (potentiële) daders én hun omgeving. Met die gedachte is een nieuw non-profit initiatief gelanceerd vanuit de reclame- en mediawereld. De boodschap is even simpel als krachtig: nee betekent nee.

De trein gemist, falend management, falend spoor: de dure les van de Fyra

Hoe politieke haast, verkeerde aanbestedingskeuzes en zwakke infrastructuur een trein lieten ontsporen — en hoe elke ondernemer dezelfde valkuil kan vermijden.

Krachtvoer voor sterke merken: consistentie loont

Een merk bouwen is net als structureel gezond eten: het draait om consistentie. Wanneer een merk langdurig deel uitmaakt van de kijk- en belevingswereld van de consument, groeit de relevantie op een natuurlijke manier.

Van sound naar storytelling: hoe design het merk Massive Attack versterkt

Een serie over ontwerp, visie en het toeval dat alles in gang zet. We delen het hoe en waarom van projecten. In tekst: beknopt. In beeld: uitbundig.

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Jongeren zijn veranderlijk, maar niet ongrijpbaar. Ze scrollen nog steeds een beduidend aantal uur per dag op hun smartphone, maar wat ze zien en waar ze dat doen verandert snel. De kijktijd is nog steeds hoog, waar streaming de overhand heeft genomen over lineaire tv. En hoe zit dat met influencers? Die zijn best handig, maar mogen ook wat minder aanwezig zijn volgens de jongeren. We doen zoals elk jaar weer een rondje langs de interessantste trends uit het Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en Mediatest.

Toch een magazine toevoegen aan je contentstrategie? Deze twee experts overtuigen je graag

Een podcast over magazines. Hoe ‘slow content’ wil je het hebben? Daphne Hoogenboom (KLM) en Viona Nieuwenhuis (Sabel Communicatie) overtuigen jou van de waarde van een goed magazine. Want: echte, onverdeelde aandacht.

Geen tijd om te lezen? SWOCC brengt wetenschap naar je oren

Laat je hersens kraken terwijl je wandelt, sport of gewoon even geen zin hebt in een scherm: SWOCC Selectie is er nu ook als podcast. Handig als je als merkprofessional wil bijblijven in het vak, maar niet altijd zin of tijd hebben om vakliteratuur door te spitten.

Is marketing nu ook al politiek? (deel 2): maatschappelijke drivers in de Tesla-case

“Alles is politiek,” hoor je steeds vaker. Ook marketing moet eraan geloven: marketeers zullen eraan moeten wennen dat álles politiek is. In deel 1 zagen we dat het niet draait om de mening van mensen, maar om de waarden erachter. In deel 2 bespreken we de Tesla-case: hoe maatschappelijke drijfveren de praktijk sturen.

Marketing als motor, niet als sausje: Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton winnen NIMA Marketing Awards 2025

Tijdens de zonovergoten editie van NIMA Marketing Day 2025, gehouden in de industriële setting van DeFabrique in Utrecht, zijn gisteren de NIMA Marketing Company of the Year Awards uitgereikt. Basic-Fit, de Consumentenbond en Jean Bâton zijn gekroond tot de beste marketingbedrijven van Nederland. Niet omdat ze een opvallende campagne lanceerden, maar omdat ze marketing fundamenteel inzetten als motor van hun hele organisatie.