De lijst der lijsten: dit was 2017 op Marketingfacts

De lijst der lijsten: dit was 2017 op Marketingfacts

Zo. De buikjes zijn nog rond van de kerst. Het vuurwerk ligt al klaar en de oliebollen zijn reeds besteld bij de lokale bakker. Dan weet je hoe laat het is. Inderdaad, het is tijd voor het overzicht dat alle andere andere overzichten doet verbleken, de lijst der lijsten en de wrap up van weer een blogjaar: dit was 2017 op Marketingfacts. 

Geef het op voor tabellenjedi -ninja en -guru Sanne Roeling die alle data bij elkaar zocht voor dit overzicht.

Bloggers

Ook dit jaar hebben weer honderden bloggers bijgedragen aan Marketingfacts. De een natuurlijk meer dan de ander, maar we houden evenveel van jullie allemaal. Hieronder zie je top 10 van de bloggers die de meeste blogposts hebben geschreven. Kanttekening hierbij is dat het op Tadek, Maurits en ondergetekende na, allemaal bloggers met een rubriek betreft. 

Zo schrijft Leonieke elke week de Fast Moving Targets, Juan doet elke week op zaterdag het social media nieuwsoverzicht, David is onze reviewkoning met de ReclameReview op woensdag, Ronnie publiceert elke dinsdag een interview van 7ditches, SWOCC deelt elke week op donderdag een onderzoek en David en Fikri zijn de bloggers die jullie elke week een heerlijke viral friday voorschotelen. 

Daarom een extra luide S/O naar Tadek en Maurits. Zonder rubriek in deze lijst komen is een prestatie!

Top 10 bloggers (op basis van aantal blogposts)

# Auteur Aantal blogposts Opmerking
1 Leonieke Daalder 55 Schrijft de wekelijkse verslagen van de videointerviews van Fast Moving Targets.
2 Juan Felix 49 Sinds deze zomer brengt Juan je iedere zaterdag alle ontwikkelingen in social land, in zijn De week op social.
3 David Brinks 46 Beheert al jáááren de wekelijkse rubriek ReclameReview.
4 Tadek Solarz 45 Tadek is misschien wel onze meest fanatieke blogger, je ziet hem bijna wekelijks op Marketingfacts voorbij komen.
5 Ronnie Overgoor 36 Post heel regelmatig mooie interviews namens 7 Ditches TV.
6 SWOCC 32 Vertaalt de laatste wetenschappelijke inzichten naar de marketingpraktijk, beschreven door meerdere auteurs.
7 David Pedro 24 Maakt iedere week een mooi overzicht van de meest virale video's voor onze wekelijkse Viral Friday, doet dit samen met Fikri El Hamouti (nr. 10).
8 Maurits Kreijveld 19 Maurits Kreijveld is futuroloog en strategisch adviseur, schijft met liefde over de impact van nieuwe technologieën op organisaties.
9 Thomas van Manen 17 Heeft als Chief reilen en zeilen voldoende ruimte om onder werktijd fijne blogposts te tikken over tech, mobile en nog veel meer.
10 Fikri El Hamouti 16 Zie David Pedro (nr. 7).

Daarom hebben we ook gekeken naar een lijstje zonder de rubrieken. Dan prijken Tadek en Maurits natuurlijk bovenaan en zie je bloggers (Thomas, Kjell en Bram) staan die in de baas zijn tijd kunnen bloggen. Scroll daarom snel door naar het volgende lijstje. Doe maar. 

Top 10 bloggers (op basis van aantal blogposts) m.u.v. rubrieken

# Auteur Aantal blogposts
1 Tadek Solarz 45
2 Maurits Kreijveld 19
3 Thomas van Manen 17
4 Bram Koster 15
5 Kjell de Raad 14
6 Alice Kaal 13
7 Sander Duivestein 12
8 Sydney Brouwer 11
9 Edwin Vlems 11
10 Peter van der Schaar 11

Want hieronder staat namelijk de lijst die het meest zuiver is. Zonder rubrieken, zonder leden van team Marketingfacts zelf. Kortom: dit zijn de namen. 

Tadek, Maurits, Alice, Sander, Sydney, Edwin, Peter, Alex, Matthijs en Matthias: deze is voor jullie. 

Top 10 bloggers (op basis van aantal blogposts) m.u.v. rubrieken en m.u.v. team MF

# Auteur Blogposts
1 Tadek Solarz 45
2 Maurits Kreijveld 19
3 Alice Kaal 13
4 Sander Duivenstein 12
5 Sydney Brouwer 11
6 Edwin Vlems 11
7 Peter van der Schaar 11
8 Alex Vijfvinkel 8
9 Matthijs van den Broek 8
10 Matthias De Bruyne 9

Goed, tot nu toe hebben we het over het aantal blogposts. Maar we zouden geen marketingblog zijn als het niet ook om de views zou gaan. En daar staat Danny Oosterveer net niet bovenaan. Danny maakt elk jaar in januari een overzicht van de staat van social media in Nederland. Al jaren de publieksfavoriet van onze lezers en meestal de koning als het gaat om de meeste views op zijn blogposts. Dit jaar moest hij echter plaatsmaken voor Juan Felix, die sinds deze zomer iedere week een overzicht maakt van al het nieuws in social-land. Kudo's Juan! 

Top 10 bloggers (op basis van aantal views)

# Auteur Aantal views
1 Juan Felix 503.033
2 Danny Oosterveer 498.709
3 Tadek Solarz 473.941
4 Leonieke Daalder 398.556
5 David Brinks 359.677
6 SWOCC 283.405
7 Ronnie Overgoor 240.964
8 Thomas van Manen 239.765
9 Alice Kaal 192.380
10 Kjell de Raad 179.014

En ook hier hebben we weer een sublijstje waarbij we de rubrieken eruit gefilterd hebben. Dan zien we een nieuwe naam in de lijst en dat is Jasmijn Hemersma. Zij blogt op Marketingfacts regelmatig over de ins en outs van e-mailmarketing.

Top 10 bloggers (op basis van views) m.u.v. rubrieken

# Auteur Aantal views
1 Danny Oosterveer 498.709
2 Tadek Solarz 473.941
3 Thomas van Manen  239.765
4 Alice Kaal 192.380
5 Kjell de Raad 179.014
6 Maurits Kreijveld 174.643
7 Jasmijn Hemersma 150.501
8 Edwin Vlems 138.539
9 Sydney Brouwer 123.182
10 Alex Vijfvinkel 108.328

Artikelen

Door met de artikelen. Waar ik vooral blij mee ben is de diversiteit aan onderwerpen. Natuurlijk gaan de bovenste drie over social media. Maar er is ook een geweldig scherp artikel over bol.com, een kijkje naar nieuwe consumenten, een verhaal over lastige thema's als AVG en GDPR en een verhaal van Danny over hoe voetbalclub F.C. Twente datagedreven marketing toepast. 

Top 10 artikelen (op basis van views)

# Auteur Artikel Views
1 Danny Oosterveer Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer 282.123
2 Danny Oosterveer Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren 166.067
3 Thomas van Manen Onderzoek: het gebruik van internet en social media in Nederland 53.296
4 Tadek Solarz Het online retailavontuur van bol.com lijkt definitief mislukt 47.122
5 Diederick Ubels Generation Z: de ongrijpbare generatie 43.424
6 Peter Minkjan Deze 25 Nederlandse Facebookpagina’s hebben de meeste interactie 41.469
7 Rajiv Laigsingh Wat je als digital marketeer over de AVG/GDPR moet weten 41.134
8 Daan Loohuis Facebook wil eindelijk geld gaan verdienen aan WhatsApp 40.548
9 Alice Kaal Advertenties tussen Instagram Stories: zo werkt het 33.786
10 Danny Oosterveer Datagedreven marketing bij FC Twente 32.107

Tot slot de comments. De winnaar van dit jaar kreeg er 42. De comments blijven dan ook een mooie plek om kennis te delen. Bijvoorbeeld door extra tools te delen zodat we de meest complete lijst van SEO-tools krijgen of door vragen te stellen over je e-mailmarketing in relatie tot GDPR/AVG. Blijf dat dus vooral doen. Daar worden de artikelen, en zo dus Marketingfacts, alleen maar beter van.

Top 10 artikelen (op basis van de meeste comments)

# Auteur Artikel Comments
1 Jasmijn Hemersma Is jouw e-mailmarketing klaar voor de nieuwe wet voor bescherming persoonsgegevens (GDPR/AVG)? 42
2 Danny Oosterveer Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer 26
3 Pim Broekstra De 12 beste SEO-tools die je zou moeten gebruiken 24
4 Edwin Vlems Waarom we over een paar jaar (wel) lachen om advertenties op social media 17
5 Danny Oosterveer Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren 16
6 Tadek Solarz De nieuwe fase in de strijd om de retailklant 15
7 Marijn ten Bulte Zo publiceer je content direct in zoekresultaten met Google Posts 15
8 Pim Broekstra Linkless attribution en de toekomst van linkbuilding 14
9 Pim Broekstra 5 achterhaalde SEO-tactieken die nu echt anders moeten 14
10 Yvonne van Bokhoven Ging Tony's Chocolonely over de schreef met PR-stunt? 14

Dat was het weer voor dit jaar. Veel dank naar alle bloggers, ook de bloggers die niet in dit overzicht terecht zijn gekomen. We hopen op een blogrijk 2018. En ik doe alvast een voorzichtige voorspelling: Danny staat volgend jaar weer ergens bovenaan een lijst!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.