Nog niet zo heel lang geleden was de vuistregel in linkbuilden dat er zoveel mogelijk kwalitatieve links verzameld moesten worden; vanaf een autoritair domein – of een autoritaire pagina – moest er doorverwezen worden naar jouw pagina. Als je organisatie of website ergens werd genoemd, ging je direct achter deze ‘linkless attribution’ aan om ervoor te zorgen dat dit aangepast werd in een link naar jouw website. Dat gaat veranderen. Daarom in dit artikel antwoord op de vraag hoe linkless attribution jouw website kan helpen.
Voor de duidelijkheid: een linkless attribution is een vermelding van jouw bedrijf of bedrijfsnaam, zonder dat hier direct een link aan verbonden is. Linkless attributions worden daarom ook wel linkless mentions genoemd.
De invloed van linkless attributions kan gezien worden als Google’s antwoord op het jarenlange spammen van SEO’ers. Linkbuilding is natuurlijk de meest misbruikte tactiek om te optimaliseren voor Google; iedereen kent de verhalen over blackhat SEO-tactieken om een website snel bovenaan te krijgen. Dat linkbuilding onderhevig was aan misbruik is natuurlijk ook niet raar. In de dagen dat SEO nog bestond uit het aanmaken van zoveel mogelijk links en het zoveel mogelijk benoemen van een zoekterm, kortom een gebrek aan kwaliteitseisen, werd misbruik enorm in de hand gewerkt.
Waarom linkless attributions?
De reden dat Google ervoor gekozen heeft om vermeldingen van organisaties zonder links een grotere invloed te geven, is dat er weinig tot geen ruimte voor misbruik is. Het is een plan dat al jaren geleden in werking is gezet, maar waar tot voor kort geen passende technologie voor was. Er zijn geluiden dat deze manier van ‘linkbuilding’ sinds de Penguin 4.0 update van Google pas echt van de grond af is gekomen.
Wanneer er een bedrijfsnaam op een autoritaire plek wordt genoemd, zonder dat hier direct een link aan verbonden is, weet Google dat er geen manipulatie heeft plaatsgevonden en dat de vernoeming echt 'verdiend’ is. Het nieuwe linkbuilden is dus eigenlijk het zorgen voor een link, zonder dat er daadwerkelijk een link is.
De reden dat linkless attributions pas sinds kort invloed heeft op de organische positie van een website is dat benodigde technologie nu pas beschikbaar is. De zoekmachine moet namelijk een bedrijfsnaam kunnen herkennen, deze aan de context kunnen koppelen en hier vervolgens een eigen waarde aan meegeven. Pas sinds de implementatie van RankBrain in het algoritme van Google kan de zoekmachines dit soort doelen daadwerkelijk in de praktijk brengen.
Hoe kunnen linkless mentions bijdragen aan mijn SEO?
Google’s doel is duidelijk: de zoekopdracht van een zo goed mogelijk antwoord voorzien. Daarbij hecht Google steeds meer waarde aan de kracht van een merknaam, of zelfs aan de werknemers van een organisatie.
Co-occurrance
Co-occurrance is misschien wel het sleutelwoord binnen deze nieuwe manier van linkbuilding. Vooral wanneer men werkzaam is in de dienstensector wil de zoekmachine zien dat men experts in dienst heeft. Het is daarom niet alleen belangrijk dat de bedrijfsnaam op meerdere plekken wordt vermeld, maar de werknemers van het bedrijf ook op externe, relevante plekken te zien zijn. Een goed voorbeeld van hoe dit werkt, is deze blogpost.
Zoals je misschien al opgemerkt hebt, staat er boven dit stuk een foto van mij, een vermelding van mijn naam en een vermelding van onze organisatie. Dit wordt op meerdere manieren positief geïnterpreteerd door Google. De zoekmachine ziet mijn gezicht en naam verschijnen op een website met autoriteit. Daarbij zijn dezelfde gegevens terug te vinden op onze website. Google kan deze twee data-punten aan elkaar koppelen, waardoor onze website via dit platform meer autoriteit krijgt toegewezen.
Branded searches
Het genereren van vermeldingen kan niet alleen voor meer autoriteit binnen Google zorgen, het kan je ook op een directe manier meer traffic bezorgen. Meer linkless attributions kunnen leiden tot meer branded searches. Wanneer men jouw bedrijfsnaam namelijk in een goed stuk of op een betrouwbare website tegenkomt, is de kans dat dit leidt tot een zoekopdracht aanzienlijk.
Waarom je het genereren van links zeker niet moet negeren
‘Ouderwetse’ links, indien daadwerkelijk waardevol, kunnen je nog steeds genoeg opleveren. En wel om twee redenen.
Meer bezoekers
De zogeheten branded searches zijn een manier om via linkless attributions indirect meer bezoekers te genereren. Iets wat normale links kunnen bewerkstelligen – en wat linkless attributions niet kunnen – is het direct genereren van bezoekers. Een linkje aanklikken zal toch altijd aantrekkelijker blijven dan de bedrijfsnaam snel intoetsen op Google.
Meer autoriteit door meer bezoekers
Google wil eigenlijk dat websites zonder de zoekmachine kunnen leven. De autoriteit van een website wordt medebepaald op basis van het aantal extern aangetrokken bezoekers. Een link op een website waar veel traffic op zit, biedt automatisch een kans op meer bezoekers.
Samengevat
Al met al zijn linkless attributions een serieuze rankingfactor van Google en een relevante toevoeging binnen iedere linkbuildingtactiek van een organisatie. Een extra wapen in je SEO-arsenaal dus. Zoals zo vaak, is een juiste verdeling tussen beide factoren de beste optie.
Zelf ervaring met linkless attributions? Deel ze in de comments.