Linkless attribution en de toekomst van linkbuilding

13 januari 2017, 10:00

Nog niet zo heel lang geleden was de vuistregel in linkbuilden dat er zoveel mogelijk kwalitatieve links verzameld moesten worden; vanaf een autoritair domein – of een autoritaire pagina – moest er doorverwezen worden naar jouw pagina. Als je organisatie of website ergens werd genoemd, ging je direct achter deze ‘linkless attribution’ aan om ervoor te zorgen dat dit aangepast werd in een link naar jouw website. Dat gaat veranderen. Daarom in dit artikel antwoord op de vraag hoe linkless attribution jouw website kan helpen.

Voor de duidelijkheid: een linkless attribution is een vermelding van jouw bedrijf of bedrijfsnaam, zonder dat hier direct een link aan verbonden is. Linkless attributions worden daarom ook wel linkless mentions genoemd.

De invloed van linkless attributions kan gezien worden als Google’s antwoord op het jarenlange spammen van SEO’ers. Linkbuilding is natuurlijk de meest misbruikte tactiek om te optimaliseren voor Google; iedereen kent de verhalen over blackhat SEO-tactieken om een website snel bovenaan te krijgen. Dat linkbuilding onderhevig was aan misbruik is natuurlijk ook niet raar. In de dagen dat SEO nog bestond uit het aanmaken van zoveel mogelijk links en het zoveel mogelijk benoemen van een zoekterm, kortom een gebrek aan kwaliteitseisen, werd misbruik enorm in de hand gewerkt.

Waarom linkless attributions?

De reden dat Google ervoor gekozen heeft om vermeldingen van organisaties zonder links een grotere invloed te geven, is dat er weinig tot geen ruimte voor misbruik is. Het is een plan dat al jaren geleden in werking is gezet, maar waar tot voor kort geen passende technologie voor was. Er zijn geluiden dat deze manier van ‘linkbuilding’ sinds de Penguin 4.0 update van Google pas echt van de grond af is gekomen.

Wanneer er een bedrijfsnaam op een autoritaire plek wordt genoemd, zonder dat hier direct een link aan verbonden is, weet Google dat er geen manipulatie heeft plaatsgevonden en dat de vernoeming echt ‘verdiend’ is. Het nieuwe linkbuilden is dus eigenlijk het zorgen voor een link, zonder dat er daadwerkelijk een link is.

De reden dat linkless attributions pas sinds kort invloed heeft op de organische positie van een website is dat benodigde technologie nu pas beschikbaar is. De zoekmachine moet namelijk een bedrijfsnaam kunnen herkennen, deze aan de context kunnen koppelen en hier vervolgens een eigen waarde aan meegeven. Pas sinds de implementatie van RankBrain in het algoritme van Google kan de zoekmachines dit soort doelen daadwerkelijk in de praktijk brengen.

Hoe kunnen linkless mentions bijdragen aan mijn SEO?

Google’s doel is duidelijk: de zoekopdracht van een zo goed mogelijk antwoord voorzien. Daarbij hecht Google steeds meer waarde aan de kracht van een merknaam, of zelfs aan de werknemers van een organisatie.

Co-occurrance

Co-occurrance is misschien wel het sleutelwoord binnen deze nieuwe manier van linkbuilding. Vooral wanneer men werkzaam is in de dienstensector wil de zoekmachine zien dat men experts in dienst heeft. Het is daarom niet alleen belangrijk dat de bedrijfsnaam op meerdere plekken wordt vermeld, maar de werknemers van het bedrijf ook op externe, relevante plekken te zien zijn. Een goed voorbeeld van hoe dit werkt, is deze blogpost.

Zoals je misschien al opgemerkt hebt, staat er boven dit stuk een foto van mij, een vermelding van mijn naam en een vermelding van onze organisatie. Dit wordt op meerdere manieren positief geïnterpreteerd door Google. De zoekmachine ziet mijn gezicht en naam verschijnen op een website met autoriteit. Daarbij zijn dezelfde gegevens terug te vinden op onze website. Google kan deze twee data-punten aan elkaar koppelen, waardoor onze website via dit platform meer autoriteit krijgt toegewezen.

Branded searches

Het genereren van vermeldingen kan niet alleen voor meer autoriteit binnen Google zorgen, het kan je ook op een directe manier meer traffic bezorgen. Meer linkless attributions kunnen leiden tot meer branded searches. Wanneer men jouw bedrijfsnaam namelijk in een goed stuk of op een betrouwbare website tegenkomt, is de kans dat dit leidt tot een zoekopdracht aanzienlijk.

Waarom je het genereren van links zeker niet moet negeren

‘Ouderwetse’ links, indien daadwerkelijk waardevol, kunnen je nog steeds genoeg opleveren. En wel om twee redenen.

Meer bezoekers

De zogeheten branded searches zijn een manier om via linkless attributions indirect meer bezoekers te genereren. Iets wat normale links kunnen bewerkstelligen – en wat linkless attributions niet kunnen – is het direct genereren van bezoekers. Een linkje aanklikken zal toch altijd aantrekkelijker blijven dan de bedrijfsnaam snel intoetsen op Google.

Meer autoriteit door meer bezoekers

Google wil eigenlijk dat websites zonder de zoekmachine kunnen leven. De autoriteit van een website wordt medebepaald op basis van het aantal extern aangetrokken bezoekers. Een link op een website waar veel traffic op zit, biedt automatisch een kans op meer bezoekers.

Samengevat

Al met al zijn linkless attributions een serieuze rankingfactor van Google en een relevante toevoeging binnen iedere linkbuildingtactiek van een organisatie. Een extra wapen in je SEO-arsenaal dus. Zoals zo vaak, is een juiste verdeling tussen beide factoren de beste optie.

Zelf ervaring met linkless attributions? Deel ze in de comments.

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags

15 Reacties

    jvaneck

    He Pim, drie vragen:

    – Hoe weet je dat dit al een “een serieuze rankingfactor van Google” is?

    – Maakt deze verandering misbruik niet juist makkelijker, aangezien er geen link meer nodig is bij de vermelding?

    – Waarom hebben we het eigenlijk nog over linkbuilding? Dit is toch gewoon PR?


    13 januari 2017 om 10:53
    Wouter Olivier

    Mijn ervaring is dat dit altijd al een factor was, zonder dat we de waarde goed konden inschatten. Het is denk ik aannemelijker dat Google RankBrain gebruikt om dit nogmaals te benoemen.

    Zoals Jeroen hierboven al vraagt; hoe weet je dat dit een serieuze rankingfactor is? Waar is de data die dit bewijst?

    Zolang we geen harde cijfers hebben, lijkt mij dit meer een aanname die best logisch klinkt. Maar of je hier op moet gaan inzetten, is dan maar de vraag.


    13 januari 2017 om 11:02
    Pim Broekstra

    Hallo Jeroen en Wouter,

    Allereerst heb ik deze blog (uiteraard geen wetenschappelijk artikel) gebaseerd op onze huidige data. Wij zien dat bij vergelijkbare overige factoren de websites die hier wel over beschikken aanmerkelijk hoger worden gewaardeerd door Google.

    Ten tweede maakt dit misbruik niet makkelijker. Een linkless atrribution moet als het ware ‘verdiend’ worden. Er zijn geen tientallen sites waar je even een vermelding op kunt scoren natuurlijk.

    Dit brengt me direct bij de vraag of je hier daadwerkelijk op in moet gaan zetten. Dit is een lastig verhaal. Het betreft hier namelijk een zeer arbeidsintensief werk als je hier je online tactiek op af wilt gaan stemmen, waar je misschien teveel tijd aan kwijt bent in verhouding tot wat het oplevert.

    Toch wil ik hem wat algemener trekken. In alles draait het uiteraard om een natuurlijk extern profiel van je website. Zoals in het stuk al verteld is, moet je niet 100% inzetten op linkless attributions, maar is het een factor die bijdraagt aan een natuurlijk linkprofiel. Het is hiermee te vergelijken met bijvoorbeeld gebalanceerde anchorteksten, follow’s en nofollow’s en een verhouding tussen ‘normale’ links en bijvoorbeeld links in afbeeldingen.

    Over je laatste vraag Jeroen: Heb je het bij PR over PageRank of over Public Relations? Bij PageRank is het antwoord namelijk nee, terwijl linkbuilding natuurlijk wel een vorm van Public Relations is. Je bent jezelf namelijk extern aan het profileren, net als in het ‘echte’ leven.


    13 januari 2017 om 12:29
    Annelies Verhelst

    Als toevoeging op wat Jeroen ook al vraagt, hoe weet je dat Google je pagina met namen van je medewerkers koppelt aan artikelen die die mensen schrijven of hoe zichtbaar ze zijn en daar dan waarde aan toekent? Want je zegt wel dat mensen willen weten hoeveel expertise een bedrijf in huis heeft, maar is dat wel zo? Hoeveel mensen zoeken op termen als ‘expert’ of ‘kwaliteit van persoon x bij bedrijf y?’. Reviews en referenties zijn in dat opzicht vele malen waardevoller, ook omdat iedereen wel ergens een blog kan schrijven of zijn verhaal mag doen, dat zegt niks over de expertise van de persoon (zeker als je zelf geen bal verstand van het onderwerp hebt, iets met land der blinden en eenoog).

    Maar “genoemd worden” valt gewoon onder het vergroten van je direct verkeer of branded search en dat is branding, geen linkbuilding of andere mooie term.


    13 januari 2017 om 12:34
    jvaneck

    Haha nee, met PR bedoel ik geen PageRank, dat zou nergens op slaan. Ik bedoel Public Relations inderdaad.

    Toch snap ik je opmerking dat het misbruik niet makkelijker maakt niet zo goed. Je zegt: “linkless atrribution moet als het ware ‘verdiend’ worden.”, dat geldt voor een link toch net zo goed? Sterker nog, het lijkt me makkelijker om ergens een vermelding te ‘verdienen’ zonder link, dan met link.

    En uiteindelijk zijn er natuurlijk wel “tientallen sites waar je even een vermelding op kunt scoren”. Dat heten nieuwssites, blogs, fora, noem maar op. Vandaar ook mijn opmerking over PR.


    13 januari 2017 om 14:01
    Pim Broekstra

    Hallo Annelies,

    Ik begrijp waar je naartoe wilt met deze reactie. Voordat we in een discussie over de interpretatie van een term (linkbuilding/branding) belanden, komen beide termen tegenwoordig dan ook in grote lijnen overeen. Als ik het even kort door de bocht mag zeggen: linkbuilding = branding en branding = linkbuilding.

    Daarbij wil ik ook zeker niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb. Het betreft hier een relatief onbekende manier van ‘linkbuilding’, waar ik tot op heden weinig tot niks over kon vinden. Om deze reden heb ik besloten het onderwerp uiteen te zetten en dieper in te gaan op de praktische invulling van dit fenomeen. Uiteraard betreft het hier nog steeds één van de honderden ranking factors die Google hanteert en heb je de strijd met louter deze tactiek zeker niet gewonnen.

    Om daarbij nog even in te gaan op of mensen zoeken op ‘expert’ of ‘kwaliteit van persoon x bij bedrijf y’: het antwoord daarop is een volmondige nee. Echter wil Google wel de komende jaren nog steeds betrouwbaar blijven en willen zij de meest betrouwbare partij als eerste suggestie aandragen aan een persoon die een bepaalde zoekterm intikt. Wanneer een persoon op meerdere, betrouwbare, plekken is terug te vinden, en deze persoon onderdeel blijkt te zijn van een organisatie, is dit een extra puzzelstukje van Google in het bepalen of deze organisatie betrouwbaar is en of zij deze organisatie moeten aandragen als suggestie bij een zoekterm van een bepaalde persoon.

    Vooral de laatste zin was tamelijk lang, maar ik hoop dat mijn interpretatie van dit onderwerp begrijpt?


    13 januari 2017 om 14:10
    Wouter Olivier

    Maar juist dat laatste is iets waar Google moeite mee blijft houden. In het verleden dachten ze dit op te lossen door de Authorship bij artikelen. Maar daar zijn ze ook op teruggekomen.

    En als je even wat research doet naar Matt Cutts’ ‘hangouts’ (die bestonden toen nog niet). Dan zul je vinden dat hij ook al vaker heeft aangegeven dat branded mentions een soort van waarde gaven, ook als ze dus niet linken. Het concept is dus niet nieuw met de komst van RankBrain.


    13 januari 2017 om 14:15
    Vinofresco

    Ik vind het een hele mooie theorie en linkless attribution lijkt voor mij het zoveelste rookgordijn van Google om SEO marketeers op het verkeerde been te zetten. Want als deze methode zou werken, hoe gaat Google dan om met de longtail? Hoe gaat zij een database opzetten van al die kleine websites die bij lange na niet voldoende mentions zal krijgen om deze rankingfactor daarvoor in werking te stellen?

    En nog veel belangrijker, Google indexeert pagina’s. De links naar een specifieke pagina hebben de grote invloed of deze wel of geen hoge rankings heeft. Dit is de kern van het algoritme van Google en dat kan volgens mij niet worden vervangen door linkless attributions. Hoe kan een linkless attribution voor een specifieke pagina worden geïnterpreteerd?

    Volgens mij blijft de linkfactor nog lang een grote invloed hebben en zal de grote verandering van 2017 zijn dat engagement metrics een steeds grotere invloed krijgen.


    16 januari 2017 om 09:44
    ChaneLLodik

    Houdt dit in dat deze reactie ook positief werkt? Of is dat gewoon ouderwets linkbuilden, aangezien mijn naam linkt naar mijn website?


    16 januari 2017 om 09:50
    andrescholten

    Zoek eens op “google seo brand mentions” en kom er achter Google een patent heeft wat precies omschrijft wat in dit artikel besproken wordt. Dat is inmiddels al 3 jaar oud en helemaal niet een nieuwe trend of de toekomst…

    Goede PR + linkbuilding is wat al jaren goed werkt en nog steeds doet. En de eerste kan mits goed opgezet flink meewerken voor het tweede. Goede PR zal ook leiden tot meer vermeldingen van je brand op het internet, en dat is weer een kleine factor voor je rankings.

    Er van uitgaande dat je site technische helemaal goed staat, een goede interne (link)structuur heeft en voorzien is van prima content, is de enige juiste focus het bouwen van een goed merk. Goede service verlenen, luisteren naar je klanten en gewoon in het algemeen goed bezig zijn. Dan komen de rankings vanzelf wel.


    16 januari 2017 om 13:34
    Wouter Olivier

    Daarom is dit artikel ook niet vernieuwend, maar helpt het meer de auteur en zijn bedrijf. Zoals binnen SEO vrijwel altijd gebeurd; content herkauwen en opnieuw serveren. Mensen die het nog niet eerder wisten zijn ermee geholpen, maar de SEO community wordt een redelijk verziekte omgeving op dit soort websites.


    16 januari 2017 om 13:40
    Vinofresco

    @André, ik ben het met je eens dat goede PR en content marketing de enige manier is om kwalitatieve links te krijgen. Dit kan alleen met kwaliteitscontent en goede distributie hiervan. Dus je laatste zin ben ik het niet helemaal mee eens, tenzij je PR onder de juiste dingen doen ziet.

    De reden waarom ik het een rookscherm noem is precies de reden die jij geeft. Van Linkless mentions werd al een paar jaar geleden aangegeven dat het linkbuilding zou vervangen, maar daarvan heb ik nog steeds geen bewijs gezien. Ook van het effect van verhoogde branded searches heb ik tot nu toe geen effect gezien. Ik heb gezien dat linkbuilding juist nog steeds de onderscheidende factor is bij “gelijkwaardige content”. Dus ja de content op de site moet boven die van de concurrentie uit stijgen, anders creëer je ook geen reden om links te krijgen.

    @Wouter, marketingfacts is er volgens mij juist voor degenen die niet binnen de SEO community vallen, dus dit is een prima plaats voor een dergelijk artikel wmb


    18 januari 2017 om 05:55
    Siem van Dongen

    Ik ben het wel eens met de vragen die Jeroen stelde, dit bestaat al geruime tijd. En het heeft al tijden invloed op de rankings, maar de echte feiten zijn lastig te benoemen waarschijnlijk.

    Het stuk wat je verteld over “bewijzen dat je er als werknemer toe doet” is erg interessant. Daar geloof ik zelf ook in, de tijden van snel een website opzetten en klanten binnenhalen is binnenkort voorbij.


    18 januari 2017 om 18:21
    Eric Reuser

    Wel of geen link opgenomen in bepaalde content elders op het web. Ik ben van mening dat goede content er toe blijft doen, klinkt wellicht afgezaagd. Hoe koppelingen tussen content, bedrijf en persona’s zich gaat ontwikkelen is interessant.


    8 maart 2017 om 19:38
    maikklijn

    Wij merken dat citations (of linkless attribution) enorm helpt bij het verhogen van het organische traffic. Dus ik denk dat we inmiddels toch wel verschillende cases hebben die dit laten zien.


    31 december 2018 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!