5 achterhaalde SEO-tactieken die nu echt anders moeten

3 maart 2017, 06:00

De laatste tijd vallen mij steeds een aantal dingen op wanneer ik mij verdiep in de SEO-tactieken van verschillende branches. Als ik het heel kort door de bocht zou mogen zeggen, zijn de websites van veel bedrijven blijven hangen met hun SEO en zijn ze blijven werken op een manier die vijf jaar geleden werkte. Google heeft de afgelopen vijf jaar flink wat ontwikkelingen doorgemaakt, maar de bedrijven in kwestie zijn niet mee gegaan in die veranderingen. Hun oude werkwijze werkt daarom tegenwoordig niet meer. Hieronder behandel ik de vijf meest gemaakte fouten.

Waarom komen deze websites alsnog bovenaan te staan?

De websites waar ik het in de inleiding over heb, hebben vooral betrekking op de praktische branches. Denk hierbij aan verhuisbedrijven, timmermansbedrijven, schilders et cetera. Ondanks dat de bovengenoemde websites eigenlijk heel slecht geoptimaliseerd zijn en flink wat concurrentie hebben, komen ze toch bovenaan te staan. “Hoe kan dat dan?!”, vraag je je af.

Heel simpel; de websites hebben dan wel een met flinke concurrentie te maken, maar het betreft hier vooral kwantiteit, geen kwaliteit. Alhoewel er tientallen – en soms wel honderden – websites willen scoren voor dezelfde zoektermen, doen zij dit allemaal op dezelfde, achterhaalde manier. Wanneer jij werkzaam bent in één van de eerder benoemde branches en je gaat mee met je tijd, dan kun je al snel een goede marktpositie creëren. Zorg er alleen voor dat je niet een van de volgende fouten maakt.

1. Stop met keyword-regeltjes

Weet je nog, vroeger, toen we het over keyword density hadden? Toen we het zoekwoord drie keer per honderd woorden gebruikten en in de stress schoten als we onder de 2 procent of boven de 5 procent uitkwamen. Klinkt vrij achterhaald, toch?

Het probleem is dat nog lang niet alle bedrijven dit lijken te snappen. Zij staren zich stuk op keyword density en andere regeltjes en weigeren in te zien dat Google steeds meer als mens is gaan denken. Ook al wil je je aan een goede keywordverdeling houden – voor zover daar nog van te spreken valt tegenwoordig – zijn er veel belangrijkere richtlijnen waar rekening mee moet houden.

Hoe moet het dan wél?

Allereerst het belangrijkste: verwerk je zoekwoord in de eerste 25 woorden van je tekst, of eigenlijk zelfs in de eerste zin van je tekst. Normaal ben ik het niet zo van die absolute regeltjes, maar deze richtlijn werkt eigenlijk altijd voor mij. Dat is ook niet zo gek: als je je zoekwoord niet in de eerste zin van je tekst verwerkt, hoe kan Google dan snappen dat dit zoekwoord belangrijk voor je is? Probeer verder ook je tekst af te sluiten met het zoekwoord, het liefst in een vorm van een conclusie.

We hebben de omlijningen van de tekst al in kaart gebracht. Nu is het zaak ons te richten op het grote middenstuk. Hier zijn ook geen absolute regels voor, maar je kunt wel een aantal richtlijnen voor jezelf aanhouden. Denk eens terug aan je middelbareschooltijd. Hoe bepaalde je het onderwerp van een tussenkopje? Juist! Door naar de eerste en laatste zin te kijken. Als een 16-jarige op die manier het onderwerp van een tekst in kaart kan brengen, moet een geavanceerd systeem als Google het ook wel kunnen. Wees alleen wel creatief en verwerk het zoekwoord niet steeds op exact dezelfde manier. Vooral bij long-tail keywords kan dit vervelend worden om te lezen – ook voor Google.

2. Schrijf niet voor jezelf, maar voor je bezoekers

Regelmatig zie ik nog teksten als “Wij zijn de beste” en “Bij ons zit u goed” voorbij komen. Het is goed dat je vol vertrouwen over jezelf spreekt, maar probeer je ook eens te verdiepen in je bezoekers en kijk wat er bij hen speelt. Dit klinkt als een onwijze dooddoener, want eigenlijk roept iedere content writer of online marketeer dit wel. En buiten dat: in hoeverre kun je dit onderwerp relateren aan Google? Ook hier is gelukkig een oplossing voor.

Google krijgt directe vragen van bezoekers. Iemand die zoekt op een ‘verhuisbedrijf’, kan ook vragen ‘wat kost een verhuisbedrijf?’ of ‘wat doet een verhuisbedrijf’. Aan jou de taak om in je tekst een antwoord te bieden op deze vragen.

Voordat je dit kunt doen, moet je eerst in kaart brengen wat voor vragen iemand aan Google stelt over jouw branche. Hier zijn diverse tools voor. Een tool die ik graag gebruik, is keywordtool.io. Je tikt een zoekwoord in, waarna je ook voor de optie ‘questions’ kunt gaan. De tool meet dan door welke vragen omtrent een bepaald zoekwoord iemand intoetst in de zoekmachine.

3. Gooi bezoekers niet dood met hetzelfde zoekwoord

Het beantwoorden van bezoekersvragen brengt mij niet geheel toevalligerwijs bij het volgende onderdeel: het constant herhalen van hetzelfde zoekwoord. Wanneer je een pagina puur gaat aanmaken om op een zoekwoord te scoren – waar overigens niets mis mee is – ligt er een groot gevaar op de loer. Dit gevaar is dat je een zeer eenzijdige tekst krijgt. Dit stoort niet alleen je bezoekers, maar Google ergert zich er ook aan. Probeer daarom ook te gaan voor variatie in je zoekwoorden.

Wanneer Google een tekst uitleest, zoekt het ook naar gerelateerde termen. Wanneer men praat over Apple, moet Google kunnen weten of het over een stuk fruit gaat of over de technologiegigant. Slecht voorbeeld, ik weet het. Excuses.

Laten we daarom maar gewoon een verhuisbedrijf als voorbeeld blijven nemen. Wanneer je wilt scoren voor het zoekwoord ‘verhuisbedrijf’, is het zaak ook gerelateerde termen en variaties op het zoekwoord te gebruiken. Denk hierbij aan termen als:

  • Verhuizing
  • Verhuizers
  • Verhuisdozen
  • Verhuisfirma
  • Bedrijf

Wanneer je zoveel mogelijk gebruik maakt van gerelateerde termen, is je tekst niet alleen prettiger te lezen voor bezoekers, maar heeft Google ook een beter idee van de precieze inhoud van de pagina. De kans is hiermee groter dat je ook daadwerkelijk scoort voor dat voornaamste zoekwoord en daarbij kun je ook nog eens scoren voor al die andere, gerelateerde termen.

4. Staar je niet stuk op ‘waardevolle’ links, maar richt je op relevante links

In de echte prehistorie van SEO keek men alleen naar het totaal aan backlinks. Een paar jaar later begon men ook naar het aantal verschillende domeinen te kijken, totdat daar opeens de ‘autoriteit’ (toentertijd PageRank) van een pagina was. Een zeer innovatief fenomeen toentertijd. Zo innovatief dat men is blijven hangen in het begrip autoriteit. Begrijp me niet verkeerd: de autoriteit van een pagina is nog steeds belangrijk. De fout die menig bedrijf alleen maakt, is dat ze zich stuk te staren op deze autoriteit en niet te kijken naar het soort backlink. Google heeft de afgelopen jaren niet stilgestaan en is deze linkjuice ook gaan indelen op basis van onderwerp, ook wel ‘topic’ genoemd.

Wanneer jij een verhuisbedrijf bent, kun je een enorm waardevolle link hebben, maar wanneer deze bijvoorbeeld over voetbal gaat, heb je er alsnog niet zoveel aan. Het is zaak een middenweg te vinden tussen de autoriteit van een link en het soort link.

Een goede tool die hierbij gebruikt kan worden, is Majestic. De tool geeft je een categorie waar de link onder valt, alsmede een subcategorie. Alhoewel dit geen 100 procent zekerheid geeft dat Google er precies op dezelfde manier bekijkt, helpt het je wel een eind in dezelfde richting. Laten we eens kijken naar www.verhuisbedrijf.nl. Zoals je hieronder kunt zien, bestaat deze websites uit een aantal topics. Deze lijken alleen niet echt overeen te komen met waar een verhuisbedrijf voor zou moeten staan.

Laten we daarom eens een ander voorbeeld erbij pakken. Een partij die haar linkbuilding prima op orde heeft, is Sterke Mannen. Zoals je hieronder kunt zien, hebben de topics die bij deze website naar voren komen veel meer te maken met waar een verhuisbedrijf om zou moeten draaien.

Natuurlijk is Majestic slechts een tool. Maar het is wel een absolute noodzaak dat je je niet stuk staart op alleen de autoriteit van links, maar ook kijkt naar het soort waarde dat een link met zich meebrengt.

5. Zet anchorteksten op een juiste manier in

Een aantal jaar geleden kreeg men ineens door dat je anchorteksten in kon zetten om de positie van zoekwoorden te beïnvloeden. Voorheen had Google deze anchorteksten ook echt nodig om te kunnen bepalen waar een pagina over ging. Tegenwoordig kan het dit al veel beter op eigen houtje en wordt teveel spammen met geoptimaliseerde anchorteksten zelfs gestraft.

Google hecht tegenwoordig veel meer waarde aan het opbouwen van een sterk merk. Natuurlijk kun je hier en daar echt nog wel wat spelen met geoptimaliseerde anchorteksten, maar het is wel een paardenmiddel waar je absoluut mee uit moet kijken. Een goed opgebouwd anchortekstprofiel bestaat uit drie onderdelen:

  • De bedrijfsnaam/merknaam
  • ‘Natuurlijke’ anchorteksten
  • Zoekwoorden

Om een anchortekstprofiel natuurlijk te laten ogen, is het belangrijk voldoende variatie te hebben. Eigenlijk moet Google denken dat je zelf helemaal geen invloed uitoefent op je anchorteksten.

Het belangrijkste onderdeel is je merknaam. Een groot gedeelte van je anchorteksten moet uit je merknaam bestaan, wil het natuurlijk ogen voor Google. Een mooi voorbeeld hiervan is Nike. Zoals je in de wordcloud hieronder kunt zien, bestaat het grootste gedeelte van hun anchorteksten uit hun merknaam.

Een ander groot onderdeel van je anchorteksten moet bestaan uit ‘natuurlijke’ anchorteksten. Deze anchorteksten kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een kale URL, maar kunnen ook gewoon leeg zijn. Als je er maar voor zorgt dat ze als natuurlijk overkomen naar Google.

Wanneer je anchortekstprofiel natuurlijk oogt, kun je gericht gaan sturen met het paardenmiddel. Je kunt hier en daar gaan experimenteren met een zoekwoordje om je homepagina of een losse pagina te versterken. Ook hier moet je gaan voor variatie. Net als in een tekst moet je niet alleen gaan voor anchorteksten als ‘verhuisbedrijf’ maar ook voor ‘verhuizingen’ en verhuizersfirma’.

Conclusie

Al met al zijn er genoeg ontwikkelingen die Google de afgelopen tijd heeft doorgemaakt. Lang niet iedereen kan zich even snel als Google ontwikkelen, velen blijven ouderwetse tactieken gebruiken, op zowel on-page- als off-pagefactoren. Door bovengenoemde tips aan te houden, ga je mee met de tijd en blijf je goed vindbaar in Google.

Heb je een andere mening over wat ik hierboven vertel, dan hoor ik dit uiteraard graag!

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Maikel Franken

    Hoi Pim

    Bedankt voor deze nuttige informatie. Hier kan ik zeker wat mee.

    Groet,

    Maikel


    3 maart 2017 om 10:16
    Daphne

    Beste Pim,

    Leuk en interessant artikel met zeer nuttige informatie! Dit ga ik zeker in de praktijk toepassen.

    Groeten,

    Daphne


    3 maart 2017 om 14:44
    Pim Broekstra

    @Frederik,

    Scherp 😉

    Ik ben inderdaad voor het zoveel mogelijk zoektermen in één pagina verwerken. Deze zullen elkaar dan versterken, zoals ik in mijn artikel al zei.

    Wanneer het gaat om het scoren voor verschillende steden, ben ik echter wel een voorstander van het verdelen over verschillende pagina’s wanneer deze een vrij hoge concurrentie hebben. Google gaat niet lekker op het zien van meerdere steden op één pagina.

    Daarbij zijn er bepaalde interne linkbuilding overwegingen die hebben gemaakt dat wij deze overweging hebben gemaakt.

    Maar een kritische blik kan nooit kwaad. Nog meer tips? 😉


    3 maart 2017 om 18:12
    Pim Broekstra

    @koen

    Het is inderdaad zo dat sommige van deze tactieken nog steeds werken, maar dit is een kwestie van ‘in het land der blinden…’

    Verder is het stuk op Backlinko inderdaad interessant om te lezen. Er is alleen een bepaalde manier van werken van de beste man die een bepaalde afkeer bij mij oproept. Herken jij je hier ook in?


    3 maart 2017 om 18:16
    Renem

    Er is veel verander idd in die 5 jaar, content is en blijft king mits goed opgebouwd.

    Mooie nieuwe inzichten dank.


    3 maart 2017 om 18:28
    Gerdinand Boerman

    Hallo Pim,

    Super helder verhaal! De content blijft het belangrijkste. Mijn advies hou het kort en bondig en zet punten en komma’s.

    Verder denk ik aan links richting je landingspagina. De basis van Google. Nu ook sociale media en zijn er nog wat andere kleine druppels die mee werken. Denk aan adwors. Per belangrijke pagina een advertentie. Je ziet in adwords exact of je landingspagina goed is.

    Even voor Pim. Ik gebruik een eigengemaakte check voor de betaalde kliks. Wanneer een adwordsklikker op mijn advertentie klikt dan krijg ik daar direct een melding van een op een. Alleen zie ik af en toe (eens in de twee dagen) bij adwords 5 betaalde kliks en met mijn tool dus af en toe 4 betaalde kliks binnen komen. Dat betekent dat google iets doet wat hun geld oplevert maar verder geen actie van een fysiek mens is geweest. Overigens google analytics ziet er wel vijf. Raar toch. Kun je hier eens induiken.

    (Ik mail bij regelmaat met Google, maar ik heb het gevoel dat ik roep in de woestijn)

    Omgerekend 5% fake kliks dat is best veel toch.

    Met vriendelijke groet

    Gerdinand Boerman


    4 maart 2017 om 09:04
    koen

    @Pim,

    Bedoel je dan de gehele werkwijze van Backlinko of alleen het onderzoek. De taktieken die hij naar mijn weten gebruikt zitten wel op/net over de grens van wat “mag”. Als je dat soms bedoeld.


    4 maart 2017 om 11:02
    Wouter Postma

    Goed artikel.

    Voor wat betreft de links en de relevantie hiervan ben ik het grotendeels met je eens. Toch zie ik nog te vaak concurrenten boven onze websites scoren die alléén (irrelevante en dure) Startpagina-links hebben. Hoop dat Google hier snel wat meer mee gaat doen.


    4 maart 2017 om 13:25
    Tjerk Triep

    Zeer sterk artikel!


    7 maart 2017 om 08:24
    Jorick Sikkes

    Kan me zeker vinden in de content van dit artikel, goed gedaan!


    10 december 2017 om 10:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!