Kjell de Raad
Webanalytics consultant SDIM

Als Webanalytics consultant bij SDIM help ik bedrijven (klein tot groot) met het inzichtelijk krijgen van hun websitedata en deze data te gebruiken om meer te weten te komen over je bezoeker en hoe deze je website gebruikt. Nu steeds meer bedrijven de omslag maken naar online, is het verzamelen van online data onmisbaar.
-
De voor- en nadelen van de nieuwe Google Analytics 4
Google Analytics App + Web werd vorige jaar in bèta uitgerold. Vanaf oktober 2020 is App + Web uit deze testperiode en heet het vanaf nu Google Analytics 4. Daarmee is Google Analytics 4 ook gelijk de standaard geworden voor Google Analytics. Dit betekent dat dit de nieuwste versie is en de versie is die in de toekomst ondersteund gaat worden met nieuwe updates. Bij het aanmaken van een nieuw Google Analytics account maak je nu standaard een Google Analytics 4 property aan en kun je nog extra instellen dat je additioneel een Universal Analytics-meting wilt aanmaken. Daarmee wordt Universal Analytics (wat voorheen de standaard was) de 'oude' Google Analytics en wordt deze langzamerhand uitgefaseerd.
-
Video: Waarom je als marketeer een DMP nodig hebt
DMP is een veel gehoorde afkorting in marketingland. Maar wat kun je precies met zo'n Data Management Platform? De toepassingen ervan komen aan bod in de tweewekelijkse video-rubriek op Marketingfacts over de laatste ontwikkelingen in online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.
-
Het doen en laten van de mens online: cijfers over ons digitale bestaan in 2018
Net als ieder jaar brengen We Are Social en Hootsuite het Global Digital Report samen een rapport uit over de staat van het globale digitale landschap. Met inzichten in het gebruik van internet, social media, mobile en e-commerce over de hele wereld. Belangrijkste mijlpalen in 2018: in totaal 4 van de 7,6 miljard aardbewoners hebben toegang tot internet. Er zijn 3,2 miljard gebruikers van social media en meer dan 5 miljard mobiele telefoongebruikers. In dit artikel vind je alles over het online doen en laten van de mens.
-
De gebruiker staat centraal in de nieuwe update van Google Analytics
Je website is niet tastbaar, net zoals de bezoekers op je website. Om die zwarte doos toch in te kunnen kijken hebben we natuurlijk Google Analytics, waardoor we ineens inzichtelijk kunnen krijgen wat er allemaal gebeurt op je website, waar de bezoekers vandaan komen en wie die persoon op jouw website nu is. Dit laatste staat centraal in de laatste update van Google Analytics.
-
Zo omzeil je de cookieregels van Safari voor conversie-attributie in Google Adwords
Met Google’s Conversion Linker is voor AdWords een oplossing gekomen voor een probleem dat voor veel adverteerders speelt sinds de laatste update van Apple’s iOS en macOS. Sinds deze update wordt namelijk in de nieuwste versie van Safari - Safari 11 - gebruikgemaakt van Intelligent Tracking Prevention (ITP). De functie van ITP is dat third party cookies na 24 uur niet meer toegankelijk zijn. Eén van de programma’s die gebruik maakt van third party cookies is Google AdWords. Door ITP kan AdWords deze cookies na 24 uur niet meer gebruiken, waardoor het bijhouden van conversies (via Safari) na een dag dus niet meer kan. Zo werken ook remarketingcampagnes niet meer bij safarigebruikers. Dit doe je eraan.
-
10 opvallende online marketing- en techstatistieken van de afgelopen maand
50+ers bestormen de e-commercemarkt, Snapchat stelt teleur, de meest waardevolle startups en de weerbarstigheid van customer experience. Ik heb de 10 meest opvallend marketing- en techstatistieken voor je op een rij gezet.
-
De zin en onzin van growth hacking
Growth hackers. Ze worden door sommige gezien als de messias voor elk bedrijf dat moeite heeft met groei en door anderen als irritante spammers waar je niet vanaf komt. Het boek Hacking Growth leert je over de zinvolle vorm van growth hacking. Sean Ellis (onder meer bekend als de oprichter van Growthackers.com) en Morgan Brown (auteur en voorheen head of growth bij Growthhackers.com) schrijven over wat onder andere Dropbox, Facebook, Evernote, LinkedIn, Yelp, Pinterest, Hubspot en Upworthy doen voor hun groei.
-
Facebook eet het internet op: werelddominantie in 10 grafieken
Facebook neemt het internet over. Niet alleen met Facebook zelf, maar ook met de andere producten Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp. Dit jaar werden er al flink wat mijlpalen bereikt door Zuckerberg en co. Reden genoeg voor een overzicht waar de tellers halverwege 2017 op staan. In dit artikel lees je alles over de meest recente gebruiks- en gebruikersaantallen van alle Facebookplatformen, de omzet- en winstcijfers en de staat van Facebook ten opzichte van de andere grote spelers in de wereld van tech en social media.
-
15 statistieken uit het vernieuwde Marketingfacts Stats dashboard
Marketingfacts is een kennisplatform. Dagelijks bieden we de marketeer cases, onderzoeken, nieuwtjes en verhalen over tal van aan marketing gerelateerde onderwerpen. Onderzoek staat vaak aan de basis van het werk van de marketeer. Marketeers moeten bekend zijn met de trends in de markt, weten wat er speelt en beslissingen maken op basis van feiten. Om het jou gemakkelijker te maken om die data te vinden, verzamelen wij die voor je op één centrale plek: het Marketingfacts Statsdashboard.
-
Merketingfacts: dit zijn de meest waardevolle merken ter wereld en uit eigen land
Brand Finance bracht afgelopen maanden geleidelijk hun jaarlijkse globale rapportage en landelijk rapportages uit op gebied van merkwaarde. De Nederlandse editie voor 2017 kwam recent uit. Uit de rapportages komen een aantal interessante statistieken naar voren: de top 10 meest waardevolle merken wereldwijd (in $) en in Nederland (in €), de top 10 sterkste Nederlandse merken en de totale Nederlandse merkwaarde per sector.
-
Pepsi had gewoon beter naar de data moeten kijken #TNW2017
Machines zitten steeds meer tussen de bedrijfscommunicatie en de gebruiker in. Het bedrijf zet content op Facebook, Instagram of LinkedIn, het algoritme bepaalt of de content waardevol genoeg is voor de gebruiker en aan de hand daarvan krijgt de content een plekje in de timeline van de gebruiker. De noodzaak voor marketeers is om te snappen hoe deze machine in elkaar zit en waar deze algoritmes hun keuzes op baseren. Zijn deze keuzes van de algoritmes eigenlijk wel terecht?
-
Snap’s chief strategy Imran Khan over waarom Snapchat het platform is voor je marketing #TNW2017
Het begint er op te lijken dat er elke week weer een bedrijf een functie van Snapchat kopieert. Natuurlijk blijft Snapchat ook zelf steeds innoveren. Niet alleen gericht op de gebruiker, maar vooral voor bedrijven komen er steeds meer mogelijkheden op Snapchat. Eén van de mensen achter deze innovatiestrategie is Imran Khan, Snap Inc.’s chief strategy officer.
-
De stand van podcasts en de beste podcasts voor marketeers op een rij
Podcasts: dichterbij je publiek kun je niet komen. Volgens onderzoek van Edison Research (The Infinite Dial 2017) zitten podcasts steeds vaker in je oor. Olaf Ouwerkerk stelde in juni 2015 nog de vraag is de podcast terug van weggeweest? Het antwoord in 2017: zeker weten!
-
“More Samantha than Siri” - James Temple over innovatie en chatbots op #TNW2017
In de komende 50 jaar maken we wederom grote stappen als het gaat om de performance van computers. Experts geven aan dat in de aankomende 20 jaar computers een status bereiken van Artificial General Intelligence (computers die alle intellectuele handelingen van een mens kunnen doen). In 40 jaar bereiken we een Artificial Super Intelligence (een computer met een intelligentie die voorbij de mens gaat). Deze innovaties gaan er onder meer voor zorgen dat de relatie die wij hebben met technologie gaat veranderen.
-
Niantic over Pokémon Go: hoe krijg je iemand van de bank en naar buiten? #TNW2017
Mike Quigley heeft een nogal heftig jaar achter de rug. Op 6 juli 2016 bracht het bedrijf waar hij voor werkt een app uit, die binnen 24 uur 900.000 keer werd gedownload en na een week al meer dan 7 miljoen keer was gedownload. Mike Quigley werkt als chief marketing officer voor Niantic, de ontwikkelaars van Pokémon Go, waar hij alle marketing en communicatie van het bedrijf en haar licenties managet. In zijn presentatie praat Mike over het succes van Pokémon GO en de noodzaak van een loyale userbase.