Thomas van Manen

Thomas van Manen

Analist Nieuwe Media & Technologie Sogeti

10 posts  –  2 reacties


  • @ThomasvanManen
  • linkedIn
  • website
  • Volg Thomas van Manen via RSS

Thomas van Manen is analist bij VINTlabs, het trendlab van Sogeti. Hij studeerde af aan de Universiteit Utrecht met een onderzoek naar gamification en de businessimpact van games. Bij VINT richt Thomas zich naast Gamification op Big Data en Predictive analytics.

recente artikelen van Thomas van Manen
6 tips voor marketeers in het tijdperk van wearables en het internet of things

6 tips voor marketeers in het tijdperk van wearables en het internet of things

Dat computers steeds persoonlijker worden en dichter op de huid van mensen komen, is een proces dat al veel langer aan de gang is: van mainframecomputer via desktop, smartphone en Google Glass naar digitale tattoos. De informatiesamenleving wordt steeds persoonlijker en het invoelend vermogen van apparaten en systemen wordt steeds groter, dankzij sensoren, actuators en andere onderdelen van het Internet of Things. Het verhaal van wearables en het internet van (empathic) things wordt op dit moment gekenmerkt door enerzijds een onzekerheid over de vraag hoe sterk producten als Google Glass aan zullen slaan en anderzijds de magische potentie tot innovatieve toepassingen die erin verscholen ligt. Zoals dat voor elke technologie geldt, zal ook hier per organisatie en bedrijfstak een eigen afweging moeten worden gemaakt. 


Mobile marketing
  • 0
  • 5348
  • -
  • -
  • -
  • -
Context first is het nieuwe mobile first

Context first is het nieuwe mobile first

De combinatie van de sensortechnologie in wearables, data-analytics op basis van sociale, locatie- en omgevingsdata, (predicatieve) algoritmes en nieuwe vormen van mobile hardware vormen de basis voor een nieuwe fase van het mobiele tijdperk. Het grote verschil met de opkomst van de smartphone is dat de verschuiving naar mobiel dit keer niet de uitkomst is, maar een basisvoorwaarde en drijvende kracht. Dit levert natuurlijk nieuwe uitdagingen op, maar vooral ook kansen om betekenisvolle klantervaringen vorm te geven op basis van contextuele (micro-)interacties. Highly personalized everything dus: informatie, media, producten, services en advertenties. Context first is het nieuwe mobile first.


Mobile marketing
  • 0
  • 5546
  • -
  • -
  • -
  • -
Internet of Things: wearables, nieuwe systems of engagement en kansen voor marketeers [download]

Internet of Things: wearables, nieuwe systems of engagement en kansen voor marketeers [download]

Google Glass, Galaxy Gear, Fitbit en JawBone UP trappen de verder gaande mobilisering van hardware en data af. Een nieuwe fase waarin de strijd ontbrandt om de nieuwe vorm-factor, waarin de basis wordt gelegd voor nieuwe manieren van interactie tussen mens en computer en ‘systems of engagement’ hun empathische vermogen sterk gaan ontwikkelen. In het komende decennium wordt personal computing pas echt persoonlijk: in, op en om het individu.


E-business
Mobile marketing
  • 0
  • 6304
  • -
  • -
  • -
  • -
Internet of Things: kansen voor business (download)

Internet of Things: kansen voor business (download)

Eind vorige eeuw begon het rond te zingen: "Er komen dingen op het internet." Vanwege de lange neus van innovatie, zoals Bill Buxton van Microsoft Research het zegt, werd het vijftien jaar later, maar nu komen er dagelijks miljoenen connected devices bij. In alle soorten en maten claimen startups en gerenommeerde namen de doorbraak van het internet of things: van de off-the-shelf sensorhardware van Arduino en Libelium tot de toekomstprognoses van McKinsey en IBM. De miniaturisering van technologie, goedkope sensoren, smartphones in de broekzak van miljarden mensen, autonome systemen, betere batterijen en slimme software in de cloud duiden op een belangrijk kantelpunt, waardoor de toepassingen en succesvolle marktintroducties van things een stuk sneller zullen gaan. En dat maakt deze IT-trend voor iedere organisatie relevant.


E-business
  • 0
  • 5345
  • -
  • -
  • -
  • -
Internet of Things verlengt de customer journey

Internet of Things verlengt de customer journey

Na big data is het nu het Internet of Things wat de klok slaat in IT-land. Waar nu nog connectiviteit ontbreekt aan veel apparaten en omgevingen, kunnen we nu door het goedkoper en kleiner worden van computerkracht (en bijbehorende ontvangers en zenders) fysieke objecten aansluiten op het web. Een belofte die al oud is: de term 'internet of things' werd in 1999 al 'gecoind' in het kader van RFID-tags.


E-business
  • 1
  • 5124
  • -
  • -
  • -
  • -