Edwin Vlems

Edwin Vlems

Marketing Manager / Adviseur B2B

52 posts  –  45 reacties


  • @evlems
  • linkedIn
  • Edwin Vlems op google+
  • flickr
  • 4square
  • slideshare
  • 24sessions
  • website
  • Volg Edwin Vlems via RSS

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

recente artikelen van Edwin Vlems
Uitgevers: stop met redden en begin met eerlijke content

Uitgevers: stop met redden en begin met eerlijke content

Het gaat verdorie helemaal de verkeerde kant op met ons land. Nederlanders blijken binnen Europa relatief vaak webshops te misbruiken voor alleen inspiratie, om vervolgens hun koopbehoefte in de winkelstraat te bevredigen. Het wachten is nu op de eerste e-commerceprofessor die het boek 'Red de webshop' gaat schrijven. En op een maatschappelijke beweging die zal proberen subsidiegelden richting (vaak oudere) webshopbeheerders te krijgen, desnoods met een belasting op stenen winkels. Het zou toch verschrikkelijk zijn als Bol.com kapot gaat aan al die Nederlanders die er rondsnuffelen voor een leuk boek, om het vervolgens bij Polare te gaan kopen?
Vind je dat ik overdrijf?


E-business
E-Commerce
  • 0
  • 1705
  • -
  • -
  • -
  • -
Seats2Meet: voor niets gaat niet alleen de zon op

Seats2Meet: voor niets gaat niet alleen de zon op

"Wat kost dat dan, als je daar een dagje zit?" "Niets." "Hoezo? Betaal je voor de wifi dan?" "Nee, wifi is gratis." "Dan word je getild met de koffie zeker?" "Nee, is ook voor niks. Zelfs een uitgebreide lunch zit erbij." "Wat? Hoe verdienen ze dan hun geld? Voor niets gaat toch alleen de zon op?" Dit soort gesprekken heb ik al meerdere keren gevoerd sinds ik als 'ondernemer' (parttime) besloot om eens een dagje Seats2Meet te doen; het concept is blijkbaar erg wennen. Toen ik via Twitter aankondigde dat ik dit blog ging schrijven, vroeg iemand al meteen om mij het idee achter Seats2Meet eens uit te leggen. Dus laat ik daar eens mee beginnen.


E-business
Social media marketing
  • 11
  • 6519
  • -
  • -
  • -
  • -
Authenticiteit: de toekomst is voor ongelikte beren

Authenticiteit: de toekomst is voor ongelikte beren

"Ik wil je iets verklappen, Edwin: wat niemand weet, is dat ik ook regisseur ben van professionele videoproducties". Ik was op bezoek bij storytelling-goeroe Debbie Bernasco en het viel me inderdaad op dat het geen camera van de Action is die ze aan het installeren was. Maar wat me vooral opviel, was de zin erna: "En weet je, het verandert wel. Ik hoorde mezelf onlangs tegen iemand zeggen: 'Wat we eigenlijk echt willen zien, is toch de authentieke mens', niet? Video moet er niet te gelikt uitzien, terwijl dat er tijdens mijn opleiding juist in werd gehamerd". Gelikt. Dat woord was voor mij de trigger. Ik had het voornemen een blog te gaan schrijven over likken (jawel), maar twijfelde nog. Debbie trok me over de streep, want ik zit er zelf de laatste tijd enorm mee te worstelen: als 'gelikt' niet meer is wat mensen willen zien, dan zijn er enorm veel likkende marketinglui die van ambacht zullen moeten veranderen. Wat ik met dat likken bedoel? Ik leg het even uit.


Online PR & Branding
  • 13
  • 3260
  • -
  • -
  • -
  • -
Het echte verhaal van de HEMA: de klant treedt af als koning

Het echte verhaal van de HEMA: de klant treedt af als koning

"De HEMA-directie moet niets meer van marketing hebben", zo kopte de Adformatie onlangs. Nu heb ik zelf ook niks meer met de 'klassieke' marketing zoals die helaas nog steeds op scholen wordt lesgegeven - en tot voor 'kort' ook door mij. Dat woorden als 'branding' bij HEMA inmiddels verboden zijn verklaard, begrijp ik ook. In een wereld die steeds transparanter wordt, is het steeds vreemder om je anders voor te doen dan je bent. Wat ik wel jammer vind, is de manier waarop de 'managers' van HEMA vervolgens wel aan marketing gaan doen: heel veel filialen openen in het buitenland en de kosten afwentelen op iedereen behalve de klant (zoals leveranciers en franchisers). Logisch, vind directeur Ronald van Zetten in de documentaire 'Het geheim van de HEMA': bedrijven groeien, 'schaalgrootte of de dood', zeg maar. Bij mij kruipt dan meteen de behoefte om aan rootsbranding te gaan doen: hoe zouden de oprichters hierover gedacht hebben, als ze nu nog zouden leven? Ik duik weer even de geschiedenis in, maar de uitkomst is wellicht niet helemaal wat je hoopt.


Online PR & Branding
  • 8
  • 11702
  • -
  • -
  • -
  • -
Storytelling be damned: zo werken inbound en contentmarketing niet

Storytelling be damned: zo werken inbound en contentmarketing niet

"Weet je wat jij bent Edwin? Dogmatisch." Pats! Die kwam binnen. Ook omdat ik niet precies wist wat het woord betekende. Maar toen ze even later spijt had van de opmerking en haar excuses aanbood, kon ik deze niet accepteren: inmiddels wist ik de betekenis en ze had gewoon gelijk, ik ben heel mijn leven al moeilijk van mijn dogma's af te brengen. Zo roep ik al een tijdje dat alle 'outbound' marketing - reclame, cold calling, noem maar op - uiteindelijk zal worden vervangen door 'inbound'-marketing: je kennis en persoonlijkheid online zetten en wachten tot mensen er op afkomen. Dat roep ik redelijk ongenuanceerd (nee dat is geen trucje, het is genetisch) en dat irriteert mensen soms. Toen ik onlangs op Twitter door twee (vrouwelijke) online marketeers - en een beetje door Bram Koster - opnieuw in een hoek werd gedreven, kwam ik tot het besef: ik zal toch moeten leren nuanceren. Voor mij erg tegennatuurlijk en dus is deze blog in zekere zin ook therapeutisch. Ik ga hieronder namelijk schrijven dat inbound marketing  geen panacee is: het werkt niet overal en het zal (dus) nooit alle outbound marketing vervangen. There, I said it. Zucht. Maar eerst een onduidelijkheidje uit de weg werken.


Online PR & Branding
  • 31
  • 7621
  • -
  • -
  • -
  • -