Advertenties tussen Instagram Stories: zo werkt het

6 maart 2017, 12:00

In 3 stappen

Facebook heeft laten weten dat het plek te kort te komt om advertenties te laten zien. Daarom introduceerden ze dit jaar al pre-rolls en mid-rolls in video’s en ook Instagram Stories moet er nu aan geloven. Tussen de Stories door worden vanaf nu advertenties getoond en iedereen kan die advertenties maken. Hoe doe je dat?

Instagram Stories

Zoals je vast niet is ontgaan, probeert Facebook gretig Snapchat bij te houden door features te kopiëren. De Story functie van Snap Inc.’s succesplatform Snapchat is tegenwoordig al geïntegreerd in Instagram, Facebook Messenger en Whatsapp.

Op Instagram Stories kan iedereen met een Instagramaccount foto’s en korte video’s plaatsen die maximaal 24 uur te bekijken zijn. De Stories zijn bovenaan je newsfeed, in de gekleurde cirkels te vinden.

Instagram Stories

Instagram Stories in de newsfeed

Advertenties tussen Instagram Stories

Wanneer je in het bovenstaande voorbeeld drukt op de Story van zuck, wordt die van andytlr er direct achteraan afgespeeld en die van kevin daarna, enzovoorts. Sinds deze maand bestaat er een grote kans dat tussen de Stories van verschillende personen, in dit geval zuck, andytlr en kevin, een advertentie wordt getoond. En elke adverteerder op Facebook/Instagram kan deze advertentie maken.

Instagram Stories advertentie in 3 stappen

Een advertentie voor Instagram Stories kan gemaakt worden in de Power Editor en het Advertentiebeheer van Facebook. Dit betekent dat de targetingopties gelijk zijn aan wat je van Facebook gewend bent. Instagram Stories zijn (nu nog) alleen in te zetten wanneer je als advertentiedoelstelling kiest voor bereik.

De stappen:

1. Ga naar Power Editor of Advertentiebeheer en maak een nieuwe advertentiecampagne. Kies als doelstelling ‘bereik’.

Stap 1 Instagram Story ad maken: doelstelling bereik kiezen

Voorbeeld: kies advertentiedoelstelling ‘bereik’

2. Klap in de advertentieset bij plaatsingen de optie Instagram uit en kies voor Verhalen

Stap 2 Instagram Story ad maken: plaatsingen verhalen

Voorbeeld: kies voor Verhalen binnen de plaatsingen in de advertentieset

3. Maak de advertentie

Voor een Instagram Stories advertentie kun je kiezen voor een afbeelding of een video. Let op: er bestaat geen mogelijk om tekst toe te voegen. Zorg er dus voor dat je alle benodigde informatie verwerkt in je afbeelding of video.

Afbeeldingspecificaties

• Aanbevolen afbeeldingsformaat: 1080 × 1920 pixels

• Aanbevolen afbeeldingsverhouding: 9:16

• Gebruik om het aantal advertentieweergaven te maximaliseren een afbeelding met weinig of geen tekst op de voorgrond.

TIP: maak met Instagram Stories een foto of video, bewerk deze met de herkenbare tekst- en tekenfunctie en sla ‘m op. Gebruik deze als Instagram Stories advertentie. Op die manier valt het minder op dat het een advertentie is.

Afbeeldingvoorbeeld:

Stap 3 Instagram Story ad maken: advertentie maken voorbeeld visions schuurman schoenen

Test Stories ad Schuurman Schoenen – merk Visions

Wanneer mensen rechts onderin op de drie puntjes drukken, krijgen ze de mogelijkheid de adverteerder/de advertentie de rapporteren.

Videospecificaties

• Aanbevolen indeling: .mp4 of .mov

• Resolutie: ten minste 720p

• Bestandsgrootte: 2,3 GB max.

• Aanbevolen beeldverhouding: 9:16

• Instagram Stories: maximaal 15 seconden

Video voorbeeld:

Stories ad van Airbnb

Puur bereik, geen doorklik-mogelijkheid

De Instagram Stories advertenties zijn (nu nog) puur bedoeld om bereik en naamsbekendheid te creëren. Er is dus geen mogelijkheid om door te klikken naar een website of een andere call to action mee te geven. Dat is verrassend (of teleurstellend) aangezien deze functie wel is getest in Instagram Stories.

Wat denken jullie? Is dit een waardevolle toevoeging aan het scala van advertentiemogelijkheden binnen Instagram?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

5 Reacties

    SCCI

    Ik ben nog niet geheel overtuigd van dit soort ‘nieuwe’ functies en ontwikkelingen binnen de wereld van online marketing. Kijkers en of bezoekers vinden dit soort reclames uitermate irritant, kijk maar naar YouTube advertenties. Het ontgaat totaal de boodschap en de identiteit die je probeert over te brengen van jouw bedrijf. Er zou beter nagedacht moeten worden over hoe je jouw bedrijf aan de doelgroep presenteert. Het zou natuurlijk getest moeten worden, ik neem toch aan dat kijkers en of bezoekers zich in zekere mate ‘genaaid’ zullen voelen en dat gaat ten koste van jouw bedrijfsnaam.


    6 maart 2017 om 12:38
    alicekaal

    Mee eens SCCI, al lijkt het me wel een ideale plek om te adverteren. Stories wordt goed bekeken op Instagram; bij ons bekijkt minstens 20% van onze volgens onze Story. Om de advertentie ‘dragelijker’ te maken, kun je dus het beste je advertentie aanpassen aan de stijl en niveau van Stories. Op die manier ben ik ervan overtuigd dat je het ‘genaaide gevoel’ bij de kijkers minimaliseert! 🙂


    7 maart 2017 om 07:54
    Tara

    Hi, ik merk de laatste tijd dat bij advertenties op instagram je op de instagram/bedrijfsnaam kunt klikken om op hun instagram pagina te komen. Bij het ene bedrijf werkt dit wel en bij de andere niet, is hier een verklaarbare reden voor?


    7 maart 2017 om 12:24
    Zeyneb

    Zijn de advertenties altijd te vertrouwen ? Is het slim om op een webshop te bestellen die je zag bij tussen de story’s?


    12 april 2020 om 15:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!