Marketing the Rainbow: Spelen met voornaamwoorden

Games als medium voor diversiteit. Afgezien van rolvoorbeelden, verwijzingen en het gebruik van de regenboog en andere iconen helpen sommige games ook de spelers op weg bij een inclusief taalgebruik, genderidentiteit en het delicate onderwerp van de voornaamwoorden.

2 november 2023, 07:00 1348 x gelezen

In vorige artikelen schreef ik hoe de jongste consumenten al spelend kunnen kennismaken met (regenboog)diversiteit, bijvoorbeeld via Barbie, Lego of de producten van Fisher-Price en Hasbro, terwijl GenZ en Millennials hun inclusieve hart kunnen ophalen bij het gamen. Afgezien van rolmodellen, verwijzingen en het gebruik van de regenboog en andere iconen, helpen sommige games ook de spelers op weg bij inclusief taalgebruik, genderidentiteit en het onderwerp van de voornaamwoorden.

 

Het is en blijft lastig dat mensen tegenwoordig hun eigen (want ‘persoonlijke’) voornaamwoord kunnen kiezen – ook voor mij overigens. En het vreemde is dat je deze niet gebruikt om hen áán te spreken (‘jij en u’ blijft gewoon ‘jij en u’ en wordt niet ‘jullie’), maar om óver iemand te praten. Zie in mijn artikel hierover hoe de Nederlandse pers dat oppakt. Maar als je ziet staan ‘hen zoekt’ blijft er toch een gevoel van taalvoutje achter.

Dus een dingetje is het wel. Zo ook in games, maar goede stappen worden onder andere gezet bij Angry Birds, Skyrim en Starfield.

Starfield

In september ‘23 bracht Bethesda ‘Starfield’ uit, waarin de speler op elk moment kan wisselen tussen het perspectief van de eerste persoon en de derde persoon. Het geeft de spelers de mogelijkheid om een voornaamwoord te kiezen, en dat is een primeur. Het leidde dan ook, gelukkig, tot een paar flink overtrokken reacties op de socials – zodat de discussie vrolijk op gang kwam.

Eén speler ging viraal vanwege zijn lachwekkende tirade, waarin hij beweerde dat hij ‘dragged out’ het spelgebeuren werd (in de vertaling is de grap weg) omdat hij de voornaamwoorden van zijn personage één keer moest kiezen. “Do you want to get immersed in our world? Yeah well, guess what, f**king pronouns”, schreeuwde hij. “F**king gender ambiguity. F**king current-day California shit, because that’s all we f**king know”. Je kunt je maar ergens druk over maken, maar gelukkig kan Californië het wel hebben.

Het mooiste van deze uitbarsting is dat deze person een zogenaamde ‘mod’ van het spel maakte (ik moest het ook even opzoeken, maar het betekent modification, waarbij de programmatuur van het spel enigszins wordt aangepast). Er zat slechts één fout in dat geniale ontwerp: de mod verwijderde niet alle voornaamwoorden – alleen ‘he/his’ en ‘she/her’. Dit betekent dat ’they/them’ de standaard voornaamwoorden werden voor alle karakters, die daarmee dus eigenlijk allemaal non-binair werden. Ik denk dat die persoon m/v te f*cking boos was om goed op te letten.

Dit gebeurde overigens op het Nexus Mods-platform, dat dergelijke mods graag host: maar deze discriminerende (en, laten we eerlijk zijn, domme) aanpassing werd vrij snel verwijderd. Commentaar van Nexus: “Het is geen ‘politieke statement’ of een ‘keuze voor de ene of de andere kant in de cultuuroorlog.’ Wij staan ​​voor diversiteit en inclusie in onze gemeenschap en het wegnemen van diversiteit is weliswaar aantrekkelijk voor sommigen, maar bevordert geen positieve modding gemeenschap.”

Of zoals een commentator opmerkte: “We zijn geëvolueerd van mensen die in paniek raakten over een beoordelingsscore van 7/10 naar volwassen mannen die huilen om voornaamwoorden in Starfield.”

Er werd ook nog een kleine controverse veroorzaakt door een speler op X genaamd The Gaming Christian (tja…), die kritiek uitte op het spel omdat het een mannelijk non-player character (NPC) toestond te flirten met een mannelijke speler. Deze gristen werd van alle kanten belachelijk gemaakt en terechtgewezen dat hij niet HOEFDE te flirten met dit NPC. Elias Toufexis, de stemacteur van het betreffende personage, reageerde en verduidelijkte dat het personage als biseksueel werd gespeeld. Nuances, mensen!

Skyrim

Ook in de langlopende Bethesda serie Skyrim werd flink ‘gemod’. Al in 2011 werd het – in de officiële versie – mogelijk om te trouwen met een NPC van hetzelfde geslacht. Dit leidde vanzelfsprekend tot wat protesten. Twee fanatieke modders probeerden LHBT+-thema’s uit de game te verwijderen, maar een andere fan bedacht een oplossing om die haat te bestrijden. Deze speler, die de alias Crithion draagt, bracht de mod ‘Only Same Sex Marriage’ uit, een modificatie die alle romantische NPC’s van Skyrim in queer karakters verandert. Deze versie werd al snel veel populairder dan de twee haatmodellen. Nexus verwijderde echter alle drie de versies.

Angry Birds

Maar ook de boze vogeltjes hielden zich met dit onderwerp van de voornaamwoorden bezig. De Angry Birds-franchise kan alleen maar worden omschreven als een cultureel fenomeen. Het Finse puzzel-/actiespel (est. 2009) heeft wereldwijd miljarden downloads gezien en de hele wereld kennis laten maken met een schattige cast van gevederde vrienden op hun zoektocht om hun eieren terug te stelen van de boze varkens. Aangrijpende zaken… Met spin-offs waaronder een vervolg, twee op Star Wars gebaseerde affaires en een dubbele reeks films gebaseerd op het merk (met Nicki Minaj in de hoofdrol), is Angry Birds een enorm populair ‘merk’ geworden.

Eerder dit jaar gaven de vogeltjes de gebruikers een vriendelijke maar stevige les in het gebruik van voornaamwoorden. “Persoonlijke voornaamwoorden zijn slechts woorden die je kunt gebruiken om naar mensen te verwijzen in plaats van naar hun naam!” stond er in het Facebook-bericht op het officiële account van de game. “Veel talen hebben voornaamwoorden met geslacht, dus soms is het de moeite waard om te specificeren welke voornaamwoorden voor jou werken!” (Fun Fact: het Fins heeft zelf geen geslachtsgebonden voornaamwoorden – maar dan wel weer 15 naamvallen)

Dezelfde afbeelding werd op Twitter geplaatst, met de vogels Stella, Red en een derde karakter onder hun respectievelijke voornaamwoorden.

De vriendelijke instructie besloot met: “Als je niet zeker weet welke voornaamwoorden je voor iemand moet gebruiken, kun je het altijd vragen! En als je een fout maakt en het verkeerde gebruikt, is dat niet het einde van de wereld. Bied gewoon je excuses aan, corrigeer jezelf en ga door met je geweldige gesprek. Het is echt zo simpel, mensen.” De meeste reacties onder zowel de Facebook- als de Twitter-versie van het bericht waren heerlijk positief, waarbij velen de pagina bedankten voor het “bevorderen van respect” rond het thema.

Een bijzonder boze Twitteraar (X-er?), die naar verluidt ‘de favoriete auteur van president Trump’ is en de zinsnede ‘Alpha Male’ in zijn gebruikersnaam heeft, schreef: ‘Ik heb zojuist Angry Birds van mijn telefoon verwijderd. Ik roep op tot een volledige BOYCOTT van Rovio Entertainment en alles wat met Angry Birds te maken heeft!”

Ik weet zeker dat Angry Birds die klap zal overleven. Boycotts hebben slechts zelden effect (ik heb het dan even niet over Bud Light…)

Naschrift: onlangs werd bekend dat Apple in iOS17 een nieuwe mogelijkheid heeft toegevoegd aan de Contacten-app waarmee gebruikers kunnen laten zien wat hun persoonlijk voornaamwoord is. Om het proces zo eenvoudig mogelijk te maken, heeft Apple ook een uitleg geplaatst over het juiste gebruik van de voornaamwoorden. Verder benadrukt Apple dat het privacybeleid in acht wordt genomen: “Voornaamwoorden worden alleen op uw apparaten gebruikt door ondersteunde Apple-apps. Ze worden niet gedeeld met Apple of externe ontwikkelaars.”

Conclusie

Het bereiken van jongeren met uitingen van diversiteit als een alledaagse zaak is van groot belang voor het normaliseren van alle soorten identiteiten, karakters en personen. En daarmee voor het bereiken van Respect in de klantreis. De generaties die interesse hebben voor dit soort games zijn meestal de Millennials en GenZ. Die zijn weliswaar ‘van huis uit’ al ruimdenkend en positief kritisch op het gebied van Inclusie, maar het is goed dat dit terugkomt op een speelse manier. Zo wordt de maatschappij realistischer weerspiegeld, óók in games.

Alfred Verhoeven is marketeer en schrijft in het kader van zijn promotieonderzoek Marketing the Rainbow over de redenen waarom en de manier waarop bedrijven en organisaties zich op de LHBT-consument richten, of deze inzetten in hun MarCom. Eerder schreef hij voor Marketingfacts o.a.: Discriminatie in de gamingwereld, Van gaymes naar film en v.v., Play the GaymeDiversiteit in speelgoedLEGO doet de regenboogBarbiemaniaPopmuziek als marketinginstrumentM&M’s nodigt uit tot lesbische invasieHet proces – en wat eraan voorafging, Da’s sterk deel 1deel 2 en deel 3‘T is frisTransmarketingSport en (on)sportiefHet OV gaat voor LHBTHet andere cruisenVan Representatie naar RespectHome DecoHoteldeboteLHBTVlieg er eens uitDiversiteit ook voor B2BWitte Rook & Zwarte RookGay WijnQueer BeerHet gevecht van de wodka’sCulturele gevoeligheden in marketingDe mythe van de welvarende homo4 redenen om je diversiteit in de praktijk te brengenBoycotsDe modeindustrieDe reiswereldOnroerend Goed en Auto’s.

Alfred Verhoeven zit sinds 1987 in marketing en sales en is sinds 2000 DGA van Bright Marketing Solutions. Hij werkt als interim manager en is freelance marketingmanager. Gespecialiseerd in CRM, focus op De Klant. Naast marketing heeft hij ook ervaring in sales, campagne-, product- en segmentmanagement. Onder zijn klanten bevinden zich A-merken als KPN, T-Mobile en Arag, transportbedrijven als GVB en DutchBird, mediabedrijven als Talpa, Sanoma en VPRO, een aantal MKB'ers en non-profits. Hij is verbonden (geweest) aan de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam, en was werkzaam als marketingstrateeg bij EasyJustice. Verhoeven is in de afrondende fase van zijn proefschrift Marketing The Rainbow (www.marketingtherainbow.info), waarin hij de vraag onderzoekt 'Does The Gay Consumer really exist?'

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!