‘M&M’s nodigt uit tot Chinese overmacht en lesbische invasie’

Vorige week kwam er een speciale editie van M&M’S uit, waardoor de panties van alle conservatieve media ‘in de knoop sprongen’.

16 januari 2023, 11:00 2801 x gelezen

Hoe je van een chocolaatje een nationaal drama kunt maken: woke, lesbisch, non-binair, trans en androgyn zijn allemaal kwalificaties die de revue passeerden. Let wel: het gaat over snoep.

Je zou denken dat de Amerikaanse conservatieven het nieuwe jaar besteden aan het nadenken over de keuzes die hen naar de absolute clownshow rondom Kevin McCarthy hebben geleid. Of hoe hun eigen poging tot staatsgreep er vorig weekend in Brazilië toe heeft geleid….

Maar nee!

Wat hen op dit moment bezighoudt zijn de “woke, lesbische” M&M’s die Mars Wrigley onlangs presenteerde. Het zijn gewone M&M’s, maar met groen, bruin en het pasgeboren paars. De laatste was ‘oversized’ om de ”body positivity” te vieren (wat nogal ironisch is voor een suikerzoet snoepmerk). Tja, er zat ook een pinda in, vandaar.

Ze zijn op de verpakking, ondersteboven gezet zodat de M – met enige goede wil – een W wordt voor Women. M&M’s zegt dat de snoepjes voor een beperkte tijd worden gemaakt, en bedoeld zijn ter ere van “vrouwen over de hele wereld die hun definitie van succes en geluk op zijn kop zetten terwijl ze de status-quo uitdagen.” En wie kan hen beter helpen met die missie dan “onze eigen krachtpatsers Groen, Bruin en Paars?” Deze drie kleuren werden eerder in de storytelling van het merk gepresenteerd als vrouwelijk.

M&M’s schenkt 1 dollar voor elke aankoop tot 500.000 dollar aan She Is The Music en We Are Moving the Needle, twee non-profitorganisaties die vrouwen in de platenindustrie ondersteunen, evenals 300.000 dollar aan andere non-profits.

Bron afbeelding: M&M’s – Mars Wrigley.

Meer diversiteit

Mars is in het verleden bekritiseerd omdat zij de groene M&M te sexy maakten, en een rivaliteit of een mogelijke flirt met de bruine M&M aanwakkerde. Toen ze vorig jaar aankondigden dat de M&M’s “meer genuanceerde persoonlijkheden zouden worden om het belang van zelfexpressie en de kracht van gemeenschap door middel van verhalen te onderstrepen”, barstte het internet in lachen uit.

Zo zou de groene M&M vanaf nu sneakers dragen ‘om haar moeiteloze zelfvertrouwen te weerspiegelen’ en ging de bruine M&M comfortabele lage hakken dragen in plaats van haar eerdere hoge hakken om te laten zien dat ze verstandig is. De rode M&M zou minder bazig zijn en de oranje M&M ging “zijn angst erkennen”. Een expert zei: “Eindelijk een M&M met psychische problemen.”

Bron afbeelding: Mars Wrigley

Ze veranderden ook de huidskleur op de armen en benen van de personages om bij hun snoepschelpen te passen in plaats van de blanke huidskleur in hun vorige ontwerp. Today.com merkte op: “De ontwerpwijzigingen die je nauwelijks ziet, zijn een beetje alsof je naar een van die” Kun je het verschil zien? “-foto’s kijkt.” In een poging om alle verschillende vormen en maten weer te geven, zei Mars dat ze ook het uiterlijk van de echte snoepjes zouden opfrissen.

Elke M&M heeft een Q&A gekregen om hun nieuwe personages uit te leggen op de snoepwebsite, waarin de bruine M&M beweert ‘niet bazig te zijn, alleen de baas’.

De befaamde (en als zodanig gecertificeerde) beroepshater Tucker Carlson van Fox schrok toen M&M’s aankondigde dat Groen en Bruin verstandigere schoenen zouden dragen, en zei dat het “minder sexy” schoeisel het snoepje “zeer onaantrekkelijk en totaal androgyn” maakte. Q.e.d.

Paars!

Eind 2022 introduceerden M&M’s hun eerste nieuwe personage in tien jaar: Paars. De “charme en eigenzinnige aard” van het personage komt voort uit haar “scherpe zelfbewustzijn, authenticiteit en vertrouwen”, zei Mars. Daar is weer een hele batterij aan Creative Directors en Senior Copywriters aan te pas gekomen, dat zie je wel.

Paars werd gepresenteerd in een nogal knullig filmpje, met de ambitie van een musical. Het nummer bevat vier echte artiesten: saxofonist Grace Kelly, dansers en choreografen Devin Santiago en Colo Cag, en operazanger Anthony Roth Costanzo. De drie mannelijke personages zijn behoorlijk flamboyant.

Het filmpje werd op zoveel mogelijk platformen neergezet. Voor elke stream doneerde M&M’s 1 dollar (tot 500.000 dollar) aan Sing for Hope, een wereldwijde non-profitorganisatie die de kracht van kunst gebruikt om een ​​betere wereld te creëren.

Misschien weet je nog hoe zeven jaar geleden Groen en Bruin elkaars hand vasthielden op een bankje in het park en bijna een rel veroorzaakten in de Mars Wrigley Candy Factory. Dit was daags na de uitspraak van het Hooggerechtshof die het ‘homohuwelijk’ legaliseerde en het beeld ging viraal. Nadien zwakte Mars overigens die perceptie af door te zeggen dat de twee gewoon ‘goede vriendinnen’ waren. Uh-huh.

Nou, het toevoegen van Paars heeft niets gedaan om de hysterie te verminderen.

Over die vrouwen

Voor Fox News was de actuele campagne genoeg reden om een panel van vier ‘experts’ bij elkaar te roepen om de door M&M’s gesponsorde woke-agenda te bespreken. Waarbij “bespreken” natuurlijk wat beperkter moet worden uitgelegd.

Het segment opent – heel genuanceerd – met de vraag: “Zullen M&M’s nog steeds in je hand smelten als ze trans zijn?” Eén expert noemt Groen vervolgens ‘een verleidster’, en spot met de eerdere beslissing om haar go-go-laarzen te vervangen door sneakers. Hij fronst vervolgens zijn gezicht met gespeelde walging en vraagt: “Wat voor boodschap stuurt het naar kinderen als je deze non-binaire bonbons verslindt?” (waarbij, oh horror, de glazuurcacaotjes ook nog eens als bonbons worden gezien. België: even niet lezen graag)

Laten we duidelijk zijn: M&M’s heeft geen trans of non-binaire mascottes gemaakt. Ik zou het ‘interessant’ vinden als ze dat deden, maar dit zijn dezelfde meisjesmascottes als altijd, alleen nu met die paarse erbij. Kun je je voorstellen dat je je ontmand en uitgesloten voelt, tot op het punt van een landelijke woede-spiraal op televisie, omdat er geen jongensmascottes in een limited edition zak chocoladesnoep zitten?

Slang en teef?

Maar wacht! Het wordt erger. De vrouwelijke expert in het Fox-panel noemt Groen “een slang” en “een achterbakse, verraderlijke kleine teef” en ook nog even “een opportunistische kleine teef” (mind you, dit is op nationale tv) en ze stelt voor dat je “van vrouwen zoals de Groene M&M weg moet vluchten”.

“Dit is het soort dingen waardoor China zegt: ‘Oh goed, blijf je daarop concentreren, blijf je concentreren op het geven van een eigen gekleurde M&M’s aan mensen, terwijl we alle minerale afzettingen in de hele wereld overnemen’”, zei Fox co -host Martha MacCallum. Een tekst op het scherm merkte ook op dat Groen en Bruin elkaars hand vasthielden in een advertentie – die foto uit 2015 werd er dus nog eens als ‘aanstootgevend bewijs’ bijgesleept. En nu moeten we ons dus ook nog eens zorgen maken over China, vanwege wat snoep…?

Ondertussen, in het VK…

Het Britse tabloid Daily Mail deed ook zijn zegje. De kop boven het artikel luidde “M&M’s lanceert een woke, voor vrouwen bestemde beperkte editie snoepzak met ‘lesbische’ groene en bruine chocolaatjes, evenals nieuwe grote maten paarse snoepjes die positiviteit van het lichaam vertegenwoordigen”

Ze hebben 11 Groen & Bruin-fanficties op internet “ontdekt” en zijn ervan overtuigd dat M&M’s deel uitmaken van het “LGBTQ-grooming* probleem”. Blijkbaar maakt dit deel uit van het grote plan van “Wokedom”? Wacht maar tot ze ontdekken dat de slogan van Skittles “Proef de regenboog” is.

Conclusie

Je vraagt je af waarom je je zo druk moet maken om een goedbedoelde én goed gemotiveerde en uitgevoerde campagne voor een snoepje. Het gaat niet om de steun aan terrorisme of andere subversieve activiteiten, en ze maken zich ook niet druk om het risico van obesitas: nee, ze zullen en moeten een woke agenda vinden om hun gal te spuwen. Complimenten voor M&M’s, een dozijn strafpunten voor de haters.

* LGBT Grooming wordt door Wikipedia omschreven als: “het systematisch gebruik maken van LHBT-onderwijs en campagnes voor LHBT-rechten als een methode voor ‘child grooming’ (vriendschap sluiten en een emotionele band opbouwen met een minderjarige en soms met de familie van het kind, om de remmingen van het kind te verminderen met als doel seksueel misbruik).” Wiki voegt daar nog aan toe dat dit de kop opsteekt “sinds het begin van de jaren 2020, onder conservatieven en leden van extreemrechts, voornamelijk in de Verenigde Staten. Deze beschuldigingen en complottheorieën worden door experts gekarakteriseerd als ongegrond, homofoob en transfoob, en als voorbeelden van morele paniek.”

Alfred Verhoeven is marketeer en schrijft in het kader van zijn promotieonderzoek Marketing the Rainbow over de redenen waarom en de manier waarop bedrijven en organisaties zich op de LHBT-consument richten, of deze inzetten in hun MarCom. Eerder schreef hij voor Marketingfacts o.a.: Het proces – en wat eraan voorafging, Da’s sterk deel 1deel 2 en deel 3, ‘T is frisTransmarketingSport en (on)sportiefHet OV gaat voor LHBTHet andere cruisenVan Representatie naar RespectHome DecoHoteldeboteLHBTVlieg er eens uitDiversiteit ook voor B2BWitte Rook & Zwarte RookGay WijnQueer BeerHet gevecht van de wodka’sCulturele gevoeligheden in marketingDe mythe van de welvarende homo4 redenen om je diversiteit in de praktijk te brengenBoycotsDe modeindustrieDe reiswereldOnroerend Goed en Auto’s.

Alfred Verhoeven zit sinds 1987 in marketing en sales en is sinds 2000 DGA van Bright Marketing Solutions. Hij werkt als interim manager en is freelance marketingmanager. Gespecialiseerd in CRM, focus op De Klant. Naast marketing heeft hij ook ervaring in sales, campagne-, product- en segmentmanagement. Onder zijn klanten bevinden zich A-merken als KPN, T-Mobile en Arag, transportbedrijven als GVB en DutchBird, mediabedrijven als Talpa, Sanoma en VPRO, een aantal MKB'ers en non-profits. Hij is verbonden (geweest) aan de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam, en was werkzaam als marketingstrateeg bij EasyJustice. Verhoeven is in de afrondende fase van zijn proefschrift Marketing The Rainbow (www.marketingtherainbow.info), waarin hij de vraag onderzoekt 'Does The Gay Consumer really exist?'

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!