Je bekijkt een artikel van

‘AI voor marketing; als het briefen van een bureau’

‘Als iedereen AI gebruikt, bestaat het risico op middelmaat’

30 april 2024, 12:00 2323 x gelezen

Mark Schoones en Leon Jansen sleutelden speciaal voor het NIMA Trainingen-programma een boeiende Masterclass in elkaar die de revolutionaire wereld van Artificial Intelligence en GPT-technologie tamelijk nuchter uiteenzet voor marketingprofessionals. Als marketeer sta je immers voor de uitdaging om te begrijpen hoe je die krachtige tools kunt inzetten om echte waarde voor je klanten en dus voor je organisatie te creëren.

Geen overdreven vergezichten of juist hijgerige alarmerende waarschuwingen, maar beredeneerd vanuit de marketingpraktijk of beter: het marketingproces. De vooruitgang op het gebied van AI en GPT-technologieën opent immers nieuwe deuren voor marketeers en bieden geheel nieuwe mogelijkheden voor klantinteractie en veranderen de manier waarop marketing en communicatie worden uitgevoerd. Zoveel is zeker. Maar Schoones en Jansen staan ook stil bij  de beperkingen en risico’s, zoals inconsistenties, vooroordelen en ethische vraagstukken.

De masterclass is bedoeld voor marketeers en marketingbeslissers die zich willen verdiepen in de inzet van AI en ChatGPT voor het marketingvak. Of je nu de interactie met klanten wil verbeteren of het marketing- en reclamevak zelf wilt innoveren, de workshop biedt de inzichten en de tools die je kunt gebruiken. Nuchter en resultaatgericht. Vier vragen aan en antwoorden van Schoones en Jansen:

Dit lijkt een uitgelezen masterclass om wat uit te zoemen, of zoals jullie het zelf heel treffend zeggen om ‘gezamenlijk het terrein van AI te verkennen’. Dat klinkt ambitieus, want er lijkt werkelijk geen vijf minuten voorbij te kunnen gaan in ‘any gesprek’ over marketing of AI komt voorbij. Hoe moeten we jullie ‘verkennen’ opvatten?

‘Het is en blijft verkennen, omdat er nog veel onduidelijk is over de mogelijkheden maar ook over de onmogelijkheden. En dat zou iedere marketeer natuurlijk moeten boeien. Op het vlak van doelgroep, behoefte en technologie – de drie belangrijkste assen – is één en ander aan het schuiven. Dat moét iedere marketeer intussen in zijn of haar vezels voelen. Maar nieuw is interessant, niet persé beter. Met de huidige technologie zien we wel dat het op drie vlakken anders wordt en daarbij spelen ook drie vragen: Wat betekent AI, dus ChatGPT, Midjourney en dergelijke door de ogen van de consument? Wat betekent dat of kan het betekenen voor jouw werk als marketeer en wat betekent het voor de samenwerking met je bureau?’

‘Voor iedere marketeer of leidinggevende in marketing zijn dat waardevolle vertrekpunten en dat hebben we ook mogen ervaren uit de feedback van de vorige masterclasses. Wij brengen onze ervaring in, maar, zoals bij elke NIMA-masterclass brengen de deelnemers ook zelf hun kennis en ervaring mee. Dat merk je heel duidelijk in deze masterclass: marketeers met veel en weinig ervaring met AI wisselen hun kennis uit. Dat is ook de kern van het NIMA. Kennis uitwisselen, netwerken en elkaar beter maken.’

Fascinerend aan deze masterclass is die generieke blik vanuit marketing naar Chat GPT, ofwel: wat kan AI toevoegen aan de marketingpraktijk, waarin je marketing centraal stelt. Héél veel van wat we lezen over AI en marketing redeneert juist andersom: Wat de marketeer zoal kan of moet doen met AI….

‘Een marketeer kan héél veel doen met generative AI, maar het is belangrijk om uit te zoomen en te begrijpen wat deze tool nu eigenlijk doet, wat dit kan betekenen voor je marketing en je marketingoperatie. Dat gaat verder dan het prompten van tekst of beeld, al komt dat ook zeker aan de orde en ook dat gaat verder dan gebruikelijk.’

‘Centraal staat de beoefening van het vak Marketing: begrijpen, vertalen, realiseren, vertellen en impact maken. Op al die onderdelen kan generatieve AI helpen. Heb je bijvoorbeeld al eens persona’s gegenereerd, onderzoek opgehaald, strategieën opgezet of met je bureau om tafel gezeten? Wat verder enorm aanspreekt in de masterclass is het feit dat we ChatGPT op zichzelf ook als een marketingcase behandelen. Dat biedt de deelnemers een verfrissende context.’

Veel marketeers denken bij generatieve AI toch vooral aan de enorme besparing op contentcreatie. “Laat ChatGPT die teksten maar tikken, dat scheelt een copywriter”. Dat bleek toch wat tegen te vallen. Waar gaat AI écht grote verschillen maken voor de marketingpraktijk?

‘Net als altijd: wat je erin stopt, dat krijg je er ook weer uit. Het is net als het briefen van een bureau. Een slechte briefing zorgt voor slechte output. Hoe beter je briefing en context, hoe waardevoller de output. Voor nu lijkt AI vooral het verschil te maken in terugkerende, laagwaarde-marketingtaken; eenvoudige productteksten, chatbots, standaardbeeld, vertalingen, conceptopzet van wat dan ook. En dat is helemaal niet verkeerd, omdat dat het ruimte en tijd schept voor waar we als marketeers écht waarde toevoegen: strategie, positionering, creativiteit, menselijke maat.’

‘Natuurlijk helpt AI ook met verfrissende inzichten en invalshoeken. Maar daarin maakt de ervaren marketeer nog altijd het verschil – op dit moment. De ontwikkeling gaat zo snel dat we over twee, drie of vier jaar mogelijk wel anders denken. Aan de andere kant: in alle hectiek van de afgelopen 25 jaar is de kern van het vak marketing nog altijd hetzelfde gebleven. En zal ook niet verloren gaan. Alleen de middelen veranderen. Als iedereen AI gebruikt, dan bestaat er het risico op ‘middelmaat’, aangezien AI tot nog toe getraind wordt op wat we willen horen en zien. De mens kan nog steeds het verschil maken.’

Heel voorzichtig wordt wel geopperd dat AI een ‘hype’ is voor marketeers. Het voordeel van generatieve AI voor contentcreatie lijkt evident, maar verder wordt dit vak natuurlijk gekenmerkt door dat licht hysterische ‘als je niet meedoet, ben je gezien’. Hoe oordeel jij daarover?

‘De kern van het vak blijft hetzelfde; op de eerste plaats ontzettend goed begrijpen hoe je markt zich ontwikkelt, hoe je het individuele gedrag van je klanten is, snappen hoe het brein werkt. We zijn daarin bezig met het realiseren van gedragsverandering. Daarvoor ontwikkelen we concepten, maken communicatie en proberen het gewenste gedrag te realiseren. Dát op zichzelf verandert niet. Wél de middelen die we gebruiken en zullen gebruiken. Vóór internet hadden we traditionele radio, tv, print en outdoor. Na internet kwamen de social mediaplatformen op. En nu, nu krijgen we te maken met andere interactie van onze potentiële klanten.’

‘En niet alleen impact voor onze klanten, maar deze keer ook op onze eigen manier van werken. De uitdaging is om in het juiste tempo mee te gaan. Sommige partijen zullen voorop lopen, andere partijen volgen. De vraag is hoe snel wil je leren? Sneller dan je concurrent? Of volg je liever? Wat als die concurrent méér uit zijn marketingtijd, budget en samenwerkingen haalt?  Het oordeel en de keuze is niet aan ons, het is aan de marketeer en zijn organisatie om te bepalen wat de positie wordt: leiden of volgen? Daarvoor moet je wel het speelveld kennen.’

Schrijf je in voor de Masterclass: Marketing en ChatGPT

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!