Adverteren op Netflix. Alle ins- en outs.
Netflix gaat advertenties toevoegen. In ruil voor een goedkoper abonnement. Voor de bingewatchers onder ons is dit misschien even slikken, maar voor alle mensen in de marketingwereld een hele mooie kans! Alle ins- en outs op een rij.

De cirkel is rond
Netflix begon ooit als dé tegenhanger van traditionele tv: meer keuze, meer flexibiliteit, meer personalisatie en – niet te vergeten – geen reclame. Maar tijden veranderen. In steeds meer landen biedt Netflix een goedkoper abonnement met advertenties aan en het blijkt een schot in de roos: 45% van de nieuwe abonnees kiest ervoor. Hoewel het in Nederland nog niet mogelijk is om te adverteren op Netflix, mochten wij alvast een voorproefje nemen in het buitenland.
Netflix-testcase
Voor een groot sieradenmerk draaiden we in Duitsland een naamsbekendheidcampagne op Netflix. We targetten gebruikers die series over romantiek en drama kijken – helemaal in lijn met het merk. De resultaten?
- Periode: 4 weken
- Impressies: 186.000
- Voltooiingspercentage: 97,43%
- CPM: €32,34
Verdeling schermgebruik:
- 60% TV
- 31% Mobiel
- 9% Desktop
De kosten per vertoning zijn dus ongeveer 3 eurocent. Dit kan omlaag naar 2 cent per vertoning als we de advertenties op een bredere doelgroep richten. Maar we kiezen in dit geval voor bekendheid binnen een specifieke doelgroep.
Waarom adverteren op Netflix briljant is
Wat maakt adverteren op Netflix zo aantrekkelijk? 6 dingen:
- Vol in beeld. 60% van de mensen bekijkt de advertentie op een TV-scherm, dus je advertentie komt groot in beeld. Dat is interessanter dan het kleine mobiele schermpje waar bijvoorbeeld Youtube advertenties voornamelijk op gekeken worden.
- Aansluiting op de doelgroep: de targeting is specifieker dan bij traditionele TV. Goed getargete advertenties sluiten aan bij de stemming en het thema van de net bekeken content.
- Omringd door kwaliteit. Doordat alle video’s op kwaliteit beoordeeld worden, weet je zeker dat jouw advertentie verschijnt tussen andere hoge kwaliteit content.
- Groot bereik: Netflix heeft een enorm gebruikersbestand, waaronder doelgroepen die via traditionele TV-reclames moeilijk te bereiken zijn.
- Hoge retentie. Het mooie van Netflix advertenties? Mensen kijken ze helemaal. Ze hebben een voltooiingspercentage waar je u tegen zegt.
- Positieve associatie: Kijkers zijn vaak in een goed humeur tijdens het kijken van hun favoriete series, wat kan leiden tot een positieve associatie met geadverteerde merken (Hedonic contingency effect).
En eerlijk, iedereen houdt wel van een beetje exclusiviteit. Als een van de eerste merken die op Netflix adverteert, val je gewoon op.
Maar is adverteren op Netflix voor iedereen?
Is adverteren op Netflix de moeite waard? Zeker. Maar is adverteren op Netflix voor iedereen weggelegd? Wij denken van niet.
Als groot merk is het zeker slim om Netflix toe te voegen aan een crossmedialenaamsbekendheidscampagne (lekker woord voor galgje). De combinatie van een kanaal met hoge kwaliteit content, een moeilijk te bereiken doelgroep en de unieke mogelijkheid om als een van de eerste organisaties te adverteren, maakt dit de perfecte omgeving voor premium merken.
Voor kleinere organisaties? Misschien even wachten tot de kosten wat dalen. Netflix is nu nog relatief duur en daardoor niet het meest voor de hand liggende medium. Denk eerder eens aan campagnes op Google of Meta.
Dit moet je weten over Netflix ads.
- Beperkte targeting: De mogelijkheden om te targeten zijn op dit moment beperkt. Mogelijk is het in de toekomst mogelijk om te targeten op specifieke series en films. Voor nu is dat op basis van genre. Dus werkt het voor merken met een brede doelgroep.
- Hogere kosten: De kosten zijn hoger dan traditionele TV- en sociale media-advertenties, maar de impact per impressie is ook hoger.
- Content is koning: Succes hangt af van de kwaliteit van je advertentie. Geen goede video? Dan kan deze afgewezen worden. Investeer dus in je content.
Adverteren op Netflix: zo werkt het
We hebben alvast een stappenplan gemaakt voor als meerdere marketeers Netflix mogen opzetten. Netflix campagnes worden opgezet in Microsoft Ads. Zodra je toegang hebt gekregen om op Netflix te adverteren werkt het opzetten zo:
- Campagne opzetten: Maak een nieuwe campagne en selecteer “Naamsbekendheid opbouwen” als doel.
- Selecteer Netflix: Selecteer bij campagnetype “aangesloten TV (CTV)” en dan “Netflix”.
- Stel de targeting opties in: Je kunt targeten op demografie, interesses, kijkgedrag en zelfs het type serie of films dat de ontvanger kijkt. Let wel: hoe preciezer je target, hoe duurder.
- Kies de biedstrategie: De CPM (kosten per 1000 vertoningen) staat minimaal op €20 en je betaalt gemiddeld €25 per duizend vertoningen.
- Maak de advertentie: Je kunt maximaal 30 seconden aan beeldmateriaal uploaden. Zorg dus dat je video niet langer dan dat is. Ook wordt je video gecontroleerd op kwaliteit.
Video specs 101
Netflix controleert handmatig of de video aan de hoge kwaliteitsstandaard voldoet. Hier een paar technische specs waar je aan moet voldoen voor de beste score:
- Duur: 15 of 30 seconden
- Bestandsformaten: MP4 (voorkeur) of MOV, met bitrate 15000+
- Resolutie: 1280 x 720 of 1920 x 1080
- Maximale bestandsgrootte: 2 GB
- Framesnelheid: 23.976, 24, 25, 29.97 of 30 fps
- Beeldverhouding: 16:9
- Audiokanalen: Twee (stereo)
Welk budget moet je minimaal gebruiken>?
@Lars het mooie aan Netflix advertenties is dat er geen minimum budget vereist is. Daardoor is het ook toegankelijk voor kleinere adverteerders. Zo lang de content maar kwalitatief goed is.
Vanuit mijn marketingbureau Aanpoters.nl hebben wij als eerste van NL toegang tot Netflix advertenties. Daardoor kon ik deze test uitvoeren en dit artikel schrijven. Als je voor jouw organisatie als een van de eersten Netflix campagnes wilt draaien kun je mij een mailtje sturen: ivo@aanpotets.nl
Vanuit mijn marketingbureau http://www.aanpoters.nl hebben wij als eerste van NL toegang tot Netflix advertenties. Daardoor kon ik deze test uitvoeren en dit artikel schrijven. Als je voor jouw organisatie als een van de eersten Netflix campagnes wilt draaien kun je mij een mailtje sturen: ivo@aanpoters.nl
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!