Toppers 2009: De jaarstatistieken van Marketingfacts 2009!

Toppers 2009: De jaarstatistieken van Marketingfacts 2009!
, ING Groep
@evr

Cijferfetisjisten opgelet het is weer tijd voor de-laatste-dag-van-het-jaar-traditie op Marketingfacts oftewel de bekende lijstjes over het afgelopen jaar. We hebben de servers weer laten ronken en de nodige overzichten samengesteld. Zoals de top10 Marketingfacts artikelen op basis van doorkliks en reacties, de top 25 bloggers maar ook de top25 reageerders. En dat alles ook nog eens dubbel uitgevoerd, namelijk voor enkel het jaar 2009 maar ook All Time.

Dus benieuwd welke artikelen in 2009 de meeste reacties kregen, welke blogger de meeste artikelen schreef of welke lezer de meeste reacties plaatste….

TOP 10 MARKETINGFACTS ARTIKELEN 2009

Op basis van aantal doorkliks

  1. Zo maak je campagne op Hyves!
    13 augustus 2009 | doorkliks:34559 |  Erik van Roekel
  2. Word de redder van onze header
    29 januari 2009 | doorkliks:26390 |  Ralph Bom
  3. Tour de France dagelijks live en multimediaal bij NOS
    04 juli 2009 | doorkliks:21562 |  Paulo Lopes
  4. Philips Net TV brengt internet naar de televisie
    23 februari 2009 | doorkliks:13611 |  Mark de Bruin
  5. Mafia Wars op Facebook, begin er niet aan
    13 mei 2009 | doorkliks:10614 |  Remco Janssen
  6. So, my name is Boxxy…
    20 januari 2009 | doorkliks:9718 |  Carl Mangold
  7. De zeven hoofdzonden van SEO
    22 januari 2009 | doorkliks:9402 |  Remi van Beekum
  8. SMC: Presentatie onderzoek SMPA over Social Media
    26 februari 2009 | doorkliks:9263 |  Matthijs van den Broek
  9. Dance-act Diversity wint Britain’s Got Talent 2009
    31 mei 2009 | doorkliks:7522 |  Mark de Bruin
  10. 10 handige YouTube URL trucs en hacks die je moet weten
    29 april 2009 | doorkliks:7305 |  Remco Bron

Op basis van aantal reacties

  1. Zo maak je campagne op Hyves!
    13 augustus 2009 | reacties: 142 | Erik van Roekel
  2. Marketingfacts Prijsvraag: Win ‘Gehaktballen met slagroom’
    21 mei 2009 | reacties: 71 | Matthijs van den Broek
  3. AD.nl maakt SEO misstap met nieuwe website
    09 september 2009 | reacties: 61 | Eduard Blacquière
  4. Google Wave: De eerste ervaring
    02 oktober 2009 | reacties: 54 | David van Dam
  5. Welke boeken neem jij mee op vakantie?
    06 juli 2009 | reacties: 54 | Marco Derksen
  6. Lancering Marketingfacts Magazine uitgesteld
    22 januari 2009 | reacties: 51 | Marco Derksen
  7. Mirck en Brussen over De Joop en De Jaap
    08 september 2009 | reacties: 50 | Patrick Petersen
  8. Pechtold: Authenticiteit, beeldvorming en een zomergast die overeind blijft
    24 augustus 2009 | reacties: 48 | Willemijn Vader
  9. Buma/Stemra maakt tarieven webcasts op doelsites bekend
    02 augustus 2009 | reacties: 46 | Marco Derksen
  10. Breekt Poken door of maakt Hello my name is E nog kans?
    12 januari 2009 | reacties: 46 | Ayman van Bregt

 

Eigen roem stinkt, dus eerst maar even deze tabel wegwerken ;-) Zo maak je campagne op Hyves over de Stanislav-campagne van Kong Amsterdam in opdracht van het Ministerie van Justitie is zowel qua doorkliks als aantal reacties de nummer 1 van 2009. Ik blogde dit jaar een stuk minder dan voorgaande jaren, maar heb met dit artikel een mooie knaller gemaakt. Natuurlijk met dank aan de privacy-misser die werd begaan in deze campagne, waardoor de op zich al fraaie campagne nog eens extra onder de aandacht kwam. Zoals eerder al geschreven alle credits daarvoor gaat naar de Marketingfacts-community die het privacy-issue in de reacties onder de aandacht bracht.

 

Een ander fraaie prestatie in deze ranking is die van Paulo Lopes. In 2008 stond hij qua doorkliks op nummer 1 met Alle wedstrijden EK Voetbal live op internet. In 2009 schreef Paulo in totaal 8 artikelen voor Marketingfacts, maar weet hij opnieuw een topper te maken met Tour de France dagelijks live en multimediaal bij NOS die op nummer 3 staat qua aantal doorkliks in 2009.

TOP 10 MARKETINGFACTS ARTIKELEN ALL TIME

Op basis van aantal doorkliks

  1. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
    26 december 2005 | doorkliks:98177 |  Erik van Roekel
  2. Verboden plekken in Nederland
    11 september 2006 | doorkliks:91176 |  Paul van Veenendaal
  3. Vodafone HSDPA: niet doen!
    15 februari 2007 | doorkliks:72852 |  Carl Mangold
  4. Atletes uit de kleren voor trainingskamp
    06 oktober 2003 | doorkliks:53500 |  Marco Derksen
  5. Wie zijn de internetmiljonairs onder 41 jaar?
    24 mei 2007 | doorkliks:47966 |  Marco Derksen
  6. 212 meets Habbo Hotel (verslag)
    12 oktober 2005 | doorkliks:46875 |  Marco Derksen
  7. Veilingkijker mag niet meer op Marktplaats kijken
    26 mei 2005 | doorkliks:42845 |  Marco Derksen
  8. Welke Nederlandse blogs hebben de meeste autoriteit?
    22 juli 2007 | doorkliks:41094 |  Marco Derksen
  9. Hebben weblogs nou wel of geen invloed?
    10 september 2005 | doorkliks:40576 |  Frank Janssen
  10. Alle wedstrijden EK Voetbal live op internet
    24 mei 2008 | doorkliks:36894 |  Paulo Lopes

Op basis van aantal reacties

  1. Joost toegankelijk voor iedereen
    01 mei 2007 | reacties: 172 | Gijsbregt Brouwer
  2. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
    26 december 2005 | reacties: 170 | Erik van Roekel
  3. Nederlandse Weblogger ‘beboet’
    04 november 2007 | reacties: 152 | Petra de Boevere
  4. Joost: TV-revolutie in de dop
    27 februari 2007 | reacties: 151 | Gijsbregt Brouwer
  5. Vodafone HSDPA: niet doen!
    15 februari 2007 | reacties: 147 | Carl Mangold
  6. Wat moet ik in godsnaam met ‘Podcasting’?
    10 oktober 2005 | reacties: 144 | Anders Floor
  7. Zo maak je campagne op Hyves!
    13 augustus 2009 | reacties: 142 | Erik van Roekel
  8. Buma/Stemra stuurt deze week de eerste 500 facturen naar websites voor muziek gebruik
    22 september 2008 | reacties: 141 | Vincent Everts
  9. Online op weg naar het Witte Huis (5) Obama wint met 68%! Geef jouw peiling en win!
    04 november 2008 | reacties: 137 | Karlijn van den Berg
  10. Overzicht Corporate Blogs in Nederland
    11 oktober 2006 | reacties: 126 | Ben-Anne Wieringa

De nummer 1 van 2009 scoort dusdanig dat het artikel ook meteen de top10 Marketingfacts artikelen All time bereikt en daar qua aantal reacties op nummer 7 binnenkomt als enige artikel van 2009. Stond vorig jaar nog Verboden plekken in Nederland op nummer 1 qua doorkliks all time, de eerste ervaringen met UPC Mediabox kreeg dit jaar dankzij de long tail iets minder dan 23.000 doorkliks er bij en staat nu op nummer 1 all time qua doorkliks. Joost toegankelijk voor iedereen van blogger Gijsbregt Brouwer blijft met 172 reacties het Marketingfacts artikel met de meeste reacties ooit.

 

TOP 10 VIRAL FRIDAY 2009

Op basis van aantal doorkliks

  1. The X Factor 2009 - Danyl Johnson
    28 augustus 2009 | doorkliks:1168 |  Nicole Niemann
  2. The Muppets: Bohemian Rhapsody
    27 november 2009 | doorkliks:1094 |  Nicole Niemann
  3. Stanislav Hyves Campagne
    21 augustus 2009 | doorkliks:907 |  Nicole Niemann
  4. Wii Breakfast
    06 maart 2009 | doorkliks:854 |  Paul van Veenendaal
  5. Guy Catches Laptop With His Butt
    14 augustus 2009 | doorkliks:850 |  Nicole Niemann
  6. Good-bye Twitter
    16 oktober 2009 | doorkliks:809 |  Nicole Niemann
  7. Shii: The Wii For Women
    10 april 2009 | doorkliks:788 |  Paul van Veenendaal
  8. JK Unexpected Divorce Hearing Entrance
    07 augustus 2009 | doorkliks:687 |  Nicole Niemann
  9. Durex Get it On!
    16 januari 2009 | doorkliks:686 |  Paul van Veenendaal
  10. Drunk Pole Dancing Gone Wrong
    20 november 2009 | doorkliks:676 |  Nicole Niemann

Op basis van aantal reacties

  1. The Closet
    09 oktober 2009 | reacties: 4 | Nicole Niemann
  2. Susan Boyle On Britain’s Got Talent
    17 april 2009 | reacties: 4 | Paul van Veenendaal
  3. What’s in the Box?
    26 maart 2009 | reacties: 4 | Paul van Veenendaal
  4. The T-Mobile Dance
    23 januari 2009 | reacties: 3 | Paul van Veenendaal
  5. Google Goggles
    11 december 2009 | reacties: 2 | Nicole Niemann
  6. Drunk Pole Dancing Gone Wrong
    20 november 2009 | reacties: 2 | Nicole Niemann
  7. Kanye West Interrupts
    18 september 2009 | reacties: 2 | Nicole Niemann
  8. JK Wedding Entrance Dance
    31 juli 2009 | reacties: 2 | Paul van Veenendaal
  9. EP: At The Polling Station
    05 juni 2009 | reacties: 2 | Paul van Veenendaal
  10. The Worst Job Ever
    29 mei 2009 | reacties: 2 | Paul van Veenendaal

 

TOP 10 VIRAL FRIDAY ALL TIME

Op basis van aantal doorkliks

  1. Awareness Test
    21 maart 2008 | doorkliks:6156 |  Paul van Veenendaal
  2. Milland Project
    04 juli 2008 | doorkliks:2935 |  Paul van Veenendaal
  3. Bom Chicka Wah Wah
    26 april 2007 | doorkliks:2725 |  Paul van Veenendaal
  4. Obama Girl
    22 juni 2007 | doorkliks:2660 |  Paul van Veenendaal
  5. Motorola Wirebreakers
    22 juni 2007 | doorkliks:2592 |  Paul van Veenendaal
  6. Elave (NSFW)
    25 mei 2007 | doorkliks:2536 |  Paul van Veenendaal
  7. Britain’s Got Talent
    14 juni 2007 | doorkliks:2465 |  Paul van Veenendaal
  8. Drunk Referee
    11 juli 2008 | doorkliks:2368 |  Paul van Veenendaal
  9. Sarah Silverman: I’m F*cking Matt Damon
    08 februari 2008 | doorkliks:2189 |  Paul van Veenendaal
  10. Nike: Cristiano Ronaldo vs Bugatti Veyron
    18 januari 2008 | doorkliks:2188 |  Paul van Veenendaal

Op basis van aantal reacties

  1. Britain’s Got Talent
    14 juni 2007 | reacties: 17 | Paul van Veenendaal
  2. Drunk Referee
    11 juli 2008 | reacties: 8 | Paul van Veenendaal
  3. Ego Leonard
    10 augustus 2007 | reacties: 8 | Paul van Veenendaal
  4. A Girl, Her Tongue and a Hotel Room
    01 augustus 2008 | reacties: 5 | Paul van Veenendaal
  5. MUTO
    16 mei 2008 | reacties: 5 | Paul van Veenendaal
  6. Elf Yourself
    07 december 2007 | reacties: 5 | Paul van Veenendaal
  7. BBH: Graduate Recruitment
    05 oktober 2007 | reacties: 5 | Paul van Veenendaal
  8. Bullet Proof Baby
    31 augustus 2007 | reacties: 5 | Paul van Veenendaal
  9. The Closet
    09 oktober 2009 | reacties: 4 | Nicole Niemann
  10. Susan Boyle On Britain’s Got Talent
    17 april 2009 | reacties: 4 | Paul van Veenendaal

In 2009 nam Nicole Niemann het Viral Friday stokje over van Paul van Veenendaal. Hoewel de artikelen qua doorkliks en reacties niet te vergelijken zijn met de andere Marketingfacts artikelen levert het altijd mooie inspiratie op voor campagnes.

 

TOP 25 MARKETINGFACTS BLOGGERS

 

Op basis van aantal postings overall

 

 

Op basis van aantal postings in 2009

 

 

nrnaam

 

aantal postings

1Marco Derksen81462Matthijs van den Broek10843Erik van Roekel7624Carl Mangold5875Albert Treur2576Bas van de Haterd2307Paul van Veenendaal2168Remi van Beekum2089Alex Stil18510Anders Floor18011Bernice Klaassen14812Vincent Everts14713David Brinks13714Gijsbregt Brouwer13715Edwin Duys11816Frank Meeuwsen11317Robert de Boer10818André Scholten9719Mark de Bruin9620Erwin van Lun9621Reinout Wolfert7822Bas Verkes7323Bram Fasseur6924Karel Kolb6625Jaap Bloem65nrnaam

aantal postings

1Matthijs van den Broek5312Marco Derksen1223Bram Fasseur694Bas van de Haterd565David Brinks546Jaap Bloem537Reinout Wolfert518Vincent Everts509Mark de Bruin3710Wichert van Engelen3511Patrick Petersen3412Paul van Veenendaal3313Ronnie Overgoor2414Robert Doggers2315Redactie2116Nicole Niemann2117Bas van Essen2018Henk Kroezen2019Remco Janssen2020Siegfried Jongsma1721Luuk Ros1722Boris Geheniau1623Ruben Bos1624Remi van Beekum1525Mijke Post15

 

In 2009 plaatsten de bloggers in totaal 2.068 artikelen op Marketingfacts, dat is exclusief de artikelen onder de tab M! reporter en M! jobs. Augustus was qua aantal met 128 artikelen de rustigste maand. April de drukste maand met 195 artikelen.

Een trend die sinds het ontstaan van Marketingfacts zich elk jaar voordeed is ook dit jaar heel duidelijk zichtbaar; de content wordt over een steeds groter wordende groep bloggers aangeleverd. Was in 2008 slechts vijf bloggers goed voor 50% van het totaal aantal artikelen, in 2009 waren tien bloggers verantwoordelijk voor 50% van het aantal artikelen.

Matthijs van den Broek schreef dit jaar de meeste artikelen voor Marketingfacts. Top twitteraar Marco wist dit jaar toch nog de nummer 2 positie te bereiken met 122 artikelen en Bram Fasseur, verantwoordelijk voor business development bij Marketingfacts, komt dit jaar met stip op 3 de top 25 Marketingfacts bloggers 2009 binnen. Ik heb zelf dit jaar de nieuwtjes op twitter losgelaten of doorgegeven aan Matthijs of een andere blogger om op te pakken. Gevolg is dat ik zelf van een zevende plek in 2008 nu gewoon deze top 25 ben uitgeknald. Gelukkig nog (maar voor hoelang?) wel een nummer 3 positie qua aantal artikelen all time.

Hartstikke leuk al deze lijstjes maar hoe zit het met de lezers?

TOP 25 MARKETINGFACTS LEDEN EXCL. BLOGGERS


ALL TIME


2009

 

nrnaamaantal comments1Anders Floor8362Jeroen Mirck7513Roy Huiskes4844Kasper Katje4535Peter Bonjernoor3616Bram Alkema2537Arnoud2458Kjeld Kahn2439Fred Zelders22610Floris Spin21611Martin van der Meij17512Remco de Vries17013Paul Hottinga16614Ruben Timmerman15615janm15416Arash Rahmani13917Erno Hannink13818Joost de Valk13619Ronald van den Hoff13520Stijn Kruijssen13421Vincent Leenders12622Robert Gaal12223Arjan in 't Veld11524Langace10325Mark de Kock94nrnaamaantal comments1Paul Hottinga1142Remco de Vries1073Peter Bonjernoor754Jeroen Mirck665Koen Roumen526Ronald van den Hoff497Tim S.378Roy Huiskes339Floris Spin2810Gosse AdB2711Bram Koster2412Luc van Poelje2313Stef van der Linden2214Max R.2215Gitta Bartling2016Stijn Kruijssen2017Erwin Sigterman1918Rene Sebastian1819Sjef Kerkhofs1820Kjeld Kahn1721Rick van Dijk1522Langace1523Arjan in 't Veld1524Fred Zelders1425Richard Theuws13

 

Deze tabel toont het aantal reacties van ingelogde leden van Marketingfacts in 2009 en All time. Leden die niet (meer) blogger zijn. Paul Hottinga, Remco de Vries en Peter Bonjernoor hebben de meeste reacties in 2009 geplaatst. Alle 3 deze leden zijn trouwe reageerders, want alle 3 staan ze ook in dezelfde ranking all time. Jeroen Mirck, de nummer 1 reageerder in 2008 staat dit jaar op nummer 4.

In de all time versie van deze ranking behouden Anders Floor en Jeroen Mirck hun positie, maar weet
Roy Huiskes de derde plaats over te nemen van Kasper Katje.

Al met al mooie cijfers die we met zijn allen van bloggers, reageerders tot lezers in 2009 hebben bereikt. BEDANKT!


Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Opnieuw een prachtige lijst Erik, thx!

    geplaatst op
  • Hrmpfff... met dat tempo van Mirck komt m'n kampioensschaal in gevaar. Misschien moet ik weer meer slap gaan meelullen ;)

    geplaatst op
  • @Marco dank je. Kost paar uurtjes maar dan heb je ook wel wat moois ;-)

    @Albert: Hoe zo niet compleet? Dat artikel uit 2005 heeft op dit moment 35.763 doorkliks en 43 reacties, da's minder dan de nummers 10 in de Top 10 Marketingfacts all time. Zie ik iets over het hoofd, of zit je gewoon je artikel even te pluggen voor de stats van 2010 ;-)))

    geplaatst op
  • Graag gedaan he ;)

    Jullie ook weer bedankt voor een jaar MF! natuurlijk! De beste wensen voor 2010

    geplaatst op
  • Dank voor de lijst! De links maken leuk kijk- en leesvoer voor dit lange Oud & Nieuw weekend.
    Maarreh... het is wel een beetje zorgwekkend dat er niet 1 artikel uit 2009 in de top 10 aller tijden staat (op basis van doorkliks). Toch? Ik voel een goed voornemen voor 2010 aankomen... Happy New Year!

    geplaatst op
  • Ik wens het Marketingfacts-team, alle collegabloggers en alle lezers van Marketingfacts.nl en super 2010! Dat alle (online) marketingbestedingen sky high mogen gaan! (zie: http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1007446 )

    Als blogger sluit ik 2009 op MF! af als 11e qua inzet, zal 2010 minstens een top 5 gaan worden.

    Groet, Patrick Petersen
    http://www.handboekonlinemarketing.nl

    geplaatst op
  • @Erik: fijn lijstje, en mooi om in m'n debuutjaar bij M! binnen te komen op 5. Maar ik geneer mij wel dood dat het nota bene mijn slechtste blog van heel dit jaar betreft! Godzijdank ben ik ook allang afgekickt van Mafia Wars....

    Beste wenschen M!-ers en reaguurders!!

    geplaatst op
  • wat doen we nou aan die oververtegenwoordiging van al die haantjes? ;-)

    geplaatst op
  • @Jaap: haantjes? waar? ;-) Nog de beste wensen trouwens!

    geplaatst op
  • @jaap: Marco heeft inmiddels een blonde stagiare van 18 las ik ergens ;-)

    geplaatst op
  • @Marco ;-) daar zat ik op te wachten. leuk dat jij hem hoogstpersoonlijk inkopt. dwars door het net wat mij betreft. dat iedereen verder vooral na het laatste verloren decennium de geest maar digitaal mag laten waaien.

    geplaatst op
  • Ik verwachtte toch wel ergens tussen de top 50 reageerders te zitten... hier op het werk kijken ze naar of het artikel leuk is en of ik er al op heb gereageerd.... val ik buiten de boot.

    Ik weet niet of ik daar nu juist blij mee moet zijn (betekent dat mijn productiviteit dus kennelijk wel redelijk hoog ligt) of juist niet (Fame. I wanna live forever. Someone remember my name. Remember....remember.....remember, <gitaarsolo>)

    geplaatst op
  • @Koningwoning: Volgens mij klopt het niet helemaal, want je bent inderdaad een vaak een graag geziene commenter ;)

    geplaatst op
  • Ook de andere blogs hebben hun jaarcijfers gepubliceerd:
    http://www.molblog.nl/bericht/molblog-2009-de-cijfers/
    http://www.dutchcowboys.nl/online/18657

    geplaatst op
  • Theo van Vugt schrijft:

    "Ik kan het jaar afsluiten met de wetenschap dat slechte sites, porno en drank goed scoren. Dat houdt je nederig..."

    Hoe zit dat eigenlijk bij ons op Marketingfacts, in 1 of twee zinnen? ;)

    geplaatst op
  • @Matthijs: sinds dat we gestopt zijn met de rubriek 'Bier, Sex en Reclame' hebben we hier weer inhoudelijke postings in de top 10 staan ;-)

    geplaatst op
  • Bedankt voor jullie inspanningen in 2009 om ons inhoudelijk te vermaken! De beste wensen!

    geplaatst op
  • Ja! Ik sta in een toplijstje! Op de 21e plaats in de "top 25 reageerders onder niet-bloggers van 2009". 15 seconds of fame are mine :)

    Tegelijkertijd is het opvallend dat ik voor deze 'prestatie' slechts 15 reacties nodig had. Je zou toch verwachten dat ik op de grootste marketingsite van Nederland (toch?) met 15 reacties ergens helemaal onderaan zou moeten bungelen. Ik bedoel, als er ergens hevige interactie, interactieve dialoog, user contribution etc. te zien moet zijn is dat toch op een site als marketingfacts?

    Incidenteel bewijs is geen bewijs, maar wat mij betreft een sterke aanwijzing dat je best nog wel wat vraagtekens mag zetten bij de vermeende behoefte/groei aan (sociale) interactie via het web.

    geplaatst op
  • Te weinig gereageerd om Anders Floor in te halen. Misschien komt het wel omdat ik afgelopen jaar overstapte van Emerce naar Joop.nl, waar ik me veel meer met nieuws en vooral politiek bezighoud. Wel vanuit een online perspectief, en uiteraard met een Dutch Bloggies-pet op. Dus ook in 2010 blijf ik van de partij. Succes!

    geplaatst op
  • @Rick: Vanaf 2007 zien we een duidelijke afname in aantal reacties en dat heeft vooral te maken met de opkomst van platformen als Twitter. Veel van de dagelijkse discussie die eerder plaatsvond op Marketingfacts, vind je nu terug op Twitter. Dus geen afname in behoefte sociale interactie via het web; wel een verschuiving.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.