Breekt Poken door of maakt Hello my name is E nog kans?

12 januari 2009, 12:47

{title}De afgelopen week is er vreselijk veel geschreven over de Poken. Retecool had er oog voor net als Bright. Op Marketingfacts schreven Petra de Boevere en ikzelf er ook al over. Waarom dan nu nog meer aandacht?

Allereerst omdat Google Poken in eerste instantie aanzag voor Pokémon en nu heeft geleerd dat Poken een nieuw fenomeen is en 420.000 hits gegenereerd. De Twitter-search helemaal vol staat met Poken en dat mensen zelfs anderen gaan unfollowen hierdoor of pokon inzetten als tegengif :-). Verder wordt er veel gediscussieerd of het Nederlandse ‘hello my name is e’ niet gewoon veel beter is dan het Zwitserse ‘do you poken’. Maar ik denk dat voor mij het belangrijkste om er nog een keer aandacht aan te besteden is dat de eerste grote en serieuze webwinkel (met thuiswinkel waarborg en Ideal) sinds afgelopen vrijdag Pokens aanbiedt… Hieronder een video-interview met Patrick Kerssemakers en met Jilles Groenendijk.

Gadgetfabriek.nl biedt sinds afgelopen vrijdag de Pokens aan. “Normaal gesproken gebruiken we vaste bronnen voor productsourcing, maar binnen het Twitternetwerk was men zo enthousiast over de Pokens, dat we het product direct hebben opgenomen in ons assortiment” zegt Patrick Kerssemakers, CEO van Mailorder Solutions BV, eigenaar van Gadgetfabriek.nl. ‘Met de speelse poppetjes richt men zich in eerste instantie op een jonger publiek, maar onder een whitelabel is het product ook vanuit een businessperspectief interessant. Denk bijvoorbeeld eens aan de mogelijkheden onder Linkedin gebruikers; op een netwerkborrel zijn gegevens razendsnel uitgewisseld.’

In het persbericht zegt Stéphane Doutriaux, oprichter en CEO van Poken S.A. het volgende: “Sinds onze international uitrol zijn de bestellingen vanuit Nederland gegroeid tot 20% van onze omzet. Hoewel de Poken-hype gestart is in een klein groepje van trendy early-adopters is het duidelijk dat we groeien naar een brede acceptatie door de markt. Poken is dé sociale sleutelhanger, een product om te netwerken wat je in je collective van gadgets als accessoire niet mag missen. Als je op Hyves zit kun je eigenlijk niet zonder Poken om er het maximale uit te halen. We zitten pas in het eerste hoofdstuk van het Poken-verhaal maar we zijn enorm verheugd om de samenwerking met gadgetfabriek.nl te starten omdat we merken dat we qua betrouwbaarheid en dienstverlening naar klanten volledig op één lijn zitten.”

Via Skype heb ik een kort interview kunnen doen met Patrick Kerssemakers van Mailorder Solutions en de ‘king of Poken’ Jilles Groenendijk.

Poken vs. Hello my name is E

Paul Geurts (CEO van Hello my name is E) heeft ingestemd met het vrijgeven van wat beeld van de beta-versie, mijn foto’s staan hier online. Nadat ik van IE moest switchen naar FF bij de registratie omdat sommige dingen niet gingen zag ik een supersite! De site van E is rustiger, overzichtelijker en ziet er strakker uit dan Doyoupoken. Doyoupoken heeft ook een andere doelgroep dan E wat ik begrepen heb. Poken richt zich op 16 – 25 (ook al zijn er whitelabel ook b-2-b interessante dingen mogelijk), E ziet er zakelijk uit met de mooi vormgegeven connector. Echter is de connector nog niet te koop en de site is in beta. De Poken is operationeel en verkrijgbaar. Daarnaast vind ik het interessant dat de Poken connect met linkedin, hyves, facebook etc. terwijl E niet connect met deze platforms maar wel met youtube, brightkite, twitter en anderen. Opmerkelijk is dat als je een google search doet naar hello my name is e, je op een placeholder site komt van lucky oliver?!?!?!

Wat mij betreft in deze fase dus nog 1-0 voor de Poken maar de E gaat hopelijk een flinke slag maken en Neerlands trots worden (hopelijk ook mondiaal). Paul was helaas niet bereikbaar voor commentaar. In ieder geval wordt 2009 het jaar van de sociale sleutelhanger en vooralsnog de Poken aan kop.

Voor de geïnteresseerden is er aanstaande woensdag een Poken-meetup in Utrecht vanaf 15.00 uur.

Mensen die een poken willen bemachtigen kunnen van de Marketingfacts-lezersaanbieding gebruik maken met de code ‘poken02’ bij Gadgetfabriek.nl. Het product wordt gratis verzonden en tot eind februari krijg je 10 procent korting.

Dit artikel is tevens geplaatst op Ayman || digital marketing | business concepts

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

44 Reacties

    Corné Kox

    Ayman, mooi stuk en ik ben blij dat het een serieuze partij is die het aanbod van Poken heeft overgenomen. Maar dit is nu nog steeds online.

    Ik heb sinds FiFi contact met Stéphane en ik ben voor hem zeker niet het gemakkelijkste contact geweest. Poken S.A. ziet zijn product als een ‘Fashion Item’. Ik blijf van mening dat het een ‘Techie Gadget’ is. Ze willen (wilden) het ook als een ‘Fashion Item’ distribueren. We hebben in Nederland aangetoond dat distributie eigenlijk niet echt een issue is en dat een imago je opgelegd wordt door je fanschare. Vingers omhoog, wie ziet het als een ‘Fashion Item’?

    Voorlopig inderdaad een voorsprong(etje) voor Poken. ‘E’ doet het goed in vormgeving, Poken doet het goed in techniek (is mijn mening, in real life echter nog geen ‘E’ gezien). Ook duidelijk terug te zien als je de twee websites naast elkaar gaat zetten.

    Tijd zal het uitwijzen maar persoonlijk wil ik een standaard oplossing (zonder uitwisseling van codes) in mijn Mobile. En verder… standardizeren, ‘E’, Poken, Mingle… praat met elkaar…


    12 januari 2009 om 13:39
    Erik

    Een leuke gadget. Persoonlijk vind ik het leuker zoiets te hebben dan alles maar op de mobiel te pleuren.

    E is naast Poken ook leuk, maar met m’n Blackberry kom ik nieteens ingelogd op de mobiele website van ze.


    12 januari 2009 om 14:02
    Leon Willemsens

    Ik heb afgelopen de woensdag de 020 meetup mogen begroeten in ons kantoor en ik behoorde mede daardoor tot de enthousiastelingen. Mijn Linkedin profiel stond even roodgloeiend van de updates en dat was aardig om te zien. Inmiddels hebben we ook E in de testfase, maar we zijn nog niet overtuigd door de beta-versie, misschien omdat we nog geen meetup hebben gehad en het geen kickstart hebben kunnen geven. Tegelijkertijd zijn we nu met AKA-AKI aan het knoeien en dat is toch ook erg aardig voor mobile social networking.


    12 januari 2009 om 14:21
    Oli4b

    Jammer dat ” E ” zo traag is met ontwikkelen. Idee is mooi, maar gebeurt weinig op de beta. Wel leuk dat ze nu eindelijk eens genoemd worden. Poken is idd meer kiddo en vrije tijds spul. Zie me al zo’n ding bij een meeting tevoorschijn toveren.


    12 januari 2009 om 14:43
    CasaMan

    Iedereen die poked lijkt wel de enthousiasme van een TCN (MLM) verkoper te hebben!

    Het beste voorbeeld van paarse broeken hipheid ooit. Een “normal” persoon zal je er niet mee zien rondlopen. Een tool voor wannabee early adopters die hopen ook een keer te kunnen zeggen dat ze mee gedaan hebben met het starten van een trend. Echte trends worden niet gecreëerd op twitter, die komen van de straat. Poken is meer wat-kom-jij-nou-met-je-poken-moet-je-een-poken-voor-je-smoel-straat.


    12 januari 2009 om 15:00
    Robin

    Interessante gadget. Heb hem direct besteld en ben benieuwd hoe het écht werkt. Vind hem wel wat kinderachtig eruit zien, maar we zullen zien als ik hem ‘live’ in mijn handen heb. En iemand vraag om met me te ‘poken’.


    12 januari 2009 om 16:16
    Abdul-Rahman Advany

    Ik poken, jij poken, wij pokenen allemaal 🙂

    Denk dat my name is e het wel lastig gaat krijgen. Zeker markt van early adopters in NL. Interface, functionaliteiten, en andere dingen kunnen de heren van poken makkelijk aanpassen (en ik hoop echt van harte dat ze het gaan doen). Maar verspreiding van een connector zodat het interessant wordt is een stuk lastiger… (aan de andere kant, volgens mij is dat groepje van my name is E echt heel creatief en slim).

    Leuk detail is dat mensen op hun kantoor (andere startups) allemaal geen poken hebben omdat ze het niet kunnen maken. Want ze zitten op het zelfde kantoor, zou een leuke actie zijn om daar poken’s uit te delen 😉


    12 januari 2009 om 16:22
    media

    handjevol pokens besteld voor kantoor 😉


    12 januari 2009 om 16:36
    Rob

    Ook leuk voor kortingsbonnen, via het net downloaden op je POKE om ze vervolgens bij de Mc Donald’s om te zetten in burgers (-:


    12 januari 2009 om 16:55
    Stefan Bakx

    Mooi stukje Ayman!

    Sinds ik een Poken heb krijg ik steeds vaker de reactie “Gaaf!” en “Waar kan je ze kopen”, denk dat het zeker een succes gaat worden als het ook gebruikt gaat worden in andere gebruiksvoorwerpen zoals sleutels en visitekaartjes.


    12 januari 2009 om 17:09
    Dusta

    Het design met echt aangepast/verbeterd worden!


    12 januari 2009 om 17:11
    harald

    @ayman ik heb nog wel zo mijn best gedaan als reaguurder op je post 🙁

    meer kan ik er niet bvan maken. blijkbaar ben ik geen trendsetter


    12 januari 2009 om 17:18
    frank

    @abdul waarom zou je dat willen doen? Startups hebben het al zwaar genoeg tegenwoordig, beetje vuile actie lijkt me dat. Doe je vaker van dat soort achterbakse dingetjes?

    De pokon heeft het voordeel dat ze het eerst zijn met productie maar dat wil nog niet zeggen day ze heer en meester zijn. Apple was ook niet de eerste met een mp3 speler. Toch had ik wel verwacht dat er wat meer steun zou zijn voor het nederlandse initiatief.


    12 januari 2009 om 17:42
    tom

    Ik vind ze er wel grappig, maar dacht eerder dat het een grap was. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat er tijdens serieuze gelegenheden informatie wordt uitgewisseld middels een geüpgrade tamagotchi.


    12 januari 2009 om 17:53
    Paul Veugen

    Ik ben er benieuwd naar verkoopcijfers. Het lijkt mij momenteel een hype onder een vrij beperkte groep (Twitter) gebruikers. Wellicht dat we met wat cijfers het een en ander in een beter perspectief kunnen plaatsen.


    12 januari 2009 om 17:59
    Justecommerce

    @advany Volgens mij is het: Ik Poke 😉

    als je mij een paar namen in het kantoor geeft dan kan ik er natuurlijk altijd een paar toesturen. 😉 Overigens kunnen ze ook zelf een bestelling doen op http://www.gadgetfabriek.nl (krijgen ze ook nog eens 10% korting) met bestelcode ‘poken02’

    @my name is e, als jullie product klaar is hoor ik het graag, dan willen wij deze ook graag opnemen.


    12 januari 2009 om 18:03
    CasaMan

    @Ayman

    Wat een flauwe reactie.. Het heet een nickname en bestaat al zolang het internet bestaat. Dat hoeft natuurlijk geen reden te zijn om niet met iemand in discussie te gaan.

    De mensen die nu een poken aanschaffen doen dat omdat ze graag geïdentificeerd worden met de “social” crowd niet omdat ze echt het nut van de poken inzien (die is er maar zeer beperkt). Het gaat meer in de trant van: “Ik heb een poken, jij hebt een poken, zie ons samen “social” zijn (wij hebben dezelfde normen, wij horen tot dezelfde groep). Een pokenbijeenkomen is natuurlijk ook al een contradictio in terminis. Het Poken wordt een doel op zich (“Heb al 12 mensen gepokenet”, “vandaag 26 nieuwe pokes”) de waarde van de relatie doet er niet toe.

    (pussycatlady: Wie heeft er #poken? kom vanmiddag bij mij thuis om te #poken)

    Aan de video op bright kun je al zien dat poken niet echt voor streetwise people is, meer voor poezenvrouwtjes die lekker web-streepje-loggen over hoe gezellig ze het wel niet hebben op de het-is-een-nieuwe-rage-*ahum*-en-het-heet-poken-bijeenkomst terwijl ze zitten te kwebbelen met al hun virtuele vrinden op twitter.

    (pussycatlady: doet de voordeur open voor @freddie zodat we kunnen #poken)

    Ik zie niet in waarom de gewone Nederlander (die over het algemeen zijn hele sociale netwerk al op hyves/etc. heeft) een apparaatje van 15 euro zou willen aanschaffen in de hoop dat ze ooit iemand anders met een poken tegenkomen die ze nog niet maar wel graag in hun “digitale sociale netwerk” willen hebben. Als een relatie zo vluchtig is dat er niet ouderwets gegevens uitgewisseld kan worden (zakelijk visitekaartje, privé mobiele nummer) wat is dan het nut om deze connectie te hebben op een sociaal netwerk (anders dan de +1 op het vriendentellertje). Daarnaast denk ik de de gemiddelde Nederlander de groep die nu een poken heeft te sufkuttig voor woorden vindt en er alleen daarom al met grote boog omheen loopt. (Ik denk dat de anti-trend sneller gaat dan de trend)


    12 januari 2009 om 18:56
    AymanvanBregt

    @Casaman

    Jij vind het flauw, het geeft mij een beter beeld en ik dank je voor het alsnog reageren. Als je een mailadres of url aan je nick had toegevoegd had ik anders gereageerd in ieder geval.

    Ik vind het fascinerend dat jij de aanname doet dat mensen die nu een poken kopen het nut er niet van in zien. Je vind ze dus ook dom dan meteen? Of ben jij degene die alle pokens in Nederland heeft verkocht en derhalve de mensen kent?

    Ik ben in ieder geval van mening dat als jij het op deze manier wilt zien dat alle sociale netwerken ook zo werken, en een me-too effect is niet direct slecht, kijk naar apple?

    Maar ik ken je niet dus heb ook geen referentiekader bij jouw beeld van de werkelijkheid. De poken is gericht op een doelgroep die hier vooral niet komt waarschijnlijk en vanuit dat perspectief denk ik dat het echt wel iets kan worden. Daarnaast is heel die poken niet relevant maar vind ik het gedachtegoed erboven interessant. Integratie is een belangrijke trend met alle web 2.0 diensten die op iedere hoek van de straat beginnen en waardoor je blijft rommelen en alles moet managen en alleen daarom al vind ik het een handige ontwikkeling.


    12 januari 2009 om 19:05
    Marcel

    Jammer dat E niet eerder is. Ik heb ze half 2007 het concept al een keer zien presenteren. Poken gaat er met de early adopters vandoor. Ben ook eigenaar van een Poken (bij) en moet zeggen dat het me echt tegenvalt. Alsof een hardwareboer zsm apparaatjes de deur uit wil drukken, want de web service is echt een draak van een systeem.

    Voor de doelgroep van tieners zal het wel een hitje worden. Maar ik ben benieuwd naar het lange termijnplan. Want als je bent verbonden, wat dan? Er is geen functionaliteit die de gebruiker op de dienst houdt. Is iemand trouwens ook het “ik wil heel erg graag cool zijn” gehalte van het iPod-stijl-achtige promofilmpje van Poken opgevallen? Sommige stukjes zijn tenenkrommed maar erg cheesy!


    12 januari 2009 om 19:39
    CasaMan

    @Ayman

    Ik zeg niet dat de pokenaars het nut er niet van inzien. Ik zeg dat “het nut” (dat er volgens mij bijna niet is) van het apparaat bij de reden van aanschaf een sterk ondergeschikte rol heeft gespeeld voor deze mensen. Dat deze groep mensen lyrisch is over het poken maakt het nog geen trend. Ik hoef ook niet “alle pokens in Nederland verkocht” te hebben om in te schatten wat voor type mensen een poken hebben.. Een simpele search op Twitter verteld me genoeg. Ik denk juist dat de doelgroep van poken zich beperkt tot de groep die hier wel komt en daarom niet zal slagen (precies andersom).

    Mijn fingerspitzengefuhl zegt me dat het niet doorbreekt hoe graag de pokenaars het ook willen. Ik stoor me meer aan de manier waarop de pokenaars het idee evangeliseren dan dat ik niet geloof in het gedachtegoed. Het eenvoudig uitwisselen van contactgegevens is namelijk een goed idee. Helaas is een poken niet makkelijker of minder omslachtig dan handmatig mensen toevoegen aan je netwerk (per mail/sms/etc..). Zolang er geen standaard manier van uitwisselen op mobiele telefoons (geen 3rd party account/software, directe koppeling van bv linkedin->linkedin) komt zal de manier van toevoegen van contacten op sociale netwerken niet veranderen (uitnodiging->accept).


    12 januari 2009 om 20:00
    AymanvanBregt

    @CasaMan

    Uiteindelijk willen we hetzelfde maar de weg er naartoe verschilt. Ik hoop dat we er komen in ieder geval. Ik vind het enthousiasme van een aantal aanstekelijk en leuk en ben gewoon benieuwd of dit product ’the chasm gaat crossen’.


    12 januari 2009 om 20:10
    Borky

    King of Poken?! En deze case wordt serieus genomen? Ik had MF als intelligenter blog ingeschat. Maarja, wel goed voor de concurrentie als deze karikaturen worden ingezet als poken spokepersons!


    12 januari 2009 om 20:24
    Quasi

    “Poken is toch swaffelen met de broek nog aan? De paarse broek dat is.”

    Via @retecool


    12 januari 2009 om 20:41
    T.R.Wijbenga

    Deze post is nog meer schaamteloze promotie dan de vorige. Dat iemand enthousiast bent over een product is tot daar aan toe, maar het is jammer dat mensen die een kritisch geluid laten horen over de zelfgecreëerde ‘hype’ poken een beetje laatdunkend worden behandeld. CasaMan wordt in eerste instantie niet serieus genomen omdat hij een nickname aanneemt (terwijl hij wel degelijk een onderbouwde reactie geeft), en later wordt er gesuggereerd dat zijn ‘beeld van de werkelijkheid’ en zijn ‘referentiekader’ wellicht helemaal niet juist is. Er is helemaal niks mis met wat kritisch tegengas op enthousiaste jubelverhalen.

    Poken mag dan een hype zijn in 2009 maar ik heb nog niemand met een dergelijk apparaat zien lopen. Dit doet me denken aan Second Life, hier werd ook door enkele mensen continu gemeld dat het een ontzettende hype was. Ik ben echter zelden iemand tegen gekomen die het speelde. Patrick Kerssemakers antwoordt op de vraag “denk je dat iedereen eind 2009 met een poken op straat loopt” zonder enige vorm van overtuiging “ik denk het wel”. Op het moment dat hij zegt: “”het gaat een hype worden, absoluut, helemaal van overtuigd” schudt hij zijn hoofd. Komt erg geloofwaardig over. Zeker als enkele seconden daarna een speciale actie voor lezers van Marketingfacts volgt, waarmee ze 10% korting kunnen krijgen.

    Vervolgens meldt de ‘King of Poken’ het volgende: “Het is lastig om visitekaartjes uit te wisselen met iemand die je niet zo goed kent, maar poken nodigt juist uit om die visitekaartjes uit te wisselen” Waar GAAT dit over? Met alle respect voor de betrokkenen, maar dit is toch gewoon een advertorial?


    12 januari 2009 om 21:27
    media

    @Quasi: geweldig die definitie! 😉


    12 januari 2009 om 21:34
    AymanvanBregt

    @ T.R. Wijbenga

    Het was zeker niet mijn bedoeling laatdunkend te doen tegen CasaMan. Ik vond de opmerkingen wel kort door de bocht (en dat vind ik nog steeds). Ik probeer mij altijd in een ander te verplaatsen en aangezien ik verder geen info kon terugvinden ging dat in dit geval niet. Ik suggereer niets t.a.v. zijn beeld vd werkelijkheid en referentiekader. Dat is een aanname die je bij deze doet. Ik stel wel dat die van mij anders is. Verder vind ik het enorm fascinerend dat er veel discussie is en dat is voor mij al waardevol en geeft aan dat er iets staat te gebeuren met dit soort type gadgets en of het dan poken, hello my name is e of whatever wordt vind ik eigenlijk niet relevant. Maar poken is er en pakt daardoor een first mover advantage en daar valt dus ook meer over te schrijven dan andere zaken. Maar mocht je liever andere dingen hier terugzien, ik sta open voor suggesties!


    12 januari 2009 om 21:52
    Justecommerce

    @T.R.Wijbenga: Je hebt gelijk, mijn reactie was niet echt overtuigend. Ik was een beetje verrast door de vraag. Als ik het verder mag uitleggen? Ik denk dat het geen hype gaat worden in de doelgroep waar we met z’n allen hier op marketingfacts bij horen (als je het zo mag zeggen) maar eerder in de doelgroep 16-24 jaar. Alleen moet het product wel verkrijgbaar zijn in de retail.

    De korting is alleen bedoeld als geste, je hoeft hier geen gebruik van te maken. Maar hoe meer mensen deste beter 😉

    ps misschien moet ik wel wat meer oefenen voor de camera 😉


    13 januari 2009 om 06:41
    Abdul-Rahman Advany

    @frank heb je die knipoog gemist ofzo? I WAS JUST KIDDING…


    13 januari 2009 om 06:48
    mgvandenbroek

    @Abdul-Rahman Advany: Schelden is erg 2006 en doe je op Geenstijl. 😉


    13 januari 2009 om 06:54
    Remco de Vries

    Poken is grappig, nu populair, maar ik denk toch dat op de lange termijn MyNameIsE meer toekomst heeft. Al is het alleen al om het design, en de webservice, die nu in de Beta al een stuk beter werkt.


    13 januari 2009 om 07:41
    erikluyten

    @remco

    My Name is E op dit moment in Beta al beter? haha. Mobiel kom ik (en met mij nog een aantal) niet ingelogd en er wordt niets aan gedaan. Verder ondersteunen ze de populairste social networks nog niet; Poken wel. Het design van de connector is inderdaad erg mooi maar de website is erg kil; Poken straalt meer frisheid uit. Vergeet ook niet dat de Poken ook veel verschillende vormen kan krijgen.


    13 januari 2009 om 07:51
    Remco de Vries

    @Erik

    Problemen bij MyNameIsE op dit moment zou kunnen, zal zo weer eens proberen in te loggen. Mij lukte het voorheen namelijk wel. Ik melde overigens dat ik de webservice qua gebruik nu al beter vindt, die van Poken vindt ik echt een rotzooitje. Dat er meerdere socials networks nog niet ondersteund worden is iets van een Beta, maakt het gebruik van de webservice er voor mij niet minder om.

    MyNameIsE is qua ontwerp inderdaad wat minder warm, maar een stuk zakelijker. Persoonlijk hou ik daar meer van, net als dat ik weinig geef om verschillende vormen. Dat is voor mij geen onderdeel van de functionaliteit te noemen.

    Edit: Ik kan in ieder geval nog steeds inloggen.


    13 januari 2009 om 07:59
    erikluyten

    Ik begreep dat er nu wordt gewerkt aan een nieuwe Poken website. Ben het met je eens dat een aantal zaken rommelig zijn maar verwacht dat dit nog aangepast wordt.

    Wat uitstraling betreft denk ik dat het grote publiek eerder voor de Poken valt dan voor E. De functionaliteit van het apparaatje is nagenoeg gelijk.


    13 januari 2009 om 08:41
    T.R.Wijbenga

    @ Ayman: Keurige reactie waarvoor dank. Het kwam in elk geval een beetje over alsof dat een ieder die niet het enthousiasme over poken deelt, het niet helemaal begrepen heeft of goed heeft gezien. In elk geval bedankt dat je dat beeld wat nuanceert. Wat ik een beetje mis in zowel jouw post als de vorige van Petra is een belichting van de minder goeie kanten. Als je alleen maar positieve zaken opnoemt en iets de hemel inprijst, en tegelijkertijd elke vorm van kritiek probeert te pareren, lijkt het meer op promotie van een product/technologie dan een review. Zoals ik al eerder heb aangegeven vind het idee om op eenvoudige wijze gegevens uit te wisselen wél erg goed, maar dat wil nog niet zeggen dat ‘poken’ voorbestemd is om een hype te worden, laat staan het ‘woord van 2009’. Dat is wel erg voorbarig en bovendien wishful thinking. Het is inderdaad wel interessant dat er veel discussie is en ook ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen maar als ik er geld op moet inzetten, zou ik gokken op dat poken een kortstondige hype is onder early adopters maar een stille dood sterft.

    Er kleven namelijk ook nog een aantal praktische bezwaren aan. Zo is het voordeel van sociale netwerken JUIST dat je niet IRL bij iemand in de buurt hoeft te zijn om zo iemand als vriend toe te voegen aan je sociale netwerk. Dat voordeel is in één klap weg bij de token, deze vereist face to face contact op het moment zelf. Als je een op een feestje leuk met iemand gepraat hebt en later denkt: hey, zou diegene ook Hyves hebben, dan voeg je diegene toe op het moment dat je hem/haar gevonden hebt. Ik zie jongeren niet een poken meenemen naar feestjes/uitgaansgelegenheden/college. Natuurlijk is dat een aanname die ik doe, maar ik vind het niet een onrealistische aanname. Als het al aanslaat, zie ik het eerder bij de wat jongere kinderen aanslaan. Het type dat ook een tamagotchi zou kopen.

    @ Patrick: Verwacht je dat retailers het product ook gaan aanbieden? Wat betreft het oefenen, het is juist mooier wanneer je iets naturel vertelt ipv een glad verkooppraatje. Toch vind ik ‘nee schudden’ wel vrij duidelijke lichaamstaal.


    13 januari 2009 om 10:50
    AymanvanBregt

    @T.R. Wijbenga

    Dank voor je tweede reactie, ik neem je opmerkingen ter harte voor de volgende keer. Ik heb wel gehoord dat de pokens in Zwitserland in disco’s supergoed lopen en dat betekent volgens mij dat ze er dus wel mee lopen ;-). Maar of dat een succesgarantie voor NL is moet de tijd maar uitwijzen en een goed kanaal!


    13 januari 2009 om 13:05
    media

    Maandag besteld, vandaag pas mailtje dat mijn order is verwerkt. Huh? Dat is niet alleen niet volgens wat ze zelf beloven (binnen 1-2 dagen), maar dat komt dus ook te laat voor waarvoor ik ze had besteld. Valt me toch tegen van de gadgetfabriek.


    15 januari 2009 om 13:14
    kapeljosie

    Vandaag voor het eerst gehoord over poken. In ons portal http://www.sitepark.nl is een pagina gemaakt over poken. Zal eens meer gaan lezen over deze [hype]

    Zelf ben ik bezig met webdesign kapeljosie wel heel iets anders.


    19 januari 2009 om 11:26
    Jeroen van der Schenk

    Oproep aan Apple; gooi even zo’n chip in mijn iPhone, iPhone App erop en klaar is kees. Want dit is natuurlijk waar het naar toe gaat. Poken is nu gewoon fun. Doelgroep (als de twitteraars zijn uitgespeeld) is 10-25 jaar en vooral geinig tijdens het stappen. Ik geef het tot eind 2009, max….


    22 januari 2009 om 03:55
    Remco de Vries

    Ik lees dus op twitter dat er bij Bowlr maar weinig pokens aanwezig waren..


    30 januari 2009 om 12:59
    Bob

    Wauw nu ook op springwise. Nu is het zeker dat het een giga succes wordt.


    3 februari 2009 om 10:02
    Remco de Vries

    Springwise was laat dit keer. Maarja, nog steeds geen garantie.


    3 februari 2009 om 10:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!