Het kan nog even duren voordat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving

Lancering campagne: Oproep aan de politiek.

23 februari 2024, 12:00 1421 x gelezen

Om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving, start Alliantie Digitaal Samenleven, een samenwerking tussen overheid, maatschappelijke organisaties, bedrijven en ervaringsdeskundigen, de campagne: Oproep aan de politiek. Het doel van de campagne is de politiek oproepen om de 2,5 miljoen Nederlanders die moeite hebben met de digitalisering niet te vergeten. Een paginagrote advertentie in een landelijke krant op zaterdag 24 februari dient als startschot.

Pushmelding na pushmelding om op de hoogte te blijven van het nieuws, even snel een mailtje beantwoorden in het OV of met familie of vrienden online een datum prikken voor een etentje, dat is niet het enige wat men tegenwoordig allemaal online doet. Route plannen, inloggen met DigiD, belastingzaken regelen of zorg organiseren: voor velen is dit vanzelfsprekend, voor miljoenen Nederlanders een dagelijkse worsteling. En dat heeft grote gevolgen: met het verdwijnen van fysieke kantoren en de slechte telefonische bereikbaarheid van servicedesks wordt het knap lastig, zo niet onmogelijk, om de belangrijkste zaken te regelen.

Armoede
2,5 miljoen Nederlanders (Rijksoverheid, 2022) hebben hier mee te maken en kunnen om diverse redenen niet meekomen in onze digitale samenleving. Anno 2024 zijn dit er veel te veel. De ontwikkeling van nieuwe technologie gaat razendsnel. Het aantal mensen dat moeite heeft met digitale toepassingen groeit. Het belang van een lokaal ondersteuningsnetwerk wordt alsmaar groter. Met een geschiedenis van acht jaar leven in armoede na een scheiding kent Dagmar Niewold, ervaringsdeskundige, het digitale dilemma waar bijvoorbeeld veel gezinnen in armoede voor staan. ‘Het werd een keuze tussen wel internet maar geen boodschappen, terwijl we al afhankelijk waren van de voedselbank.’

Samen met verschillende partijen* heeft de Alliantie in de zomer van 2023, voorafgaand aan de verkiezingen, een eerste brief naar alle politieke partijen gestuurd om het belang van een inclusieve, digitale samenleving te benadrukken in de partijprogramma’s. Met de lancering van de campagne Oproep aan de politiek, komt hiermee een vervolg voor brede politieke aandacht. 150 Kamerleden (waarvan 59 nieuw) worden hiermee geïnformeerd en geactiveerd om zich in te spannen voor digitale inclusie: iedereen moet mee kunnen doen. Met elkaar moeten we in Nederland ervoor zorgen dat dit onderwerp nòg meer aandacht krijgt.

Niet alleen politici zijn belangrijk om bewust te maken van het belang van digitale inclusie. Veel Nederlanders hebben niet in de gaten hoeveel mensen problemen ervaren met de digitaliserende samenleving. Daarnaast heeft het bedrijfsleven ook een belangrijke rol in het beschikbaar maken en houden van offline informatie. De oproep is daarmee ook aan hen gericht.

* De campagne wordt onder andere ondersteund door Amsterdam UMC, ANBO, Cybersoek, Digihandig, ECP, KB, KBO – PCOB, Koepel Gepensioneerden, Nationaal Ouderenfonds, Nederlandse AI Coalitie, NLdigital, Netwerk Mediawijsheid, NOOM, number 5 foundation, Oefenen.nl, Rijksuniversiteit Groningen/Dutch Literacy Coalition, Samen voor Ouderen met een Migratieachtergrond, SeniorWeb, Steffie, Stichting Allemaal Digitaal, Stichting Lezen en Schrijven, Twente University, VodafoneZiggo en VOB.

Oproep aan de politiek
Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!