Nationaal Media Onderzoek: Weinig verschuivingen in kijktijd en marktaandelen januari 2024

NPO heeft grootste gemiddelde marktaandeel, Wie is de mol is het best bekeken en er werd gemiddeld 34 minuten uitgesteld gekeken.

8 februari 2024, 11:00 1458 x gelezen

De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 226 minuten over de gehele dag in januari 2024. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders opeen hele dag was 139 minuten, een jaar eerder was dit 147 minuten.

In de 226 minuten die de kijker voor het televisiescherm doorbracht zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. Dat blijkt uit het maandoverzicht van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) over januari 2024.


Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.

De NPO behaalde in januari 2024 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,1%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 25,5% en de Talpa Network zenders 17,0%. In het avondtijdvak behaalde de NPO een marktaandeel van 36,9%, de zenders van RTL Nederland 29,8% en de Talpa Network zenders 18,9%.


Kijkcijfers per zender, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder.


Marktaandelen 2023 en 2022, Gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.

Meest bekeken programma’s en bereik
De top-25 van meest bekeken programma’s(inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Wie is de Mol op NPO 1 van 6 januari. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 3.717.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,4 miljoen.


Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur).

Uitgesteld kijken
Er werd in januari 2024 gemiddeld 34 minuten per dag uitgesteld gekeken. In januari 2023 was dit 34 minuten. Wie is de Mol van 6 januari op NPO 1 had met 2.097.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.


Top-25 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur).

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!