Mirck en Brussen over De Joop en De Jaap

8 september 2009, 04:43

{title}Nadat Jeroen Mirck (ex-Adformatie) was vertrokken bij Emerce werd hij, na een korte periode als zzp’er door VARA-man Francisco (@2525) van Jole uitgenodigd om samen ‘De Joop’ te gaan vormgeven. Een vermeend progressief weblog. De Joop moet een sociale tegenhander gaan worden om het ‘geschreeuw’ van een GeenStijl.nl, Wilders en andere (micro)blogs een tegengeluid te bieden. Het initiatief DeJoop lokte direct een tegenhanger uit: DeJaap. De zelfverzekerde, progressieve houding van DeJoop.nl deed ‘internetfenomeen’ Bert Brussen in de pen klimmen. Brussen komt met DeJaap.nl en de strijd tussen Joop en Jaap haalde begin september 2009 de HP/ De Tijd inclusief een lezerspoll.

Ook de re(d)actie van GeenStijl kon niet uit of wegblijven. Eind augustus 2009 maakte VARA-voorzitter Vera Keur bekend dat zij vertrekt als VARA-voorzitter. Ook introduceerde zij daar de naam voor de nieuwe, progessieve blog: DeJoop.nl. GeenStijl omschreef de afscheidsborrel van Keur als een ‘‘Exorbitant VARA-feest in Krasnapolsky’ waar overheidsgeld belangeloos werd ‘opgezopen’. In het zelfde artikel –met de befaamde staart van reaguurders- haalt GeenStijl tevens uit naar de nieuwe aanwinst van de VARA: Jeroen Mirck. Een gesprek met de twee kemphanen: Brussen vs Mirck.

M!: ‘De Joop?’

JM: ‘Ik zal daar de rol van van webredacteur bekleden en samen met initiatiefnemer Franciso van Jole het blog gaan vormgeven. Hiernaast blijf ik presentaties en workshops geven. De Joop zal in oktober 2009 van start gaan.‘

M!: ‘De Joop wordt een progressieve debatsite?’

JM: ‘De Joop zal vooral over het actuele nieuws en over de politiek gaan de komende maanden. Ongetwijfeld zullen wij het bij lancering veel gaan hebben over Prinsjesdag en de besluiten die daar zijn gepresenteerd.‘

M!:’Van Jole is een ervaren (TV)journalist en bekende bij de VARA, waarmee vul jij Francisco van Jole aan bij DeJoop?’

JM: ‘Ik zal de rol krijgen van webredacteur. We hebben beiden hebben een internetjournalistieke achtergrond. Deze wederzijdse ervaring zal versterkende werken. ‘

M!: ‘Jeroen, je hebt een intensief verleden in de sterk liberale marketingwereld en daarbij komt je uit voor het hebben van een D66-kleur. Maakt deze overstap van de niet-links georienteerde marketingwereld naar de roodgekleurde VARA jouw niet tot de ‘Jack Spijkerman 2.0’?

JM: ‘Allereerst zijn de omroepen de verzuiling ver voorbij. Je hoeft geen PVDA-lid te zijn om bij de VARA te werken. We willen duidelijk een tegenhanger zijn van de rechtste site die naar mijn mening oververtegenwoordigd zijn op het web. De precieze richting zal organisch moeten ontstaan samen met de lezers en internetdebaters. Het zal een debatsite worden die iedereen raakt. Niet saai dus. Of er een crossmediale link komt met print en TV zal de toekomst moeten uitwijzen.’

M!: ‘Wie wordt je beoogde doelgroep?’

JM: ‘Dat zal een progressieve groep zijn die zijn mening durft te delen. Ook hier zal de toekomst uitwijzen welke lezersgroep dat precies wordt.‘

M!: ‘Jij (@jeroenmirck) en Van Jole (@2525) zijn fanatieke Twitteraars. Twitter lijkt de microblog-der-politieke-meningen; hoe gaan jullie Twitter inzetten?’

JM: ‘Via Twitter kan men ons zeker vragen stellen. De discussie over de onderwerpen die wij

aanzwengelen zal waarschijnlijk vooral op de website De Joop plaatsvinden. Ik zou bijvoorbeeld graag eens discussies met fanatieke Twitteraars maar ook politieke Twitteraars als Wilders naar De Joop halen.‘

M!: ‘Iets heel anders. Je bent voorzitter van de jury van de Dutch Bloggies. Krijgt de categorie politieke blog daar een boost?’

JM: ‘Ik ben onafhankelijk als juryvoorzitter van de Dutch Bloggies. Dat betekent dus ook dat ik thema’s die ik persoonlijk interessant vind, niet meer aandacht geef dan andere thema’s. Voor alle juryleden geldt dat hun eigen weblogs niet mee mogen doen aan de verkiezing. Dat is trouwens voor De Joop niet eens aan de orde, want de inschrijftermijn voor het publiek om weblogs aan te melden voor de Dutch Bloggies sluit al in september. Dan is De Joop nog niet

gelanceerd.‘

Voor hoor en wederhoor hebben we tevens Bert –De Jaap- Brussen (BB) om een reactie gevraagd:

M!:’Je stond groots op de site van HP/ Tijd, maar hoe serieus is De Jaap?’

BB: ‘De Jaap is heel serieus! We hebben een bouwer en tegelijk hoster die er meteen een open source project van maakt. Het moet wel erg raar lopen als we 1 oktober 2009 niet echt live zijn. Tevens hebben we al tachtig enthousiaste, belangeloos meedenkende medewerkers. Ook hebben wij een groeiende lijst mensen die een poging durven te wagen op regelmatige basis wat te schrijven.’

M!:’Waarom is er naast Joop ook ruimte voor een Jaap?’

BB:’Er is altijd ruimte voor meer weblogs. Internet is oneindig er kan nog veel meer zijn. Maar DeJoop wordt een progressieve site van de Vara en die hebben dus een agenda. Sommige dingen zullen niet worden geplaatst, verdraaid, gespind of andere dingen krijgen meer aandacht. Bij DeJaap hebben we geen agenda. Alles en iedereen is welkom, mits van enige kwaliteit. Geert Wilders en Femke Halsema mogen er allebei schrijven zal ik maar zeggen en wij leggen niet de nadruk op iets als “progressief” of “fatsoen”.

DeJoop wordt geleid door Francisco van Jole. Dat is iemand die zich in het verleden heeft bewezen als uiterst links en eenzijdig denkend. Dan mag je dus verwachten dat de DeJoop ook die richting zal opgaan. Ik denk niet dat je op DeJoop zult kunnen teruglezen als er in Amsterdam-West door Marokkanen auto’s in de fik worden gestoken (want dat is dan kwetsend). Op DeJaap wél, al lees je dan op DeJaap ook de reacties van mensen die dat willen nuanceren. Het gaat ons om mening, die pluriform is en voor iedereen geldt. Dat is nog altijd iets wat bij zichzelf progressief noemende mensen niet bestaat.

M!:’Wordt jij de GeenStijl 2.0 die weloverwogen en internetrechtse mening etaleert?’

BB: ‘Nee. Ik heb -mede dankzij GeenStijl- een passie ontwikkeld voor opinie en debat. Ik etaleer de vrijheid van meningsuiting zoals die bestaat in Nederland. Ik ben niet ‘internetrechts’. Misschien op mijn eigen weblog. Al ben ik ook daar niet per se rechts, maar vooral duidelijk. Nog steeds gaat Nederland gebukt onder fatsoensdictatuur, anti-kwetsverhalen en anti-discriminatie geneuzel. Je mag Pietje wel een baan weigeren maar als je Achmed een baan weigert ben je een racist. Je mag geen mening hebben over kut-Marokkanen. Geert Wilders mag niet zeggen wat hij denkt ook al is hij democratisch. Cartoonisten worden opgepakt, je mag niet ontevreden zijn in dit land en eigenlijk is het de bedoeling dat je niet zomaar zegt wat je van iets vindt. Nederland is Calvinistisch en bescheten. Dat vind ik jammer, het kan zoveel leuker. Dankzij internet is er die mogelijkheid. Zeg wat je denkt, spreek je uit. Ja, daar worden mensen door gekwetst en beledigd, laat ze daar eens mee leren leven. Maakt mij dat rechts? Ik ga toch echt niet op de PVV of VVD stemmen, al ben ik een vurig pleitbezorger van hun visie op vrijheid van meningsuiting. Fuck “fatsoen”. Fuck “pas op voor kwetsen”. Fuck “grenzen aan de vrijheid van meningsuiting. Zolang ik in mijn wijk last heb van kut-Marokkanen blijf ik zeggen dat ik last heb van kut-Marokkanen. Zolang ik op zondag geen eten mag kopen omdat andere mensen de Heere Jezus in hun hartje hebben, blijf ik mij verzetten tegen het absurde geloof in religie. Dat is niet rechts, ook niet weloverwogen. Wel de keiharde maar duidelijk waarheid.’

M!: ‘Wat is in jouw point of view een ‘progressieve internet debatsite’?’

BB: ‘Tsja…Progressief…Dat blijft iets heel ergs. Het blijft een rode haan, Marcel van Dam en mensen die menen te weten hoe het zit (dus dan is het zo). Waarom zulks progressief heet weet ik ook niet, het is nog conservatiever dan de SGP. Niets mag, niets kan, je moet doen wat de progressieven zeggen, lief zijn voor elkaar en zoveel mogelijk onwelgevallige meningen censureren. Ik was vroeger ook links en progressief. Dankzij mensen als Van Jole wil ik nooit meer links stemmen en zeker niet progressief genoemd worden. In alle progressieve kringen waarin ik heb verkeerd ademde vooral de geest van fascisme en onderdrukking. Dat zelfde beklemmende en beperkte zal ook wel terug te vinden zijn op een “progressieve debatsite”. Dat merk je nu al. Die Jeroen Mirck, vrede zij met hem, is nu al ruim aan het Godwinnen (Godwins zijn ook zo’n speeltje van progressief Nederland) en iedereen waar hij het niet mee eens is aan het wegzetten als rechtse schreeuwers die het debat verzieken. Typisch progressief: voor anderen bepalen wat de norm is. Als je écht wilt weten wat een progressieve site is dan moet je dat filmpje waarin Marcel van Dam Pim Fortuyn uitmaakt voor “minderwaardig mens” eens bekijken en je bedenken dat zo’n site er zo uit gaat zien: morele maten nemen, wegzetten van andersdenkenden, met vingertjes zwaaien. Dat kan gewoon niet missen.’

M!: ‘Wat is jouw ongezouten mening over de houdbaarheid van De Joop?’

BB: ‘Webloggen – en welk websucces je ook neemt als voorbeeld- is altijd ontstaan vanuit een behoefte in een subcultuur. Of dat nu GeenStijl is of een van de grote Amerikaanse blogs. Vanuit een logge organisatie (en trust me, organisaties op het Hilversumse Mediapark ZIJN log) gaat zoiets niet werken. Dat merk je nu al: die Van Jole is nu al een jaar bezig met zijn site en tussendoor twittert hij vrolijk over zijn strubbelingen met Vera Keur. Systemen in zo’n organisatie zijn oud, werken traag, er heerst een 9-tot-5 mentaliteit, er werken zure mensen. Alles is helemaal kapotgepolderd en ook de systeembeheerders gaan ten onder aan muf ruikende bureaucratie. Vanuit die ondergrond zijn geen succesvolle weblogs mogelijk. Zodra je duur betaalde redacteurs van 9-tot-5 op een intranetje via hun pasje moet laten loggen gaat dat niet werken. Maar dat heeft de VARA al lang bewezen (Grijnz anyone? Blikvoer anyone?) en die Van Jole al helemaal. Dat is nota bene iemand die zo’n beetje half Twitter heeft geblokt en iedereen die niet zijn ultralinkse vegetarische Llink toppiejoppie wereldbeeld deelt achter hun rug om zwart maakt door andere mensen op te stoken en ze “slecht mens” te noemen. Hoe houdbaar is een weblog dat met dat soort figuren werkt, denk je?’

‘Luister, voor de laatste keer: die mensen SNAPPEN het niet! Ze snappen niet wat passie is, ze snappen niet wat bevlogenheid is, ze snappen de nieuwe cultuur niet. Als je als nieuwe medewerker van een “progressieve opiniesite” lekker in het Krasnapolsky wat tonnetjes staat weg te spoelen met champagne terwijl je eigenlijk met een leuke club van bevlogen mensen bezig had moeten zijn met webloggen, ben je verloren.’

Afbeelding: NieuweMedia.Web-log

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

50 Reacties

    hans

    Wat een taalfouten.


    8 september 2009 om 05:24
    Bert Brussen

    Is het handig als Marketingfacts tenminste even de stukken doorloopt op typefouten voordat ze iets publiceren?


    8 september 2009 om 05:33
    mgvandenbroek

    #EDIT#


    8 september 2009 om 05:39
    Pritt

    Hee. Die foto is van ONS. *faktuurtje stuurt*


    8 september 2009 om 05:40
    Pritt

    @Matthijs: Ah bedankt. Dan sturen we Jeroen Mirck ook nog een faktuurtje.


    8 september 2009 om 06:04
    René

    Alle partijen in deze, Mirck, Brussen hebben last van puberale achterstand en een te kort piemeltje.


    8 september 2009 om 06:17
    Bert Brussen

    Rene van Gellekom van Leefbaar Almere, dat je op mijn site bent geband wil nog niet meteen zeggen dat je dus op elke site dezelfde reactie moet achterlaten. Exact dezelfde reactie staat nu op FrontaalNaakt, op HP/DeTijd en in mijn moderatiefilter.

    Dat je je frustraties wilt spammen is opzich al erg maar neem dan tenminste de moeite voor elke site een unieke comment te bedenken. Op deze manier wordt Leefbaar Almere natuurlijk nooit groot.


    8 september 2009 om 06:21
    Aiii

    Het verschil in passie tussen de heer Brussen en de heer Mirck is al genoeg om het punt van Brussen (laatste paragraaf) te onderstrepen. Op basis van dit interview is het voor mij niet lastig te kiezen of ik naar dejoop of naar dejaap surf in Oktober.


    8 september 2009 om 06:21
    Rene

    Och och och, Bertje Brussen, Zuilens ‘Marokanenjagertje’, doe niet zo zielig ventje


    8 september 2009 om 06:32
    Bert Brussen

    René van Gellekom van Leefbaar Almere, waarom val jij mensen op andere websites lastig alleen omdat je bij mij geband bent? Op deze manier moeten mensen toch echt tot de conclusie komen dat alle Leefbaren inderdaad allemaal hetzelfde zijn. Dat wil je natuurlijk ook niet.


    8 september 2009 om 06:37
    Rene

    Bert Brussen, je bent te vol van je zelf. Alsof een ban op jouw website aan maar iets zou kunnen bijdragen aan beweegreden van anderen om iets te doen. Je bent een te grote ijdeltuit, die door zijn manier van doen het niveau van internet naar beneden haalt.

    Dat jij mij hebt geband op je speelplaatsje is natuurlijk jouw goed recht, maar de reden is nogal dubieus. Vooral van iemand die zijn artikelen op internet doorspekt met een pseudo verlangen naar vrijheid van meningsuiting voor iedereen. De waarheid is echter dat Bert Brussen meent alles te moeten kunnen zeggen, maar daar anderen aanvalt of van die website bant als die mensen dat op hetzelfde toontje als Brussen doen.

    Dat is nou precies waarom ik jou aanspreek op elke website waar jij meent in je pedante toontje je mening te moeten verspreiden. Dat mag toch, want internet is in jouw optiek een vrijplaats waar iedereen alles moet kunnen zeggen?

    Kortom Bert denk niet teveel van je zelf en maak jezelf niet groter dan je bent, want in wezen ben je niet meer dan een zielig mannetje dat vroeger op school werd gepest en nu op internet zijn gram wil halen. Dat mag hoor Bert, maar verwacht dan wel weerwoord.

    Verder ga ik er met op deze website niet met jou over in discussie, want daar is deze website nu juist niet voor bedoelt.

    Dag Bert.


    8 september 2009 om 06:53
    Bert Brussen

    U hoorde René van Gellekom van Leefbaar Almere. Denk daar aan als u in 2010 in het stemhokje staat…


    8 september 2009 om 07:04
    mgvandenbroek

    @Rene/Bert: Mail elkaar, of negeer elkaar. Hier geen gemiep over persoonlijke frustraties naar elkaar, alsjeblieft!


    8 september 2009 om 07:05
    Bert Brussen

    @Matthijs: oh, dus een inhoudelijke reactie als “Alle partijen in deze, Mirck, Brussen hebben last van puberale achterstand en een te kort piemeltje” mag wel?


    8 september 2009 om 07:09
    mgvandenbroek

    @Bert: Is in ieder geval al iets inhoudelijker, vind je ook niet 😉


    8 september 2009 om 07:12
    Bert Brussen

    Ooooh, in dat geval: Niks mis met een klein piemeltje, als hij het maar doet. Zo, deze enorm inhoudelijke reactie ga ik gelijk ook even op HP/DeTijd en Frontaal Naakt spammen, want zo ben ik, een dwaze spamhoer. Het mag van Marketingfacts.


    8 september 2009 om 07:19
    mgvandenbroek

    @Bert: Most welcome en at your service.


    8 september 2009 om 07:21
    Peter Bonjernoor

    @Bert: ik ben het voor het overgrote deel met je eens, maar juist als je anderen verwijt dat ze de nieuwe cultuur niet snappen moet je je zelf niet laten baiten door een of andere PVV-figuur… 😉


    8 september 2009 om 07:33
    Tobias Braam

    Kunnen we het weer over marketing hebben? Dat facts hoeft van mij niet eens perse, maar laten we het hier iig over marketing gaan hebben. Bijvoorbeeld of adverteerders op deze sites zitten te wachten?


    8 september 2009 om 07:49
    onlinemarketeerTV

    @tobias Blogging is ook en vooral voor Marketeers een vitaal wapen binnen de social media. Ennuh.. zijn goede marketeers niet professief ingesteld?

    @all ik zou het wel waarderen als dit een constructieve discussie wordt over de invulling en ‘definitie’ van professieve debatsites


    8 september 2009 om 08:11
    Tobias Braam

    @ Patrick,

    eens, zouden mijn woorden kunnen zijn. Denk ook dat goede marketeers professioneel zijn ingesteld.


    8 september 2009 om 08:35
    Jeroen de Kreek

    Zoveel aandacht voor zoveel inhoudsloosheid blijft verbazingwekken.


    8 september 2009 om 09:03
    Erik van Erne, stichting Milieunet

    Geweldig! Dit gaat echt helemaal nergens over.


    8 september 2009 om 10:09
    jeroenmirck

    Een inhoudelijke discussie over de rol van opinieblogs lijkt me zeker de moeite. Bert Brussen en ik zijn ook allebei voorstander van zo veel mogelijk opinieblogs. Jammer dat hij zijn interview aangrijpt om De Joop neer te sabelen. Vooral de ‘argumenten’ die hij daarvoor gebruikt zijn zwak: “in Hilversum werken zure mensen”, “er heerst een 9-tot-5 mentaliteit” en dan als klapstuk deze over mij persoonlijk: “Jeroen Mirck, vrede zij met hem, is nu al ruim aan het Godwinnen.” Een beetje flauw en kinderachtig allemaal.

    Passie is belangrijk om te gaan bloggen, zeker. Dat Bert vol passie precies hetzelfde verhaal afsteekt dat ik ook ken van al even gepassioneerde bloggers van Frontaal Naakt, De Dagelijkse Standaard en Hoeiboei geeft me niet de indruk dat hij iets echt nieuws wil gaan doen. Niet erg, maar dan ligt doublure op de loer. De Joop positioneert zich anders, als progressief. Alle andere blogs positioneren zich ook, maar heel erg in elkaars vaarwater. Wees blij dat er nu meer diversiteit komt in blogland! En ik kan u beloven dat wij dat eigen geluid met passie gaan brengen. Er is iets te kiezen. Ieder z’n eigen koers. Overigens is in de discussies iedereen welkom: discussieer mee over progressieve thema’s, ook als je het er niet mee eens bent. Daarin heeft Bert alweer ongelijk: er is wel degelijk ruimte voor andere meningen. Dus Bert, we zien jou straks graag op De Joop.


    8 september 2009 om 11:21
    onlinemarketeerTV

    Jammer dat niet iedereen het verschil tussen uiting en discussie kent. Dat Joop (wellicht wat linkser) en Jaap (wellicht wat rechtser) verschillen in opinie is duidelijk. Maar is dit verschil niet de rechtvaardiging en basis van ons parlementair stelsel?

    Concreet: een debatsite kent toch pas een geloofwaardig platform en identiteit als die zijn eigen kader en tegen-kamp in kaart brengt?

    Maar…. -tussen al het gepoep en gepies door- .. concreet: wat is nu progressief bloggen en debatteren anno 2009 en hoe kan social media daaraan positief bijdragen?

    Ervaring leert dat juist de kampen die lijnrecht op elkaar staan.. toch wel erg veel met elkaar gemeen hebben.

    (Ik zal vast te moralistisch gevonden worden in deze reactie)


    8 september 2009 om 11:57
    Floris

    Waar is eigenlijk de oprichter Francisco van Jole zelf in deze hele online discussie?


    8 september 2009 om 12:41
    Ronald Klip

    @Floris Misschien denkt Van Jole “wacht maar af”. Op zich verstandig, want discussiëren over niet-bestaande blogs heeft denk ik weinig zin. Laat staan over hun rol, want die hebben ze nu niet. Het is leuk dat ze allebei een insteek hebben gekozen, maar het gaat uiteindelijk om de uitwerking, en die is bij beide in nevelen gehuld.


    8 september 2009 om 12:51
    mgvandenbroek

    @seven: Jeroen houdt echt van katten, heus waar. Ik zag hem er laatst een aaien, zo lief. Hou het on topic, please. Als je troubles hebt met Jeroen, mail hem!


    8 september 2009 om 13:21
    R. Molijn

    @Jeroen Mirck 15:21

    “DeJoop” gaat straks varen onder de VARA-vlag. Dus ik ben benieuwd hoe onafhankelijk die koers van jullie gaat blijven. “”Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt”….. Laten we eerlijk zijn, de reputatie van je nieuwe chef is in blogland, of dat terecht is of niet, niet al te best….. , vandaar ook de doodse stilte waar hij zich in hult, normaliter is hij haantje de voorste om zijn meninkjes te ventileren.

    Maar we zullen zien, “De Joop positioneert zich anders” doet al het ergste vrezen…..


    8 september 2009 om 13:23
    Bert Brussen

    Een inhoudelijke discussie over de rol van opinieblogs lijkt me zeker de moeite. Bert Brussen en ik zijn ook allebei voorstander van zo veel mogelijk opinieblogs. Jammer dat hij zijn interview aangrijpt om De Joop neer te sabelen.

    Wederom, en dit is de vierde keer al, lijk je weinig moeite te doen om goed te lezen. Ik dacht altijd dat selectief lezen iets was voor tendentieuze bloggers, maar kennelijk is hypocrisie ook de Vara-bloggende D66’er niet vreemd.

    Ik grijp geen interview aan, ik antwoord eerlijk op de vragen. Er werd mij gevraagd wat ik van DeJoop denk en welk toekomstperspectief daar in zit. Niks ongewoons dus. Dat je nu al gaat huilebalken en slachtoffertje gaat zitten spelen belooft al veel goeds, mede gezien je huidige baas, ook al iemand die goed tegen kritiek kan.

    Vooral de ‘argumenten’ die hij daarvoor gebruikt zijn zwak: “in Hilversum werken zure mensen”, “er heerst een 9-tot-5 mentaliteit” en dan als klapstuk deze over mij persoonlijk: “Jeroen Mirck, vrede zij met hem, is nu al ruim aan het Godwinnen.” Een beetje flauw en kinderachtig allemaal.

    Lees jij eigenljk wel eens iets binnen een context of is het schrijven voor marketingfoldertjes je definitief naar het hoofd gestegen?

    Dat in Hilversum, zeker bij de Vara, zure mensen werken is een argument tegen een door een creatief team opgezet weblog, laat staan een opinielog. Het lijkt mij, nogmaals, niet dat men bij de Vara momenteel de capaciteit in huis heeft om een echt aansprekelijk weblog te bouwen. Tenzij men natuurlijk het grandioze Blikvoer als voorbeeld neemt, dan zijn we snel thuis.

    Een 9 tot 5 mentaliteit heerst er zeker. Dat komt het webloggen nooit ten goede. Webloggen en het internet is dynamisch, geen project wat je vanachter je kantoorbureautje uitvoert met je pasje en je lunch met de leuke collegaatjes.

    Je eerder geuite Godwins zijn van een dermate triest, kinderachtig en achterhaald niveau dat ik werkelijk vrees dat je er weinig van hebt begrepen, maar aan de andere kant: de manier waarop Wilders doorgaans voor Nazi en Hitler wordt versleten komt vooral vanuit de progressieve hoek. Misschien ben je al bezig met je “opiniewerk” dat kan natuurlijk ook.

    Passie is belangrijk om te gaan bloggen, zeker. Dat Bert vol passie precies hetzelfde verhaal afsteekt dat ik ook ken van al even gepassioneerde bloggers van Frontaal Naakt, De Dagelijkse Standaard en Hoeiboei geeft me niet de indruk dat hij iets echt nieuws wil gaan doen. Niet erg, maar dan ligt doublure op de loer.

    Vreemd, het leek mij toch duidelijk dat deze passie werd afgezet tegen de passieloosheid van een verzuurde en nog immer verzuilde (tegen wil en dank en 48 miljoen) publieke omroep. De logica in “DeJaap is met passie geschreven, rechtse weblogs zijn ook met passie geschreven, dus DeJaap wordt ook een rechts weblog” ontgaat mij volledig. Merel Roze, mijnlievekat.web-log.nl en marketingfacts zijn ook met passie geschreven, daar gaat DeJaap dan waarschijnlijk ook op lijken.

    Volgens de logica van Mirck is de volgende stelling dus juist:

    “Jeroen Mirck heeft een bril”

    “Chinezen dragen vaak een bril”

    “Jeroen Mirck is een Chinees”.

    De Joop positioneert zich anders, als progressief. Alle andere blogs positioneren zich ook, maar heel erg in elkaars vaarwater. Wees blij dat er nu meer diversiteit komt in blogland!

    De hoogmoed en de, te verwachten, arrogantie spat er alweer vanaf. ALLE blogs zitten in elkaars vaarwater, maar alleen dat van Mirck wordt echt UNIEK! Want dat is progressief, dus anders.

    Wat is er anders aan progressief in een land waar de meeste burgemeesters van PvdA-huize zijn? Wat is er anders aan een opinieweblog dat progressief is? Een porgressieve opinie? Spannend. Ik KAN niet wachten op de column van de Meiden van Halal.

    Overigens is in de discussies iedereen welkom: discussieer mee over progressieve thema’s, ook als je het er niet mee eens bent. Daarin heeft Bert alweer ongelijk: er is wel degelijk ruimte voor andere meningen. Dus Bert, we zien jou straks graag op De Joop.

    Wonderlijk, jouw baas Van Jole is toch werkelijk iemand die niet gediend is van andere meningen. Dat zegt hij anders, die meningen worden geweerd omdat ze te onfatsoenlijk zijn en veel te veel kwetsen, maar dat is precies hetzelfde. Bovendien geeft “het progressieve thema” al aan dat er niet eens sprake KAN zijn van diversiteit. Een conservatieve of liberale mening zit er kennelijk niet in.

    Wat zijn progressieve thema’s precies in 2009? Is het je wel eens opgevallen dat die een ietsiepietsie aan het uitsterven zijn?

    Overigens zie ik jou straks graag op DeJaap. Daar is WEL ruimte voor alle meningen, zonder dat ze te beledigend, te onfatsoenlijk of “niet thematisch” genoeg zijn.


    8 september 2009 om 18:03
    Rene

    @Bert

    En ga je op dejaap dat fijne opinieblog in oprichting ook lekker reacties verknippen en mensen hun doopceel lichten omdat je in een misschien wat moeilijke positie komt tijdens een discussie en je zonder argumenten komt te zitten. Ga ja dan net als op je eigen blog mensen uitmaken voor fascist omdat ze een afwijkende mening ventileren. Ga je dan net als op je eigen blog om de boel maar op gang te houden ook weer onder verschillende pseudoniemen reageren?

    Als je handelwijze en de manier van mensen wegzetten dezelfde is op de jaap als dat je nu al op je eigen weblog, dan schiet je bij voorbaat al te kort en diskwalificeer je jezelf, voor zover al niet gedaan. Er zit namelijk echt niemand te wachten op een blogje dat een exacte kopie is van de ellende die je nu op internet op je blog schrijft.


    8 september 2009 om 18:24
    Bert Brussen

    Hoi Rene, ten eerste heb ik nog nooit onder verschillende pseudoniemen gereageerd (maar uiteraard kun jij het tegendeel bewijzen) en ten tweede was je al te verstaan gegeven dat je inhoudelijk moest reageren. Ten derde hebben de marktingfactslezers geen interesse in wat jij van mij vindt of van mijn weblog. Je zult dus ook hier een terechte ban krijgen.

    Wederom.


    8 september 2009 om 18:35
    Jeroen Hoogeweij

    Even los van de afkeer die Francisco van Jole vrij unaniem oproept op het web en het vertier dat de Joop/Jaap Januskop brengt:

    Ik steun dejaap.nl van harte en dejoop.nl niet. Dat doe ik omdat publieke omroepen primair bezig zijn met radio en televisie en niet met het internet. Sterker nog, websites van de publieke omroep hebben zonder uitzondering gemeen dat ze een dienende rol vervullen in de richting van radio en televisie. Dat terwijl we leven in een tijd waar die rollen omgekeerd worden en het helemaal niet vanzelfsprekend is dat omroepverenigingen überhaupt een rol vervullen in deze nieuwe omgeving.

    Ik vind dat ongezond. Als internet ontwikkelaar van innovatieve webapplicaties kan ik heel veel internet toepassingen verzinnen, die strijdig zijn met de belangen van radio en televisie en daarom nooit deel uit kunnen maken van een omroepsite. Ook niet deJoop. Denk hier bijvoorbeeld aan serieuze burgerjournalistiek in combinatie met live televisie. Voorbeelden te over. Omroepsites hebben een functioneel verschralende invloed op het Nederlands internetlandschap en daar ben ik tegen. In die zin herken ik alleen maar conservatisme in het dejoop.nl initiatief. Conservatie van radio en televisie.


    8 september 2009 om 18:48
    Rene

    Nou beste Bert, dan weet ik niet wat jij bij dit uitstekende artikel voor beeld hebt, maar het gaat onder andere over jouw aanstaande belangwekkende tegenwicht tegen dejoop, dejaap. Dat mijn vragen jou niet bevallen wil niet zeggen dat ze niet inhoudelijk zijn.

    Het feit dat jij voor andere lezers denkt te bepalen wat ze wel of niet willen lezen spreekt alweer boekdelen en zeker niet in jouw voordeel.

    Maar goed je hebt in ieder geval laten zien niet in te willen gaan op serieus gestelde vragen. Jammer dat je toch in al jouw ‘wijsheid’ kansen laat lopen om nog enigszins knap voor de dag te komen zodat mensen dejaap serieus zouden kunnen nemen.


    8 september 2009 om 18:49
    Enrico M.

    Ondanks dat ik internetinitiatieven toejuich ben ik van mening dat men een doel als “een progressief tegenwicht voor weblogs als Geenstijl” geen goed uitgangspunt is, maar dat je van je eigen kracht uit moet gaan. Weblogs als Geenstijl zijn eigenlijk waardeloos is in meerdere opzichten. Ik bedoel dan financieel, maar zeker ook als bron op het net. Het houdt leuk zeikerige pubertjes van de straat en dat is dan nog het enige positieve aan zo een weblog.

    Als nieuwkomer moet je daar helemaal niet een tegenwicht voor willen vormen, want dat verlaag je jezelf naar een zelfde bedenkelijke niveau. Dat is geen goeie reclame voor je webstek.


    8 september 2009 om 18:55
    jeroenmirck

    @Enrico: Laat ik er even bij zeggen dat deze zin uit de intro volledig op het conto van de verslaggever komt: “De Joop moet een sociale tegenhander gaan worden om het ‘geschreeuw’ van een GeenStijl.nl, Wilders en andere (micro)blogs een tegengeluid te bieden.” Dit heb ik nooit zo gezegd. De Joop wordt door haar critici een “tegenhanger van Geenstijl” genoemd, niet door onszelf. Inderdaad: je moet altijd uitgaan van je eigen kracht.


    8 september 2009 om 19:28
    Jeroen Hoogeweij

    @jeroen mirck: hoe kan je van je eigen kracht uitgaan als je beschikt over een groot budget dat afkomstig is van gelden bestemd voor oude media?


    8 september 2009 om 19:38
    R. Molijn

    @Mirck 23:28

    -zucht- Je weet zelf toch wel beter? Of ben je echt verworden tot de Sancho Panza van Van Jole? Kom op, zeg! Ik snap best dat je in je proeftijd lief wilt doen tegen je baas, maar ik heb het ernstig idee dat je chef maar 1 drijfveer heeft, en dat is rancune. En rancune is over het algemeen een slechte drijfveer. Ok, het levert ons wat (leed)vermaak op, maar niks meer en minder. En dat, Jeroentje Mirck, zou wel eens samen met je misplaatste hooghartige houding, weleens je ondergang kunnen worden….


    8 september 2009 om 21:07
    Jeroen Hoogeweij

    ‘eigen kracht’.. denk nou eens door op dat begrip Jeroen. Op je eerste dag beginnen en meteen een draaiend CMS hebben, dijk van een budget waarvan de burger dacht dat hij dat voor radio en televisie ophoestte, betaalde redactie. Dat heeft niets met ‘kracht’ te maken en al helemaal niet met ‘eigen kracht’. Dejaap is op dit moment in een maand tijd uit niets iets aan het maken met een basis van vrijwilligers. Dat is ‘eigen kracht’.

    In feite is dejoop.nl concurrentievervalsing. Als je bovendien bedenkt dat van Jole het al een keertje geprobeerd heeft vanuit deze riante uitgangspositie en er een jammerlijke mislukking van gemaakt heeft, is het te bezopen voor woorden dat hij de kans krijgt op nog een mislukking.

    laten we hopen dat de opvolger van Vera keur eens goed het mes gaat zetten in de puinhoop die ze achtergelaten heeft.


    9 september 2009 om 04:08
    Enrico M.

    Nog los van alles, de discussie of omroepen dit zouden moeten doen, is de vraag over er wel behoefte is aan dit initiatief. Is er, ook buiten de doelgroep, onderzoek gedaan naar de behoefte van zo een soort website/log? Zeker als dit met publiek geld gefinancierd wordt moet je voorzichtig omgaan met dit soort zaken.


    9 september 2009 om 04:20
    Jeroen Hoogeweij

    Als je kijkt naar het enthousiasme waarmee actieve netizens van alle pluimage een initiatief als DeJaap.nl steunen en iedereen zijn brokje kennis en kunde naar de tafel brengt om er iets moois van te gaan maken, denk ik dat er zeker behoefte bestaat aan een goede opiniesite die een platform kan zijn voor een diversiteit aan meningen. Die diversiteit biedt dejoop niet, omdat het deel uitmaakt van een anachronistisch omroepstelsel, het hoort bij een ‘zuil’. Een vermolmd zuilenstelsel reflecteren is niet progressief.


    9 september 2009 om 04:41
    Dirk

    @Jeroen Hoogeweij

    “Ik steun dejaap.nl van harte en dejoop.nl niet. Dat doe ik omdat publieke omroepen primair bezig zijn met radio en televisie en niet met het internet.”

    Dit is wel een hele vreemde ouderwetse denkwijze. Als de publieken zich niet met internet bezig zouden houden, was uitzendinggemist er niet en kunnen hardwerkenden in de zomer niet De Tour kijken op kantoor.

    Het grote probleem met dejoop zal zijn dat het niet vanuit de underground groeit. Een opinieblog moet iets mysterieus hebben, klein beginnen en je moet niet weten wie er achter zit. Een blog dat staat en waar betaalde redacteuren achter zitten is juist iets waar tegenaan geschopt wordt. Het is kansloos om te beginnen en om geldverspilling te voorkomen zou nu al de stekker er uit getrokken moeten worden. Daarnaast wil niemand zich inderdaad spiegelen aan Francisco van Jole. Een gefrustreerde ouderwetse linkse rakker, die in alles wat hij doet mislukt. Ik moet toegeven het is wel een doorzetter. Wanneer je met zo`n bord voor den spreekwoordelijke kop toch maar weer door blijft gaan staat ongeveer gelijk aan het beklimmen van de Mont Ventoux op een driewielertje met vierkante wielen in een ijshockey outfit.


    9 september 2009 om 05:10
    Enrico M.

    Het steunen van een als dejaap.nl zegt nog niets over het ‘succes’ dat te verwachten valt. Veel mensen die nu steun toezeggen zullen zich bij de lancering, als die er al komt, niet actief inzetten. Misschien lekker war wegreageren zoals men nu al op de site van de intitiatiefnemer doet, maar niet meer dan dat.

    De steun komt nu door een soort collectief ’tegen zijn’. Het is een beetje met elkaar meehuilen omdat het ook van je verwacht word als je een beetje ‘kritisch’ bent. Echter die sympathisanten van de dejaap zijn helemaal niet kritisch als het om zich zelf gaat, de toon van sommige reacties hierboven zeggen wat dat betreft genoeg.

    Kortom er is weer even iets gevonden waartegen aangeschopt kan worden en als dat weer voorbij is, dan zoeken de ‘kritische’ netizens(mooi woord) weer een ander slachtoffer dat zijn hoofd even boven het maaiveld uit steekt.


    9 september 2009 om 05:15
    Jeroen Hoogeweij

    @Dirk: ik argumenteerde vervolgens, hoe die horigheid van een website aan de publieke omroep een verschraling van het internet landschap teweegbrengt, omdat je beperkt wordt in je functionele keuzes onder invloed van het strategisch belang van radio en televisie. Ik stelde niet dat de televisie niet zou mogen bestaan zoals je het nu laat lijken. Wat is daar precies ouderwets aan?

    Uitzendinggemist.nl is overigens een uitstekend voorbeeld van een website die 100% ondersteunend is voor de televisie en het web een secundaire rol toekent. Mag zeker bestaan, maar dejoop.nl gaat een stap verder en heeft geen relatie meer met uitzendingen. Dan doet de omroep niet meer waar het voor bestemd was en gaat zich bezighouden met ‘internet voor het internet’. Is het nooit voor bedoeld geweest. Maar het is natuurlijk niet echt ‘internet voor internet’, vanwege die strategische belangen.


    9 september 2009 om 05:31
    Jeroen Hoogeweij

    @enrico: volgens mij steken die ‘kritische netizens’ op het moment evengoed hun nek uit en lopen die een groter feitelijk risico om harder op hun bek te gaan.


    9 september 2009 om 06:01
    Jaap Bartelds

    Wat leuk, twee apenrotsjes waarop een klein groepje alfamannetjes elkaar de vlooien afvangt.

    Wij willen ook graag een eigen blog. Bestaat DeJipenDeJanneke.nl al? Hierin zullen we uitgebreid verslag doen van het wel en wee op DeJoop, DeJaap, DeJoep en welke varianten hierop er allemaal nog zullen komen. Een antropologische kijk op deze hysterische vorm van mannetjesmakerij.

    En nu weer aan het werk!


    9 september 2009 om 06:20
    Jeroen Hoogeweij

    @Jip en Janneke: ik zie dat het je nog niet gelukt is een domeinnaam te reserveren? Als je nog een goed CMS nodig hebt, na oplevering kan je die van dejaap.nl gratis downloaden om het zelf ook te gaan doen 🙂


    9 september 2009 om 06:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!