De brieven van Diederick (tussenstand)

7 februari 2019, 12:00

Ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Merkstrateeg Diederick Janssens schrijft op Marketingfacts persoonlijke brieven aan bedrijven en instanties, want vrienden hebben is belangrijk. Ook voor bedrijven. Juist voor bedrijven.

Beste lezer,

Voor sommigen waren ze even wennen. Er waren er zelfs die echt dachten dat mijn brieven alleen voor de genoemde organisaties waren bedoeld. Zo kreeg ik tips om ook allerlei andere bedrijven aan te schrijven. Maar gelukkig zagen de meesten dat ik enkel een nieuw perspectief wilde bieden om naar organisaties te kijken. Terwijl marketing steeds meer gestuurd wordt door cijfers, wil ik het sociale effect hiervan laten zien. Ik had twaalf aandachtpunten om aan te halen. Om het concreet te maken zocht ik er vervolgens goede voorbeelden bij, en die adresseerde ik dan.

Zo startte ik met een brief over opdringerigheid (Booking.com). De eerste reactie: “maar het werkt, toch?”. De tweede brief ging over onverschilligheid, maar iedereen bij de gemeente was te druk. De derde over moraal. De brief was aan Peugeot, CC aan Renault. Dat in de week erna de topman van laatstgenoemde wegens fraude werd opgepakt was veelzeggend. Elke cultuur kiest de leider die het past en andersom doen werknemers waarvoor ze worden beloond. Dus overstemden ze in de weken erna alle slechte berichtgeving met een stortvloed van tetterende reclames, winterdeals en blackfriday-aanbiedingen. “Hoezo fout? Het levert wel flink op”.

De brief aan de EU was voor de vorm, want ik wist al dat zij bewust voor anonimiteit kiezen, want “dan is er ook niemand aansprakelijk en krijg je ook geen gezeur”. De brief over karma, stuitte op de nuchtere houding van Ryanair: “Ach, onze vliegtuigen zitten vol met mensen die ons haten”. De brief aan Wehkamp was een oproep voor eigenheid. Voor zelfbewustzijn, trots en identiteit. Wehkamp: “We hebben wél een eigen identiteit: namelijk een logo en de huiskleur koraalrood”. Tsja. Zo heeft mijn nietmachine ook persoonlijkheid; die is grasgroen.

“Zo heeft mijn nietmachine ook persoonlijkheid”

Mijn brieven gingen dus over persoonlijkheid en sociaal gedrag. Over moraal, aandacht, oprechtheid, zinnigheid en bewustzijn. Stuk voor stuk onnatuurlijke onderwerpen voor zakelijke organisaties. Efficiency is het tegenovergestelde van aandacht. En wat heb je aan sympathie, waardering en trots, als je het niet in verkoopcijfers kan uitdrukken? “Een love brand levert geen groei op,” betoogde Frans van het Schip in een pleidooi tegen zingeving, purpose en geliefd zijn. Maar het voelt toch niet goed om marketing uitsluitend bij facts te houden? Sterker nog: het voelt dan helemaal niet meer! Afwegingen moeten op facts én moraal worden getoetst. En als je als cijferende marketeer met menselijkheid niet uit de voeten kan, vraag dan een vriend om je te helpen.

Maar ik kreeg vooral heel veel bijval. Mijn brieven werden meer dan tachtigduizend keer gelezen. Ik kreeg betrokken reacties van Verkade en Riksja. Ik kreeg vragen van bedrijven die merkten dat ze steeds minder respons kregen op wat ze deden. Door werknemers die worstelen met een ontevreden onderbuikgevoel, die ze maar niet aan hun manager konden uitrekenen. Met professionals die wel contact met de klant willen, maar niet weten hoe ze dit zouden kunnen opschalen. Of er de businesscase hiervoor niet rond konden krijgen. Ook marketeers willen geliefd zijn of zelfs bewonderd worden. Dat is mooi: vruchtbare bodem!

Dan ga ik nog even door. Als peptalk, wanneer anderen stilletjes bij je weglopen. Om feedback te geven, ook als deze onomwonden is en ongemakkelijk voelt. Want dat is wat een vriend doet.

Je staat er niet alleen voor. Ik ben je klant. Laten we vrienden worden.

Met vriendelijke groet,

Diederick

Meer weten over de beweegredenen van Diederick Janssens voor zijn vriendschapsvoorstellen? Kijk dan zijn inspirerende TEDx-talk.

Diederick Janssens heeft een missie: ook bedrijven en overheden hebben vrienden nodig; om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Daarom helpt hij professionele organisaties persoonlijk te groeien. Willen bedrijven volgers, fans en vrienden, dan moeten ze socialer, zinniger en menselijker worden. Janssens is merkstrateeg, schrijver en spreker. Hij sprak bij TEDx en zette samen met NIMA de masterclass ‘Love Brand Basics’ op.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!