Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

Marketeers smullen van fast food marketing

CMO, zorg dat je je marketingteam niet alleen op salesactivatie inzet. Het is verleidelijk om te focussen op kortetermijnstrategieën die directe resultaten beloven.

Case: Hoe Electronic Arts FIFA te slim af is

Sterke merken maken organisaties succesvoller. Maar wat is de kracht van een merk? Is het de naam? De herinneringen aan ervaringen uit het verleden? De beschikbaarheid van het product? Die vragen kwamen naar boven toen de voetbalbond FIFA recht tegenover gamemaker Electronic Arts kwam te staan. Dan spitst de merkstrateeg in mij zijn oren!

Wanneer Mixed Media Modelling wel werkt en niet

Mixed Media Modelling (MMM) bestaat al een tijd. Maar de effectmeting is de laatste jaren in opkomst. Digitaal is er meer data om analyses mee te maken en AI is steeds beter in staat om complexe datasets te combineren. Maar hoe goed werkt Mixed Media Modelling?

De paradox (en het succes) van anti-marketing

Anti-marketing zelf is ook een vorm van marketing. Een merk dat duidelijk communiceert dat het geen conventionele marketing gebruikt, verspreidt nog steeds een boodschap - misschien zelfs een nog krachtigere.

Onderzoek: merken ook steeds belangrijker voor B2B

Nieuw onderzoek stelt dat B2B-marketeers minder bezig zijn met lead-generation en zich meer richten op het begin van de funnel. Opvallend: ze hebben merkbouwen op nummer 1 gezet. Dat is hard nodig, want hun klanten zien nauwelijks het verschil tussen het ene en andere B2B-merk.

“AI-startup maakt B2B-marktonderzoek overbodig”

Evidenza maakt met AI virtuele kopieën van echte B2B-klanten. Deze "synthetische klanten" zijn volgens hen voor 95% identiek aan de echte profielen, die gebaseerd zijn op intensief B2B-onderzoek.

Case: hoe Nike in een digitale valkuil is gevallen

Er zijn van die cases waarvan je weet dat ze binnenkort in elke presentatie staan. Dit is er eentje voor je presentatie over merkstrategie: hoe Nike zijn merkkracht om zeep hielp door in een digitale valkuil te vallen.

Het Geheim van Strategie, door de Zonnebril van Marketing (deel 1)

Een opstap voor een goede strategie, die in de bagage van elke manager past. Het boek Good Strategy Bad Strategy, van Richard Rumelt onder de loep genomen.

Marketeers: zie je merk niet als bezit, maar als vermenigvuldiger

Stel, je wilt je CEO of CFO ervan overtuigen om meer in jullie merk te investeren. Dan ligt het voor de hand een merk als een bezit te zien. Want hoe groter je investering, hoe groter je bezit. Maar het merkeffect verkoop je beter als 'vermenigvuldiger'.

Purpose: De norm voor concurrentievoordeel en impact

In de snel evoluerende marketingwereld staat één vraag centraal: waarom? De purpose. Waarom doet een organisatie wat het doet. En hoe vertaalt zich dit naar waarde voor zowel klanten als de organisatie zelf?

Wat kan een marketeer met ESG en CSRD? (deel 2/2)

Hoe marketing kan bijdragen in het CSRD proces én hoe het de uitkomsten hiervan kan benutten in het marketingbeleid lees je in deze tweede blog van dit tweeluik.

Wat kan een marketeer met ESG en CSRD? (deel 1/2)

In een uitgebreid tweeluik schetst Bart Bruggenwirth het toenemende belang van de maatschappelijke rol van bedrijven en hoe duurzaam ondernemen en marketing elkaar kunnen versterken.