Merkstrateeg Diederick Janssens heeft een missie: ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je volgers als bedrijf, dan moet je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom schrijft hij wekelijks een persoonlijke brief aan een bedrijf of instantie, om hun marketing en non-verbale communicatie te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. De vraag aan elke organisatie: kunnen we vrienden worden?
Beste Verkade,
Koninklijke Verkade, sinds 1886, oer-Hollands. Je bent trots. En terecht: je was een eeuw de voornaamste chocolade-aanbieder in Nederland. Tot Tony’s Chocolonely kwam. Menselijke Tony’s, sinds 2006, bewuste wereldburger. Hoe frustrerend moet het zijn dat deze kleine bemoeial binnen een paar jaar alles van je won?
Maar weet je, Tony’s heeft wel gelijk. Dat moet je toegeven. En 'Koninklijk', '1886' en 'oer-Hollands' klinken toch een beetje als 'dedain', 'koloniaal kapitalisme' en 'VOC'. De tijden zijn veranderd. Zelfs de Kuifjes lezen niet zo lekker meer. Maar ben jij veranderd? Nee, eigenlijk niet. Gaat het over duurzaam ondernemen, dan som je een lijst op die vooral gelezen kan worden als 'een reeks kostenbesparingen met een gunstig bijeffect,' aangevuld met wat nutteloos geneuzel. Ooit was je Fairtrade, maar nu kies je toch weer voor de goedkopere optie: UTZ. Dat is wegkijken en afkopen. Slim ondernemerschap. Zo zakelijk als de VOC.
"Verkade, ooit was je Fairtrade, maar nu kies je de goedkopere optie UTZ. Dat is wegkijken en afkopen, net zo zakelijk als de VOC"
Ik snap je frustratie over Tony’s. Jij was al 130 jaar de koning, en dan komt er ineens zo’n betweterig broekje het allemaal van je afnemen! Jij laat je de les niet lezen door zo’n wijsneus! Bovendien, dat moreel inkopen kost allemaal maar geld, en uiteindelijk gaat het om de laagste prijs, toch? Niet dus, zo blijkt! Tony’s is nu de grootste aanbieder en al jaren op rij de nummer één love brand in Nederland. Zij hebben de nieuwe norm gezet en die is slaafvrij. Misschien houd je liever vast aan je Koninklijke arrogantie dan dat je toegeeft aan die luis, maar wees toch niet zo koppig! Waarom gun je je kleine broertje niet gewoon zijn gelijk en verbeter je samen met hem de wereld?
Denk er eens over na: "Ook Verkade trekt ten strijde tegen kindslavernij en streeft naar 100 procent slaafvrije chocolade, want dat smaakt toch lekkerder." Niet zelf bedacht, maar het voelt wel goed! Toegeven is eerder moedig dan zwak. Iedereen zal het waarderen. Ook Tony’s. Want wat getuigt meer van 130 jaar wijsheid dan meegaan met veranderende normen? Wat is Koninklijker dan voor iedereen het beste willen? En wat is er Hollandser dan de wereld te willen verbeteren?
Je kleine broertje is niet je vijand. Hij wil alleen maar dat je met hem meedoet. Hij heeft een punt. We staan allemaal achter hem en wachten op jou. Kunnen jullie vrienden worden?
Met vriendelijke groet,
Diederick