De nieuwe cookiewet: een soort tabakswet voor de online industrie?
Wat zijn de mogelijke scenario’s van de impact die deze nieuwe wetgeving zal hebben
Met het nogmaals uitstellen van de ingangsdatum van de wetgeving naar 8 juni, wordt nog maar eens duidelijk dat men in Den Haag zich ook realiseert dat er nogal wat wordt gevraagd van alle websites die gericht zijn op de Nederlandse markt. Eenvoudig gesteld wil men dat elke website een opt-in registratie voor cookies gaat bijhouden, ook voor bijvoorbeeld uw Google analytics(!) cookies. De impact die dit heeft op site optimalisatie en marketing optimalisatie is natuurlijk enorm en zet ons in één stap weer terug in het vorige millenium… Een wetgeving met alleen maar verliezers, want ook klanten zullen dit merken in de vorm van minder aanbod, minder relevantie en hogere prijzen (doordat de marketingkosten minder efficient kunnen worden ingezet). In het buitenland wordt dan ook met grote verbazing gekeken naar deze gang van zaken en de extreme interpretatie van de Europese regelgeving.
Nu de eerste schik bij de meeste partijen Bij het evalueren van de impact van de cookie wetgeving is het goed om even te kijken welke ontwikkelingen nog plaats zullen vinden dit jaar en welke scenario's daardoor mogelijk zijn. Mijns inziens zijn er nog een paar mogelijke nieuwe ontwikkelingen