De nieuwe cookiewet: een soort tabakswet voor de online industrie?

31 mei 2012, 10:13

Wat zijn de mogelijke scenario’s van de impact die deze nieuwe wetgeving zal hebben

Met het nogmaals uitstellen van de ingangsdatum van de wetgeving naar 8 juni, wordt nog maar eens duidelijk dat men in Den Haag zich ook realiseert dat er nogal wat wordt gevraagd van alle websites die gericht zijn op de Nederlandse markt. Eenvoudig gesteld wil men dat elke website een opt-in registratie voor cookies gaat bijhouden, ook voor bijvoorbeeld uw Google analytics(!) cookies. De impact die dit heeft op site optimalisatie en marketing optimalisatie is natuurlijk enorm en zet ons in één stap weer terug in het vorige millenium… Een wetgeving met alleen maar verliezers, want ook klanten zullen dit merken in de vorm van minder aanbod, minder relevantie en hogere prijzen (doordat de marketingkosten minder efficient kunnen worden ingezet). In het buitenland wordt dan ook met grote verbazing gekeken naar deze gang van zaken en de extreme interpretatie van de Europese regelgeving.

Nu de eerste schik bij de meeste partijen Bij het evalueren van de impact van de cookie wetgeving is het goed om even te kijken welke ontwikkelingen nog plaats zullen vinden dit jaar en welke scenario's daardoor mogelijk zijn. Mijns inziens zijn er nog een paar mogelijke nieuwe ontwikkelingen

Erwin Moojen
Marketing Automation Afficionado bij 22 Times

Na een opleiding Commerciële Economie aan de International School of Economics Rotterdam en de universiteit van Barcelona, is Erwin zijn loopbaan begonnen bij MeesPierson. Om vervolgens Westerse Economie les te geven aan de Yang-En universiteit in Fujian, China. Bij terugkomst in Nederland heeft Erwin in diverse marketing rollen gewerkt bij Elsevier bedrijfsinformatie, LexisNexis en Elsevier Science. Daarnaast heeft hij in de avonduren een opleiding Politiek & Communicatie aan de Vrije Universiteit gevolgd. Vervolgens is Erwin in 2005 gestart met 22 Times. Daarnaast heeft hij zich ingezet voor het vak. Bij DeMeter voor delen van best practice met vakgenoten. Bij de DDMA heeft hij bijgedragen aan de huidige anti-spam wetgeving en heeft hij de jaarlijkse email marketing benchmark geïnitieerd. Uiteraard is hij zich ook op marketing en technisch vlak blijven ontwikkelen, zoals bij de New York Code & Design Academy en momenteel met een master Data Science aan de University of Colorado.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!