De lijst der lijsten: het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012!

De lijst der lijsten: het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012!
, ING Groep
@evr

Laatste dag van het jaar. Een jaar met als absoluut hoogtepunt natuurlijk het 10-jarig jubileum van Marketingfacts. Wie had dat ooit gedacht na een blogpost als deze? Eerder deelden we al een vette interactieve infographic met de nodige cijfers over ons 10-jarig bestaan. Vandaag is het op oudjaarsdag voor het vijfde achtereenvolgende jaar tijd voor onze jaarlijkse traditie met de enige lijst der lijsten: Het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012.

Na de klik zie je niet alleen de populairste artikelen op Marketingfacts qua doorkliks en reacties, de artikelen die het meest gedeeld werden in de social media, de top bloggers qua aantal artikelen en doorkliks en last but not least de top reageerders op Marketingfacts, maar ook de nodige overzichten over alle jaren heen. En opnieuw leverde onze grafisch ontwerper Erik Wiegers een fraaie infographic van dit alles aan. Veel leesplezier!

Aantal artikelen & Reacties
Jaar
Aantal
artikelen
Aantal
reacties
Gem. aantal
reacties
2002
255
105
0,4
2003
2.285
924
0,4
2004
2.220
3.394
1,5
2005
3.106
14.679
4,7
2006
2.735
21.022
7,7
2007
2.073
23.443
11,3
2008
1.967
16.718
8,5
2009
2.070
12.282
5,9
2010
1.887
8.239
4,4
2011
1.832
7.038
3,8
2012
1.488
6.017
4,0

Lichte stijging in het gemiddeld aantal reacties

In 2012 gingen er 1.488 artikelen live op Marketingfacts verdeeld over 13 hoofdcategorieën. In de categorieën Social Media Marketing en E-business gingen de meeste artikelen live. Over Affiliate marketing werd weliswaar het minst geschreven op Marketingfacts, maar de categorie was toch nog goed voor 67 artikelen dit jaar. In totaal kregen we 6.017 reacties op de 1.488 nieuwe artikelen in 2012, een gemiddelde van 4,0 reacties per artikel.

Het jaar 2012 laat wat dat aantal reacties betreft een trendbreuk zien. In 2007 hadden we een record met gemiddeld 11,7 reacties per artikel. Door de opkomst van het microbloggen via platformen zoals Twitter daalde in de vier daarop volgende jaren het gemiddeld aantal reacties per artikel fors, tot 3,8 reacties per artikel in 2011. Hoewel de stijging dus klein is, laat 2012 met gemiddeld 4,0 reacties per artikel voor het eerst weer een lichte stijging zien, een hoopvolle verandering. Zou onze bijna 1 jaar geleden aangestelde communitymanager het tij (tegen de trends in) nu al weten te keren?

Meer bloggers actief

In 2003 werd 80% van de artikelen door Marco zelf geschreven als 1 van de 12 bloggers. In de loop der jaren is de vaste bloggerscrew gestaag uitgebreid. Vorig jaar werd 80% van de artikelen nog geschreven door 59 bloggers, dit jaar is 80% van de artikelen geschreven door 92 bloggers. Danny Oosterveer en Bram Koster, beiden in dienst van Marketingfacts, schreven gezamenlijk 32% van de artikelen in 2012. Bewust kiezen we er vanuit de redactie voor om bloggers te activeren en wordt nieuws dat we binnenkrijgen als het even kan uitgezet bij een blogger met de specifieke vakkennis op dat vlak. Die strategie zorgt er voor dat we de aanwezige vakkennis bij bloggers goed benutten, hetgeen de kwaliteit en diversiteit van artikelen weer ten goede komt.

Marketingfacts Social Accounts
Jaar
Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
2011
18.807
2.249
263
363
2012
33.242
17.558
2.002
1.528

Naast de site Marketingfacts zijn we natuurlijk ook zelf actief op de social platformen Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Leuke, verrassende en marketingtechnisch nog steeds relevante nieuwsitems die zich bij uitstek lenen voor deze platformen worden aldaar gedeeld. En die inspanningen werpen duidelijk hun vruchten af, zoals je in het overzicht kunt zien. Mocht je nog niet met Marketingfacts verbonden zijn op deze platformen, begin 2013 dan meteen goed en ...

TOP 10 MARKETINGFACTS
ARTIKELEN 2012
OP BASIS VAN DOORKLIKS
  1.  
    Social media cijfers februari 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer
     
    14
     
    132273
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 20 February 2012
  2.  
    Handig: Alle 2012 trends voor mobiel, social media, marketing, adverteren en CRM
     
     
    door:
    datum: 1 January 2012
  3.  
    Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij
     
    49
     
    102204
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 16 August 2012
  4.  
    Eindelijk bewijs: meer sociale interactie leidt tot hogere merkbetrokkenheid
     
    19
     
    94827
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 15 February 2012
  5.  
    5 social media-trends 2013 met TrendStrateeg @LiekeLamb
     
     
    door:
    datum: 22 November 2012
  6.  
    Social media in Nederland: de cijfers (mei 2012)
     
    28
     
    75076
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 30 May 2012
  7.  
    Social media in Nederland: de halfjaarcijfers van 2012
     
    18
     
    72510
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 14 August 2012
  8.  
    Interview: de sociale strategie van KLM
     
    5
     
    71229
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 16 February 2012
  9.  
    Social media cijfers maart 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer
     
    17
     
    65179
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 3 April 2012
  10.  
    Drie social media marketing trucs die ik niet meer wil zien in 2012
     
    32
     
    63096
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 3 January 2012
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
  1.  
    Nieuwe website Marketingfacts is live!
     
    68
     
    25902
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 23 February 2012
  2.  
    “A brand IS what people THINK it is” – een branding les van #eChick
     
    63
     
    36321
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 27 January 2012
  3.  
    De trailing slash als oplossing voor enkele SEO-problemen
     
    55
     
    15527
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 1 March 2012
  4.  
    Facebook’s brood is Hyves’ dood
     
    51
     
    40082
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 1 March 2012
  5.  
    Hoe kom je aan een baan in de online marketing en communicatie?
     
    50
     
    21891
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 19 July 2012
  6.  
    Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij
     
    49
     
    102204
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 16 August 2012
  7.  
    Crisis in online advertentieland
     
    46
     
    11603
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 29 June 2012
  8.  
    22 oktober a.s.: Deel Je Blog Dag
     
    40
     
    12914
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 15 October 2012
  9.  
    De cookiewetgeving gaat in: wat nu?
     
    40
     
    34342
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 5 June 2012
  10.  
    Cookiewet wordt aangepast: maar wat hebben we eraan?
     
    37
     
    22113
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 20 December 2012
Om technische redenen worden de likes in deze tabel niet correct weergegeven

Dit jaar staat het artikel Social media cijfers februari 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves en meer van blogger Mark de Bruin met meer dan 132.000 doorkliks qua aantal doorkliks op nummer 1. Een mooie prestatie van Mark en ook nog eens bijzonder omdat hij met het artikel Handig: Alle 2012 trends voor mobiel, social media, marketing, adverteren en CRM ook nog eens de nummer 2 positie inneemt en daarnaast met het artikel 5 social media-trends 2013 met TrendStrateeg @LiekeLamb de nummer 5 positie inneemt in de top10 2012 o.b.v. aantal doorkliks. Van de totaal 9 aritkelen die hij schreef in 2012 staan er 3 in deze top 2012. Micha Coster staat met het artikel Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij op nummer 3 met iets meer dan 102.000 doorkliks. In februari ging de nieuwe website van Marketingfacts live, ontwikkeld in samenwerking met Mangrove. Zo'n moment levert natuurlijk veel reacties op, dusdanig veel zelfs dat dat het Marketingfacts-artikel met de meeste reacties in 2012 is geworden.

MARKETINGFACTS TOPPERS
SOCIAL SHARING 2012
TWITTER
 
Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij
 
49
 
102234
 
 
{tweet_count}
 
1299
 
{googlepluscount}
 
{linkedinsharecount}
 
 
door:
datum: 16 August 2012
FACEBOOK
 
Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij
 
49
 
102234
 
 
{tweet_count}
 
1299
 
{googlepluscount}
 
{linkedinsharecount}
 
 
door:
datum: 16 August 2012
LINKEDIN
 
Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij
 
49
 
102234
 
 
{tweet_count}
 
1299
 
{googlepluscount}
 
{linkedinsharecount}
 
 
door:
datum: 16 August 2012
GOOGLE+
 
SEOers gaan Google+ groot maken
 
26
 
45038
 
 
{tweet_count}
 
{likecount}
 
{googlepluscount}
 
{linkedinsharecount}
 
 
door:
datum: 17 January 2012

Goede artikelen leveren veel doorkliks op en worden sneller gedeeld in de social media. Gemiddeld levert een artikel op Marketingfacts in 2012 111 (re)tweets, 13 Facebook likes en 11 LinkedIn Shares op. Voor Google+ ligt het gemiddelde per artikel in 2012 onder de 1, terwijl dat in 2011 nog 2,5 was. Het delen op Twitter en Facebook is daarin tegen ten opzichte van 2011 vrijwel verdubbeld.

zet dit jaar een mooie prestatie neer: zijn artikel Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij wordt in absolute aantallen het meest geshared op Facebook, maar wordt ook op Twitter en LinkedIn het meest geshared van alle Marketingfacts-artikelen in 2012.

Ondanks deze nummer-1 positionering zien we ook verschillen tussen de social platformen. Niet geheel onverwacht blijkt een een artikel over Facebook sneller te worden gedeeld op Facebook dan op andere netwerken. Toch is het verrassend dat Dagboek van een Marketinghoer in de top5 staat van meest gedeelde Marketingfacts-artikelen op LinkedIn. Iets wat je niet zou verwachten gezien de titel en het zakelijke karakter van LinkedIn.

TOP 5 RECLAMEREVIEWS 2012
2012
  1.  
    ReclameReview: Coke Zero 007
     
    5
     
    19230
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 24 October 2012
  2.  
    ReclameReview: Bloemen.nl
     
    0
     
    18574
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 25 January 2012
  3.  
    ReclameReview: Mentos Gum Breeze (Pre-roll van het Jaar 2011)
     
    2
     
    16351
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 5 January 2012
  4.  
    ReclameReview: McDonald’s
     
    1
     
    14829
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 16 February 2012
  5.  
    ReclameReview: Toyota Prius Wagon
     
    7
     
    14594
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 8 February 2012
ALL TIME
  1.  
    ReclameReview: BBC bij KPN
     
    3
     
    111550
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 15 June 2011
  2.  
    ReclameReview: Hunkemöller
     
    37
     
    45561
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 23 March 2011
  3.  
    ReclameReview: Grolsch disst Bavaria
     
    11
     
    44632
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 16 June 2010
  4.  
    ReclameReview: Grolsch - It’s all around
     
    10
     
    37480
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 11 August 2010
  5.  
    ReclameReview: FBTO
     
    9
     
    31852
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 22 June 2011
Om technische redenen worden de likes in deze tabel niet correct weergegeven

David Brinks velt elke week zijn oordeel over een commercial in de ReclameReviews op Marketingfacts. Coke Zero sponsort de nieuwe James Bond-film Skyfall en maakt dit jaar de connectie tussen het merk en de film optimaal met de actie "Unlock the 007 in you. You have 70 seconds!". De commercial staat dit jaar qua doorkliks op de #1 positie van alle Reclamereviews. De BBC bij de KPN-commercial van vorig jaar is nog steeds met ruime afstand de ReclameReview met de meeste doorkliks All Time.

TOP 10 MARKETINGFACTS ALL TIME
OP BASIS VAN DOORKLIKS
  1.  
    Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen?
     
    81
     
    296582
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 23 August 2010
  2.  
    Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM
     
    58
     
    293642
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 6 October 2011
  3.  
    Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
     
    172
     
    289566
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 26 December 2005
  4.  
    Social Media Monitoring & Marketing Tools
     
    87
     
    243871
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 24 March 2010
  5.  
    Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 1 - 5
     
    32
     
    233591
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 17 February 2010
  6.  
    Social Media in Nederland: cijfers en feiten
     
    34
     
    219642
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 17 September 2010
  7.  
    Facebook in Nederland: Een analyse
     
    37
     
    202373
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 21 January 2011
  8.  
    Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook
     
    30
     
    197794
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 1 July 2011
  9.  
    Verboden plekken in Nederland
     
    75
     
    192495
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 11 September 2006
  10.  
    Wie zijn de internetmiljonairs onder 41 jaar?
     
    19
     
    192050
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 24 May 2007
OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
  1.  
    Joost toegankelijk voor iedereen
     
    172
     
    18032
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 1 May 2007
  2.  
    Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
     
    172
     
    289566
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 26 December 2005
  3.  
    Nederlandse Weblogger ‘beboet’
     
    152
     
    27044
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 4 November 2007
  4.  
    Joost: TV-revolutie in de dop
     
    151
     
    23135
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 27 February 2007
  5.  
    Zo maak je campagne op Hyves!
     
    147
     
    85647
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 13 August 2009
  6.  
    Vodafone HSDPA: niet doen!
     
    147
     
    131148
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 15 February 2007
  7.  
    Wat moet ik in godsnaam met ‘Podcasting’?
     
    144
     
    22066
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 10 October 2005
  8.  
    Buma/Stemra stuurt deze week de eerste 500 facturen naar websites voor muziek gebruik
     
    141
     
    35208
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 22 September 2008
  9.  
    Online op weg naar het Witte Huis (5) Obama wint met 68%! Geef jouw peiling en win!
     
    137
     
    15744
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 4 November 2008
  10.  
    Overzicht Corporate Blogs in Nederland
     
    132
     
    40295
     
     
    {tweet_count}
     
    {likecount}
     
    {googlepluscount}
     
    {linkedinsharecount}
     
     
    door:
    datum: 11 October 2006
Om technische redenen worden de likes in deze tabel niet correct weergegeven

In de Marketingfacts top-10 artikelen All Time zien we het effect van de long tail. Op nummer 1 staat qua aantal doorkliks Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen? Een artikel dat Marco Derksen twee jaar geleden schreef en vorig jaar nog niet eens in de top-10 All Time stond. Het toenemende aantal iPads en het gebruik door kinderen i.c.m. een redelijk goed opgebouwde ranking in Google en af en toe een comment over een nieuwe app, zorgen ervoor dat dit artikel in een jaar tijd de top10 behaalt en meteen het meest bekeken artikel op Marketingfacts All time is geworden. Gefeliciteerd Marco, dat moet toch inspiratie zijn voor een paar nieuwe blogs van jou in 2013;-) Wat betreft de meeste reacties heeft ruim 5 jaar na dato het artikel Joost toegankelijk voor iedereen met 172 reacties nog steeds de meeste reacties All time. Een mooie prestatie van Gijsbregt.

top10 bloggers 2012
op basis van doorkliks
OP BASIS VAN
GEMIDDELD AANTAL DOORKLIKS

  1. Mark de Bruin
    Marketing @ ANWB
    Gemiddeld 48719 doorkliks over 9 artikelen
     

  2. Onderzoek: The Facebook Factor Mischa Coster
    Grey Matters
    Gemiddeld 42153 doorkliks over 3 artikelen
     

  3. Tien negatieve effecten van sociale media in 2012 Jaap Bloem
    Gemiddeld 34075 doorkliks over 2 artikelen
     

  4. Sanne Walvisch
    @SanneW
    Gemiddeld 31023 doorkliks over 1 artikelen
     

  5. Drie social media marketing trucs die ik niet meer wil zien in 2012 Remco Janssen
    Proudly Represents
    Gemiddeld 30885 doorkliks over 4 artikelen
     

  6. The Next Web Conference 2012: een feest van herkenning en een wereld van onthullingen Anneli Rispens
    KREM
    Gemiddeld 30648 doorkliks over 2 artikelen
     

  7. Volg @hartpatientAd terwijl hij zichzelf naar een gezond hart Twittert! Thomas Marzano
    Philips
    Gemiddeld 29286 doorkliks over 2 artikelen
     

  8. 3 creatieve manieren om de Facebook Timeline te gebruiken Peter Minkjan
    Likeconomics
    Gemiddeld 27802 doorkliks over 4 artikelen
     

  9. 7 tips voor het schrijven van overtuigende productteksten Hans Lemmens
    De Nieuwe Zaak e-Commerce
    Gemiddeld 27121 doorkliks over 1 artikelen
     

  10. Andre de Ruijter
    Daisycon
    Gemiddeld 26952 doorkliks over 1 artikelen
     
OP BASIS VAN
TOTAAL AANTAL DOORKLIKS

  1. Herziene Code E-mail treedt in werking Danny Oosterveer
    Marketingfacts
    Totaal 2583301 doorkliks over 187 artikelen
     

  2. Groupon: sterke groei, onzekere toekomst Bram Koster
    Marketingfacts
    Totaal 1112091 doorkliks over 94 artikelen
     

  3. Je conversie boosten met dynamische online video en content J-P De Clerck
    Conversionation
    Totaal 624263 doorkliks over 29 artikelen
     

  4. The Social Interview: Innovatieve recruitment via Facebook Erik van Roekel
    ING Groep
    Totaal 445005 doorkliks over 20 artikelen
     

  5. Handig: Alle 2012 trends voor mobiel, social media, marketing, adverteren en CRM Mark de Bruin
    Marketing @ ANWB
    Totaal 438471 doorkliks over 9 artikelen
     

  6. ReclameReview: Mentos Gum Breeze (Pre-roll van het Jaar 2011) David Brinks
    Hardcopy
    Totaal 376661 doorkliks over 45 artikelen
     

  7. Top Names: Floris en Edial Dekker (Gidsy): Een jongensboek in Berlijn Erwin Blom
    TheCrowds
    Totaal 371388 doorkliks over 53 artikelen
     

  8. Google maakt grote stappen met Search plus Your world Jan Willem Alphenaar
    Social Media Academy
    Totaal 318542 doorkliks over 15 artikelen
     

  9. Diensten innovatie om de retailers 17 miljard kostende retourzendingen te verlagen Gianluigi Cuccureddu
    DAMARQUE
    Totaal 305029 doorkliks over 26 artikelen
     

  10. Week 8/2012 Viral Friday / It’s a Snap, Peugeot en Inception Park Rudi de Groot
    SocialMedia8
    Totaal 224744 doorkliks over 30 artikelen
     

Niet onverwacht, gezien de top 10 van artikelen 2012, staat Mark de Bruin dit jaar qua gemiddeld aantal doorkliks per artikel op de nummer-1 positie in de top-10 Marketingfacts-bloggers. Mark schreef 9 artikelen in 2012, die gemiddeld 48.698 doorkliks opleverde. Danny Oosterveer haalde in totaal ruim 2,5 miljoen doorkliks naar zijn 187 artikelen in 2012. Eens even rekenen voor Danny zijn beoordeling.... 2,5 miljoen x gemiddeld 3 banners per artikel.. x CPM... ;-)

TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS O.b.v. aantal artikelen
2012

  1. {title} Danny Oosterveer
    Marketingfacts
    187 artikelen
    @DannyOosterveer facebook linkedIn Danny Oosterveer op google+ website Volg Danny Oosterveer via RSS
     

  2. {title} Bram Koster
    Marketingfacts
    94 artikelen
    @bramkoster linkedIn Bram Koster op google+ website Volg Bram Koster via RSS
     

  3. Erwin Blom
    TheCrowds
    53 artikelen
    @erwblo Erwin Blom op google+ website Volg Erwin Blom via RSS
     

  4. {title}David Brinks
    Hardcopy
    45 artikelen
    @davidbrinks David Brinks op google+ Volg David Brinks via RSS
     

  5. {title} Rudi de Groot
    SocialMedia8
    30 artikelen
    @reach facebook linkedIn Rudi de Groot op google+ youtube flickr 4square hyves slideshare tumblr scribd digg stumbleupon delicious website Volg Rudi de Groot via RSS
     

  6. {title} J-P De Clerck
    Conversionation
    29 artikelen
    @conversionation facebook linkedIn J-P De Clerck op google+ slideshare website Volg J-P De Clerck via RSS
     

  7. {title} Gianluigi Cuccureddu
    DAMARQUE
    26 artikelen
    @DamarqueViews facebook linkedIn website Volg Gianluigi Cuccureddu via RSS
     

  8. {title} Ronnie Overgoor
    7 Ditches TV
    24 artikelen
    @ronnieovergoor facebook linkedIn Ronnie Overgoor op google+ flickr slideshare website Volg Ronnie Overgoor via RSS
     
ALL TIME

  1. {title} Marco Derksen
    Upstream
    8250 artikelen
    @marcoderksen Marco Derksen op google+ Volg Marco Derksen via RSS
     

  2. {title} Erik van Roekel
    ING Groep
    834 artikelen
    @evr facebook linkedIn Erik van Roekel op google+ flickr 4square slideshare delicious Volg Erik van Roekel via RSS
     

  3. {title} Carl Mangold
    24/7 World.net
    588 artikelen
    @CarlMangold linkedIn Carl Mangold op google+ website Volg Carl Mangold via RSS
     

  4. {title} Danny Oosterveer
    Marketingfacts
    500 artikelen
    @DannyOosterveer facebook linkedIn Danny Oosterveer op google+ website Volg Danny Oosterveer via RSS
     

  5. {title} David Brinks
    Hardcopy
    282 artikelen
    @davidbrinks David Brinks op google+ Volg David Brinks via RSS
     

  6. {title} Albert Treur
    CombiTrading
    266 artikelen
    @mediagrid Volg Albert Treur via RSS
     

  7. Paul van Veenendaal

    231 artikelen
    @yizmo Volg Paul van Veenendaal via RSS
     

Naast de doorkliks naar de geschreven artikel kun je de bloggers ook rangschikken naar het totaal aantal geschreven artikelen, zoals in de tabel hierboven. De top-3 Marketingfacts-bloggers op basis van totaal aantal artikelen is al een aantal jaren ongewijzigd: Marco Derksen staat op nummer 1 met 8.250 artikelen in totaal, op ruime afstand van de nummer 2 Matthijs van de Broek met 1.673 artikelen. Hoewel ik de laatste tijd minder artikelen schrijf en wat meer op de achtergrond actief ben voor Marketingfacts, staat ik met 834 artikelen voor Marketingfacts nog steeds op nummer 3.

 

TOP 10 MARKETINGFACTS LEDEN
o.b.v. aantal reacties
2012

  1. {title} Ingmar de Vegte
    Hogeschool Utrecht
    21 reacties
    @IngmardeVegte facebook linkedIn website Volg Ingmar de Vegte via RSS
     

  2. {title} Remco de Vries

    18 reacties
    @Remcodv Volg Remco de Vries via RSS
     

  3. {title} postma
    spoqs.nl
    17 reacties
    @postma Volg postma via RSS
     

  4. {title} hidde tuinstra
    Social Inc.
    13 reacties
    @hidde Volg hidde tuinstra via RSS
     

  5. {title} Bart van der Kooi
    ClickQ
    10 reacties
    @aboutbart Bart van der Kooi op google+ website Volg Bart van der Kooi via RSS
     
ALL TIME

  1. {title} Jeroen Mirck
    Mirck Media
    786 reacties
    @JeroenMirck facebook linkedIn Jeroen Mirck op google+ youtube flickr hyves website Volg Jeroen Mirck via RSS
     

  2. {title} Roy Huiskes
    chapter42.com
    557 reacties
    @chapter42 facebook Volg Roy Huiskes via RSS
     

  3. {title} Kasper Katje

    442 reacties
    Volg Kasper Katje via RSS
     

  4. {title} Remco de Vries

    265 reacties
    @Remcodv Volg Remco de Vries via RSS
     

  5. {title} Kjeld Kahn
    Void Station
    250 reacties
    @Kjeld facebook linkedIn Kjeld Kahn op google+ website Volg Kjeld Kahn via RSS
     

  6. {title} Arnoud

    244 reacties
    Volg Arnoud via RSS
     

  7. {title} Fred Zelders

    228 reacties
    @FZelders website Volg Fred Zelders via RSS
     

  8. {title} Paul Hottinga
    Paul Hottinga
    213 reacties
    @paulhottinga linkedIn Volg Paul Hottinga via RSS
     

Leuk al die bloggers, maar als er geen reageerders zijn, is er niet echt een actieve community. Last but not least in dit artikel dan ook de top-10 Marketingfacts-leden op basis van aantal reacties in 2012 en All Time. Daarbij hebben we dit jaar de selectie aangescherpt, diegene die ooit Marketingfactsblogger is geweest, maar nu gewoon lid is, is uitgesloten van deze lijst. Mike van Hoenselaar plaatste in 2012 36 reacties op Marketingfacts en staat daarmee op nummer 1 in de leden top-10 over 2012. Het lijkt misschien raar dat iemand met 36 reacties de meeste reacties heeft geplaatst in 2012, terwijl we in totaal meer dan 6000 reactie kregen, maar veel reacties zijn van bloggers en reacties worden vaak ook niet ingelogd geplaatst waardoor deze reacties niet kunnen worden meegenomen in dit overzicht. Zorg dus dat je ingelogt bent als je een reactie plaatst als je in dit overzicht wilt komen! Jeroen Mirck voert met maar liefst 784 reacties de ledenlijst All Time aan op ruime afstand gevolgd door Roy Huiskes.

Infographic Marketingfacts Jaaroverzicht 2012

Graphic Designer Erik Wiegers, die ook verantwoordelijk was voor het Marketingfacts Jaarboek 2011 en 2012, leverde dit jaar opnieuw een fraaie infographic van het Marketingfacts Jaaroverzicht 2012 aan! Klik op de afbeelding voor een vergroting

Voor wie van dit alles naar niet genoeg kan krijgen, hier nog even de lijstjes van voorgaande jaren:

En voor een stukje historisch perspectief kun je ook het Back2theFuture twitteraccount van Marketingfacts volgen dat artikelen uit het archief twittert. Weet je meteen waar we ons een paar jaar geleden (terecht of niet) vreselijk druk om maakten;-)

Bedankt

Tot zover de Marketingfacts-statistieken over 2012. Het was een fikse klus om samen te stellen, maar al zeg ik het zelf: het is weer een mooi overzicht geworden met prachtige cijfers die we met zijn allen hebben gemaakt. Niet alleen de bloggers, maar ook de reageerders en lezers. Mede namens de hele Marketingfacts-crew: bedankt!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Tof overzicht van Marketingfacts! Met stipt een van mijn favoriete sites voor een frisse blik op marketing! Allen alvast een hele fijne (en veilige) jaarwisseling gewenst!

    geplaatst op
  • Enorm mooi overzicht Erik & Erik! Blijft mooi om te zien hoe enorm veel shares en verkeer sommige topics hebben gegenereerd. Congrats met je 1e plek Mark!

    geplaatst op
  • Wow wat een mooi artikel Erik. En dankjewel Danny. Is het mij na 6 jaar bloggen voor Marketingfacts toch een keer gelukt. Voor mij persoonlijk was het artikel van Mischa het hoogtepunt. Wat een waanzinnig goed artikel is dat. Met recht het meest gedeelde artikel. Morgenochtend om 10 uur verschijnt mijn eerste artikel met daarin weer alle trends 2013 voor social media, digital marketing, internet en mobile in 1 artikel.

    geplaatst op
  • Enorm veel respect voor Erik voor alle data die hij elk jaar weer uit het CMS weet te peuren en dat op zo'n overzichtelijke wijze weet op te schrijven ;) En uiteraard ook zeer fraai gevisualiseerd door Erik W.!

    geplaatst op
  • Wow, wat een mooi overzicht. Indrukwekkende cijfers, ik kan niets anders zeggen.

    geplaatst op
  • Dank voor de reacties! 't is elk jaar weer een fikse klus om samen te stellen, maar leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt.

    geplaatst op
  • Mooi overzicht (en mooie plaatjes :D)! Interessant dat juist de social sharers zich afvragen (of vinden dat hun vrienden zich moeten afvragen) waarom iedereen een leuker leven lijkt te hebben dan zijzelf.

    geplaatst op
  • Leuk om terug te lezen. En ik ben natuurlijk verguld met mijn eerste plek in de All Time Comment List. Het afgelopen jaar was ik hier niet zo actief, maar ik vermoed dat dat in 2013 wel weer bijtrekt. :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.