GPT-3: De voor- en nadelen

ChatGPT is hot: Ieder zelfbenoemd internetspecialist slingert vol trots automatisch gegenereerde teksten op social media, alsof ze dit taalverwerkingsmodel zelf hebben ontwikkeld.

21 december 2022, 12:30 5205 x gelezen

Mensen zijn opgewonden over de resultaten en lijken zich nu pas te beseffen dat AI toegankelijk is voor iedereen, terwijl men hier al jaren  gebruik van maakt in uiteenlopende vormen. Denk hierbij aan gezichtsherkenning op een telefoon, Google Translate of de suggesties in je favoriete muziekstreamingdienst. Tijd voor een uitleg van GPT-3, de mogelijkheden, de beperkingen en mogelijke gevaren.

Even kort: Wat is GPT-3?

GPT-3 is een taalverwerkingsmodel ontwikkeld door OpenAI. Het is een vooraf getraind model dat gebruikmaakt van machine learning technieken om tekst te genereren en taalgerelateerde taken uit te voeren. GPT-3 is een voorbeeld van kunstmatige intelligentie (AI) en wordt vaak gebruikt voor taken die een hoog niveau van taalverwerking vereisen, zoals vertaling en samenvatting. Het is een van de meest geavanceerde taalverwerkingsmodellen op dit moment en kan hoogwaardige tekst genereren. Het taalmodel GPT-3 is ook zeer geavanceerd in het voorspellen van tekst.

Wat is GPT-3 niet?

GPT-3 is geen menselijke taalspecialist en heeft geen kennis van specifieke onderwerpen. Het is geen kunstmatige intelligentie die in staat is te communiceren als een menselijk wezen. GPT-3 kan niets anders dan tekst genereren uit informatie die het heeft gezien tijdens het trainingsproces met een beperking van informatie tot 2021. Op dit moment heeft dit taalverwerkingsmodel geen toegang tot actuele informatie of is het in staat om actuele informatie te bestuderen. Wanneer we praten over GPT-3, dan praten we niet over kunstmatige creativiteit. We praten over een gemiddelde uitkomst van informatie dat het internet op is geslingerd (90% van de trainingsdata) en aan bepaalde criteria voldoet.

ChatGPT: Voorbeeld GPT-3

GPT-3 wordt momenteel voornamelijk gebruikt in taalgerelateerde toepassingen, zoals het voorspellen van tekst, het genereren van natuurlijk klinkende zinnen en het beantwoorden van vragen. ChatGPT is een voorbeeld waar je eenvoudig zelf dit model kan uitproberen:

Voorbeeld 1: tekstschrijven (ChatGPT).

Voorbeeld 2: Code schrijven (ChatGPT).

GPT-3 is een taalmodel en dus geen afbeeldingsmodel en is niet specifiek ontworpen om te werken met afbeeldingen. Het model kan wel werken met afbeeldingen wanneer het wordt gecombineerd met een afbeeldingsclassificatiemodel of afbeeldingsgeneratiemodel. Een voorbeeld hiervan is DALL·E. Dit model heeft de relatie geleerd tussen afbeeldingen en de tekst die wordt gebruikt om deze te beschrijven.

Voordelen van GPT-3

Inspiratiebron voor copywriters
GPT-3 is geen kunstmatige creativiteit en kan dus ook niet gebruikt worden als vervanging van creativiteit. Uiteraard kan GPT-3 prima gebruikt worden als hulpmiddel om tekst te schrijven en als inspiratiebron voor een gestructureerd artikel. GPT-3 is een prima assistent om sneller een tekst te schrijven en je van je writer’s block te helpen, mocht je daar last van hebben.

GPT-3: Hulpmiddel voor het schrijven van code
GPT-3 is geen programmeertaal op zich, maar het kan wel gebruikt worden om tekst te genereren in verschillende talen, waaronder ook programmeertalen. GPT-3 is dus een prima hulpmiddel om code te genereren. Dit kan handig zijn voor programmeurs die op zoek zijn naar inspiratie of hulp bij het oplossen van problemen. Er zijn een aantal programmeertalen waar GPT-3 code voor kan genereren, zoals:

  • Python: een populaire programmeertaal voor het ontwikkelen van allerlei soorten software, van data-analyses tot webapplicaties.
  • Java: een veel gebruikte taal voor het ontwikkelen van allerlei soorten software en applicaties
  • C++: een andere taal die vaak gebruikt wordt voor het ontwikkelen van software en high-performance apps.
  • Swift: een taal die veel gebruikt wordt voor het ontwikkelen van iOS- en macOS-applicaties.
  • PHP: een taal die vaak gebruikt wordt voor het ontwikkelen van server-side scripts voor websites.

GPT-3 is ook in staat om programmeertalen als Ruby, C#, Javascript, Kotlin, Objective-C, Dart en nog veel meer te genereren. Daarnaast is het uitermate geschikt voor het ondersteunen van front-end ontwikkeling van websites met HTML en CSS.

Maar, GPT-3 is in mijn ogen geen vervanging voor een menselijke programmeur en het is belangrijk om te onthouden dat het systeem alleen zo goed is als de input die het krijgt. Het is van belang om altijd de gegenereerde code te controleren voor deze in gebruik wordt genomen.

Informatie opzoeken
Net zoals een zoekmachine is GPT-3 in staat om met weinig input de gebruiker te voorzien van veel output. Er zijn verschillende voorbeelden van GPT-3 zoekmachines die getest worden. Doordat GPT-3 op moment van schrijven slechts informatie bevat t/m 2021, is de informatie die opgevraagd kan worden niet actueel.

GPT-3 kan grappig zijn
Wanneer mensen op populaire sociale media als LinkedIn een post doen over gegenereerde tekst met GTP-3, levert dit vaak veel likes en response op. GPT-3 kan soms grappig zijn en een ludieke post opleveren, al ben je zeker niet de eerste die dit probeert. Ook is GPT-3 uitermate humoristisch, wat zorgt dat GTP-3 de lachers op de hand krijgt.

GPT-3 bekritiseerd

Omdat GPT-3 is getraind op enorme hoeveelheden internetgegevens, kan het soms ongewenste of onjuiste informatie produceren. GPT-3 en andere AI-modellen voor natuurlijke taalverwerking zijn bekritiseerd vanwege het produceren van tekst die stereotypen in stand houdt en “giftige” taal uitspuwt (zie ook dit artikel van Bart Verheijen met pijnlijke voorbeelden). Grotendeels komt dit doordat het model is getraind met behulp van gegevens die zijn verzameld van een internet dat doordrenkt is met deze informatie. OpenAI heeft InstructGPT ontwikkeld wat een techniek gebruikt om te leren van menselijke feedback. Het moet er voor gaan zorgen dat de gegenereerde tekst minder ‘giftig’ van aard is.

Nadelen van GPT-3

GTP-3 voor vindbaarheid in Google
Het creëren van waardevolle content voor gebruikers is een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie. Eenvoudig nieuwe content produceren is een eitje via GPT-3 en zorgt ervoor dat website-eigenaren snel een website kunnen vullen met content die interessant kan zijn voor de doelgroep. 

Helaas voor de website eigenaren die verwacht hadden nu hun website in een handomdraai te veranderen in een goudmijn is het niet zo simpel. Google gebruikt zelf kunstmatige intelligentie om zoekresultaten te rangschikken en om te detecteren of content waardevol is voor een gebruiker. 

Het is nog steeds tegen de richtlijnen van Google om geautomatiseerde content in te zetten om gevonden te worden in de zoekmachine en dit geldt dus ook voor door kunstmatige intelligentie gegenereerde content. Een belangrijke voorwaarde is dat content origineel is, en dat is content gegenereerd door GPT-3 niet. Google rolt regelmatig updates uit om de zoekresultaten waardevol te houden voor de gebruiker. Voorbeelden hiervan zijn de helpful content update die in het leven is geroepen om te bepalen of content echt waardevol is voor de gebruiker of de toevoeging van ervaring als belangrijke graadmeter. 

Computerkracht
GPT-3 is enorm groot en vereist veel computerkracht om te draaien, wat het moeilijk en duur maakt om te gebruiken voor sommige toepassingen. Volgens berekeningen heeft het 4.3 miljard gekost om het model te trainen.

GPT-3 in combinatie met andere algoritmen
Bijna overal op het internet zijn we getuige van resultaten van algoritmen die voornamelijk zijn gecreëerd om inhoud te laten zien die men interessant lijkt te vinden. Denk hierbij aan social media platformen als Facebook en LinkedIn waar je vooral content te zien krijgt die kans heeft jou aan te spreken.

Met de komst van taalverwerkingsmodellen als GPT-3 wordt het eenvoudiger om specifieke informatie die jou interesseert in een nieuw jasje te gieten en te herhalen. Het algoritme van onder andere social media zorgt dat deze herhaling van informatie snel kan plaatsvinden met alle gevolgen van dien.

Herhaling
Het probleem van de werking van dergelijke algoritmen is dat voordat wij door hebben dat het om herhaling gaat, we vaak al beïnvloed zijn door deze informatie. Het is dus van nog groter belang om informatie die voorbij komt niet als vanzelfsprekend te zien. De creaties die worden gegenereerd met GPT-3 kunnen in een rap tempo en geautomatiseerd op het web worden geplaatst en zijn voor iedereen toegankelijk. Het algoritme, gevoed door data die door de mens op het web is geplaatst, zal in de toekomst deze informatie weer gebruiken om nieuwe teksten te genereren. Alles wat met GPT-3 wordt gegenereerd is niet nieuw, maar een herhaling van informatie die elders beschikbaar is. Dit leidt op termijn tot herhaling van troep of tot “inteelt” resultaten. 

“Alles wat met GPT-3 wordt gegenereerd is niet nieuw, maar een herhaling van informatie die elders beschikbaar is.”

Kantelpunt

We zijn op een kritiek punt beland waar mensen zichzelf nog vaker moeten afvragen of de informatie die je ziet wel zo vanzelfsprekend is. Met de komst van GPT-3 en vergelijkbare AI, wordt het internet waarschijnlijk nog verder vervuild met AI gegenereerd afval die je misschien beter niet kunt lezen. De grote uitdaging voor social media platformen en zoekmachines hierin is om door AI gegenereerde informatie te herkennen en anders te rangschikken. De toekomst moet uitwijzen of bij deze innovatie genoeg over het ethische aspect is nagedacht. Sommigen, zoals Sander Duivestein, pleiten zelfs voor een verbod op GPT-3.

Stefan Rooijakkers
SEO & content marketing manager bij SDIM

Stefan Rooijakkers heeft meer dan 15 jaar ervaring in digitale marketing en is op dit moment werkzaam bij SDIM, waar hij leiding geeft aan de SEO en content marketing afdeling. Naast partner bij SDIM helpt Stefan DDMA bij de organisatie van het onmisbare congres voor online marketeers: Friends of Search. Ook is Stefan mede-eigenaar van een succesvol e-commerce bedrijf, een skatepark en een horecagelegenheid. Stefan houdt veel van computeren.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!