AI is geen toekomstmuziek meer; het is hier en het verandert alles. Van gepersonaliseerde interacties tot datagedreven besluitvorming: bedrijven die AI slim inzetten, nemen een voorsprong. Maar hoe zorg je dat technologie jouw strategie versterkt zonder de menselijke touch te verliezen? Dat is dé vraag die vele marketeers, e-commerce managers en CMO’s moeten beantwoorden.
Diverse bedrijfjes proberen met generatieve AI de doden tot ’leven’ te wekken in de vorm van een chatbot, een avatar of hologram. Terwijl ze er zelf van overtuigd zijn iets goed te doen, krijgen ze steeds meer te maken met ethische dilemma’s. Hoe het werken met AI zeker geen business as usual is.
Met behulp van AI identificeer je niet alleen de interesses van je doelgroep. Het geeft je ook de mogelijkheid om deze interesses te analyseren op relevantie. Daarnaast geeft het je inzicht in hun onderlinge relaties. Door de verbanden te (her)kennen, de link te leggen en zo jouw doelgroep te vinden en treffen, vergroot je de kans op succes.
Het eerste artikel van een drieluik over muziek en AI, geschreven door Niels de Jong van Tambr: ‘De uitdaging is om de voordelen van AI te omarmen, zonder in een muzikaal keurslijf gedwongen te worden.’
David Vogel (code d'azur) is een trouwe bezoeker van SXSW. Een korte impressie van wat hij deze editie heeft gezien. En gemist.
De Metagids #80 - Een humoristisch maar ook onthullend symptoom van onze digitale cultuur: de Gumbo Slice meme.
Vraaggesprek met Wilco Verdoold, vanuit zijn rol als docent marketing bij de HvA. Over AI in het onderwijs en over de invloed op het marketingvak.
"Totale zelfdestructieve waanzin. Goed bezig LinkedIn! Je hebt zojuist je eigen been eraf geschoten!"
Hoe 'Data as a Product' marketeers helpt om gericht en effectief de juiste Data- en AI keuzes te maken.
De Metagids #68 - We zijn als samenleving niet klaar voor de nieuwe neprealiteit.
Veel AI-projecten falen: dit biedt kansen om het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie.