De week op social: Google zoekresultaten in selfies, Instagram Story Highlights en Pinterest Bot

10 december 2017, 08:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: populaire bekendheden beantwoorden vragen op Google in selfie-stijl, Messenger lanceert livestreaming voor gamers, Instagram introduceert standalone berichtenapp Direct en voegt Highlight-sectie voor je Stories toe en Pinterest lanceert Messengerbot en Chatextensie.

Bekendheden beantwoorden vragen op Google in selfie-stijl

Bekendheden beantwoorden vragen op Google in selfie-stijl

Google’s samenwerking met een aantal populaire bekendheden zou weleens tot iets heel groots kunnen uitgroeien. De zoekgigant nodigde bekendheden zoals Priyanka Chopra, Will Ferrell, Tracee Ellis Ross en Gina Rodriguez uit om vragen van Google-gebruikers in selfie-stijl te beantwoorden. Het gaat hier om een pilot voor mobiele devices.

Nu alle grote platformen fors investeren in videocontent, zou het presenteren van zoekresultaten in selfie-stijl tot nieuwe mogelijkheden kunnen leiden voor adverteerders (denk aan sponsoring).

Mocht je willen weten of Will Ferrell een stropdas kan strikken, of wat hij doet om te ontstressen, zoek dan op “Will Ferrell” via je mobiel en je zult verrast zijn over zijn antwoorden. Ik kan deze selfie-stijl antwoorden wel waarderen. Wat denk jij? Laat het weten in een reactie.

Bron: Google

Messenger lanceert live streaming voor gamers

Vorig jaar lanceerde Facebook games voor Messenger. Het aantal games in de app is gegroeid van 30 naar 70 met meer dan 100 betrokken game-ontwikkelaars wereldwijd. En gamen betekent natuurlijk meer tijd doorbrengen in de app.

Omdat jongeren massaal via YouTube kijken naar video’s van gamers, is het niet verrassend dat Facebook nu livestreaming introduceert voor gamers op Messenger.

Het livestreamingproces is eenvoudig. Terwijl je aan het gamen bent, tik je op het camera-icoon rechtsboven de game. Vervolgens kies je het publiek waarmee je je livestream wilt delen. Zodra je op de knop ‘Start Live Video’ klikt, start het delen. Na afloop publiceert Facebook de livestream op je profiel of pagina zodat anderen de video in herhaling kunnen bekijken.

Nog een aantal leuke weetjes over gamen in Messenger: met het populaire spel ‘Words with Friends‘ zijn inmiddels 695 miljoen woorden gemaakt, het basketbalspel is 4,2 miljard keer gespeeld (indrukwekkend met 1,3 miljard gebruikers) en het bekende Pac-Man telt tot nu toe 200 miljoen speelminuten in Messenger.

Bron: Messenger

Instagram introduceert standalone berichtenapp Direct

Instagram Direct Standalone app

Instagram blijft Snapchat-features kopiëren. Vorige week lanceerde Snap haar app met een volledig redesign. Het meest opvallende daarbij was het splitsen van persoonlijke berichten in een vriendentab en berichten van overige media in een discovertab.

Instagram maakt nu een test bekend met de standalone berichtenapp ‘Direct’. Direct is de inbox in je Instagram-app. De test start in zes landen: Chili, Israël, Italië, Portugal, Turkije, en Uruguay.

Kennelijk zien steeds meer platformen de noodzaak om privéberichten van vrienden, bekenden en familie te isoleren van publieke berichten van merken, media en uitgevers. Zo is Facebook onlangs een test gestart met een separate nieuwsstroom, heeft Snap het redesign al doorgevoerd en nu volgt Instagram met een test van Direct als standalone app.

De populariteit van berichtenapps belooft voor Instagram dat Direct als standalone app zeker een toekomst heeft. En daarmee opent het sociale platform wederom een nieuwe interessante plek voor adverteerders.

Bron: TheVerge

Instagram voegt Highlight-sectie voor je Stories toe

Instagram Highlight Stories

Instagram Stories verdwijnen in principe na 24 uur, behalve als je ze zelf opslaat. Om Stories een langer zichtbaar leven te geven, introduceert Instagram nu Stories Highlights.

Met Instagram versie 25 verschijnt nu onder je profiel een sectie met Story Highlights. Met de nieuwe update slaat Instagram al je Stories automatisch op in je archieven. En vanuit die archieven kun je nu een keuze maken welke Stories je wilt highlighten op je profiel. Alleen jij hebt als gebruiker toegang tot je archief.

Bron: Adweek

Pinterest lanceert Messenger bot en Chatextensie

Pinterest-Messenger-Bot

Volgens Hayder Casey, engineering manager bij Pinterest, zoeken wekelijks 200 miljoen mensen naar pins op Pinterest. Een groot deel van de pins die mensen vinden, delen ze via Facebook met vrienden of familie.

Om delen met vrienden en familie eenvoudiger te maken, introduceert Pinterest deze week een chatextensie en bot voor Messenger.

Zodra je de chatextensie opent in Messenger, krijg je toegang tot een Pinterest-zoekvenster. De zoekresultaten laden snel, tonen volledige afbeelingen en indien een artikel beschikbaar is bij de Pin, is dat snel te bekijken. Als je pinresultaten verschijnen, zie je onder de pins een optie om de content direct te delen via Messenger.

Naast de chatextensie kun je nu ook een chat starten met de Pinterestbot in Messenger. Hiermee brengt Pinterest de zoekfunctie naar Messenger. Zodra je je hebt aangemeld bij de bot via de startknop op Messenger, krijg je de vraag ‘wat ben je aan het zoeken’. Door je zoekwoord op te geven in het venster, geef je de bot opdracht om relevante Pins te vinden.

De Pinbot is op dit moment alleen in staat om zoekfuncties uit te voeren. Elke conversatie die je start, leidt tot een zoekactie. Maar wellicht voegt Pinterest binnenkort meer intelligentie toe, zodat je een interactieve chatsessie kunt voeren met de Pinbot.

De Pinterest chatextensie rolt uit naar alle Pinners die de Engelse versie van de app gebruiken. De bot is beschikbaar voor alle platformen op mobiel en web. Zorg dat je Pinterest-app verise 6.40 op iOS en 6.45 op Android hebt.

Bron: Pinterest

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!