Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

Wat willen jongvolwassenen écht zien over voeding op sociale media? 5 tips om hen te bereiken

Met de 500+ miljoen Instagram posts met #food of #recipe en het steeds groeiend aantal food influencers is voeding niet meer weg te denken uit ons dagelijks mediagebruik. Vooral jongvolwassenen tussen 18-25 worden overspoeld met impactvolle mediaberichten over voeding. Maar hoe navigeren zij deze stortvloed aan berichten: waar zijn ze naar op zoek en komen hun verwachtingen wel overeen met wat er op hun scherm verschijnt?

Merken en UGC: Herken jij marketing als het van een vriend komt?

Overal op sociale media zie je Brand-related User Generated Content (Br-UGC) – oftewel merkgerelateerde content die niet door merken zelf, maar door consumenten wordt gedeeld. Maar wat betekent dat voor jou als marketeer? Is een Instagramfoto van een vriend met z’n nieuwe Nikes puur toeval, of stiekem een sterke marketinguiting? En herkennen consumenten die overtuigingspoging eigenlijk wel?

Moeten we in 2025 na gaan denken over een comment-verbod?

In nieuwsmedia wordt nog dagelijks gerefereerd aan reacties op sociale media. De vraag is: wie hecht er anno 2025 nog waarde aan ongefilterde en polariserende comments, juist als waardevolle context in de vorm van feiten essentieel is? De overschaduwende vraag luidt: welk nut heeft commentaar van ongeverifieerde personen en welke schade hebben berichten van bots op hoe mensen de waarheid percipiëren? Scherper nog: moeten we niet af van het commentaar van Jan en alleman op sociale media?

TikTok Limbo: hoe creators omspringen met de onzekerheid rond het platform

TikTok is het kloppend hart van een hele generatie contentmakers. Dansjes, storytelling, memes en minidocumentaires—de app is voor velen dé springplank naar een digitale carrière. Maar er hangt al een tijd een donkere wolk boven het platform. Dreigende bans, politieke druk en veiligheidszorgen maken de toekomst van TikTok onzeker. Wat betekent dit voor de Nederlandse TikTok-creators? Voelen zij de dreiging? En hoe bereiden zij zich voor op een mogelijke exit?

Van engagement naar betekenis: hoe social media zich moeten heruitvinden

Ondanks de enorme mogelijkheden van social media, zien we ook (steeds) vaker de schaduwzijden: polarisatie, misinformatie en een algoritme dat engagement boven kwaliteit plaatst. Toen ik een artikel las over het concept van Prosocial Media zag ik gelijk een haakje binnen ons vakgebied. Een discussie die marketeers niet kunnen negeren.

The Bigger the Better? Welk type influencers genereert de meeste engagement?

Met welke influencers kun je als adverteerder het beste samenwerken? Verschilt dit per platform? En welk type influencer is het meest effectief? In de literatuur zijn hierover twee uiteenlopende gedachten.

Onderzoek: ‘Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan volwassenen’

Uit onderzoek van de UvA, gepubliceerd in ‘Science Advances’, is voor de eerste keer op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren gevoeliger kunnen zijn voor reacties op social dan volwassenen. ‘Het heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren.’

Babyboomers maken de overstap naar digitale content, maar merken blijven achter

Babyboomers omarmen digitale content. Terwijl merken zich fixeren op Gen Z, ondergaat de welvarende babyboomgeneratie een mediaverschuiving.

TikTok versterkt relatie met de marketingsector door toe te treden als kennispartner van DDMA

Als kennispartner van DDMA wil TikTok een actieve rol spelen in het professionaliseren van de sector en bijdragen aan een sterkere marketingindustrie.

Toezichthouders spreken Meta aan op informatie rond gratis account

Toezichthouders hebben onderzocht of Meta gebruikers vooraf voldoende juiste en duidelijke informatie verstrekte om de gevolgen van hun keuze voor een betaald of ‘gratis’ account te kunnen beoordelen.

Het waarom achter groei bestedingen impressiekanalen zoals TikTok

‘Top van de funnel’-kanalen blijken meer bij te dragen aan groei dan gedacht

To meme or not to meme?

Wordt de meme-manager een specialistische functie zoals ook bijvoorbeeld social media manager of influencer? Gaat deze functie de hit vormen in 2024?