Met de 500+ miljoen Instagram posts met #food of #recipe en het steeds groeiend aantal food influencers is voeding niet meer weg te denken uit ons dagelijks mediagebruik. Vooral jongvolwassenen tussen 18-25 worden overspoeld met impactvolle mediaberichten over voeding. Maar hoe navigeren zij deze stortvloed aan berichten: waar zijn ze naar op zoek en komen hun verwachtingen wel overeen met wat er op hun scherm verschijnt?
Overal op sociale media zie je Brand-related User Generated Content (Br-UGC) – oftewel merkgerelateerde content die niet door merken zelf, maar door consumenten wordt gedeeld. Maar wat betekent dat voor jou als marketeer? Is een Instagramfoto van een vriend met z’n nieuwe Nikes puur toeval, of stiekem een sterke marketinguiting? En herkennen consumenten die overtuigingspoging eigenlijk wel?
In nieuwsmedia wordt nog dagelijks gerefereerd aan reacties op sociale media. De vraag is: wie hecht er anno 2025 nog waarde aan ongefilterde en polariserende comments, juist als waardevolle context in de vorm van feiten essentieel is? De overschaduwende vraag luidt: welk nut heeft commentaar van ongeverifieerde personen en welke schade hebben berichten van bots op hoe mensen de waarheid percipiëren? Scherper nog: moeten we niet af van het commentaar van Jan en alleman op sociale media?
TikTok is het kloppend hart van een hele generatie contentmakers. Dansjes, storytelling, memes en minidocumentaires—de app is voor velen dé springplank naar een digitale carrière. Maar er hangt al een tijd een donkere wolk boven het platform. Dreigende bans, politieke druk en veiligheidszorgen maken de toekomst van TikTok onzeker. Wat betekent dit voor de Nederlandse TikTok-creators? Voelen zij de dreiging? En hoe bereiden zij zich voor op een mogelijke exit?
Ondanks de enorme mogelijkheden van social media, zien we ook (steeds) vaker de schaduwzijden: polarisatie, misinformatie en een algoritme dat engagement boven kwaliteit plaatst. Toen ik een artikel las over het concept van Prosocial Media zag ik gelijk een haakje binnen ons vakgebied. Een discussie die marketeers niet kunnen negeren.
Met welke influencers kun je als adverteerder het beste samenwerken? Verschilt dit per platform? En welk type influencer is het meest effectief? In de literatuur zijn hierover twee uiteenlopende gedachten.
Uit onderzoek van de UvA, gepubliceerd in ‘Science Advances’, is voor de eerste keer op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren gevoeliger kunnen zijn voor reacties op social dan volwassenen. ‘Het heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren.’
Babyboomers omarmen digitale content. Terwijl merken zich fixeren op Gen Z, ondergaat de welvarende babyboomgeneratie een mediaverschuiving.
Als kennispartner van DDMA wil TikTok een actieve rol spelen in het professionaliseren van de sector en bijdragen aan een sterkere marketingindustrie.
Toezichthouders hebben onderzocht of Meta gebruikers vooraf voldoende juiste en duidelijke informatie verstrekte om de gevolgen van hun keuze voor een betaald of ‘gratis’ account te kunnen beoordelen.
‘Top van de funnel’-kanalen blijken meer bij te dragen aan groei dan gedacht
Wordt de meme-manager een specialistische functie zoals ook bijvoorbeeld social media manager of influencer? Gaat deze functie de hit vormen in 2024?