De week op social: Instagram Live met vrienden en nieuwe tools voor Facebook groepen

28 oktober 2017, 07:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Instagram introduceert live video met vrienden, Facebook rolt nieuwe tools uit voor groepbeheerders, Facebook geeft uitleg over de testen met aparte nieuwsstroom bedrijvenpagina’s, Facebook Workplace lanceert desktop app met chatfunctie en LinkedIn voegt nieuwe smart replies toe aan Messaging.

Instagram introduceert live video met vrienden

Instagram live met een vriend

Live video biedt marketeers nieuwe mogelijkheden om hun verhaal te delen met hun publiek. En Instagram speelt daar handig op in met de uitrol van live video met vrienden.

Sinds deze week zie je een nieuw icoontje zodra je live video activeert in je app. Met het icoontje met twee gezichten kun je vrienden die je live video bekijken, direct uitnodigen om in je uitzending te komen. Een dialoog is soms leuker dan een monoloog en deze feature opent daarmee nieuwe creatieve mogelijkheden voor live shows via Instagram. Nodig bijvoorbeeld gasten uit om live in je uitzending te verschijnen en laat je publiek meedoen door vragen te stellen.

Live video duurt maximaal een uur en je kunt de video aan het einde delen voor een periode van 24 uur, of opslaan en via een ander socialmediaplatform aanbieden aan een nieuw publiek.

Zodra iemand die je kent (of een merk) live gaat met een vriend, zie je twee overlappende iconen in je Story-bar bovenaan de startpagina van je app.

De ‘live met een vriend’-feature is onderdeel van de nieuwe update versie 20 en beschikbaar op iOS en Android.

Bron: Instagram

Facebook rolt nieuwe tools uit voor groepbeheerders

Facebook groepen nieuwe tools

Facebook is als platform per definitie gericht op communities. Facebook Groepen maken het eenvoudig om je eigen community te bouwen, die al dan niet publiekelijk toegangelijk is. Voor bedrijven vormen Facebook Groepen een handige tool voor het leveren van klantenservice of faciliteren van online trainingen.

Facebook investeert in Groepen en rolt deze week nieuwe tools uit om het beheren van Groepen eenvoudiger te maken. Zo zijn er nu:

  • Welkomstberichten die automatisch nieuwe leden van groepen taggen in het bericht
  • Badges voor groepbeheerders, moderatoren en nieuwe leden, zodat het eenvoudig is voor leden om te weten wat de rol (status) is van andere leden binnen de groep
  • Gedetailleerde groepsprofielen met toegang tot publiek beschikbare informatie van andere leden
  • Extra tools voor beheerders om het posten van berichten en modereren van reacties eenvoudiger te maken

Bron: TechCrunch

Facebook geeft uitleg over de testen met aparte nieuwsstroom bedrijvenpagina’s

Facebook nieuwsstroom

Facebook test momenteel de behoefte van gebruikers om twee separate nieuwsstromen te hebben. Eén stroom met persoonlijke berichten en de ander voor publieke content van onder andere bedrijvenpagina’s.

De test – die loopt in landen als Sri Lanka, Bolivia, Slowakije, Servië, Guatemala en Cambodia – heeft voor ongerustheid gezorgd onder Facebookpagina-eigenaren. De interpretatie van de test was dat Facebook een aparte nieuwsstroom zou gaan uitrollen voor pagina’s. De bedrijvenpagina-eigenaren, die al tijden kampen met een daling van het organische bereik van paginaberichten, zagen de bui al hangen. Met een aparte nieuwsstroom voor hun berichten zou het bereik nog verder onder druk komen te staan.

Reden voor Facebook om uitleg te geven. Volgens Facebook is het een test in een beperkte groep landen met als doel de behoefte aan een aparte nieuwsstroom te peilen. De test betekent volgens Facebook niet dat de social gigant nu van plan is om deze separate nieuwsstroom ook daadwerkelijk wereldwijd uit te rollen. En Facebook heeft ‘momenteel’ ook geen plannen om bedrijvenpagina’s te laten betalen voor zichtbaarheid in de nieuwsstroom of via de separate stroom Explore.

Voorlopig lijkt deze uitleg de gemoederen te bedaren, maar het blijft zaak om de ontwikkeling van de nieuwsstromen op Facebook nauwlettend te volgen.

Bron: Facebook

Facebook Workplace lanceert desktop app met chatfunctie

Workplace by Facebook

Een jaar geleden introduceerde Facebook het sociale platform voor bedrijven: Workplace. Het Workplace-account staat los van je persoonlijke Facebook-account en biedt medewerkers een sociaal platform voor samenwerking en communicatie.

Je kunt gratis starten met Workplace en krijgt toegang tot functies zoals: live video streaming, voice en video calls, workplace chat, team- en projectgroepen en het opslaan van data.

Met een premium account kun je Workplace uitbreiden door koppeling met tools zoals G Suite en krijg je meer beheermogelijkheden. Workplace premium is gratis voor non-profit organisaties en onderwijsinstellingen. Bedrijven betalen momenteel $3,- per gebruiker per maand voor de eerste duizend gebruikers.

Deze week lanceert Workplace een desktop app met een chatfunctie die naast screen sharing ook video chatten mogelijk maakt met een groep tot 50 deelnemers. Daarnaast krijgt Workplace een nieuw design met een eenvoudigere gebruikersinterface.

Bron: TechCrunch

LinkedIn voegt nieuwe smart replies toe aan Messaging

Je kent ze wellicht wel, smart replies. Zodra je via LinkedIn Messaging een direct bericht ontvangt van een LinkedIn contact, verschijnen er onderaan de pagina drie suggesties voor een reactie. Deze smart replies zijn niet altijd origineel, maar wel echte time savers. Met een klik op één van de opties, reageer je binnen een seconde.

LinkedIn wil deze smart replies nu nog slimmer maken met machinelearning. Door rekening te houden met de context van het gesprek, krijg je straks via LinkedIn Messaging nog meer gepaste reacties om snel te kunnen reageren. En binnenkort voegt LinkedIn er ook een persoonlijk tintje aan toe door alvast de naam van je contact mee te nemen in een reactie.

Bron: LinkedIn

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!