Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook

25 januari 2020, 07:59

Dagelijks gebruik Twitter en LinkedIn in de lift, Instagram en YouTube grootste stijgers

Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

Bekijk de nieuwe versie van het onderzoek hier: Social media in Nederland 2021.

Tijd van social media is voorbij!?

Deze uitspraak deed minister-president Rutte vorige week. Social media in het algemeen zijn volgens de premier “een beetje voorbij” en “over de hype heen”. Ja, de tijd dat er vier sociale netwerken voor honden zijn, is gelukkig voorbij. Maar hij suggereert dat social-mediagebruik op zijn retour is. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat niet het geval. Maar liefst 96 procent van de Nederlanders maakt er gebruik van. Dat percentage is onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld zitten we dagelijks 98 minuten op social media. De tijdsbesteding aan social media is het laagst onder 65-plussers (82 minuten per dag). Jongeren (15 t/m 19 jaar) zijn met 143 minuten dagelijks het meest druk in de weer op social media.

Het vertrouwen van Nederlanders in social media is nooit echt hoog geweest. Desondanks vertoont het aantal gebruikte platforms een stijgende lijn. Het Cambridge Analytica-schandaal zorgde ogenschijnlijk alleen voor een tijdelijke terugloop in gebruik van Facebook en Twitter, dit jaar is er geen duidelijke daling zichtbaar.

2018 2019 2020
Facebook 78% 73% 74%
Twitter 20% 18% 20%

Alle grote platforms zijn gegroeid in gebruik ten opzichte van vorig jaar. De grootste stijgers in aantallen zijn Instagram (+710.000 gebruikers) en YouTube (+ 430.000 gebruikers).

Bijna 9 op de 10 Nederlanders actief op WhatsApp

De volgorde in de top-5 van meeste gebruikte social media in Nederlanders is gelijk als die van vorig jaar. De meeste winst zit bij Instagram. De duidelijke lijstaanvoerder is WhatsApp. 12,1 miljoen Nederlanders gebruiken de messengerdienst van Facebook. Dat is 2 procent meer dan vorig jaar. Vrijwel alle jongeren (97 procent) gebruiken WhatsApp. Ook onder 20-39-jarigen en 40-64-jarigen is de app onmisbaar: 9 op de 10 maakt er gebruik van. Alleen onder 65-79-jarigen (78 procent) en 80-plussers (56 procent) valt nog marktaandeel te behalen. WhatsApp heeft inmiddels een ogenschijnlijk onmisbare status. Op de vraag “Welk platform is voor u op dit moment het meest belangrijk?” is WhatsApp verruit het meest genoemde antwoord.

De berichtenservice wordt ook intensief gebruikt. 9,3 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks, 2 procent meer dan vorig jaar. Leuk feitje is dat men gemiddeld in ongeveer zeven WhatsApp-groepen actief is. Onder studenten/scholieren ligt dat ruim hoger met gemiddeld elf groepen.

Facebook-gebruik onder jongeren blijft kelderen

In een jaar zonder grote schandalen weet Facebook lichtjes te groeien in gebruikers. Dit jaar maken 10,4 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, dat zijn er 230.000 meer dan in 2019 (+2 procent). Onder de meeste leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit. Onder jongeren blijft het gebruik wel afnemen. In de afgelopen jaren daalde het Facebookgebruik onder jongeren van 88 procent in 2016 naar 51 procent in 2020.

Facebook-gebruikers blijven behoorlijk actief. 7,1 miljoen gebruiken het sociale netwerk dagelijks om berichten te sturen of updates van vrienden te lezen. Dat zijn er 280.000 (+4 procent) meer dan vorig jaar. Dat is en blijft indrukwekkend. De derde op de lijst van dagelijks meest gebruikte social media is YouTube, met 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Ruim de helft minder!

YouTube groeit door, ook dagelijks gebruik

Ruim 9 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube, een nette groei van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Het dagelijks gebruik is altijd al relatief laag geweest, daar laat de videosite ook dit jaar weer een mooie groei van 14 procent zien. 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube elke dag.

Instagram grootste stijger, Snapchat hervindt groei

Instagram maakt dit jaar de grootste groei door. 5,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram, dat zijn er 0,7 miljoen, oftewel 14% meer dan vorig jaar. Ruim de helft daarvan, 3,4 miljoen Nederlanders, zijn dagelijks te vinden op Instagram. Instagram is er duidelijk in geslaagd om gebruikers het platform intensiever te laten gebruiken. Het dagelijks gebruik groeide met 29 procent (770.000 gebruikers) ten opzichte van 2019. Wel zien we dat de groei van Instagram aan het afvlakken is, met name binnen de doelgroep 15-19 jaar. Niet geheel onlogisch, want onder die doelgroep zit de adoptie al boven de 80 procent.

Vorig jaar meldde ik dat de groei van Snapchat gestagneerd leek. Ook internationaal was dat het geval, de app had moeite om een bredere doelgroep aan te spreken. In 2018 probeerde men dit met een nieuw design, maar dat viel niet bepaald in de smaak. Het aantal dagelijks actieve gebruikers daalde 3 kwartalen lang. Sinds medio 2019 zit het aantal Snapchat-gebruikers echter weer in de lift. Dat is ook te zien in de Nederlandse cijfers. 2,7 miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat, dat zijn er 310.000 (+13 procent) meer dan vorig jaar. Ook het dagelijks gebruik groeide, van 1,3 naar 1,5 miljoen (+17 procent).

TikTok door 700.000 Nederlanders gebruikt

Het speelveld van social media is de afgelopen jaren gestabiliseerd. TikTok, die sommigen beter kennen als Musical.ly, is the new kid in town. TikTok is een app waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken andere bewegingen maken. Het format, waarin veel gebruik wordt gemaakt van versnellingen, effecten en filters, drijft gebruikers bovendien tot het maken van veel grappige en bijzondere content. In die zin doet het mij erg denken aan Vine, waarvan je je met terugwerkende kracht afvraagt waarom Twitter er in hemelsnaam mee gestopt is.

TikTok wordt momenteel door 0,7 miljoen Nederlanders gebruikt, waarvan 280.000 mensen de app dagelijks gebruiken. Maar, dat zijn Nederlanders van 15 jaar en ouder. De app is met name populair onder kinderen en tieners. Om daar inzicht in te krijgen heeft Newcom ouders uit dit onderzoek gevraagd naar het mediagebruik van hun kinderen. Daaruit blijkt dat er maar liefst 425.000 gebruikers zijn onder 6-14-jarigen!

Dagelijks gebruik Twitter en LinkedIn flink in de lift

LinkedIn en Twitter worden door respectievelijk 4,7 en 2,8 miljoen Nederlanders gebruikt. De adoptie van zowel Twitter als LinkedIn is al jarenlang behoorlijk stabiel. Vorig jaar kreeg het Twitter-gebruik nog een tik; dit jaar lijkt de microblog zich daarvan te herstellen. Het aantal gebruikers nam met 310.000 toe, een goede 13 procent. Het aantal LinkedIn-gebruikers bleef relatief gelijk ten opzichte van vorig jaar, het zakelijke sociale netwerk kreeg er 70.000 gebruikers bij (+2 procent).

Interessanter wordt het als we gaan kijken naar het dagelijks gebruik. LinkedIn heeft van oudsher veel moeite om zijn leden – op het moment van schrijven zijn dit er ruim 7,9 miljoen, te converteren naar actieve gebruikers. Voor een grote groep blijft het een online CV. Maar het lijkt er met meer focus op onder andere de verbeterde tijdlijn, blogs en hashtags steeds beter in te slagen om gebruikers vaker naar het platform te trekken. Vorig jaar steeds het dagelijks gebruik al met 19 procent, dit jaar groeit het met nog eens 24 procent! Daarmee zijn er 771.000 LinkedIn-gebruikers dagelijks actief.

Bij Twitter is de verhouding minder scheef, ruim één op de drie gebruikers komt dagelijks op Twitter. Het zijn er dit jaar om precies te zijn 1.132.000, en dat betekent een flinke groei van 25 procent (ofwel 224.000 gebruikers) ten opzichte van 2019.

Groei Pinterest stagneert

Daar waar Pinterest de afgelopen jaren een consistente jaarlijkse groei kende, is deze ontwikkeling dit jaar tot een halt geroepen. De afgelopen twee jaar groeide het online prikbord met zo’n half miljoen bezoekers per jaar. Het dagelijks gebruik daalde zelfs ten opzichte van 2019.

Over het onderzoek ‘Social media in Nederland 2020’

Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.000. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2020.

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Mark

    Dank, fijn overzicht. Maar waarom blijft iedereen hardnekkig whatsapp als social media bestempelen?

    Volgens mij is het gewoon een berichtendienst. Was sms dan ook social media? Is telefoneren ook social media? Zijn Facetime en IMessage dan ook social media? O nee, nu zit Apple ineens in de social media! Is dan niets meer heilig?


    26 januari 2020 om 10:58
    DannyOosterveer

    Ha Mark,

    De discussie laait elk jaar op. Ik zou zelf geen social media noemen, vanwege het ontbreken van het openbare karakter. Tegelijkertijd heeft een Snapchat dat bv. ook niet. Ook heeft het geen one-to-many communicatie.

    Het maakt het wel mogelijk dat mensen op grote schaal met elkaar in contact komen. We zien bovendien dat een deel van het socialmediagebruik is weggenomen door messengerdiensten.


    26 januari 2020 om 19:53
    DannyOosterveer

    Wat wel enigszins inconsistent is dat je in die redenatie dan ook andere messengers zou moeten meenemen (Facebook Messenger, Signal, WeChat, Telegram, e.d.).


    26 januari 2020 om 19:55
    Bekaert

    Kloppen de cijfers in de grafiek over TikTok? Want dan kom je niet op 0,7 mil.


    27 januari 2020 om 08:24
    DannyOosterveer

    Hi Bekaert,

    Alle cijfers in dit artikel geldt voor Nederlanders van 15 jaar en ouder. Maar voor het deel over kinderen/TikTok hebben ze ouders gevraagd naar het mediagedrag van hun kinderen in de leeftijd van 6 t/m 14. Dus in de grafiek over TikTok zie je 1) het gebruik van kinderen 6 t/m 14 (ruim 400.000 gebruikers) en 2) het gebruik van Nederlanders van 15 jaar en ouder (ruim 700.000 gebruikers).


    27 januari 2020 om 08:30
    Tadek Solarz

    Dank voor al het werk.


    27 januari 2020 om 08:45
    frank

    Whatsapp in de basis 1to1 communicatie.

    Maar door de hoeveelheid whatsapp groepen, en de snelheid waarmee dingen daardoor 1toMany gedeeld worden maakt het wellicht voor het virale aanjagen wél een social media middel. Inderdaad net als een iMessage groep.


    27 januari 2020 om 10:28
    Petra ter Doest

    Ha danny, Dank voor je overzicht, strak en helder als altijd. Wat me meest verbaas is bet facebookgebruik dat nog stijgt. Als ik om me heen kijk is mijn indruk dat vooral besloten groepen het goed doen en dat ook juist een feature is die de andere platformen niet evenaren. Is dat ook jouw indruk?


    27 januari 2020 om 13:21
    Petra ter Doest

    Ha danny, Dank voor je overzicht, strak en helder als altijd. Wat me meest het meest verbaast is het facebookgebruik dat nog stijgt. Als ik om me heen kijk is mijn indruk dat vooral besloten groepen het goed doen en dat ook juist een feature is die de andere platformen niet evenaren. Is dat ook jouw indruk?


    27 januari 2020 om 13:22
    DannyOosterveer

    Hi Petra,

    In mijn bubbel weinig laggards, dus ik zie het Facebookgebruik in mijn directe omgeving niet echt toenemen. Ik denk dat Facebook best een hoop unieke features heeft. Denk aan events, en inderdaad ook de groepen (gebruik ik zelf ook het meest). FB Marketplace is volgens mij ook best populair.


    27 januari 2020 om 14:37
    Nynke

    Interessant overzicht. Grappig dat je het wel over Vine hebt, maar niet over (het net nieuwe) Byte. De “Vine 2” waar veel lang op hebben gewacht. Benieuwd hoe die het gaat doen.


    28 januari 2020 om 19:45
    DannyOosterveer

    Ja inderdaad Nynke, ik last er eergisteren over. Ik ben ook benieuwd!


    28 januari 2020 om 21:33
    M. Schakel

    Het is wel jammer dat je uit het rapport dat opgevraagd kan worden, alleen een powerpoint presentatie krijgt…. #bummer


    20 maart 2020 om 10:19
    Boaz

    Dankjewel voor deze pagina. Nu kan ik weer door met mijn werkstuk.


    9 april 2020 om 09:49
    Martin Beek

    Hallo Danny. Goed onderbouwt artikel!

    Er is ook 100% Nederlandse sociale media. Weliswaar met “slechts” tussen de enkele tienduizenden tot honderdduizend gebruikers, maar wellicht interessant om te noemen, nu er op Facebook een nieuwe “leegloop” plaatsvindt. Noemenswaardig zijn friendweb.nl – Nederland’s oudste nog bestaande sociale netwerk, Partyflock.nl – een profielensite rond festivals en uitgaan, NuJij.nl – een profielensite rond actueel nieuws en nog enkele kleinere social media sites twikie.nl. Zie ik nog echt 100% Nederlandse social media sites over het hoofd?


    13 augustus 2020 om 16:55
    schmittdav

    Facebook is een zeer nuttig instrument voor het communiceren met mensen die we kennen. Maar facebook mag het niet misbruiken. Hij mag de vertrouwelijke informatie van mensen niet onthullen.


    15 augustus 2020 om 07:58
    Demy van Nistelrooij

    Fijn overzicht! Ik schrijf een paper over de relatie tussen attitude, motieven en intentie van het Instagramgebruik onder Nederlandse studenten. Ik heb hiervoor ook cijfers nodig over geslacht. Heeft u enig idee hoeveel Nederlandse mannen en Nederlandse vrouwen op dit moment gebruik maken van Instagram?


    9 oktober 2020 om 12:42
    Bollebeertje

    Handig zo’n overzicht. Wat ik wel frappant vind is dat het aantal dagelijkse YouTube gebruikers verhoudingsgewijs laag ligt ten opzicht van het totaal aantal gebruikers, terwijl bij Facebook en WhatsApp dat veel hoger ligt.

    Daarnaast heb ik het idee dat bijna niemand van mijn leeftijd (tot 30 jaar) meer op facebook zit. Iedereen zit op Snapchat, Instagram (wat natuurlijk ook van facebook is) en TikTok tegenwoordig.

    Ik ben benieuwd naar de infographic van komend jaar


    13 oktober 2020 om 20:24
    Bollebeertje

    Handig zo’n overzicht. Wat ik wel frappant vind is dat het aantal dagelijkse YouTube gebruikers verhoudingsgewijs laag ligt ten opzicht van het totaal aantal gebruikers, terwijl bij Facebook en WhatsApp dat veel hoger ligt.

    Daarnaast heb ik het idee dat bijna niemand van mijn leeftijd (tot 30 jaar) meer op facebook zit. Iedereen zit op Snapchat, Instagram (wat natuurlijk ook van facebook is) en TikTok tegenwoordig.

    Ik ben benieuwd naar de infographic van komend jaar


    13 oktober 2020 om 20:25
    DannyOosterveer

    @Boaz, goed om te horen!

    @Martin, dat klopt. En je hebt ook nog grote NL communities als Tweakers en Bokt.nl, met beiden enorm veel leden.

    @Demy, ik ga het voor je navragen


    15 oktober 2020 om 20:45
    DannyOosterveer

    @Demy Ik heb inmiddels antwoord voor je. Op Instagram is 41% van de gebruikers man en 59% is vrouw.


    15 oktober 2020 om 20:45
    Joyce Verdijk

    Goedemorgen Danny,

    Fijn zo’n helder overzicht, geeft mooie inzichten.

    Wel heb ik een vraagje, je spreekt over 4.7 milj LinkedIn gebruikers en later heb je het over 7,9milj. te converteren gebruikers.

    Kun je uitleggen hoe je dit ziet?


    20 november 2020 om 08:07
    DannyOosterveer

    Hi Bekaert,

    Alle cijfers in dit artikel geldt voor Nederlanders van 15 jaar en ouder. Maar voor het deel over kinderen/TikTok hebben ze ouders gevraagd naar het mediagedrag van hun kinderen in de leeftijd van 6 t/m 14. Dus in de grafiek over TikTok zie je 1) het gebruik van kinderen 6 t/m 14 (ruim 400.000 gebruikers) en 2) het gebruik van Nederlanders van 15 jaar en ouder (ruim 700.000 gebruikers).


    20 november 2020 om 15:51
    DannyOosterveer

    Hi Joyce,

    4,7 miljoen is het aantal door Newcom gemeten gebruikers, dus mensen die zichzelf maandelijks actief LinkedIn-gebruiker noemen.

    Er zijn veel meer mensen, inmiddels ruim 8 miljoen, met een LinkedIn-account. Uit het onderzoek blijkt echter dat een groot deel daarvan niet zegt maandelijks actief te zijn.


    20 november 2020 om 15:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief