Social media in Nederland 2019: Facebook verliest ruim half miljoen gebruikers

Instagram is de grote winnaar, groei Snapchat tot een halt geroepen

Social media in Nederland 2019: Facebook verliest ruim half miljoen gebruikers

Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is het afgelopen jaar afgehaakt van Facebook. In 2017 stopten al veel jongeren, maar nu daalt het gebruik over de hele linie. WhatsApp en Instagram schreven beiden groene cijfers en zorgen dat de positie van moederbedrijf Facebook stabiel blijft. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

Facebook grote verliezer, WhatsApp voert lijst aan

Het is voor het eerst dat er een duidelijke afname te zien is van het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers. Waar vorig jaar nog 10,8 miljoen Nederlanders het Amerikaanse sociale netwerk gebruikten, is dat dit jaar met 640.000 gebruikers gedaald tot 10,1 miljoen. Een daling van 6 procent. Facebook heeft dan ook een zwaar jaar achter de rug.

Het bedrijf was veelvuldig negatief in het nieuws, onder meer door schandalen met datalekken (waarbij die van Cambridge Analytica de kroon spande) en nepnieuws. Dit alles zorgt voor een groeiend wantrouwen jegens het sociale platform. Ook bij Arjen Lubach, die in zijn tv-programma Zondag Met Lubach kijkers opriep om - net als hijzelf - hun Facebook-account te verwijderen. Deze #DeleteFacebook-actie heeft ervoor gezorgd dat afgelopen jaar 240.000 Nederlanders hun account hebben opgezegd. Daarnaast zeggen 400.000 mensen dat zij weliswaar hun account niet hebben verwijderd, maar dat ze niet meer inloggen. 

"Schandalen met datalekken en nepnieuws hebben gezorgd voor een groeiend wantrouwen in Facebook"

Het aantal Nederlandse gebruikers dat Facebook intensief (dagelijks) gebruikt is eveneens significant afgenomen. Het dagelijks gebruik nam met 10 procent af van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen Nederlanders. De daling is het sterkst onder 15/19-jarigen, maar ook de groep van 20 tot 39 jaar gebruikt Facebook dagelijks veel minder frequent.

Hoewel de daling van het aantal Facebook-gebruikers slecht nieuws is voor oprichter Mark Zuckerberg, behoudt het Facebook-imperium zijn sterke positie. Daar waar Facebook zelf gebruikers moest inleveren, groeide het aantal gebruikers van WhatsApp en Instagram. WhatsApp kent het grootst aantal gebruikers en voert de ranglijst aan met 11,9 miljoen Nederlandse gebruikers, een groei van 3 procent ten op zichte van vorig jaar. Hiermee gebruikt 94 procent van de Nederlanders één of meer platforms van het Facebook-concern (en dan wordt Facebook Messenger nog niet eens meegenomen in dit onderzoek). 

Instagram maakt sterkste groei door

Daar waar Facebook de meeste gebruikers verliest, is Instagram de grote winnaar. Het social media-platform groeide van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers, een stijging van maar liefst 20 procent. Daarmee klimt Instagram een plekje op de ranglijst van meest gebruikte social media. Het passeert LinkedIn en neemt nu de vierde plaats in. Ook het dagelijks gebruik maakt het platform een flinke groei door. 2,7 Miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van de Instagram-app - dat is maar liefst 26 procent meer dan in 2017, toen nog 2,1 miljoen Nederlanders de app dagelijks aanslingerden. 

Meest gebruikte social media in Nederland 2019

Groei Snapchat stagneert

Instagram weet met succes jongeren aan zich te binden en daarnaast ook oudere leeftijdsgroepen te bereiken, wat heeft geresulteerd in een continuerende groei in gebruikers. Concurrent Snapchat heeft beduidend meer moeite om de jongeren-doelgroep te ontgroeien. Snapchat staat niet bekend om zijn toegankelijke interface. Om een grotere groep gebruikers aan te spreken voerde het eind 2017 een redesign door. Dat werd geen succes. De bestaande gebruikers konden het nieuwe design bepaald niet waarderen, en de app verloor internationaal zelfs 3 miljoen gebruikers.

Ook in de cijfers van Newcom zien we dat Snapchat een moeilijk jaar achter de rug heeft. De app wordt door 2,4 miljoen Nederlanders gebruikt, 75.000 (3 procent) minder dan vorig jaar. Dat is een trendbreuk van de ontwikkeling van de afgelopen jaren. 

Het dagelijks gebruik is eveneens licht gedaald. 1,3 Miljoen Nederlanders gebruiken de Snapchat-app elke dag, dat is 2 procent (25.000) minder dan vorig jaar. 

Als we het gebruik van Snapchat uitsplitsen naar leeftijdscategorieën dan zien we duidelijk terug dat vooral 15/19-jarigen de app gebruiken. Het gebruik onder Nederlanders van 40 jaar en ouder is vrijwel nihil. 

Intensiever gebruik YouTube, LinkedIn en Pinterest

Videosite YouTube heeft het afgelopen jaar goede zaken gedaan in Nederland. Het aantal gebruikers groeide van 8 miljoen naar 8,7 miljoen. De 720.000 nieuwe gebruikers zijn goed voor een groei van 9 procent. Het is daarmee na Instagram de grootste stijger, en zit steviger in het zadel van de derde plek op de ranglijst van meest gebruikte social media-platforms in Nederland.

"YouTube is grootste stijger na Instagram"

Het dagelijks gebruik ten opzichte van het totale gebruik van YouTube valt verhoudingsgewijs laag uit. Google wil dit graag aantrekken en zal dan ook blij zijn om te zien dat het dagelijks gebruik van zijn videodienst in Nederland met 11 procent is gegroeid naar 2,4 miljoen Nederlanders. Overigens is ook de groei van het dagelijks gebruik van WhatsApp erg indrukwekkend.

Dagelijks gebruik van social media in Nederland 2019

LinkedIn - dat van oudsher door veel gebruikers als 'online cv' wordt beschouwd - is ook al jaren bezig om gebruikers vaker terug te laten keren naar het sociale netwerk. Daar lijkt het progressie mee te boeken. Het dagelijks gebruik groeide in 2018 van 513.000 naar 611.000 Nederlanders, een groei van 19 procent. De totale gebruik van LinkedIn nam iets toe van 4,4 naar 4,6 miljoen gebruikers. 

"Pinterest groeit, Twitter daalt"

Online prikbord Pinterest deed eveneens goede zaken in dagelijks gebruik met een groei van maar liefst 25 procent. 734.000 Nederlanders gebruiken Pinterest dagelijks, terwijl dat er vorig jaar nog 587.000 waren. Ook in totaal gebruik deed het sociale platform goede zaken. Het gebruik van Pinterest groeide met 18 procent van 3 naar 3,5 miljoen mensen. 

Eén op de tien twitteraars haakt af

Met de nieuwe cijfers van Newcom kan de discussie over het aantal twitteraars die vorige week ontstond na aanleiding van een uitspraak van John de Mol worden beslecht. Nederland kent anno 2019 2,5 miljoen 'tweeps', een daling van 10 procent ten opzichte van vorig jaar, toen het aantal Twitter-gebruikers nog licht groeide.

Ook het frequente gebruik is afgenomen met 10 procent. 908.000 Nederlanders gebruiken Twitter dagelijks, waar er dat vorig jaar nog iets meer dan een miljoen waren. 85.000 voormalige gebruikers hebben daadwerkelijk hun account opgezegd. Zo'n 195.000 gebruikers zeggen niet meer in te loggen. Het gebrek aan vertrouwen in de berichten en nepnieuws zijn de belangrijkste redenen dat twitteraars afhaken. 

Over het onderzoek

Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.012. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2019.

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

Credits afbeelding: Book Catalog, licentie: CC BY-ND (Commercieel hergebruik)

Delen

0
6


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • LinkedIn heeft op dit moment (tijdens het plaatsen van deze update) 7.201.186 gebruikers.
    Dat is feitelijke data, geen steekproef.
    Check https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6495229971957579776

    geplaatst op
  • Ik krijg deze opmerking vaker van mensen die zich actief bezighouden met LinkedIn.

    Dat komt allereerst omdat LinkedIn transparant is (waar ik heel blij mee ben!) in hoeveel gebruikers het heeft. Ik gebruik ze ook graag in mijn socialmedia-overzicht. Waarom ik ze niet in deze post heb aangehaald? Simpelweg omdat ik hier alleen dit onderzoek gebruik. Je kan die cijfers niet met elkaar vergelijken. Binnen het onderzoek is alles op dezelfde manier gemeten en kan je dat wel.

    Beide cijfers kloppen in mijn ogen, maar verschillen omdat ze iets anders meten. LinkedIn is niet het enige platform waarbij het aantal geregistreerde gebruikers sterk verschilt van het aantal actieve gebruikers en/of het aantal mensen dat zegt het platform te gebruiken (dat laatste meet Newcom Research & Consultancy B.V.). Zo zijn er naar schatting 8 miljoen Nederlandse twitteraccounts. Maar veel worden niet actief gebruikt. Mensen zeggen ook geen gebruiker te zijn, ook al hebben ze wel een account. Datzelfde effect speelt ook op bij LinkedIn. Van welk cijfer je moet uitgaan is je eigen keus, ik kies er zelf voor om ze beide te gebruiken, omdat ze beiden iets anders zeggen.

    Voorop gesteld: ik vind LinkedIn fantastisch. Maar we moeten ook realistisch zijn dat er een aanzienlijk deel van die 7 miljoen accounts de dienst niet (maandelijks) actief gebruikt.

    geplaatst op
  • Het concept van zelf crypto verdienen aan je posts en videos zoals in de applicaties op de steem-blockchain (steemit, partiko, dtube etc) is een verademing voor mij. Geen censuur van bovenaf en een groot community gevoel. Wordt het ooit groot ? Wie weet.

    geplaatst op
  • Interessante cijfers, en als de vraagstelling consequent is zegt de trend natuurlijk veel.

    Tegelijkertijd kun je je afvragen of de term "gebruiken" nog wel de juiste term is. Wat is bijvoorbeeld een Twitter gebruiker? Iemand die een account heeft, iemand die dagelijks Twitter.com bezoekt of iemand die dagelijks bv embedded tweets tegenkomt in een nieuwsbericht? Wat is bijvoorbeeld een YouTube gebruiker? Volgens deze cijfers - https://www.omnicoreagency.com/youtube-statistics/ - heeft Youtube wereldwijd 1,9 miljard gebruikers, waarvan 50 miljoen heeft ooit wat geüpload en 30 miljoen de site dagelijks YouTube gebruikt. In dat licht zou 2,4 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland extreem veel zijn. Als je kijkt waar je overal embedded YouTube-content tegenkomt kan ik het me echter wel weer voorstellen. Ik heb het onderzoek gedownload maar wat er onder "dagelijks gebruik" wordt verstaan (of wat exact de vraagstelling is geweest) wordt helaas nergens toegelicht.

    Ook was ik wel benieuwd naar Reddit. Qua actieve gebruikers zou het (wereldwijd) inmiddels al Twitter, LinkedIn en SnapChat achter zich gelaten: https://www.socialmediatoday.com/news/reddit-now-has-as-many-users-as-twitter-and-far-higher-engagement-rates/521789/ dus ik ben wel benieuwd hoe Reddit het in Nederland doet. Kan daar helaas weinig over vinden.

    geplaatst op
  • @Ronald,

    Is zeker interessant. Ben wel benieuwd of de financiële prikkels er niet voor zorgen dat er allerlei onnodige bagger gedeeld wordt.

    geplaatst op
  • @Anders,

    Ik vermoed niet dat het in de vraagstelling zo strak is afgekaderd. De interpretaties wisselen inderdaad. Twitter en Facebook noemen iemand actief als hij heeft ingelogd op de website of app. Reddit, en TikTok heb ik ook al een aantal keer als vraag voorbij horen komen, zijn inderdaad ook erg interessant om te weten. Ik ga ze vragen of ze dit wellicht volgend jaar mee willen nemen.

    geplaatst op
  • Allen,

    De vraagstelling t.a.v. gebruik luidt: 'Maakt u gebruik van onderstaande social media?' Indien men de optie 'Ja, gebruik ik op dit moment' gekozen heeft, beschouwen wij dat als 'gebruik'.

    Dan krijgt men de vervolgvraag 'Hoe vaak maakt u gebruik van onderstaande social media?'. Respondenten die '7 dagen per week (elke dag)' als antwoord gaven, worden geteld als 'dagelijkse gebruikers'.

    Als jullie meer willen weten over vraagstelling of methodiek, neem dan gerust even contact op.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.