Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook

Dagelijks gebruik Twitter en LinkedIn in de lift, Instagram en YouTube grootste stijgers

Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook

Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

Tijd van social media is voorbij!?

Deze uitspraak deed minister-president  Rutte vorige week. Social media in het algemeen zijn volgens de premier "een beetje voorbij" en "over de hype heen". Ja, de tijd dat er vier sociale netwerken voor honden zijn, is gelukkig voorbij. Maar hij suggereert dat social-mediagebruik op zijn retour is. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat niet het geval. Maar liefst 96 procent van de Nederlanders maakt er gebruik van. Dat percentage is onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld zitten we dagelijks 98 minuten op social media. De tijdsbesteding aan social media is het laagst onder 65-plussers (82 minuten per dag). Jongeren (15 t/m 19 jaar) zijn met 143 minuten dagelijks het meest druk in de weer op social media.

Het vertrouwen van Nederlanders in social media is nooit echt hoog geweest. Desondanks vertoont het aantal gebruikte platforms een stijgende lijn. Het Cambridge Analytica-schandaal zorgde ogenschijnlijk alleen voor een tijdelijke terugloop in gebruik van Facebook en Twitter, dit jaar is er geen duidelijke daling zichtbaar. 

  2018 2019 2020
Facebook 78% 73% 74%
Twitter 20% 18% 20%

Alle grote platforms zijn gegroeid in gebruik ten opzichte van vorig jaar. De grootste stijgers in aantallen zijn Instagram (+710.000 gebruikers) en YouTube (+ 430.000 gebruikers). 

Bijna 9 op de 10 Nederlanders actief op WhatsApp

De volgorde in de top-5 van meeste gebruikte social media in Nederlanders is gelijk als die van vorig jaar. De meeste winst zit bij Instagram. De duidelijke lijstaanvoerder is WhatsApp. 12,1 miljoen Nederlanders gebruiken de messengerdienst van Facebook. Dat is 2 procent meer dan vorig jaar. Vrijwel alle jongeren (97 procent) gebruiken WhatsApp. Ook onder 20-39-jarigen en 40-64-jarigen is de app onmisbaar: 9 op de 10 maakt er gebruik van. Alleen onder 65-79-jarigen (78 procent) en 80-plussers (56 procent) valt nog marktaandeel te behalen. WhatsApp heeft inmiddels een ogenschijnlijk onmisbare status. Op de vraag "Welk platform is voor u op dit moment het meest belangrijk?" is WhatsApp verruit het meest genoemde antwoord.

De berichtenservice wordt ook intensief gebruikt. 9,3 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks, 2 procent meer dan vorig jaar. Leuk feitje is dat men gemiddeld in ongeveer zeven WhatsApp-groepen actief is. Onder studenten/scholieren ligt dat ruim hoger met gemiddeld elf groepen.

Facebook-gebruik onder jongeren blijft kelderen

In een jaar zonder grote schandalen weet Facebook lichtjes te groeien in gebruikers. Dit jaar maken 10,4 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, dat zijn er 230.000 meer dan in 2019 (+2 procent). Onder de meeste leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit. Onder jongeren blijft het gebruik wel afnemen. In de afgelopen jaren daalde het Facebookgebruik onder jongeren van 88 procent in 2016 naar 51 procent in 2020. 

Facebook-gebruikers blijven behoorlijk actief. 7,1 miljoen gebruiken het sociale netwerk dagelijks om berichten te sturen of updates van vrienden te lezen. Dat zijn er 280.000 (+4 procent) meer dan vorig jaar. Dat is en blijft indrukwekkend. De derde op de lijst van dagelijks meest gebruikte social media is YouTube, met 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Ruim de helft minder!

YouTube groeit door, ook dagelijks gebruik

Ruim 9 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube, een nette groei van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Het dagelijks gebruik is altijd al relatief laag geweest, daar laat de videosite ook dit jaar weer een mooie groei van 14 procent zien. 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube elke dag.  

Instagram grootste stijger, Snapchat hervindt groei

Instagram maakt dit jaar de grootste groei door. 5,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram, dat zijn er 0,7 miljoen, oftewel 14% meer dan vorig jaar. Ruim de helft daarvan, 3,4 miljoen Nederlanders, zijn dagelijks te vinden op Instagram. Instagram is er duidelijk in geslaagd om gebruikers het platform intensiever te laten gebruiken. Het dagelijks gebruik groeide met 29 procent (770.000 gebruikers) ten opzichte van 2019. Wel zien we dat de groei van Instagram aan het afvlakken is, met name binnen de doelgroep 15-19 jaar. Niet geheel onlogisch, want onder die doelgroep zit de adoptie al boven de 80 procent. 

Vorig jaar meldde ik dat de groei van Snapchat gestagneerd leek. Ook internationaal was dat het geval, de app had moeite om een bredere doelgroep aan te spreken. In 2018 probeerde men dit met een nieuw design, maar dat viel niet bepaald in de smaak. Het aantal dagelijks actieve gebruikers daalde 3 kwartalen lang. Sinds medio 2019 zit het aantal Snapchat-gebruikers echter weer in de lift. Dat is ook te zien in de Nederlandse cijfers. 2,7 miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat, dat zijn er 310.000 (+13 procent) meer dan vorig jaar. Ook het dagelijks gebruik groeide, van 1,3 naar 1,5 miljoen (+17 procent). 

TikTok door 700.000 Nederlanders gebruikt

Het speelveld van social media is de afgelopen jaren gestabiliseerd. TikTok, die sommigen beter kennen als Musical.ly, is the new kid in town. TikTok is een app waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken andere bewegingen maken. Het format, waarin veel gebruik wordt gemaakt van versnellingen, effecten en filters, drijft gebruikers bovendien tot het maken van veel grappige en bijzondere content. In die zin doet het mij erg denken aan Vine, waarvan je je met terugwerkende kracht afvraagt waarom Twitter er in hemelsnaam mee gestopt is.

TikTok wordt momenteel door 0,7 miljoen Nederlanders gebruikt, waarvan 280.000 mensen de app dagelijks gebruiken. Maar, dat zijn Nederlanders van 15 jaar en ouder. De app is met name populair onder kinderen en tieners. Om daar inzicht in te krijgen heeft Newcom ouders uit dit onderzoek gevraagd naar het mediagebruik van hun kinderen. Daaruit blijkt dat er maar liefst 425.000 gebruikers zijn onder 6-14-jarigen! 

Dagelijks gebruik Twitter en LinkedIn flink in de lift

LinkedIn en Twitter worden door respectievelijk 4,7 en 2,8 miljoen Nederlanders gebruikt. De adoptie van zowel Twitter als LinkedIn is al jarenlang behoorlijk stabiel. Vorig jaar kreeg het Twitter-gebruik nog een tik; dit jaar lijkt de microblog zich daarvan te herstellen. Het aantal gebruikers nam met 310.000 toe, een goede 13 procent. Het aantal LinkedIn-gebruikers bleef relatief gelijk ten opzichte van vorig jaar, het zakelijke sociale netwerk kreeg er 70.000 gebruikers bij (+2 procent). 

Interessanter wordt het als we gaan kijken naar het dagelijks gebruik. LinkedIn heeft van oudsher veel moeite om zijn leden - op het moment van schrijven zijn dit er ruim 7,9 miljoen, te converteren naar actieve gebruikers. Voor een grote groep blijft het een online CV. Maar het lijkt er met meer focus op onder andere de verbeterde tijdlijn, blogs en hashtags steeds beter in te slagen om gebruikers vaker naar het platform te trekken. Vorig jaar steeds het dagelijks gebruik al met 19 procent, dit jaar groeit het met nog eens 24 procent! Daarmee zijn er 771.000 LinkedIn-gebruikers dagelijks actief. 

Bij Twitter is de verhouding minder scheef, ruim één op de drie gebruikers komt dagelijks op Twitter. Het zijn er dit jaar om precies te zijn 1.132.000, en dat betekent een flinke groei van 25 procent (ofwel 224.000 gebruikers) ten opzichte van 2019. 

Groei Pinterest stagneert

Daar waar Pinterest de afgelopen jaren een consistente jaarlijkse groei kende, is deze ontwikkeling dit jaar tot een halt geroepen. De afgelopen twee jaar groeide het online prikbord met zo'n half miljoen bezoekers per jaar. Het dagelijks gebruik daalde zelfs ten opzichte van 2019. 

Over het onderzoek 'Social media in Nederland 2020'

Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.000. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2020.

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

Credits afbeelding: Rawpixel, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Dank, fijn overzicht. Maar waarom blijft iedereen hardnekkig whatsapp als social media bestempelen?

    Volgens mij is het gewoon een berichtendienst. Was sms dan ook social media? Is telefoneren ook social media? Zijn Facetime en IMessage dan ook social media? O nee, nu zit Apple ineens in de social media! Is dan niets meer heilig?

    geplaatst op
  • Ha Mark,

    De discussie laait elk jaar op. Ik zou zelf geen social media noemen, vanwege het ontbreken van het openbare karakter. Tegelijkertijd heeft een Snapchat dat bv. ook niet. Ook heeft het geen one-to-many communicatie.

    Het maakt het wel mogelijk dat mensen op grote schaal met elkaar in contact komen. We zien bovendien dat een deel van het socialmediagebruik is weggenomen door messengerdiensten.

    geplaatst op
  • Wat wel enigszins inconsistent is dat je in die redenatie dan ook andere messengers zou moeten meenemen (Facebook Messenger, Signal, WeChat, Telegram, e.d.).

    geplaatst op
  • Kloppen de cijfers in de grafiek over TikTok? Want dan kom je niet op 0,7 mil.

    geplaatst op
  • Hi Bekaert,

    Alle cijfers in dit artikel geldt voor Nederlanders van 15 jaar en ouder. Maar voor het deel over kinderen/TikTok hebben ze ouders gevraagd naar het mediagedrag van hun kinderen in de leeftijd van 6 t/m 14. Dus in de grafiek over TikTok zie je 1) het gebruik van kinderen 6 t/m 14 (ruim 400.000 gebruikers) en 2) het gebruik van Nederlanders van 15 jaar en ouder (ruim 700.000 gebruikers).

    geplaatst op
  • Dank voor al het werk.

    geplaatst op
  • Whatsapp in de basis 1to1 communicatie.

    Maar door de hoeveelheid whatsapp groepen, en de snelheid waarmee dingen daardoor 1toMany gedeeld worden maakt het wellicht voor het virale aanjagen wél een social media middel. Inderdaad net als een iMessage groep.

    geplaatst op
  • Ha danny, Dank voor je overzicht, strak en helder als altijd. Wat me meest verbaas is bet facebookgebruik dat nog stijgt. Als ik om me heen kijk is mijn indruk dat vooral besloten groepen het goed doen en dat ook juist een feature is die de andere platformen niet evenaren. Is dat ook jouw indruk?

    geplaatst op
  • Ha danny, Dank voor je overzicht, strak en helder als altijd. Wat me meest het meest verbaast is het facebookgebruik dat nog stijgt. Als ik om me heen kijk is mijn indruk dat vooral besloten groepen het goed doen en dat ook juist een feature is die de andere platformen niet evenaren. Is dat ook jouw indruk?

    geplaatst op
  • Hi Petra,

    In mijn bubbel weinig laggards, dus ik zie het Facebookgebruik in mijn directe omgeving niet echt toenemen. Ik denk dat Facebook best een hoop unieke features heeft. Denk aan events, en inderdaad ook de groepen (gebruik ik zelf ook het meest). FB Marketplace is volgens mij ook best populair.

    geplaatst op
  • Interessant overzicht. Grappig dat je het wel over Vine hebt, maar niet over (het net nieuwe) Byte. De “Vine 2” waar veel lang op hebben gewacht. Benieuwd hoe die het gaat doen.

    geplaatst op
  • Ja inderdaad Nynke, ik last er eergisteren over. Ik ben ook benieuwd!

    geplaatst op
  • Het is wel jammer dat je uit het rapport dat opgevraagd kan worden, alleen een powerpoint presentatie krijgt.... #bummer

    geplaatst op
  • Dankjewel voor deze pagina. Nu kan ik weer door met mijn werkstuk.

    geplaatst op
  • Hallo Danny. Goed onderbouwt artikel!
    Er is ook 100% Nederlandse sociale media. Weliswaar met "slechts" tussen de enkele tienduizenden tot honderdduizend gebruikers, maar wellicht interessant om te noemen, nu er op Facebook een nieuwe "leegloop" plaatsvindt. Noemenswaardig zijn friendweb.nl - Nederland's oudste nog bestaande sociale netwerk, Partyflock.nl - een profielensite rond festivals en uitgaan, NuJij.nl - een profielensite rond actueel nieuws en nog enkele kleinere social media sites twikie.nl. Zie ik nog echt 100% Nederlandse social media sites over het hoofd?

    geplaatst op
  • Facebook is een zeer nuttig instrument voor het communiceren met mensen die we kennen. Maar facebook mag het niet misbruiken. Hij mag de vertrouwelijke informatie van mensen niet onthullen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.