Social media centraal als sportkanaal

Uitgaven aan sportmediarechten stijgen waarschijnlijk naar 61 miljard dollar, maar zorgen ook voor dilemma's voor adverteerders.

15 februari 2024, 10:30 1008 x gelezen

Met een sportzomer in het verschiet zullen de mondiale uitgaven aan sportmediarechten dit jaar naar verwachting 61 miljard dollar bedragen, maar een gefragmenteerd medialandschap zorgt voor dilemma’s voor adverteerders. Dit blijkt uit het nieuwste Global Advertising Trends-rapport van Warc Media met de titel ‘Sports media in the era of fragmentation’.

In de VS zullen merken naar verwachting nog eens 2 miljard dollar uitgeven aan de Olympische Spelen in Parijs, terwijl Euro 2024 voor 250 miljoen euro aan extra advertentie-uitgaven in heel Europa zal zorgen, maar dit zal niet genoeg zijn om de neergang van tv te keren, doemdenkt Warc.

Fragmentatie
In een tijd waarin marketeers voor massabereik steeds afhankelijker worden van sport, wordt de sector geconfronteerd met fragmentatie. De rechten voor livesport zijn verdeeld over allerlei platforms.

De belangrijkste inzichten

  • 2024 wordt een belangrijk jaar voor live sport. Denk aan de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de oude vertrouwde Tour, maar internationaal gezien ook de T20 Cricket World Cup.
  • Grote live sportuitzendingen zorgen nog steeds voor een groot bereik.
  • Televisiebedrijven geven steeds meer uit aan sportrechten en volgens de gegevens van SportsBusiness zullen de mondiale uitgaven aan sportmediarechten in 2024 naar verwachting 60,9 miljard dollar bedragen, een stijging van 18,9% ten opzichte van vóór de pandemie.
  • Sport kan de daling van advertentie-uitgaven aan lineaire tv echter niet ongedaan maken. Volgens gegevens van Warc Media zullen de uitgaven voor lineaire tv in Groot-Brittannië naar verwachting gedurende de zomer van 2024 blijven dalen (-1,6%). Een soortgelijk beeld komt naar voren in Duitsland (-0,6%), waar het EK 2024 zal plaatsvinden. Frankrijk doorbreekt de trend (+4,9%). In de VS zal een herstel van de uitgaven voor lineaire tv (+6,3%) meer te danken zijn aan gunstige jaar-op-jaar vergelijkingen en de komende Amerikaanse presidentsverkiezingen dan aan sport.

  • De fragmentatie van sportrechten bedreigt het massabereik omdat het voor fans steeds duurder en complexer wordt om alle live sport te volgen.
  • Social media lijken centraal te staan als sportkanaal. 93% van de 18-24-jarigen houdt zich minstens wekelijks bezig met sport op sociale media. Gen Z-fandom is echter ‘vloeibaarder’. Jongere cohorten zijn vaak meer geïnteresseerd in de verhalen van atleten dan in teams of competities.
  • Streamingsdiensten maken gebruik van die passie voor sportverhalen. Amazon en Netflix verwerven niet alleen livesportrechten, maar spelen ook in op het verlangen naar verhalen van achter de schermen.
  • Reclame blijft een belangrijk onderdeel van de Super Bowl-ervaring en van tevoren zei 73,0% van de kijkers al ook naar de commercials te zullen kijken. De uitzending van vorig jaar leverde Fox naar schatting 650 miljoen dollar aan bruto advertentie-inkomsten op, waarbij merken tot 7 miljoen dollar uitgeven voor een plek van 30 seconden.

Lees hier verder of luister vanaf 20 februari 2024 naar de podcast. Warc Media is overigens beschikbaar via een abonnement.

Beeld: Brainvine.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!